Baijerilaiset vouhottavat, kun ovat kerrankin mersun jossain ohittaneet, vaikka jaappanilaisillahan se parhaiten menee...
Kommentoikaa jotain ettei tarttis lähteä autoa vaihtamaan.

Saksalaisautojen maine on kärsinyt
Omien automerkkien maine on rapissut Saksassa. Asiakastutkimuksissa japanilaiset jylläävät, kun taas esimerkiksi "johtotähti" Mercedes-Benz roikkuu peräti hännillä. Laadun heikkeneminen näkyy tehtaiden ennätysmäisinä takuukorjauksina.
Saksalaisten autojen laatua on maailmalla aina arvostettu. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Tuoreissa asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaavissa tutkimuksissa japanilaiset ovat valloittaneet kärkipaikat.
Saksan autoliitto ADAC:n Gelsenkirchenin korkeakoululta tilaamassa viimeisessä selvityksessä kymmenen parhaan listalle pääsi vain kaksi saksalaismerkkiä, Porsche (8.) ja BMW (jaettu 10. tila). Ykkösenä komeili Toyota perässään kuusi muuta japanilaista. Kysely tehtiin 38 000 autonomistajalle.
BMW päihitti vihdoin Mersun
Erityisesti Mercedes-Benziä asiakkaiden tuomio kirvelee. Saksan markkinoilla 33 myydyimmän merkin joukossa "johtotähti" jäi toiseksi viimeiseksi. Mersun pisteitä rokottivat muun muassa sähköviat ja huonot korjaamopalvelut.
Japanilaiset menestyivät myös Euroopan suurimman autolehden Auto Bildin laaturaportissa. Saksalaisten osalta tulos ei ollut aivan yhtä tyrmäävä kuin ADAC:lla. Lehden vertailu perustui katsastustilastoihin, korjaamo- ja kestotesteihin, takuukorjauslukuihin sekä ADAC:n vikatilastoihin.
Auto Bildin listan voitti Toyota. Paras saksalainen BMW pääsi hyväksi havaitun uuden 5-sarjan ansiosta viidenneksi. Mersu saavutti 6. sijan. Ensimmäisen kerran BMW ohitti Mersun kahdessa tutkimuksessa. Münchenissä iloitaan varmaankin pitkään tavoitellun kuninkuuden vaihtumisesta Saksassa.
Molemmissa tutkimuksissa saksalaisista Volkswagen roikkui häntäpäässä, Audi päihitti nipin napin Opelin ja Ford asettui listojen keskivaiheille.
Gelsenkirchenin korkeakoulun päätutkija, professori Ferdinad Dudenhöffer näkee selviä laatuongelmia saksalaismerkeissä. Hänen mukaansa kotimaiset valmistajat satsaavat ulkonäköön, japanilaiset taas kestävyyteen.
Ennätysmäärä takuukorjauksia
Malleja uudistetaan vinhaan laadun kustannuksella. Asiantuntijoiden mukaan tehtaat suoltavat autoja markkinoille niin kiireessä, että testaaminen jää huonoin seurauksin ostajille.
Tänä vuonna valmistajat kutsuivat Saksassa korjauksiin ennätysmäärän autoja. Tietoon tuli 144 tehtaan vikailmoitusta, jotka koskivat yhteensä 940 000 autoa. Vielä kymmenisen vuotta sitten valtakunnallisia takuuoperaatioita oli vain 35.
Saksalaistehtaissa ongelmat tunnustetaan. Johtajien mukaan investoinneissa on ihmiset unohdettu. Kokeneita insinöörejä on korvattu liikaa uraa janoavilla nuorilla, jonka vuoksi valvonta pettää ja autojen lastentaudit lisääntyvät. Fraunhofin markkinatutkimusinstituutin mielestä laatu kärsii lisäksi tehtaiden ja alihankkijoina toimivien osavalmistajien puutteellisesta yhteistyöstä ja kehitysseurannasta.
Niin minäkin..enkä koskaan tule edes harkitsemaan vaihtoa Toyotaan..vaikka se olisi kuinka hyvä.jamppa kirjoitti:Taidan silti lähteä huomennakin MERSULLA liikkeelle
Ei kai kukaan tässä olekaan vedonnut mihinkään "ihmeen" tutkimuksiin ja todennut että Toyota olisi maailman paras auto, vai onko? Viestiketjun aloittaja vain totesi mielenkiintoisen faktan, joka liippaa aika läheltä tänkin foorumin aihetta.Mr_Benz kirjoitti: Mielestäni on täysin turhaa vedota johonkin ihmeen testeihin tai tutkimuksiin ja sitten todeta että joku tojota tms. olisi maailman paras auto tai millään tavalla ylivertainen.
Ei se varmaan kaikki ole kaikki, mutta varmaan suurin osa ihmisistä, jotka eivät ole sen kummemmin kiinnostuneita autoista tai niiden rassailusta tai korjaamolle viemisestä, pitävät luotettavuutta tärkeimpänä auton ominaisuutena. Ja mitä se "laatu" on, jos se ei nimenomaan tarkoita luotettavuutta ja kestävyyttä? Ja minkä takia pitää suuttua Mersun puolesta, jos jossain mainitaan, että joku muu auto on laadukkaampi? Itse olen kiinnostunut Mersuista, koska ne ovat hienoja autoja, eikä minun mielipiteeseen vaikuta mitään se, että niissä on vikoja. Minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen vikaisuuteen, en ole vastuussa siitä, enkä edes tunne henkilökohtaisesti ketään, joka olisi Mersun tehtailla töissä tai myisi kyseistä merkkiä. Ja sitäpaitsi suurin osa tälläkin foorumilla kirjoittelevista harrastaa vanhoja Mersuja, eikä heidän autovalinnoillaan näin ollen ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.Mr_Benz kirjoitti: Tietystikkin on yleisesti tiedossa että riisipussi on luotettava ja niin edelleen, mutta onko se luotettavuus nyt kaikki mitä ihmiset autoltaan haluaa? Tottakai luotettavuus on tärkeä asia, mutta veikkaanpa että tälläkin foorumilla valtaosa ihmisistä valitsee mieluummin turvallisuutta ja laatua, kuin jonkun riisipussin pelkästään sen takia että sitä on satuttu myymään enemmän kuin mersua tai joitain muita ns. laatuautoja.
Onko luotettavuus lauseessasi lainausmerkeissä, koska Toyota ei oikeasti olekaan luotettava, vaan tilastot valehtelevat? Ja eipä mielestäni Mersun parhaita valtteja ole mukavuus, paljon mukavampiakin autoja löytyy, riippuu tietysti, mitä Mersun mallia tarkoitat.Mr_Benz kirjoitti: Käsi ylös ne ketkä mieluummin ottaisi tojotan "luotettavuuden" kuin Mersun mukavuuden ja turvallisuuden (tai ihan minkä tahansa mersun perusarvoista)???
Niin, eihän tässä kukaan taaskaan ollut kyseenalaistamassa autovalintaasi. Sinulla on täysi oikeus valita mitä ostat ihan itse.Mr_Benz kirjoitti: Omasta mielestäni auton hankinnassa painaa paljon myös se että omasta autosta saa jotakin kiksejä, jos siitä kerrran maksaa vaikka 20 K€, sillon ei paljon kiinnosta se että paljonko yksittäinen huolto maksaa tai onko joku ihmeen nivel halvempi kuin toiseen automerkkiin...
Joo, en tiedä sitten mutta jotenkin mun mielestä edes Mersuista ei löydy nykyään yhtä hienoja sisustuksia, kuin mitä W124- ja W126-malleissa on, siis materiaalien laadukkuuden ja hienostuneisuuden osalta.Mr_Benz kirjoitti: Laadusta vielä sen verran, että mielestäni laatu ei ole pelkästään luotettavuutta tai sitä että auto ei ruostu alta aikayksikön. Laatua on myöskin se että minkälaisia materiaaleja on käytetty auton sisustuksessa ja nitiseekö/natiseeko jne... Laadun siis päätää jokainen itse. Oli se sitten kestävyyttä tai turvallisuutta tai mitä vaan...
Nyt puhutaan ilmeisesti Suomessa myytävistä malleista? Kyllähän sieltä Toyotan sivuilta löytyi vajaat 80 tuhatta euroa maksava Toyotakin, joten sillä taitaa saada parikin C180K:tajva kirjoitti:En usko että olen kovin väärässä jos väitän että halvin Mersu (C180K..koska A-sarjaa ei lasketa "oikeaksi" Mersuksi..) maksaa enemmän kuin kallein Toyota!
Joo..siis kyseessä oli pieni yleistys..tarkoituksena vertailla ns "tavallisia" autoja joita Toyota-Mersu akselilla on ostajalle tarjolla. Eli siis Corolla-Avensis-C-CLK-E..eli kun noista hintalappuja katsoo niin ei liene kovin ihme että ostaja valitsee huomattavasti useammin Avensiksen kuin CLK:n tai E:n..kokonaan eri asia sitten onkin se että kummasta enemmän haaveillaan..Avensiksesta vai CLK:sta tai E:stä..Mogge kirjoitti:Nyt puhutaan ilmeisesti Suomessa myytävistä malleista? Kyllähän sieltä Toyotan sivuilta löytyi vajaat 80 tuhatta euroa maksava Toyotakin, joten sillä taitaa saada parikin C180K:tajva kirjoitti:En usko että olen kovin väärässä jos väitän että halvin Mersu (C180K..koska A-sarjaa ei lasketa "oikeaksi" Mersuksi..) maksaa enemmän kuin kallein Toyota!
Mitä siis tarkkaanottaen haluat sanoa? Ei kai C-sarjan Mersu ole mikään "tavallinen" perheauto ja realistinen vaihtoehto "tavalliselle" autonostajalle? Mitä ideaa vertailussasi on, en oikein ymmärrä pointtia? Että ihmiset haluaisivat, että heillä on enemmän rahaa? Eikö se ole aika itsestäänselvyys...jva kirjoitti: Joo..siis kyseessä oli pieni yleistys..tarkoituksena vertailla ns "tavallisia" autoja joita Toyota-Mersu akselilla on ostajalle tarjolla. Eli siis Corolla-Avensis-C-CLK-E..eli kun noista hintalappuja katsoo niin ei liene kovin ihme että ostaja valitsee huomattavasti useammin Avensiksen kuin CLK:n tai E:n..kokonaan eri asia sitten onkin se että kummasta enemmän haaveillaan..Avensiksesta vai CLK:sta tai E:stä..
Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..
Niin..ja jos sitten hintahaitarin yläpäitä vertaillaan niin kalleimpia Toyota-merkkisiä autoja saa 8-9kpl yhden Mersun hinnalla..![]()
Mersut on helvetin kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Jos minun pitäisi investoida uuteen autoon vaikkapa 50 tuhatta euroa, niin tuskinpa päätyisin Mercedes-Benziin, sillä tuolla 50 tontulla ei pääsisi käsiksi edes E-sarjalaiseen. En tiedä, ostaisinko Toyotaakaan, mutta esim. Toyota Camry 3.0 V6 aut. olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto 46 tuhannen euron hinnallaan ja lähes täydellisellä varustetasollaan.jva kirjoitti:Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..
Nimenomaan sitäepk kirjoitti:siis eikö tässä haeta sitä, et jos c-sarjalainen maksaisi saman verran ku avensis, niin aika satavarmaan lähtis mersu ennen tojoo?
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Mersut on kalliita suomessa, verotus pitää siitä huolen. Saksassa kun kävelee autokauppaan uutta auto ostamaan niin hinnanerot muihin merkkeihin kapenee...Mogge kirjoitti:Mersut on helvetin kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Jos minun pitäisi investoida uuteen autoon vaikkapa 50 tuhatta euroa, niin tuskinpa päätyisin Mercedes-Benziin, sillä tuolla 50 tontulla ei pääsisi käsiksi edes E-sarjalaiseen. En tiedä, ostaisinko Toyotaakaan, mutta esim. Toyota Camry 3.0 V6 aut. olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto 46 tuhannen euron hinnallaan ja lähes täydellisellä varustetasollaan.jva kirjoitti:Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..
Onneksi Mersuissakin arvo tippuu, ja viimeistään 10++ vuotta vanhoina yleisimpiin malleihin pääsee käsiksi pienemmälläkin rahalla. Ei ole tuulesta temmattua, että Mersu kestää (ainakin W124/W126 ja sitä vanhemmat); vaikea on kuvitella, että olisin saanut 8 tuhannella eurolla paremman auton, kuin mikä nyt on alla
Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...Mr_Benz kirjoitti:Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Se on totta että Mersut ovat verotuksen takia kalliita Suomessa..mutta se taas ei oikein ole suoraan verrannollista esim Saksan hintoihin, nimittäin ei Suomikaan nyt ihan niin karu maa verotuksen suhteen ole että uusia Mersuja verotettaisiin rajummin kuin uusia Japsiautojajuha kirjoitti:
Mersut on kalliita suomessa, verotus pitää siitä huolen. Saksassa kun kävelee autokauppaan uutta auto ostamaan niin hinnanerot muihin merkkeihin kapenee...
Kyllä..osaltaan kysymys on Mersun laadusta verrattuna muiden valmistajien laatuun..mutta toisaalta kysymys on ihan yhtä paljon siitä onko tuo laatu..tai laadun puute syy siihen miksi esim Japanilaismerkit menevät vaikkapa myyntitilastoissa Mersun edelle.Mogge kirjoitti:
Niin, käsittääkseni näistä nykyisten Mersujen laatuongelmista tässä viestiketjussa on ollut kysymys, eikä siitä, että ottaisitko C-sarjalaisen vai Avensiksen.
Kyseinen auto näyttäisi olevan -02 mallia. Onko kyseessä uudempi W211-korimalli? Ajelin itse viime viikolla 2002-mallisella W210 eli vanhempi koppasella väyrysellä, jonka 106 tkm:n mittainen ura taksiautona oli juuri päättynyt ja nimenomaan sisätilojen lähes uudenvertaiseen kuntoon tuli kiinnitettyä huomiota. Verhoilussa ei ollut minkäänlaisia merkkejä kulumisesta. Tietysti ihmiset pitävät autojaan erilailla ja eurooppalaisissa autoissa on usein ollut pieniä ongelmia tuotannon alkuvaiheessa.Ekku kirjoitti:Kaikenlaista pientä vikaa on kyllä ollut. Sisustusmateriaalien laatu on kyllä ollut pettymys ainakin keston osalta. Ovipilareiden sisäverhous ja takapenkkien sivussa oleva nukkapintainen kangasverhoillut kappaleet on jo kerran vaihdettu, koska alaosan saumakohdista ne alkoivat repsottaa jo ensimmäisten käyttökuukausien aikana. Täytyy varmaan seuraavassa autossa päällystää ne ohuella keinonahalla, jotta kestäisivät paremmin.
Kuskin penkki alkaa olla jo aika kärsinyt, reuna on kuin perunasäkki ja kangas alkaa olla keskeltä jo aikä löysä ja virttynyt. Muoviset kynnyslistat tuntuu olevan myös kiinnikkeiltään aika heikkoja. Ne on kiinni sellaisilla muoviväkäsillä, jotka murtuvat sangen helposti.
Lakkaus "jalopuiden" päällä vaikuttaa myös sangen helposti naarmuuntuvalta, pitää olla perhanan huolellinen jos meinaa saada ne pysymään hyvän näköisenä.
Kyseisellä autolla on ajettu nyt 124 tuhatta.
Mr_Benz kirjoitti:
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Ihan miten päin vaan. Itse heitit ilmoille moisen vertauksen ja ilmeisestikkin sitten arvostat riisipusseja niin "paljon" että vertaat niitä kokoluokkaa pienempiin ajoneuvoihin.Henro kirjoitti:Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...Mr_Benz kirjoitti:Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Juu eri autoja on. Kunhan vastasin kollegan vertaukseen, joka mielestäni ei ollut kovinkaan hyvä.Leka kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Pitääkö A-klassea nyt väkisin alkaa Avensikseen vertaamaan? Avensis on kaikinpuolin eri luokan auto ulko- ja sisämitoiltaan ja moottoritkin ovat suurempia ja tehokkaampia.
Vaihtoehtonapa nimenomaan ei ole sen sinun vanha Mersusi, vaan noista kahdesta pitäisi roponsa sijoittaa jompaan kumpaan. No, kumman ostaisit, C-sarjalaisen rivinelosella ja vähemmillä varusteilla vai Camryn kolmenlitran veekutosella, automaatilla ja kaikilla herkuilla?k.j kirjoitti:No tietysti ostaisin "tojotan" siinähän melkein kaikki varusteet?
![]()
Itselläni vain vanha savuava "pikku-mersu" turbolla ja onhan se tojon uusi diiseli ilmeisesti tehokkaampi??Ainakin omistajiensa mielestä!
![]()
Mr_Benz kirjoitti:Ihan miten päin vaan. Itse heitit ilmoille moisen vertauksen ja ilmeisestikkin sitten arvostat riisipusseja niin "paljon" että vertaat niitä kokoluokkaa pienempiin ajoneuvoihin.Henro kirjoitti:Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...Mr_Benz kirjoitti:Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Juu eri autoja on. Kunhan vastasin kollegan vertaukseen, joka mielestäni ei ollut kovinkaan hyvä.Leka kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Pitääkö A-klassea nyt väkisin alkaa Avensikseen vertaamaan? Avensis on kaikinpuolin eri luokan auto ulko- ja sisämitoiltaan ja moottoritkin ovat suurempia ja tehokkaampia.
Tämä aihe tuntuu olevan suomalaisille autonomistajille aika arka. Suomalaisen miehen vaimoa saa haukkua vaikka kuinka, mutta auton haukkuminen on todellinen tabu.