
W123 tihkurele
W123 tihkurele
Tuosta kaunottarestani (W123) on ollut pyyhkijöiden tihkuasento rikki koko sen ajan, kun olen auton omistanut. Kun pyyhkijät muuten toimivat ok ja palauttavat kohdalleen, epäilisin vian olevan tihkureleessä. Osaisiko joku kertoa missä tuo rele tarkkaanottaen sijaitsee, niin voisi vaikka kokeilla vaihtaa. Ilmeisesti joku mittariston takana olevista releistä, mutta mikä niistä. 

W123 280TE -79
Ei ole tihkua niin tullut kaipailtua, kun mulla on ennenkin ollut autoja, joissa se on ollut rikki. Nyt kuitenkin avovaimo sai vihdoinkin aikaiseksi ajaa kortin ja aloin tuota ihmetellä, kun tuoreella kuljettajalla vie tuo pyyhkijöiden räplääminen vähän liikaa keskittymistä.
Avasin moottoritilan puolelta pyyhkijöiden moottorille menevän liittimen ja tein hieman mittailuja. Yhteen nastaan tulee jatkuva virta, yhteen maa, yhteen tulee virta kun pyyhkijät on kytketty hitaalle ja yhteen kun kytketty nopealle. Yhteen nastaan ei tule mitään missään asennossa. Epäilisin että tuo on tihkun ajastus tapahtuu vasta jossain tuolla pyyhkijöiden moottorin vieressä.
En ole vielä ehtinyt kokeilla antaa tuohon nastaan suoraan sähköä. Täytyy kokeilla, kun ehtii seuraavan kerran tuon kanssa oikein talliin, nyt mittailin vain tuolla pysäköintiluolassa, missä autoa pidän kotona ollessani. Jos tihku toimii suoraan nastaan sähköä antamalla, täytyy varmaan seuraavaksi alkaa mittailla viiksikytkintä.
Jos viiksikytkin on ehjä, onnistuu korjaus varmaan helpoimmin, kun vetää uuden johdon viiksikytkimeltä tuonne liittimelle. Jos on rikki, täytyy miettiä, viitsiikö sijoittaa uuteen viiksikytkimeen (70 €) vai laittaako tihkun omalle katkaisijalle.
KL-varaosassa ja Veholla olivat kokolailla huuli pyöreänä, kun kysyin tihkurelettä ja sen sijaintia. Eivät löytäneet edes koneelta. Olisiko ollut englanninkielen taidoissa puutteita? Molemmissa ehdottivat laatikkoa, joka oli koneella nimellä "pulse sender unit", hinta satasen pintaan. Sen verran näin koneelta mötikän sijaintia autossa, että kun konehuoneesta etsin kyseisen boksin, väittäisin sen liittyvän sytytyksen tai ruiskun ohjaukseen. Vai miksi tihkuajastimen päällä lukisi 6-cylinder?
On se kumma, kun ei tuollaiseen melkein uuteen autoon löydy merkkiliikkeestäkään neuvoa. 
Muoks. kirotusvire
Avasin moottoritilan puolelta pyyhkijöiden moottorille menevän liittimen ja tein hieman mittailuja. Yhteen nastaan tulee jatkuva virta, yhteen maa, yhteen tulee virta kun pyyhkijät on kytketty hitaalle ja yhteen kun kytketty nopealle. Yhteen nastaan ei tule mitään missään asennossa. Epäilisin että tuo on tihkun ajastus tapahtuu vasta jossain tuolla pyyhkijöiden moottorin vieressä.
En ole vielä ehtinyt kokeilla antaa tuohon nastaan suoraan sähköä. Täytyy kokeilla, kun ehtii seuraavan kerran tuon kanssa oikein talliin, nyt mittailin vain tuolla pysäköintiluolassa, missä autoa pidän kotona ollessani. Jos tihku toimii suoraan nastaan sähköä antamalla, täytyy varmaan seuraavaksi alkaa mittailla viiksikytkintä.
Jos viiksikytkin on ehjä, onnistuu korjaus varmaan helpoimmin, kun vetää uuden johdon viiksikytkimeltä tuonne liittimelle. Jos on rikki, täytyy miettiä, viitsiikö sijoittaa uuteen viiksikytkimeen (70 €) vai laittaako tihkun omalle katkaisijalle.
KL-varaosassa ja Veholla olivat kokolailla huuli pyöreänä, kun kysyin tihkurelettä ja sen sijaintia. Eivät löytäneet edes koneelta. Olisiko ollut englanninkielen taidoissa puutteita? Molemmissa ehdottivat laatikkoa, joka oli koneella nimellä "pulse sender unit", hinta satasen pintaan. Sen verran näin koneelta mötikän sijaintia autossa, että kun konehuoneesta etsin kyseisen boksin, väittäisin sen liittyvän sytytyksen tai ruiskun ohjaukseen. Vai miksi tihkuajastimen päällä lukisi 6-cylinder?


Muoks. kirotusvire
Viimeksi muokannut Raine, Ke 03.01.2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
Sain eilen tihkun pelaamaan. Vika ei ollut ajastinreleessä vaan viiksikytkimessä. Se pyyhkijänmoottorille tuleva "ylimääräinen" nasta ei ollutkaan muuten tihku, vaan lisää kun mittailin totesin siihen tulevan sähkön aina, kun pyyhkijät eivät ole lepoasennossa. Tämä siis kertoo releelle että annetaan pyyhkijöille vielä sähköä, vaikka katkaisijalta pyyhkijät olisikin jo sammutettu, jotta palaavat lepoasentoon.
Aikani mittailtuani tulin siis siihen tulokseen, että vika on viiksikytkimessä. Päätin sitten ruuvailla viiksikytkimen irti, jos vaikka keksisin mikä siinä on vikana. Heti kun sain kytkimen irti, huomasin yhden viiksivarren sisältä tulevista johdoista olevan irrallaan (väriltään tuo johto oli vihreä). Hetken kun tutkiskelin, löysin mistä johto oli katkennut irti. Ei kun kolvi käteen ja juotin karkulaisen takaisin paikoilleen. Viiksikytkin takaisin kiinni ja nyt toimii hienosti.
Sieltä mittariston takaa löytyikin muuten vasemmasta reunasta vielä kaksi relettä lisää, kun paremmassa valossa pääsin tutkiskelemaan. Veikkaisin että oikeanpuoleinen näistä sisältää myös tihkuajastimen. Sama rele hoitaa kyllä myös pyyhkijöiden palauttamista lepoasentoon (kokeilin mitä tapahtuu kun irrottaa releen). Kun avasin releen, löytyi sisältä sen verran vastusta, transistoria, kondensaattoria sun muuta sälää, että eiköhän samalla releellä se tihkun viivekin tehdä. Numerosarjaa en kyllä huomannut ottaa releen kyljestä ylös, että olisi voinut KL:stä tai Veholta käydä hintaa kyselemässä jos joskus vielä tulee tuon kanssa ongelmia. Toisaalta 123:n mittaristo irtoaa sen verran helposti, että onko tuolla niin väliäkään.
Muille 123:n tihkun kanssa tappeleville vielä kerrottakoon, että kun irrottaa muovin kojelaudan alta, löytyy rattiputken vierestä viiksikytkimen liitin. Liittimeen on merkitty nastanumerot ja ainakin omassani tihkuasento oli nasta numero 14. Eli tämän nastan reikään jos antaa sähköä jollain hyppylangalla autossa virrat päällä, pitäisi tihkun mennä päälle jos vika on viiksikytkimessä. Itse viiksikytkin on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäksi täytyy irrottaa ratilta tulevat töötön johdot viiksen juuresta, että saa kytkimen vedettyä ulos.
Aikani mittailtuani tulin siis siihen tulokseen, että vika on viiksikytkimessä. Päätin sitten ruuvailla viiksikytkimen irti, jos vaikka keksisin mikä siinä on vikana. Heti kun sain kytkimen irti, huomasin yhden viiksivarren sisältä tulevista johdoista olevan irrallaan (väriltään tuo johto oli vihreä). Hetken kun tutkiskelin, löysin mistä johto oli katkennut irti. Ei kun kolvi käteen ja juotin karkulaisen takaisin paikoilleen. Viiksikytkin takaisin kiinni ja nyt toimii hienosti.
Sieltä mittariston takaa löytyikin muuten vasemmasta reunasta vielä kaksi relettä lisää, kun paremmassa valossa pääsin tutkiskelemaan. Veikkaisin että oikeanpuoleinen näistä sisältää myös tihkuajastimen. Sama rele hoitaa kyllä myös pyyhkijöiden palauttamista lepoasentoon (kokeilin mitä tapahtuu kun irrottaa releen). Kun avasin releen, löytyi sisältä sen verran vastusta, transistoria, kondensaattoria sun muuta sälää, että eiköhän samalla releellä se tihkun viivekin tehdä. Numerosarjaa en kyllä huomannut ottaa releen kyljestä ylös, että olisi voinut KL:stä tai Veholta käydä hintaa kyselemässä jos joskus vielä tulee tuon kanssa ongelmia. Toisaalta 123:n mittaristo irtoaa sen verran helposti, että onko tuolla niin väliäkään.
Muille 123:n tihkun kanssa tappeleville vielä kerrottakoon, että kun irrottaa muovin kojelaudan alta, löytyy rattiputken vierestä viiksikytkimen liitin. Liittimeen on merkitty nastanumerot ja ainakin omassani tihkuasento oli nasta numero 14. Eli tämän nastan reikään jos antaa sähköä jollain hyppylangalla autossa virrat päällä, pitäisi tihkun mennä päälle jos vika on viiksikytkimessä. Itse viiksikytkin on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäksi täytyy irrottaa ratilta tulevat töötön johdot viiksen juuresta, että saa kytkimen vedettyä ulos.
W123 280TE -79
Taisivat muuten KL:ssä ja Veholla sittenkin kaupata oikeata relettä. Kumpaankaan ei kyllä olisi saanut kuin tilaamalla. Rele on siis tässä kuvassa näkyvä numero 47. Kuvassa vain näyttää kuin se olisi konehuoneen puolella, mutta ilmeisesti kuitenkin on tuo mittariston takana oleva rele. Yksi noista kyseiselle mötikälle ehdotetuista numerosarjoista ainakin vaikutti kovin tutulta. Hinta siis ainakin Veholta hankittuna satasen pintaan. KL:stä en huomannut hintaa kysyä.
W123 280TE -79
Re:
Releen numero on A1238210063Raine kirjoitti:Sieltä mittariston takaa löytyikin muuten vasemmasta reunasta vielä kaksi relettä lisää, kun paremmassa valossa pääsin tutkiskelemaan. Veikkaisin että oikeanpuoleinen näistä sisältää myös tihkuajastimen. Sama rele hoitaa kyllä myös pyyhkijöiden palauttamista lepoasentoon (kokeilin mitä tapahtuu kun irrottaa releen). Kun avasin releen, löytyi sisältä sen verran vastusta, transistoria, kondensaattoria sun muuta sälää, että eiköhän samalla releellä se tihkun viivekin tehdä. Numerosarjaa en kyllä huomannut ottaa releen kyljestä ylös
Ei lähtenyt tihku pelaamaan syöttämällä sähköä tuohon 14 napaan. Viiksikytkin siis ilmeisesti on kunnossa?Raine kirjoitti:Muille 123:n tihkun kanssa tappeleville vielä kerrottakoon, että kun irrottaa muovin kojelaudan alta, löytyy rattiputken vierestä viiksikytkimen liitin. Liittimeen on merkitty nastanumerot ja ainakin omassani tihkuasento oli nasta numero 14. Eli tämän nastan reikään jos antaa sähköä jollain hyppylangalla autossa virrat päällä, pitäisi tihkun mennä päälle jos vika on viiksikytkimessä. Itse viiksikytkin on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäksi täytyy irrottaa ratilta tulevat töötön johdot viiksen juuresta, että saa kytkimen vedettyä ulos.
Millähän keinoin tuon releen nyt tutkisi onko ehjä vai pitääkö vaan hommata jostain vastaava ja kokeilla toimiiko sillä?
230 C 1978
Re: W123 tihkurele
Jos piipahdat joskus Keravalla niin voin lainata/myydä releen.
Re: W123 tihkurele
Kiitoksia, pidetään mielessäKipsu kirjoitti:Jos piipahdat joskus Keravalla niin voin lainata/myydä releen.

230 C 1978
Re:
Hei !! Kuinkahan tuon kuvalinkin saisi auki ?Raine kirjoitti:Taisivat muuten KL:ssä ja Veholla sittenkin kaupata oikeata relettä. Kumpaankaan ei kyllä olisi saanut kuin tilaamalla. Rele on siis tässä kuvassa näkyvä numero 47. Kuvassa vain näyttää kuin se olisi konehuoneen puolella, mutta ilmeisesti kuitenkin on tuo mittariston takana oleva rele. Yksi noista kyseiselle mötikälle ehdotetuista numerosarjoista ainakin vaikutti kovin tutulta. Hinta siis ainakin Veholta hankittuna satasen pintaan. KL:stä en huomannut hintaa kysyä.
Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Re: W123 tihkurele
Niin arvelinkin kerran alalevyn irroitettuani ja ihmeteltyäni miksi pyyhkimet eivät toimi. Siitä releestä kuului surinaa. Loppujen lopuksi vika löytyi hapettuneesta sulakkeestaMarko M kirjoitti:Tuo linkki lienee vanhentunut mutta tuossa osa 47
[ [url=http://i5.aijaa.com/b/00382/10894071.jpg] ][/url]
Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Re: W123 tihkurele
Syylliseksi paljastui omassani tuo tihkurele. Otin riskin ja ostin kympillä käytetyn ja nyt toimii 

230 C 1978