voiko tiisseli käydä liika laihalla??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
voiko tiisseli käydä liika laihalla??
ahdettu diisseli, ilman mitään tietokoneilmamassamittareitayms., niin voiko tuommoisen saada jotenkin laihalle??
muistelisin hämärästi että diisseliä on mahdotonta saada laihalle??
jos tämä hämäryys pitää paikkansa, niin jaksaiskos joku selventää miten moinen ei o mahd. pökäö.koneessa.
muistelisin hämärästi että diisseliä on mahdotonta saada laihalle??
jos tämä hämäryys pitää paikkansa, niin jaksaiskos joku selventää miten moinen ei o mahd. pökäö.koneessa.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllähän se periaatteessa on mahdollista.
Mutta eihän se jaksa kunnolla pyöriä jos se saa liian vähän polttoainetta.
Turbo vehkeet voi olla eri herkkiä sen suhteen? Ehkä?(ei ole kokemusta)
Tämä veikkaus tulee siitä kun joskus ex w123 240D:n syöttöjä pienensin käynnissä ollessa sen verran että rupesi käymään huonosti/raskaasti.
Ruuvasin syöttöjä takaisin sen verran että kone rupesi käymään nätisti.
Eikä siinä vehkeessä huomannut muuta eroo kun että matka ajossa se vei 7,2l/100km.
Mutta eihän se jaksa kunnolla pyöriä jos se saa liian vähän polttoainetta.
Turbo vehkeet voi olla eri herkkiä sen suhteen? Ehkä?(ei ole kokemusta)
Tämä veikkaus tulee siitä kun joskus ex w123 240D:n syöttöjä pienensin käynnissä ollessa sen verran että rupesi käymään huonosti/raskaasti.
Ruuvasin syöttöjä takaisin sen verran että kone rupesi käymään nätisti.
Eikä siinä vehkeessä huomannut muuta eroo kun että matka ajossa se vei 7,2l/100km.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: voiko tiisseli käydä liika laihalla??
Ei voi.taistovainaa kirjoitti:ahdettu diisseli, ilman mitään tietokoneilmamassamittareitayms., niin voiko tuommoisen saada jotenkin laihalle?
Polttoaineen määrällä säädetään kierroksia... ---> liian vähän polttoainetta ----> Sammuu.
Enemmän polttoainetta ----> käy kovilla kierroksilla.
Sitten kun ajetaan vaikka tasaista 100km/h vauhtia vaikka 1000km. niin tiisselin syö siinä ajassa saman verran polttoainetta oli sitten maksimi syötöt pienellä taikka isolla.
.
Nus, nus,,,,,,,
Diiselit käy lähes aina laihalla.
Ainoastaan täyskaasulla poljettaessa aletaan olla optimitasossa, eikä vakiomoottorilla silloinkaan.
Kun ilma/polttoaine - seos on diiselissä ihan "kohillaan", niin pukkaa jo aikalailla neekerin väristä ilmaa pakomusputkesta.
Tämä nyt oli vaan sellainen vastaus....
Mika kyllä kertoi oikeastaan kaiken olellisen tuossa edellä.
Nus, nus,,,,,,,
Diiselit käy lähes aina laihalla.
Ainoastaan täyskaasulla poljettaessa aletaan olla optimitasossa, eikä vakiomoottorilla silloinkaan.
Kun ilma/polttoaine - seos on diiselissä ihan "kohillaan", niin pukkaa jo aikalailla neekerin väristä ilmaa pakomusputkesta.
Tämä nyt oli vaan sellainen vastaus....
Mika kyllä kertoi oikeastaan kaiken olellisen tuossa edellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuossa tuli juteltua jonkun kanssa kun taitaa tietää paljon asioista ja sellainen toinen asia tuli esille."Laihalla" käymisestä dieselissä ei voi olla vastaavaa vaurioitumisriskiä mitä on benziinimoottoreissa, mutta pidetään mielessä se ruiskutusennakon vaikutus. Väärällä ennakolla ja suurella syötöllä taitaa saada moottorin rikki (itsellä ei ole kokemusta asiasta), ja toinen on tosiaan tuo jälkikäyttämisen tärkeys ja se kolmas on se miljoona kertaa forumilla kuulutettu, eli liian pieni ahdin sulattaa koneen.
Suosittelen vahingosta viisastuneena (vai viisastuneena
) oikeasti tarkkailemaan pakopainetta ja myös pidättäytymään sellaisella syöttötasolle, että pakopaine pysyy kurissa. Vaikka se on niin ihanaa laittaa se syöttö täysille
Otetaan esimerkki, liian pieni ahdin autossani. Pakopaine on ollut kova, siitä ei ole epäilystämään eikä se ole yllätys. Moottori on kuitenkin kestänyt hyvin. Autoon laitettiin välyksetöän ahdin ~42 tkm sitten. Nyt ahtimen avauksen yhteydessä totesin päittäisvälystä. Ahtimen laakeri oli kulunut poikkeuksellisesti siten, että pakosiipi oli pyrkinyt poistumaan autosta pakoputken kautta. Yleensä laakeri on kulunut "toiseen suuntaan". Eikä tässä yhteydessä voi olla korostamatta voiteluaineen merkitystä. Ahdin pyörii "miljoonaa" ja öljyt ovat aivan liian kuumia, eipä siinä laakerilla ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin luovuttaa metallia pois.
Suosittelen vahingosta viisastuneena (vai viisastuneena


Otetaan esimerkki, liian pieni ahdin autossani. Pakopaine on ollut kova, siitä ei ole epäilystämään eikä se ole yllätys. Moottori on kuitenkin kestänyt hyvin. Autoon laitettiin välyksetöän ahdin ~42 tkm sitten. Nyt ahtimen avauksen yhteydessä totesin päittäisvälystä. Ahtimen laakeri oli kulunut poikkeuksellisesti siten, että pakosiipi oli pyrkinyt poistumaan autosta pakoputken kautta. Yleensä laakeri on kulunut "toiseen suuntaan". Eikä tässä yhteydessä voi olla korostamatta voiteluaineen merkitystä. Ahdin pyörii "miljoonaa" ja öljyt ovat aivan liian kuumia, eipä siinä laakerilla ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin luovuttaa metallia pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Ns. vanhanaikainen diesel jossa ei mitään tietokonehärpäkkeitä ohjaamassa polttoainepuolta ei voi käydä liian laihalla. Moottorihan imee ilmaa rajattomasti koko ajan käydessään, eli imupuolella ei ole mitään läppää joka säätäisi ilman kulkua moottoriin. Kaasupoljinhan vaikuttaa ruiskutuspumppuun, eli kun painat kaasua niin pumppu antaa enemmän polttoainetta moottoriin. Ottomoottorin (eli bensa) kierroksiahan säädetään sylinteriin syötettävän seoksen määrällä, ts. seos muodostuu ennen palotilaan joutumista. Dieselmoottorin palotila on ilmaa täynnä, ja kun mäntä puristaa ilman kasaan sekaan ruiskutetaan polttoaine paineella hienojakoisena sumuna jolloin tapahtuu palaminen ja työtahti alkaa. Dieselmoottorin sytytyshän pelaa siis puristuspaineella eikä sytytystulpalla kuten ottomoottorissa. Nämä asiat siis vanhannaikaisesta tekniikasta, uusista ei ole niin tietoa.
Eli vanha kunnon nokileka ei voi käydä liian laihalla
Eli vanha kunnon nokileka ei voi käydä liian laihalla
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast