Mersua lyödään...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Mersua lyödään...

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ajattelinpa aloittaa foorumiin kirjoittelun hieman ikävällä aiheella. Elikkäs katsokaapa www.kaleva.fi->talous.

Baijerilaiset vouhottavat, kun ovat kerrankin mersun jossain ohittaneet, vaikka jaappanilaisillahan se parhaiten menee...

Kommentoikaa jotain ettei tarttis lähteä autoa vaihtamaan. :oops:
E 290TDT Avantgarde
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »


Saksalaisautojen maine on kärsinyt

Omien automerkkien maine on rapissut Saksassa. Asiakastutkimuksissa japanilaiset jylläävät, kun taas esimerkiksi "johtotähti" Mercedes-Benz roikkuu peräti hännillä. Laadun heikkeneminen näkyy tehtaiden ennätysmäisinä takuukorjauksina.
Saksalaisten autojen laatua on maailmalla aina arvostettu. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Tuoreissa asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaavissa tutkimuksissa japanilaiset ovat valloittaneet kärkipaikat.

Saksan autoliitto ADAC:n Gelsenkirchenin korkeakoululta tilaamassa viimeisessä selvityksessä kymmenen parhaan listalle pääsi vain kaksi saksalaismerkkiä, Porsche (8.) ja BMW (jaettu 10. tila). Ykkösenä komeili Toyota perässään kuusi muuta japanilaista. Kysely tehtiin 38 000 autonomistajalle.



BMW päihitti vihdoin Mersun


Erityisesti Mercedes-Benziä asiakkaiden tuomio kirvelee. Saksan markkinoilla 33 myydyimmän merkin joukossa "johtotähti" jäi toiseksi viimeiseksi. Mersun pisteitä rokottivat muun muassa sähköviat ja huonot korjaamopalvelut.

Japanilaiset menestyivät myös Euroopan suurimman autolehden Auto Bildin laaturaportissa. Saksalaisten osalta tulos ei ollut aivan yhtä tyrmäävä kuin ADAC:lla. Lehden vertailu perustui katsastustilastoihin, korjaamo- ja kestotesteihin, takuukorjauslukuihin sekä ADAC:n vikatilastoihin.

Auto Bildin listan voitti Toyota. Paras saksalainen BMW pääsi hyväksi havaitun uuden 5-sarjan ansiosta viidenneksi. Mersu saavutti 6. sijan. Ensimmäisen kerran BMW ohitti Mersun kahdessa tutkimuksessa. Münchenissä iloitaan varmaankin pitkään tavoitellun kuninkuuden vaihtumisesta Saksassa.

Molemmissa tutkimuksissa saksalaisista Volkswagen roikkui häntäpäässä, Audi päihitti nipin napin Opelin ja Ford asettui listojen keskivaiheille.

Gelsenkirchenin korkeakoulun päätutkija, professori Ferdinad Dudenhöffer näkee selviä laatuongelmia saksalaismerkeissä. Hänen mukaansa kotimaiset valmistajat satsaavat ulkonäköön, japanilaiset taas kestävyyteen.



Ennätysmäärä takuukorjauksia


Malleja uudistetaan vinhaan laadun kustannuksella. Asiantuntijoiden mukaan tehtaat suoltavat autoja markkinoille niin kiireessä, että testaaminen jää huonoin seurauksin ostajille.

Tänä vuonna valmistajat kutsuivat Saksassa korjauksiin ennätysmäärän autoja. Tietoon tuli 144 tehtaan vikailmoitusta, jotka koskivat yhteensä 940 000 autoa. Vielä kymmenisen vuotta sitten valtakunnallisia takuuoperaatioita oli vain 35.

Saksalaistehtaissa ongelmat tunnustetaan. Johtajien mukaan investoinneissa on ihmiset unohdettu. Kokeneita insinöörejä on korvattu liikaa uraa janoavilla nuorilla, jonka vuoksi valvonta pettää ja autojen lastentaudit lisääntyvät. Fraunhofin markkinatutkimusinstituutin mielestä laatu kärsii lisäksi tehtaiden ja alihankkijoina toimivien osavalmistajien puutteellisesta yhteistyöstä ja kehitysseurannasta.

jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

joopa joo

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Taidan silti lähteä huomennakin MERSULLA liikkeelle

Terveisin Jamppa

mersu kierteessä
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: joopa joo

Viesti Kirjoittaja jva »

jamppa kirjoitti:Taidan silti lähteä huomennakin MERSULLA liikkeelle
Niin minäkin..enkä koskaan tule edes harkitsemaan vaihtoa Toyotaan..vaikka se olisi kuinka hyvä.
Toyota on Toyota ja Mersu on Mersu, siinä perustelut 8)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jep Mersulla mennään huomennakin ja toivottavasti vielä vuosia huomisen jälkeenkin.

Mielestäni on täysin turhaa vedota johonkin ihmeen testeihin tai tutkimuksiin ja sitten todeta että joku tojota tms. olisi maailman paras auto tai millään tavalla ylivertainen.

Tietystikkin on yleisesti tiedossa että riisipussi on luotettava ja niin edelleen, mutta onko se luotettavuus nyt kaikki mitä ihmiset autoltaan haluaa? Tottakai luotettavuus on tärkeä asia, mutta veikkaanpa että tälläkin foorumilla valtaosa ihmisistä valitsee mieluummin turvallisuutta ja laatua, kuin jonkun riisipussin pelkästään sen takia että sitä on satuttu myymään enemmän kuin mersua tai joitain muita ns. laatuautoja.

Mersu on Mersu vaikka tojota olisikin luotettavampi...

Käsi ylös ne ketkä mieluummin ottaisi tojotan "luotettavuuden" kuin Mersun mukavuuden ja turvallisuuden (tai ihan minkä tahansa mersun perusarvoista)???

Omasta mielestäni auton hankinnassa painaa paljon myös se että omasta autosta saa jotakin kiksejä, jos siitä kerrran maksaa vaikka 20 K€, sillon ei paljon kiinnosta se että paljonko yksittäinen huolto maksaa tai onko joku ihmeen nivel halvempi kuin toiseen automerkkiin...

Autoilu täytyy olla hauskaa jos siitä maksaa ittensä kipeeksi ja Mersulla se on sitä!!!

ps. Huomatkaa että Mersu on aina kirjoitettu isolla ämmällä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mr_Benz kirjoitti: Mielestäni on täysin turhaa vedota johonkin ihmeen testeihin tai tutkimuksiin ja sitten todeta että joku tojota tms. olisi maailman paras auto tai millään tavalla ylivertainen.
Ei kai kukaan tässä olekaan vedonnut mihinkään "ihmeen" tutkimuksiin ja todennut että Toyota olisi maailman paras auto, vai onko? Viestiketjun aloittaja vain totesi mielenkiintoisen faktan, joka liippaa aika läheltä tänkin foorumin aihetta.
Mr_Benz kirjoitti: Tietystikkin on yleisesti tiedossa että riisipussi on luotettava ja niin edelleen, mutta onko se luotettavuus nyt kaikki mitä ihmiset autoltaan haluaa? Tottakai luotettavuus on tärkeä asia, mutta veikkaanpa että tälläkin foorumilla valtaosa ihmisistä valitsee mieluummin turvallisuutta ja laatua, kuin jonkun riisipussin pelkästään sen takia että sitä on satuttu myymään enemmän kuin mersua tai joitain muita ns. laatuautoja.
Ei se varmaan kaikki ole kaikki, mutta varmaan suurin osa ihmisistä, jotka eivät ole sen kummemmin kiinnostuneita autoista tai niiden rassailusta tai korjaamolle viemisestä, pitävät luotettavuutta tärkeimpänä auton ominaisuutena. Ja mitä se "laatu" on, jos se ei nimenomaan tarkoita luotettavuutta ja kestävyyttä? Ja minkä takia pitää suuttua Mersun puolesta, jos jossain mainitaan, että joku muu auto on laadukkaampi? Itse olen kiinnostunut Mersuista, koska ne ovat hienoja autoja, eikä minun mielipiteeseen vaikuta mitään se, että niissä on vikoja. Minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen vikaisuuteen, en ole vastuussa siitä, enkä edes tunne henkilökohtaisesti ketään, joka olisi Mersun tehtailla töissä tai myisi kyseistä merkkiä. Ja sitäpaitsi suurin osa tälläkin foorumilla kirjoittelevista harrastaa vanhoja Mersuja, eikä heidän autovalinnoillaan näin ollen ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Mr_Benz kirjoitti: Käsi ylös ne ketkä mieluummin ottaisi tojotan "luotettavuuden" kuin Mersun mukavuuden ja turvallisuuden (tai ihan minkä tahansa mersun perusarvoista)???
Onko luotettavuus lauseessasi lainausmerkeissä, koska Toyota ei oikeasti olekaan luotettava, vaan tilastot valehtelevat? Ja eipä mielestäni Mersun parhaita valtteja ole mukavuus, paljon mukavampiakin autoja löytyy, riippuu tietysti, mitä Mersun mallia tarkoitat.
Mr_Benz kirjoitti: Omasta mielestäni auton hankinnassa painaa paljon myös se että omasta autosta saa jotakin kiksejä, jos siitä kerrran maksaa vaikka 20 K€, sillon ei paljon kiinnosta se että paljonko yksittäinen huolto maksaa tai onko joku ihmeen nivel halvempi kuin toiseen automerkkiin...
Niin, eihän tässä kukaan taaskaan ollut kyseenalaistamassa autovalintaasi. Sinulla on täysi oikeus valita mitä ostat ihan itse.
Mersussa muuten monet osat, kuten nivelet, ovat aika halpoja verrattuna moneen muuhun automerkkiin, esim. Toyotaan.
Mutta kyllähän totuus on se, että vanhaa Mersua, varsinkin hienommalla (lue: kalliimmalla) tekniikalla varustettua ostaessa saa varautua kalliisiin korjauksiin ja kaikenlaisiin pikkuharmeihin. Se on tullut moneen kertaan todistettua tälläkin foorumilla. Mutta siltikään senkään ei tarvitse aiheuttaa minkäänlaisia tunteenpurkauksia tai vertailuita muihin automerkkeihin, koska sellaisen Mersun ostaja haluaa ajaa juuri sellaisella autolla ja on näin ollen valmis kärsimään siitä hiukan.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Niinpä niin. Arvasin että kirjoitukseni saa aikaan jonkinmoista närää kanssalukijoissa, mutta kirjoitin silti.

Oikeastaan halusin vain tuoda julki sen kuinka paljon minua henkilökohtaisesti ärsyttää autovalmistajien tilastojen tms. avulla ratsastaminen autojensa markkinoinnissa. Esim. citroenilla oli taannoin mainoskampanja jossa autoa mainostettiin hyväksi sillä varjolla että myynnin kasvu oli ollut x%. Toki samaan syyllistyy kaikki muutkin, kuten myös Mercedes. Mielestäni tällainen mainonta on pelkkää hienolta kuullostavien lauseiden keksimistä, niinkuin toki mainonta yleensäkkin, mutta tällainen tilastoilla leikkiminen ei peilaa todellisuuteen millään tavalla ja sitten vielä joku viittii julkisuudessa huudella että kuinka paljon hienompi joku ihmeen riisipussi on kuin joku toinen, ihan vain siksi koska 50 % halvempaa koslaa on myyty enemmän kuin jotakin tunnetusti kallista automerkkiä.

Lyhyesti sanottuna... liian usein ihmiset menevät kauppaan ostamaan esim. stereoita ja halutaan ne TM testivoittajat, koska kuvitellaan niitten olevan parhaat mahdolliset. Ihan vain, siksi koska joku testihenkilö on ne arvostellut parhaiksi. Liian usein siis unohdetaan se että se testi voittaja ei välttämättä ole paras juuri Sinulle, ehkä ei edes sopiva, vaan Sinulle paras laite voi olla joku aivan toinen, johtuen ihan pelkästään siitä mitä itse tarvitset/haluat.

Laadusta vielä sen verran, että mielestäni laatu ei ole pelkästään luotettavuutta tai sitä että auto ei ruostu alta aikayksikön. Laatua on myöskin se että minkälaisia materiaaleja on käytetty auton sisustuksessa ja nitiseekö/natiseeko jne... Laadun siis päätää jokainen itse. Oli se sitten kestävyyttä tai turvallisuutta tai mitä vaan...

Aikaisemmassa kirjoituksessani ei ollut tarkoituskaan luoda mielikuvaa että olisin suuttunut tai muuten vetänyt papuja nekkuun siitä että riisipussin/pemarin on joku todennut jollakin osa-alueella paremmaksi kuin mersun, vaan tarkoitukseni oli tuoda esille oma mielipiteeni ns. puolueettomista tutkimuksista ja jonkun tietyn merkin paremmuudesta.

Kysymyshän on siis loppujenlopuksi siitä että mitä kukin itse haluaa/arvostaa ja siitä sitten maksetaan niin paljon kuin perse kestää ja tuhlatun rahamäärän mukaiseti sitten saa niitä haluamiansa asioita. Toiset ajaa mersulla ja toiset menee bussilla.

Voisin tarinoida aiheesta vaikka kuinka pitkän pakinan, mutten nyt sitä jaksa tehdä. Ehkäpä joku päivä kirjoitan kirjan, kauan itseäni kaivelleesta asiasta kaikkien luettavaksi.

Pahoittelen tekstini mahdollista vihamielistä sävyä, mutta pannaan se vaikka lyhytaikaisen tupakoimattomuuden ja kohtuullisen alkoholimäärän piikkiin.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mr_Benz kirjoitti: Laadusta vielä sen verran, että mielestäni laatu ei ole pelkästään luotettavuutta tai sitä että auto ei ruostu alta aikayksikön. Laatua on myöskin se että minkälaisia materiaaleja on käytetty auton sisustuksessa ja nitiseekö/natiseeko jne... Laadun siis päätää jokainen itse. Oli se sitten kestävyyttä tai turvallisuutta tai mitä vaan...
Joo, en tiedä sitten mutta jotenkin mun mielestä edes Mersuista ei löydy nykyään yhtä hienoja sisustuksia, kuin mitä W124- ja W126-malleissa on, siis materiaalien laadukkuuden ja hienostuneisuuden osalta.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Itseasiassa ei ole ensinkään ihme että esim Toyota, Mazda ja muut japsit keikkuvat myyntitilastojen kärjessä melkeinpä maassa kuin maassa..ja reilusti edellä vaikkapa Mersua.

Syy ei kuitenkaan ole laadussa tai Japsien luotettavuudessa tai muutenkaan "hyvyydessä"..VAAN hinnassa!

En usko että olen kovin väärässä jos väitän että halvin Mersu (C180K..koska A-sarjaa ei lasketa "oikeaksi" Mersuksi.. :) ) maksaa enemmän kuin kallein Toyota!

Näin ollen lienee aikalailla selvää että suurten massojen autona ja myyntitilastoissa Mersu on aika heikoilla verrattuna Toyotaan..pankkitili ja maksukyky kun vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin enemmän kuin moni muu tekijä.

Mietinpä vain että kuinkahan moni perheauton ostaja valitsisi Toyota Avensiksen jos MB C-sarjaa saisi samaan hintaan sen sijaan että nyt C-sarja maksaa yli 10t e enemmän..tai kuinka moni valitsisi Toyota MR 2:sen jos SLK tai SL maksaisi yhtä vähän kuin MR2..tuskin kukaan..

Tilastoja voi lukea niin monella tavalla ja tehdä kovin monenlaisia johtopäätöksiä..
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

jva kirjoitti:En usko että olen kovin väärässä jos väitän että halvin Mersu (C180K..koska A-sarjaa ei lasketa "oikeaksi" Mersuksi.. :) ) maksaa enemmän kuin kallein Toyota!
Nyt puhutaan ilmeisesti Suomessa myytävistä malleista? Kyllähän sieltä Toyotan sivuilta löytyi vajaat 80 tuhatta euroa maksava Toyotakin, joten sillä taitaa saada parikin C180K:ta :D
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

tuntuu laatu hieman heikentyneen...

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Omat kokemukseni uuden mersun laadusta kyllä antavat ainakin tämän yhden auton kokemuksella saman suuntaisen tuloksen.

Minun mielestäni auton PITÄÄ olla luotettava, jos siitä kerran joutuu maksamaan 50 tuhatta euroa. En ole toistaiseksi välille jäänyt, mutta ei sitä kyllä passaa monesti kävelymieheksi joutuakkaan, kun merkki voi vaihtua.

Kaikenlaista pientä vikaa on kyllä ollut. Sisustusmateriaalien laatu on kyllä ollut pettymys ainakin keston osalta. Ovipilareiden sisäverhous ja takapenkkien sivussa oleva nukkapintainen kangasverhoillut kappaleet on jo kerran vaihdettu, koska alaosan saumakohdista ne alkoivat repsottaa jo ensimmäisten käyttökuukausien aikana. Täytyy varmaan seuraavassa autossa päällystää ne ohuella keinonahalla, jotta kestäisivät paremmin.

Kuskin penkki alkaa olla jo aika kärsinyt, reuna on kuin perunasäkki ja kangas alkaa olla keskeltä jo aikä löysä ja virttynyt. Muoviset kynnyslistat tuntuu olevan myös kiinnikkeiltään aika heikkoja. Ne on kiinni sellaisilla muoviväkäsillä, jotka murtuvat sangen helposti.

Lakkaus "jalopuiden" päällä vaikuttaa myös sangen helposti naarmuuntuvalta, pitää olla perhanan huolellinen jos meinaa saada ne pysymään hyvän näköisenä.

Kyseisellä autolla on ajettu nyt 124 tuhatta.

Kyllä laadun vertailu vanhaan 124-koriseen antaa vaikutelman vanhan auton paremmasta laadukkuudesta vaikka ei ota edes huomioon hintaeroa.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mogge kirjoitti:
jva kirjoitti:En usko että olen kovin väärässä jos väitän että halvin Mersu (C180K..koska A-sarjaa ei lasketa "oikeaksi" Mersuksi.. :) ) maksaa enemmän kuin kallein Toyota!
Nyt puhutaan ilmeisesti Suomessa myytävistä malleista? Kyllähän sieltä Toyotan sivuilta löytyi vajaat 80 tuhatta euroa maksava Toyotakin, joten sillä taitaa saada parikin C180K:ta :D
Joo..siis kyseessä oli pieni yleistys..tarkoituksena vertailla ns "tavallisia" autoja joita Toyota-Mersu akselilla on ostajalle tarjolla. Eli siis Corolla-Avensis-C-CLK-E..eli kun noista hintalappuja katsoo niin ei liene kovin ihme että ostaja valitsee huomattavasti useammin Avensiksen kuin CLK:n tai E:n..kokonaan eri asia sitten onkin se että kummasta enemmän haaveillaan..Avensiksesta vai CLK:sta tai E:stä..
Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..

Niin..ja jos sitten hintahaitarin yläpäitä vertaillaan niin kalleimpia Toyota-merkkisiä autoja saa 8-9kpl yhden Mersun hinnalla.. :lol: 8)
Paitsi jos Toyotan mallistossa mennään maasturipuolelle..sitten kalleimman Mersun hinnalla ei saa kuin 6kpl Toyotan huippumaasturia..

:? Miksiköhän maasturit muuten ylipäätään on niin kalliita..
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

jva kirjoitti: Joo..siis kyseessä oli pieni yleistys..tarkoituksena vertailla ns "tavallisia" autoja joita Toyota-Mersu akselilla on ostajalle tarjolla. Eli siis Corolla-Avensis-C-CLK-E..eli kun noista hintalappuja katsoo niin ei liene kovin ihme että ostaja valitsee huomattavasti useammin Avensiksen kuin CLK:n tai E:n..kokonaan eri asia sitten onkin se että kummasta enemmän haaveillaan..Avensiksesta vai CLK:sta tai E:stä..
Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..

Niin..ja jos sitten hintahaitarin yläpäitä vertaillaan niin kalleimpia Toyota-merkkisiä autoja saa 8-9kpl yhden Mersun hinnalla.. :lol: 8)
Mitä siis tarkkaanottaen haluat sanoa? Ei kai C-sarjan Mersu ole mikään "tavallinen" perheauto ja realistinen vaihtoehto "tavalliselle" autonostajalle? Mitä ideaa vertailussasi on, en oikein ymmärrä pointtia? Että ihmiset haluaisivat, että heillä on enemmän rahaa? Eikö se ole aika itsestäänselvyys...
A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle. Ja tässä viestiketjussa oli siis kyse autojen laadusta, ei siitä, että kalliimmat autot on halutumpia kuin halvemmat, mutta niitä jostain syystä ostetaan vähemmän.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siis eikö tässä haeta sitä, et jos c-sarjalainen maksaisi saman verran ku avensis, niin aika satavarmaan lähtis mersu ennen tojoo? 8)
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

jva kirjoitti:Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..
Mersut on helvetin kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Jos minun pitäisi investoida uuteen autoon vaikkapa 50 tuhatta euroa, niin tuskinpa päätyisin Mercedes-Benziin, sillä tuolla 50 tontulla ei pääsisi käsiksi edes E-sarjalaiseen. En tiedä, ostaisinko Toyotaakaan, mutta esim. Toyota Camry 3.0 V6 aut. olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto 46 tuhannen euron hinnallaan ja lähes täydellisellä varustetasollaan.

Onneksi Mersuissakin arvo tippuu, ja viimeistään 10++ vuotta vanhoina yleisimpiin malleihin pääsee käsiksi pienemmälläkin rahalla. Ei ole tuulesta temmattua, että Mersu kestää (ainakin W124/W126 ja sitä vanhemmat); vaikea on kuvitella, että olisin saanut 8 tuhannella eurolla paremman auton, kuin mikä nyt on alla 8)
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

epk kirjoitti:siis eikö tässä haeta sitä, et jos c-sarjalainen maksaisi saman verran ku avensis, niin aika satavarmaan lähtis mersu ennen tojoo? 8)
Nimenomaan sitä :)

Ja mitä vertailuun tulee niin mielestäni Avensista pitää käsitellä samassa autoluokassa kuin C-Mersua..yleisesti ottaen kun autojen luokitus ei mene sen mukaan mikä on sen hinta..kriteerit ovat hiukan toiset.
A-Mersu ei missään tapauksessa ole sijoitettavissa samaan autoluokkaan kuin Avensis.

Pitää nimittäin muistaa että vain meillä Suomessa C-Mersu luokitellaan "ylempään keskiluokkaan" kun taas muualla maailmassa C-Mersu kilpailee samassa luokassa kuin Avensis,Vectra, Mazda6 ym ym..eli ns keskiluokan autoissa. Suomessa C-Mersu sijoitetaan järjestäen autoluokkaan jossa se kilpailee sellaisten autojen kanssa joiden kanssa MB:n näkemyksen mukaan kilpailee E-sarja..pieni ero nimittäin..

C-Mersua tituleerataan muuten Mersun omassa mainoslehdessä lempinimellä "baby-Benz"..siitäkin jo voi päätellä että sen luokka ei ehkä kuitenkaan ole se "ylempi keskiluokka"..

Ja kyllä..olen ehdottomasti sitä mieltä että C-Mersu on perheauto ja sen kilpailijoita luokassaan kuuluisi olla nimenomaan Vectra,Avensis jne..ja tätä taustaa vasten ei liene ihme miksi Toyotaa myydään luokassaan enemmän kuin Mersua..ei sillä ole mitään tekemisä laadun kanssa..ainoastaan hinnan..ja tunnetustihan "halvalla ei hyvää saa" :)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

joop

Viesti Kirjoittaja juha »

Mogge kirjoitti:
jva kirjoitti:Ja uskallanpa väittää että 99% Avensiksen ostajista ostaisi mieluummin C-Mersun..jos paukut siihen riittäisivät..niin se vaan on..
Mersut on helvetin kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Jos minun pitäisi investoida uuteen autoon vaikkapa 50 tuhatta euroa, niin tuskinpa päätyisin Mercedes-Benziin, sillä tuolla 50 tontulla ei pääsisi käsiksi edes E-sarjalaiseen. En tiedä, ostaisinko Toyotaakaan, mutta esim. Toyota Camry 3.0 V6 aut. olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto 46 tuhannen euron hinnallaan ja lähes täydellisellä varustetasollaan.

Onneksi Mersuissakin arvo tippuu, ja viimeistään 10++ vuotta vanhoina yleisimpiin malleihin pääsee käsiksi pienemmälläkin rahalla. Ei ole tuulesta temmattua, että Mersu kestää (ainakin W124/W126 ja sitä vanhemmat); vaikea on kuvitella, että olisin saanut 8 tuhannella eurolla paremman auton, kuin mikä nyt on alla 8)
Mersut on kalliita suomessa, verotus pitää siitä huolen. Saksassa kun kävelee autokauppaan uutta auto ostamaan niin hinnanerot muihin merkkeihin kapenee...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mr_Benz kirjoitti:
Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: joop

Viesti Kirjoittaja jva »

juha kirjoitti:

Mersut on kalliita suomessa, verotus pitää siitä huolen. Saksassa kun kävelee autokauppaan uutta auto ostamaan niin hinnanerot muihin merkkeihin kapenee...
Se on totta että Mersut ovat verotuksen takia kalliita Suomessa..mutta se taas ei oikein ole suoraan verrannollista esim Saksan hintoihin, nimittäin ei Suomikaan nyt ihan niin karu maa verotuksen suhteen ole että uusia Mersuja verotettaisiin rajummin kuin uusia Japsiautoja :)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kalliin Mercedeksen ostajat Saksassa odottavat autoltaan paljon enemmän kuin esim. toyotan ostaja...?

Nykypäivänähän autossa ei ihmisten mielestä saisi ilmeisesti olla yhtään vikaa.

Silti nyt on niin monesta paikasta kuultu että Mercedeksen insinöörit ovat joutuneet taistelemaan mm. mystisten sähkövikojen kanssa.
Silti käsitykseni mukaan MB testaa autojaan enemmän kuin "muut merkit", jolloin nk. lastentautien määrä pitäisi olla suht koht pieni.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Ei voi kuin ihmetellä joidenkin ihmisten antipatioita joitakin autonvalmistajia kohtaan. Itse yritän suhtautua automerkkeihin puolueettomasti, ja täten esim. Mercedes-Benz ei saa minulta aina varauksetonta ihailua osakseen. Mm. kyseinen artikkeli + Väyrysen ruosteongelmat ovat asioita, joita ei pitäisi ilmentyä 60 tuhatta euroa maksavassa menopelissä. Jos "halvalla ei saa hyvää", niin eipähän sitä näytä sitten tänä päivänä saavan myöskään kalliilla! Onhan uudet Mersut yleisesti ottaen edelleenkin hienoja autoja, mutta väkisinkin tulee mieleen, että kuinka paljon niidenkin statusarvosta lepää vanhojen mallien hyvän maineen harteilla. Ikävä tosiasia on, että jos laatua ei saada entiselle tasolleen, niin ei tuolla hyvällä maineella ikuisuuksia ratsasteta - eikä pidäkään!

Niin, käsittääkseni näistä nykyisten Mersujen laatuongelmista tässä viestiketjussa on ollut kysymys, eikä siitä, että ottaisitko C-sarjalaisen vai Avensiksen.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: No tietysti ostaisin "tojotan" siinähän melkein kaikki varusteet? :lol:
Itselläni vain vanha savuava "pikku-mersu" turbolla ja onhan se tojon uusi diiseli ilmeisesti tehokkaampi?? :roll: Ainakin omistajiensa mielestä!
:lol: :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mogge kirjoitti:
Niin, käsittääkseni näistä nykyisten Mersujen laatuongelmista tässä viestiketjussa on ollut kysymys, eikä siitä, että ottaisitko C-sarjalaisen vai Avensiksen.
Kyllä..osaltaan kysymys on Mersun laadusta verrattuna muiden valmistajien laatuun..mutta toisaalta kysymys on ihan yhtä paljon siitä onko tuo laatu..tai laadun puute syy siihen miksi esim Japanilaismerkit menevät vaikkapa myyntitilastoissa Mersun edelle.
Minä väitän edelleen että laatu ei ole välttämättä todellinen syy sille miksi keskiverto-ostaja ostaa Mazdan tai Toyotan Mersun sijaan. Syy on kuitenkin suurelta osin hinta-,EI laatuero.

Ja ainakin Suomalaiselle autoilijalle jolle auto on huomattavasti pyhempi asia kuin esim keskieurooppalaiselle autoilijalle..on erittäin vaikea myöntää sitä että nyt ei vaan rahat riittänyt Mersuun ja siksi ostin Mazdan. Ja koska Suomalaisen on myös useimmiten ylipääsemättömän vaikeaa tunnustaa sitä että naapurilla on enemmän pätäkkää kuin itsellä niin silloin auton valinnan selitys on "Mersu on huonolaatuinen..toisin kuin tämä minun ostamani Toyota joka on niin laadukas että oksat pois.."

Oma käsitykseni nykyautoista on se että jokainen merkki Mersusta Skodaan kamppailee samankaltaisten laatuongelmien kanssa..sen suhteen eri merkeissä ei juurikaan tänä päivänä ole eroa..laatu on suurinpiirtein samaa kaikilla.

Valinnan ratkaisee muut tekijät kuin laatu..yhtenä merkittävänä tekijänä hinta,jossa Mersu ei ole vahvoilla..mutta toisaalta Mersun ostaja saa rahoillaan jotain sellaista mitä Toyotan ostaja ei saa..nimittäin MERSUN :)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: tuntuu laatu hieman heikentyneen...

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ekku kirjoitti:Kaikenlaista pientä vikaa on kyllä ollut. Sisustusmateriaalien laatu on kyllä ollut pettymys ainakin keston osalta. Ovipilareiden sisäverhous ja takapenkkien sivussa oleva nukkapintainen kangasverhoillut kappaleet on jo kerran vaihdettu, koska alaosan saumakohdista ne alkoivat repsottaa jo ensimmäisten käyttökuukausien aikana. Täytyy varmaan seuraavassa autossa päällystää ne ohuella keinonahalla, jotta kestäisivät paremmin.

Kuskin penkki alkaa olla jo aika kärsinyt, reuna on kuin perunasäkki ja kangas alkaa olla keskeltä jo aikä löysä ja virttynyt. Muoviset kynnyslistat tuntuu olevan myös kiinnikkeiltään aika heikkoja. Ne on kiinni sellaisilla muoviväkäsillä, jotka murtuvat sangen helposti.

Lakkaus "jalopuiden" päällä vaikuttaa myös sangen helposti naarmuuntuvalta, pitää olla perhanan huolellinen jos meinaa saada ne pysymään hyvän näköisenä.

Kyseisellä autolla on ajettu nyt 124 tuhatta.
Kyseinen auto näyttäisi olevan -02 mallia. Onko kyseessä uudempi W211-korimalli? Ajelin itse viime viikolla 2002-mallisella W210 eli vanhempi koppasella väyrysellä, jonka 106 tkm:n mittainen ura taksiautona oli juuri päättynyt ja nimenomaan sisätilojen lähes uudenvertaiseen kuntoon tuli kiinnitettyä huomiota. Verhoilussa ei ollut minkäänlaisia merkkejä kulumisesta. Tietysti ihmiset pitävät autojaan erilailla ja eurooppalaisissa autoissa on usein ollut pieniä ongelmia tuotannon alkuvaiheessa.

Mr_Benz kirjoitti:

Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.

Pitääkö A-klassea nyt väkisin alkaa Avensikseen vertaamaan? Avensis on kaikinpuolin eri luokan auto ulko- ja sisämitoiltaan ja moottoritkin ovat suurempia ja tehokkaampia.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

k.j kirjoitti::roll: No tietysti ostaisin "tojotan" siinähän melkein kaikki varusteet? :lol:
Itselläni vain vanha savuava "pikku-mersu" turbolla ja onhan se tojon uusi diiseli ilmeisesti tehokkaampi?? :roll: Ainakin omistajiensa mielestä!
:lol: :lol:
:shock: Mikä kommentti tämä nyt oli? Onko joku tapaamasi tojotisti näin fakkiutunut?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Ai tojotan moottorit isompia ja tehokkaampia?
Joo just joo? Kyllähän noita "nipponeiden" omistajia aamusella tuolla motarilla näkee kun palauttaa ne maanpinnalle ennen töihin menoo! :twisted:
Siellä ne päästää "lippalakit" takaraivollaan ja muka pirunmoinen kiirus,että kato :shock: mersu ja yrittävät ohi! Hups!
Sitten ne revastelee kahvipöydässä,että ajoin ohi mersusta!
:twisted: Kunnes ne yllättää valehtelemasta kavereilleen ja silleen!!!!!!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Henro kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...
Ihan miten päin vaan. Itse heitit ilmoille moisen vertauksen ja ilmeisestikkin sitten arvostat riisipusseja niin "paljon" että vertaat niitä kokoluokkaa pienempiin ajoneuvoihin.
Leka kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:

Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.

Pitääkö A-klassea nyt väkisin alkaa Avensikseen vertaamaan? Avensis on kaikinpuolin eri luokan auto ulko- ja sisämitoiltaan ja moottoritkin ovat suurempia ja tehokkaampia.
Juu eri autoja on. Kunhan vastasin kollegan vertaukseen, joka mielestäni ei ollut kovinkaan hyvä.

Tämä aihe tuntuu olevan suomalaisille autonomistajille aika arka. Suomalaisen miehen vaimoa saa haukkua vaikka kuinka, mutta auton haukkuminen on todellinen tabu.
Viimeksi muokannut Jani Anttila, Su 21.12.2003 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

k.j kirjoitti::roll: No tietysti ostaisin "tojotan" siinähän melkein kaikki varusteet? :lol:
Itselläni vain vanha savuava "pikku-mersu" turbolla ja onhan se tojon uusi diiseli ilmeisesti tehokkaampi?? :roll: Ainakin omistajiensa mielestä!
:lol: :lol:
Vaihtoehtonapa nimenomaan ei ole sen sinun vanha Mersusi, vaan noista kahdesta pitäisi roponsa sijoittaa jompaan kumpaan. No, kumman ostaisit, C-sarjalaisen rivinelosella ja vähemmillä varusteilla vai Camryn kolmenlitran veekutosella, automaatilla ja kaikilla herkuilla?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mr_Benz kirjoitti:
Henro kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
Henro kirjoitti:A-Mersu lähinnä on vaihtoehtona esim. Avensikselle.
Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.
Luepa uudestaan tekstisi ja mieti logiikkaasi...
Ihan miten päin vaan. Itse heitit ilmoille moisen vertauksen ja ilmeisestikkin sitten arvostat riisipusseja niin "paljon" että vertaat niitä kokoluokkaa pienempiin ajoneuvoihin.
Leka kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:

Tässähän se jo nähdään kuinka arvostettuja riisipussit on. Pienin mersu sijoitetaan ihmisten mielissä samaan kastiin keskikokoisen tojon kanssa.
Ainoo miten on samassa sarjassa on hinta.

Pitääkö A-klassea nyt väkisin alkaa Avensikseen vertaamaan? Avensis on kaikinpuolin eri luokan auto ulko- ja sisämitoiltaan ja moottoritkin ovat suurempia ja tehokkaampia.
Juu eri autoja on. Kunhan vastasin kollegan vertaukseen, joka mielestäni ei ollut kovinkaan hyvä.

Tämä aihe tuntuu olevan suomalaisille autonomistajille aika arka. Suomalaisen miehen vaimoa saa haukkua vaikka kuinka, mutta auton haukkuminen on todellinen tabu.

Niin, siis kuten tekstistäsi kävi ilmi, ainoa, missä Avensis ja A-Mersu ovat jollain tavalla vertailukelpoisia, on hinta. Eli siis samaan hintaan kuin Toyota tekee isokokoisen Avensiksen, Mercedes-Benz onnistuu valmistamaan A-Mersun kaltaisen käppyrän, joka vielä sitten ilmeisesti laadultaan on paljon heikompi kuin verrokkinsa tässä.
Mersun kohdalla toi haukkumisjuttu tuntuu olevan erityisen arka paikka, ihan halpojen ja vanhojenkin Mersujen kanssa tuntuu olevan se meininki, että ne ovat jotain erityistä ja ainutlaatuista, ainakin kestävyyden puolesta. Kun puhutaan 20-vuotiaasta Mersusta, niin ei siinä ole korjattu muuta kuin että "maalarilla se on käytetty kertaalleen, kun toi maalipinta alkoi jo tohon ikään olla huono", eikä mainita, että samalla vaihdettiin ovet, etulokasuojat ja muuta pientä. Muista merkeistä sitten kun puhutaan, niin "tohon 20-vuoden ikään siitä on pitäny vaihtaa jo ovet ja lokasuojat ja ties mitä, kun eihän noi kestä mitään ja ruostuvatkin".
Vastaa Viestiin