Automaatin toiminta suurimmalla vaihteella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Automaatin toiminta suurimmalla vaihteella

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Tuossa maantiellä ajellessani aloin miettiä, että pitäisiköhän lootassa olla jonkinnäköinen lukko nelosella, kun nyt se näyttäisi toimivan seuraavalla tavalla: jos vauhtia on esim. 100kph ja kierroksia koneessa nelosella noin 2700rpm, ja polkaisen kaasun pohjaan (ei kick-down ja valitsin E-asennossa), kiekat nousee noin 2900rpm asti. Vastaavasti sitten jos päästän täysin moottorijarrutukselle, putoavat kierrokset tuonne 2500rpm paikkeille. Eli näyttäisi tavallaan luistavan koko ajan vähän. En kyllä oikein ymmärrä, miksi laatikossa moinen olisi featurena, sehän lisää kulutusta ja kai laatikonkin kulumista :?: Onko tuossa laatikossani siis jotain vikaa, kuuluisiko sen lukita nelonen noin suurissa nopeuksissa kiinteäksi? Muuten laatikko toimii paremmin kuin hyvin. Ja kulutuslukemat kuitenkin on aika lähellä tehtaan speksejä.

Niin ja kyse on siis tästä '93 280E 24V:stä (kone M104), laatikko on ilmeisesti malliltaan 722.433.
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Turbiinin luisto on käsittääkseni juuri tuota luokkaa ilman lukkoturbiinia. Tästä tulee se automaatin isompi kulutus, 10% luistoa = 10% enemmän "matkaa" moottorille = 10% isompi kulutus.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Moro Markus,

Joo, ei ole lukkoa noissa laatikoissa vielä, saisi kyllä olla, varsinkin turbodieseliin sopisi lukko mainiosti.
Vastaa Viestiin