230E kone alkoi leikkiä(?) kuollutta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

230E kone alkoi leikkiä(?) kuollutta

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Auto ei enää siis suostu yllättäen käynnistymään normaalin kauppareissun jälkeen :cry: Näyttäisi tuo liittyvän bensan saantiin.Irroitin suuttimien letkut koneesta niin ei startatessa näyttänyt bensaa tulevan :? Käynnistys vai onko se sitten joutokäyntisuuttimelle kylläkin! . Bensan eteneminen siis näyttäisi pysähtyvän tuohon systeemiin josta kaikki suuttimille menevät putket lähtevät(5kpl). Kansi näyttäisi olevan parilla Torxilla kiinni. Kannattaako verme avata ja katsoa mitä on syönyt vai onko maalaisjärjelle ylittämätöntä sörsseliä pullollaan ja saa vain hankaluuksia :roll: Tulpat siis saavat kipinän ja moottoria starttailtu kyllästymiseen saakka ja ei siis edes yritä luvata.Tietoa , arvailuja, teorioita pliiiiisss...
Viimeksi muokannut Pekka.A, Ma 22.12.2003 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Katso alipaineletkut ja varsinkin se joka menee ilmamäärämittarille.

Oireet oli samanlaiset yht äkkiä ei lähtenyt enää käymään. Varoittamatta ollenkaan etukäteen millään oireella.

Käymään sai kun kaatoi raakaa bensaa suoraan imusarjaan ja kone kävi korkeilla kierroksilla, mutta alle 3000 kierroksen ei ollenkaan.

Vika oli irronneessa alipaineletkussa - etitytti useamman päivää.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Yritin tuossa etsiä alipaineletkuja mutta ne mitkä löysin näyttivät olevan kiinni.Missä se ilmamäärämittarin alipaineletku käytännössä sijaitsee kun ei tarttunut silmiin ?(huonot valot ja persaukset jäässä).sylinterimäisen paineensäätimen(?) päästä näkyi törröttävän letkun pää joka ilmeisesti kuuluu tökätä paksun ilmanputsarilta tulevan kumiletkun haaraan?
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Näät kunnolla vasta ne alipaineletkut kun irrotat koko ilamanputsarin pois ne on sen alla.
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Putsari lähti jo aamulla 9.n jälkeen siitä lähtien tulppaa. virranjakajaa letkua,litkua,piuhaa...Olisikohan mikään sähkövika niin radikaali tuossa suihkutuksessa kun ei todellakaan ole mitään eloa :cry:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Tarkista pensapumppu että se antaa painetta tai yleensä etes toimii mersuissa postaa pensapumppu tai pumpun rele muuta vika paikkoja ei oikeistaan tuossa mekaanisessa ruiskussa etes ole
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Pumppu kehittää ainakin jonkinmoiset paineet ,kun käynnistyssuuttimen(!) letkun avaa bensaa kyllä sinkoaa... Eli minusta tuntuu että tuo jakaja olisi jotenkin osittain tukkeessa :roll: ?Saisikohan jotenkin "pakkosyötettyä" bensiiniä masiinaan(katti vekotin kaupanpäälle :? )
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Starttisumute ( siis tuo pakkaskäynnistys eetteri ) on kätevä vian etsinnässä.
Suihkauta sitä hieman, vaikkapa sen ilmamäärä mittarin lautasen alle
( sis tuo teevadin kokoinen peltiläppä ). Jos pärähtää hetkeksi käyntiin,
niin vika on bensan saannissa. Jos ei edes lupaa, niin sitten on kipinä kateissa ?

PS: älä suihkuta liikaa sitä starttisumutetta - kova aine..

Oletko tarkistanut muuten virranjakajan kannen ja pyörijän kunnon ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Koko purkki :shock: starttisumutetta tungettu lautasen alle ja ei elonmerkkejä. Tulpatkin iskevät kipinää.Ketjukaan ei ilmeisesti ole poikki.Kylmyydellä ei ilmeisesti kuitenkaan ole suoranaisata osuutta tapahtuneeseen(-3) ja konetta on nyt lämmitelty sähköllä...Niin ja pyörijä, kansi ja sytytysjohdot uusin pariviikkoa takaperin(tarkistettu nyt)
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hemmetin mystiseltä kuulostaa. Onko hei myös M102:ssa järjestelmä, jossa aivoboksi säätää myös sytytysennakkoa. Väkisin tulee mieleen että wanhanaikaisissa koneissa tällainen voisi johtua esim. siitä että ennakonsäädön lukitus on auennut ja sytkä on aivan totaalisesti persiillään. En ole kyllä jakoketjun kuullut koskaan remmin lailla hypänneen, mutta sekin tässä mieleen pilkahtaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tuo ak:n mainitseman alipaineletkun irtoaminen aiheuttaa sen, ettei ilmamäärämittarin läppä liiku startatessa, eikä siten sen välityksellä toimiva jakajan mäntäkään, joka pästää polttoainetta suuttimille.
Tuon läpän liikkeen näkee, kun ottaa putsarin kannen auki ja toinen starttaa. Jos sitä vähän painaa startatessa alas, niin koneen saa kyllä käyntiin.
Tuon kumiletkun liityntä ilmamäärämitariin on imusarjan alla näkymättömissä, joten käsikopelolla se löytyy.

Kiinnitä myös painesäätimen alipaineletku. Liityntä on kannessa sytytysyksikölle menevän alipaineletkun vieressä (ainakin W201:ssä).
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos ei starttisumutteella edes yhtään hörähdä, niin sitten on vika oltava kipinä puolella.

Vaikka kipinä siellä esiintyikin, niin olennaista on, että sen pitäisi sattua
oikeaan aikaan. Minulla kävi kerran niin, että pyörijä oli murtunut siten,
että se ei pyörinyt ollenkaan (ts. pyöri tyhjää..). Tuloksena oli satunnainen
kipinä milloin millekin pytylle...

pohtisin seuraavaksi :
* onko sytytys ajoitus kohdallaan ?
* onko pyörijä ehjä, ja liikkuu kuten pitää ?
* pyörijän ja jakajan kannen välinen hiili ?

Good luck...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Ilmamäärämittarin lautanen hytkyy sellaista vajaan sentin liikettä startatessa.Bensa kyllä haisee.. Löysin AK.n vihjaaman alipaineletkun ja tuntui sekin olevan paikoillaan...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tositarina tähän väliin. Erään puolitutun rouvan Saab 900 oli eräänä ehtoona töiden jälkeen kieltäytynyt käynnistymästä. On kaasarikone, mutta se ei ole olennaista. Rouva oli vetänyt ryypyt päälle ym. ihan oikein, sahannut akullisen tyhjäksi eikä suabbi inahtanutkaan. Jätti auton sikseen ja käveli kotiin. Seuraavana aamuna talonmiehemme jatkoi aut....SAabin käynnistämistä. Otti apusähköä ja käynnistyssuihketta eikä saabi luvannutkaan. Pyöri iloisesti startilla mutta ei edes väliin hörähtänyt.
Talkkarimme koetti piruuttaan vaihtaa koneeseen yhden uuden sytytystulpan -- kiersi "kynttilän" paikalleen ja meni starttaamaan. Katso: auto käynnistyi heti yhdellä pytyllä! Loput tulpat uusimalla lähti sitten kaikilla, ja kiltisti.

Eli ei se aina niin monimutkaista ja kallista vikaa vaadi, silkka pelkkä väliinpitämätön perusasioiden hoito voi tehdä temput.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Niin ja tulpat vaihdettu pari tonnia sitten(tarkastettu) kannen kunnostamisen yhteydessä....Olisko joku kussut tankkiin :shock: :lol:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hyvä pointti... näitä sattuu

Joku aika sitten tehtiin kansiremppa (uusine osineen) kaverin 230.6 : seen.
Viikon pelasi hienosti, sitten ei enää käynnistynyt...
Kävimme kaikki läpi... viimeiseksi selvisi, että kuudesta uudesta tulpasta kolme oli simahtanut. Sanoivat liikkeessä, että näitä sattuu...
saimme uudet.. hmmm - otimme eri merkkiset :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

no riivattu...palamistapahtumaan tarvii:
-bensaa oikea määärä
-ilmaa (ja imua)
-kipinä (oikeaan aikaan)
-puristusta(lämpö) oikeaan aikaan

Kuivaa nyt eka ne tulpat jos kerran on kastellu jo.

Samalla on helppo kattoa puristukset...ja
konetta pyörittäessä heittää pytyistä ylim. pa pois.

Ajoituksen tarkistus (sekä nokka että sytky).

Tietty jakajan kansi & pyörijä tark.

Tulpat kiinni ja kone tulille. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

meidänkin vanhus hyytyi pakkasella..

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

samoilla oireilla tässä on joulupäivät vietetty.. (280 SE, 110-kone, K-jetronic).
Kovilla (?) pakkasilla kerran lupasi käynnyistyä ja sen jälkeen on ollutkin vähän hiljaisempaa :(
Kipinää tulee kauniisti ja virtapuoli näyttää olevan älyissään, polttoaineesta sen sijaan on vähän uupeloa..
Sanokaahan asiantuntijat loppuuko seoksenjakajalta kierto kokonaan jos ohjauspaineensäädin särkyy? Ei meinaan tule polttoainetta paluuletkusta eikä suuttimien letkuista. Vai onko jakajan mäntä jostain syystä niin jumissa ettei aine kulje?
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Kyllä oireet nyt vahvasti tuntuu liittyvän bensanjakajaan. Bensaa tulee sinne saakka mutta ei enää sylintereiden suuttimiin.Irroitin tässä sitten Ouzon rohkaisemana jakajamöykyn ja imeskellyt (Ouzo tarpeen :wink: ) ja puhallellut reikiin niin oireet samat, ilmaa tulee ulos kaikista muista rööreistä paitsi sylintereille menevistä mutta tiedä sitten... Ymmärtäisivätköhän ruiskuhuollossa onko jakaja varmasti sökö jos sen sinne irtonaisena kiikuttaisi?Ei viitsisi oikein autoa työntääkkään hollille (20km) :? Ässäeemelillä siis ilmeisesti sama mysteeri, paitsi omaani bensaa riittää käynnistyssuuttimelle saakka.Onkohan tämä ohjauspaineen säädin se blackbox joka on kiinni jakajassa?
Viimeksi muokannut Pekka.A, Pe 02.01.2004 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

bensan saannista..

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Täytyypä samalla tarkastaa antaako pumppu riittävästi paineita. Näyttää nuo vian etsintä kaaviot alkavan kaikki "tarkasta järjestelmäpaine ja pumpun tuottomäärä". Meinaan vaan, että aukeaako järjestelmäpaineen säädin jos pumppu ei anna riittävästi painetta-> kiertääkö aine silloin jakajalla ollenkaan?
Katsellaan kun ehditään.
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

hiljainen on kylätie..ja bensapumppu

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Näyttää aiheuttavan samoja oireita kun on tuo bensapumppu rikki..
irrotin entisen äsken..oli nii liukasta ettei meinannut selällään kestää :D
On se kumma kun ne aina hyytyy ulos eikä lämpimään talliin! Ja mikä siinä on että bensapuolen viat ilmestyy aina kun tankki on täynnä :wink: ei onneks ihan kaikki 90 litraa tullu hihaan. Eikun aamulla uutta pumppua ostamaan, palataan aiheeseen.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Suuttimelle menevästä putkesta pitää tulla reilusti bensaa startatessa. Jos ei tule niin lähtisin etsimään vikaa ensin bensapumpusta ja bensanpaineista tämän jälkeen menee melkeen ruiskukorjaamon heiniksi.

Mutta jos ei hörähdä ollenkaan aerostartilla ja varmasti tulee kunnon kipinä ja oikeaan aikaan - niin katso että jako on kohdallaan. Muutaman hampaan jos on hypännyt oireet täsmää.

Meinaan vaan että M102 moottori pitäisi käydä/luvata kun painaa ilmaläppää alas ja kaataa vähän bensaa suoraan reijästä koneeseen. Kuullostaa kummalta jos on aivan hengetön. Puristuspaineet?
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Kävin hakemassa juuri uuden ruiskupumpun, kun oireet noihin paineisiin tuntuu vivahtavan ja eipä sen vaihtaminen varmastikaan hölmömpää ole vaikka vika muualla olisikin :wink: . Ketjun kireys tuli tarkastettua ja tuskin Houdinikaan saisi sitä paikaltaan pomppaamaan on meinaan sen verran napakan tuntuisesti kiristetty :lol: Paineet pitäisi varmaan kyllä katsoa ihan jo mielenkiinnon vuoksikin!Taitaa jäädä asennus hommat vaan seuraavaan viikonloppuun,katsotaas sitten...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Noin yleisesti tuosta ketjun hyppäämisestä :

Ketju on voinut hypätä, vaikka tuntuu kireältä. Sen voi todeta vain, kun ajoitusmerkit eivät täsmää.

Syynä voi olla ketjunkiristäjän kuluminen/ vika. Tämä on kyllä aika harvinaista.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

On vaan kokemus mersun jakoketjun hyppäämisestä. Moottoritien päässä kun kevensin kaasua ja alko kuulua kummia konehuoneesta eikä lähteny enää käymään laisinkaan.

Oli syntynyt myös muuta harmia - 6. mäntään oli sulanut reikä. Siitä syy yhteydestä en tiedä mikä paikka petti ensin, mutta lopputulos -> kone meni vaihtoon.
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

pumppu vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

nyt on vanhuksessa uusi pumppu, tauti hävisi samalla. Hyvin käynnistyy ja nätisti käy :D
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Nyt sitten on ruiskupumppu ja suuttimetkin uusittu,ajoitukset nokalta ja kammelta tarkistettu(ok),puristukset ok(10) ja tulpatkin varmuuden maksimoimiseksi kertaalleen uusiksi. Ja kone täysin mykkä :shock: Taitaa olla nyt kaikki keinot mitä itse pystyy harrastamaan olla käytetty ja siirtää auto Veholle tai Alppilan autohuoltoon (mitäköhän tilillä olikaan :cry: ). Olisiko ECU tms tai määränjakaja sitten ottanut itseensä joita ei saata maalaisjärjellä ymmärtää :roll: EDIT: Niin ja vainoharhaisena ohitettu tietysti myös käynnistyksenesto, kun tiedä senkään sielunelämästä... :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Hurraa! Moottori kukkuu jälleen :D .Vika löytyi viimein puolasta :shock:. Kipinää kyllä tarjoili tulpille silmämääräisesti "kunnollisesti" vaan ei sitten moottorille kuitenkaan kelvannut :evil: .Ihmetyttää tuo kyllä edelleen kaiken onnenhuuman keskelläkin...Ja kiitokset jälleen kaikille neuvoista ja vinkeistä mystisen katasroohvin selvittämiseksi :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Onnittelen

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Löytyikö vika helposti.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Oli kuulemma ollut todella fittimäinen se löytää vika(etsitty laskun mukaan n.4-5h). Korjaajalla(Pit- lane) oli ollut aikoinaan hiukka saman tyyppinen puolavika omassa Mesessään (oli sentään kone käynyt jotenkuten )ja vikaa ei kuulemma löydy mittaamallakaan :? Oli joutunut itsekkin pariviikkoa ihmettelemään koneensa sielunelämää ennenkuin oli paikallistanut vian.No onneksi pääsin puolan(n.60€ kattimalli) uusimisella ettei tarvinnut kalliita älyboxeja tms vaihtaa.Plussapuolella että systeemi on nyt sitten entistä ehompi(uudet suuttimet ja pumppu) ja konehuoneen puoli nyt huomattavasti tutumpi :wink: !
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Vastaa Viestiin