Auto ei enää siis suostu yllättäen käynnistymään normaalin kauppareissun jälkeen Näyttäisi tuo liittyvän bensan saantiin.Irroitin suuttimien letkut koneesta niin ei startatessa näyttänyt bensaa tulevan Käynnistys vai onko se sitten joutokäyntisuuttimelle kylläkin! . Bensan eteneminen siis näyttäisi pysähtyvän tuohon systeemiin josta kaikki suuttimille menevät putket lähtevät(5kpl). Kansi näyttäisi olevan parilla Torxilla kiinni. Kannattaako verme avata ja katsoa mitä on syönyt vai onko maalaisjärjelle ylittämätöntä sörsseliä pullollaan ja saa vain hankaluuksia Tulpat siis saavat kipinän ja moottoria starttailtu kyllästymiseen saakka ja ei siis edes yritä luvata.Tietoa , arvailuja, teorioita pliiiiisss...
Viimeksi muokannut Pekka.A, Ma 22.12.2003 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yritin tuossa etsiä alipaineletkuja mutta ne mitkä löysin näyttivät olevan kiinni.Missä se ilmamäärämittarin alipaineletku käytännössä sijaitsee kun ei tarttunut silmiin ?(huonot valot ja persaukset jäässä).sylinterimäisen paineensäätimen(?) päästä näkyi törröttävän letkun pää joka ilmeisesti kuuluu tökätä paksun ilmanputsarilta tulevan kumiletkun haaraan?
Putsari lähti jo aamulla 9.n jälkeen siitä lähtien tulppaa. virranjakajaa letkua,litkua,piuhaa...Olisikohan mikään sähkövika niin radikaali tuossa suihkutuksessa kun ei todellakaan ole mitään eloa
Tarkista pensapumppu että se antaa painetta tai yleensä etes toimii mersuissa postaa pensapumppu tai pumpun rele muuta vika paikkoja ei oikeistaan tuossa mekaanisessa ruiskussa etes ole
Pumppu kehittää ainakin jonkinmoiset paineet ,kun käynnistyssuuttimen(!) letkun avaa bensaa kyllä sinkoaa... Eli minusta tuntuu että tuo jakaja olisi jotenkin osittain tukkeessa ?Saisikohan jotenkin "pakkosyötettyä" bensiiniä masiinaan(katti vekotin kaupanpäälle )
Starttisumute ( siis tuo pakkaskäynnistys eetteri ) on kätevä vian etsinnässä.
Suihkauta sitä hieman, vaikkapa sen ilmamäärä mittarin lautasen alle
( sis tuo teevadin kokoinen peltiläppä ). Jos pärähtää hetkeksi käyntiin,
niin vika on bensan saannissa. Jos ei edes lupaa, niin sitten on kipinä kateissa ?
PS: älä suihkuta liikaa sitä starttisumutetta - kova aine..
Oletko tarkistanut muuten virranjakajan kannen ja pyörijän kunnon ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Koko purkki starttisumutetta tungettu lautasen alle ja ei elonmerkkejä. Tulpatkin iskevät kipinää.Ketjukaan ei ilmeisesti ole poikki.Kylmyydellä ei ilmeisesti kuitenkaan ole suoranaisata osuutta tapahtuneeseen(-3) ja konetta on nyt lämmitelty sähköllä...Niin ja pyörijä, kansi ja sytytysjohdot uusin pariviikkoa takaperin(tarkistettu nyt)
Hemmetin mystiseltä kuulostaa. Onko hei myös M102:ssa järjestelmä, jossa aivoboksi säätää myös sytytysennakkoa. Väkisin tulee mieleen että wanhanaikaisissa koneissa tällainen voisi johtua esim. siitä että ennakonsäädön lukitus on auennut ja sytkä on aivan totaalisesti persiillään. En ole kyllä jakoketjun kuullut koskaan remmin lailla hypänneen, mutta sekin tässä mieleen pilkahtaa...
Tuo ak:n mainitseman alipaineletkun irtoaminen aiheuttaa sen, ettei ilmamäärämittarin läppä liiku startatessa, eikä siten sen välityksellä toimiva jakajan mäntäkään, joka pästää polttoainetta suuttimille.
Tuon läpän liikkeen näkee, kun ottaa putsarin kannen auki ja toinen starttaa. Jos sitä vähän painaa startatessa alas, niin koneen saa kyllä käyntiin.
Tuon kumiletkun liityntä ilmamäärämitariin on imusarjan alla näkymättömissä, joten käsikopelolla se löytyy.
Kiinnitä myös painesäätimen alipaineletku. Liityntä on kannessa sytytysyksikölle menevän alipaineletkun vieressä (ainakin W201:ssä).
Jos ei starttisumutteella edes yhtään hörähdä, niin sitten on vika oltava kipinä puolella.
Vaikka kipinä siellä esiintyikin, niin olennaista on, että sen pitäisi sattua
oikeaan aikaan. Minulla kävi kerran niin, että pyörijä oli murtunut siten,
että se ei pyörinyt ollenkaan (ts. pyöri tyhjää..). Tuloksena oli satunnainen
kipinä milloin millekin pytylle...
pohtisin seuraavaksi :
* onko sytytys ajoitus kohdallaan ?
* onko pyörijä ehjä, ja liikkuu kuten pitää ?
* pyörijän ja jakajan kannen välinen hiili ?
Good luck...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ilmamäärämittarin lautanen hytkyy sellaista vajaan sentin liikettä startatessa.Bensa kyllä haisee.. Löysin AK.n vihjaaman alipaineletkun ja tuntui sekin olevan paikoillaan...
Tositarina tähän väliin. Erään puolitutun rouvan Saab 900 oli eräänä ehtoona töiden jälkeen kieltäytynyt käynnistymästä. On kaasarikone, mutta se ei ole olennaista. Rouva oli vetänyt ryypyt päälle ym. ihan oikein, sahannut akullisen tyhjäksi eikä suabbi inahtanutkaan. Jätti auton sikseen ja käveli kotiin. Seuraavana aamuna talonmiehemme jatkoi aut....SAabin käynnistämistä. Otti apusähköä ja käynnistyssuihketta eikä saabi luvannutkaan. Pyöri iloisesti startilla mutta ei edes väliin hörähtänyt.
Talkkarimme koetti piruuttaan vaihtaa koneeseen yhden uuden sytytystulpan -- kiersi "kynttilän" paikalleen ja meni starttaamaan. Katso: auto käynnistyi heti yhdellä pytyllä! Loput tulpat uusimalla lähti sitten kaikilla, ja kiltisti.
Eli ei se aina niin monimutkaista ja kallista vikaa vaadi, silkka pelkkä väliinpitämätön perusasioiden hoito voi tehdä temput.
Joku aika sitten tehtiin kansiremppa (uusine osineen) kaverin 230.6 : seen.
Viikon pelasi hienosti, sitten ei enää käynnistynyt...
Kävimme kaikki läpi... viimeiseksi selvisi, että kuudesta uudesta tulpasta kolme oli simahtanut. Sanoivat liikkeessä, että näitä sattuu...
saimme uudet.. hmmm - otimme eri merkkiset
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
samoilla oireilla tässä on joulupäivät vietetty.. (280 SE, 110-kone, K-jetronic).
Kovilla (?) pakkasilla kerran lupasi käynnyistyä ja sen jälkeen on ollutkin vähän hiljaisempaa
Kipinää tulee kauniisti ja virtapuoli näyttää olevan älyissään, polttoaineesta sen sijaan on vähän uupeloa..
Sanokaahan asiantuntijat loppuuko seoksenjakajalta kierto kokonaan jos ohjauspaineensäädin särkyy? Ei meinaan tule polttoainetta paluuletkusta eikä suuttimien letkuista. Vai onko jakajan mäntä jostain syystä niin jumissa ettei aine kulje?
Kyllä oireet nyt vahvasti tuntuu liittyvän bensanjakajaan. Bensaa tulee sinne saakka mutta ei enää sylintereiden suuttimiin.Irroitin tässä sitten Ouzon rohkaisemana jakajamöykyn ja imeskellyt (Ouzo tarpeen ) ja puhallellut reikiin niin oireet samat, ilmaa tulee ulos kaikista muista rööreistä paitsi sylintereille menevistä mutta tiedä sitten... Ymmärtäisivätköhän ruiskuhuollossa onko jakaja varmasti sökö jos sen sinne irtonaisena kiikuttaisi?Ei viitsisi oikein autoa työntääkkään hollille (20km) Ässäeemelillä siis ilmeisesti sama mysteeri, paitsi omaani bensaa riittää käynnistyssuuttimelle saakka.Onkohan tämä ohjauspaineen säädin se blackbox joka on kiinni jakajassa?
Viimeksi muokannut Pekka.A, Pe 02.01.2004 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyypä samalla tarkastaa antaako pumppu riittävästi paineita. Näyttää nuo vian etsintä kaaviot alkavan kaikki "tarkasta järjestelmäpaine ja pumpun tuottomäärä". Meinaan vaan, että aukeaako järjestelmäpaineen säädin jos pumppu ei anna riittävästi painetta-> kiertääkö aine silloin jakajalla ollenkaan?
Katsellaan kun ehditään.
Näyttää aiheuttavan samoja oireita kun on tuo bensapumppu rikki..
irrotin entisen äsken..oli nii liukasta ettei meinannut selällään kestää
On se kumma kun ne aina hyytyy ulos eikä lämpimään talliin! Ja mikä siinä on että bensapuolen viat ilmestyy aina kun tankki on täynnä ei onneks ihan kaikki 90 litraa tullu hihaan. Eikun aamulla uutta pumppua ostamaan, palataan aiheeseen.
Suuttimelle menevästä putkesta pitää tulla reilusti bensaa startatessa. Jos ei tule niin lähtisin etsimään vikaa ensin bensapumpusta ja bensanpaineista tämän jälkeen menee melkeen ruiskukorjaamon heiniksi.
Mutta jos ei hörähdä ollenkaan aerostartilla ja varmasti tulee kunnon kipinä ja oikeaan aikaan - niin katso että jako on kohdallaan. Muutaman hampaan jos on hypännyt oireet täsmää.
Meinaan vaan että M102 moottori pitäisi käydä/luvata kun painaa ilmaläppää alas ja kaataa vähän bensaa suoraan reijästä koneeseen. Kuullostaa kummalta jos on aivan hengetön. Puristuspaineet?
Kävin hakemassa juuri uuden ruiskupumpun, kun oireet noihin paineisiin tuntuu vivahtavan ja eipä sen vaihtaminen varmastikaan hölmömpää ole vaikka vika muualla olisikin . Ketjun kireys tuli tarkastettua ja tuskin Houdinikaan saisi sitä paikaltaan pomppaamaan on meinaan sen verran napakan tuntuisesti kiristetty Paineet pitäisi varmaan kyllä katsoa ihan jo mielenkiinnon vuoksikin!Taitaa jäädä asennus hommat vaan seuraavaan viikonloppuun,katsotaas sitten...
On vaan kokemus mersun jakoketjun hyppäämisestä. Moottoritien päässä kun kevensin kaasua ja alko kuulua kummia konehuoneesta eikä lähteny enää käymään laisinkaan.
Oli syntynyt myös muuta harmia - 6. mäntään oli sulanut reikä. Siitä syy yhteydestä en tiedä mikä paikka petti ensin, mutta lopputulos -> kone meni vaihtoon.
Nyt sitten on ruiskupumppu ja suuttimetkin uusittu,ajoitukset nokalta ja kammelta tarkistettu(ok),puristukset ok(10) ja tulpatkin varmuuden maksimoimiseksi kertaalleen uusiksi. Ja kone täysin mykkä Taitaa olla nyt kaikki keinot mitä itse pystyy harrastamaan olla käytetty ja siirtää auto Veholle tai Alppilan autohuoltoon (mitäköhän tilillä olikaan ). Olisiko ECU tms tai määränjakaja sitten ottanut itseensä joita ei saata maalaisjärjellä ymmärtää EDIT: Niin ja vainoharhaisena ohitettu tietysti myös käynnistyksenesto, kun tiedä senkään sielunelämästä...
Hurraa! Moottori kukkuu jälleen .Vika löytyi viimein puolasta . Kipinää kyllä tarjoili tulpille silmämääräisesti "kunnollisesti" vaan ei sitten moottorille kuitenkaan kelvannut .Ihmetyttää tuo kyllä edelleen kaiken onnenhuuman keskelläkin...Ja kiitokset jälleen kaikille neuvoista ja vinkeistä mystisen katasroohvin selvittämiseksi
Oli kuulemma ollut todella fittimäinen se löytää vika(etsitty laskun mukaan n.4-5h). Korjaajalla(Pit- lane) oli ollut aikoinaan hiukka saman tyyppinen puolavika omassa Mesessään (oli sentään kone käynyt jotenkuten )ja vikaa ei kuulemma löydy mittaamallakaan Oli joutunut itsekkin pariviikkoa ihmettelemään koneensa sielunelämää ennenkuin oli paikallistanut vian.No onneksi pääsin puolan(n.60€ kattimalli) uusimisella ettei tarvinnut kalliita älyboxeja tms vaihtaa.Plussapuolella että systeemi on nyt sitten entistä ehompi(uudet suuttimet ja pumppu) ja konehuoneen puoli nyt huomattavasti tutumpi !