voiko tiisseli käydä liika laihalla??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

voiko tiisseli käydä liika laihalla??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

ahdettu diisseli, ilman mitään tietokoneilmamassamittareitayms., niin voiko tuommoisen saada jotenkin laihalle??

muistelisin hämärästi että diisseliä on mahdotonta saada laihalle??
jos tämä hämäryys pitää paikkansa, niin jaksaiskos joku selventää miten moinen ei o mahd. pökäö.koneessa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllähän se periaatteessa on mahdollista.
Mutta eihän se jaksa kunnolla pyöriä jos se saa liian vähän polttoainetta.
Turbo vehkeet voi olla eri herkkiä sen suhteen? Ehkä?(ei ole kokemusta)

Tämä veikkaus tulee siitä kun joskus ex w123 240D:n syöttöjä pienensin käynnissä ollessa sen verran että rupesi käymään huonosti/raskaasti.
Ruuvasin syöttöjä takaisin sen verran että kone rupesi käymään nätisti.
Eikä siinä vehkeessä huomannut muuta eroo kun että matka ajossa se vei 7,2l/100km.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: voiko tiisseli käydä liika laihalla??

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

taistovainaa kirjoitti:ahdettu diisseli, ilman mitään tietokoneilmamassamittareitayms., niin voiko tuommoisen saada jotenkin laihalle?
Ei voi.

Polttoaineen määrällä säädetään kierroksia... ---> liian vähän polttoainetta ----> Sammuu.

Enemmän polttoainetta ----> käy kovilla kierroksilla.

Sitten kun ajetaan vaikka tasaista 100km/h vauhtia vaikka 1000km. niin tiisselin syö siinä ajassa saman verran polttoainetta oli sitten maksimi syötöt pienellä taikka isolla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nus, nus,,,,,,,

Diiselit käy lähes aina laihalla.
Ainoastaan täyskaasulla poljettaessa aletaan olla optimitasossa, eikä vakiomoottorilla silloinkaan.
Kun ilma/polttoaine - seos on diiselissä ihan "kohillaan", niin pukkaa jo aikalailla neekerin väristä ilmaa pakomusputkesta.

Tämä nyt oli vaan sellainen vastaus....
Mika kyllä kertoi oikeastaan kaiken olellisen tuossa edellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No voiko tohon enää lisätä :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuikku kirjoitti:.
Nus, nus,,,,,,,

Diiselit käy lähes aina laihalla.
Niin... Mutta eivät "liian" laihalla. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa tuli juteltua jonkun kanssa kun taitaa tietää paljon asioista ja sellainen toinen asia tuli esille."Laihalla" käymisestä dieselissä ei voi olla vastaavaa vaurioitumisriskiä mitä on benziinimoottoreissa, mutta pidetään mielessä se ruiskutusennakon vaikutus. Väärällä ennakolla ja suurella syötöllä taitaa saada moottorin rikki (itsellä ei ole kokemusta asiasta), ja toinen on tosiaan tuo jälkikäyttämisen tärkeys ja se kolmas on se miljoona kertaa forumilla kuulutettu, eli liian pieni ahdin sulattaa koneen.

Suosittelen vahingosta viisastuneena (vai viisastuneena :lol: ) oikeasti tarkkailemaan pakopainetta ja myös pidättäytymään sellaisella syöttötasolle, että pakopaine pysyy kurissa. Vaikka se on niin ihanaa laittaa se syöttö täysille :o

Otetaan esimerkki, liian pieni ahdin autossani. Pakopaine on ollut kova, siitä ei ole epäilystämään eikä se ole yllätys. Moottori on kuitenkin kestänyt hyvin. Autoon laitettiin välyksetöän ahdin ~42 tkm sitten. Nyt ahtimen avauksen yhteydessä totesin päittäisvälystä. Ahtimen laakeri oli kulunut poikkeuksellisesti siten, että pakosiipi oli pyrkinyt poistumaan autosta pakoputken kautta. Yleensä laakeri on kulunut "toiseen suuntaan". Eikä tässä yhteydessä voi olla korostamatta voiteluaineen merkitystä. Ahdin pyörii "miljoonaa" ja öljyt ovat aivan liian kuumia, eipä siinä laakerilla ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin luovuttaa metallia pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Ns. vanhanaikainen diesel jossa ei mitään tietokonehärpäkkeitä ohjaamassa polttoainepuolta ei voi käydä liian laihalla. Moottorihan imee ilmaa rajattomasti koko ajan käydessään, eli imupuolella ei ole mitään läppää joka säätäisi ilman kulkua moottoriin. Kaasupoljinhan vaikuttaa ruiskutuspumppuun, eli kun painat kaasua niin pumppu antaa enemmän polttoainetta moottoriin. Ottomoottorin (eli bensa) kierroksiahan säädetään sylinteriin syötettävän seoksen määrällä, ts. seos muodostuu ennen palotilaan joutumista. Dieselmoottorin palotila on ilmaa täynnä, ja kun mäntä puristaa ilman kasaan sekaan ruiskutetaan polttoaine paineella hienojakoisena sumuna jolloin tapahtuu palaminen ja työtahti alkaa. Dieselmoottorin sytytyshän pelaa siis puristuspaineella eikä sytytystulpalla kuten ottomoottorissa. Nämä asiat siis vanhannaikaisesta tekniikasta, uusista ei ole niin tietoa.

Eli vanha kunnon nokileka ei voi käydä liian laihalla
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Vastaa Viestiin