280SE (W126) '83 öljyt - kone plus laatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

280SE (W126) '83 öljyt - kone plus laatikko

Viesti Kirjoittaja tero »

Pitäisi vaihtaa öljyt k.o vanhaan herraan.

Koneessa on aina käytetty Esson Uniflo öljyä joka siis on mineraaliöljy. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus ruveta ajamaan satunnaisesti myös talvella joten siirtyminen synteettiseen on käynyt mielessä.

Koneen pitäisi sinänsä olla puhdas ja välissä voisi vaikka käyttää huuhteluöljyjä mutta miten tuo bensakutonen muuten suhtautuu synteettisiin? Toistaiseksi kone ei koskaan ole vuotanut tippaakaan öljyä mistään ulos ja öljypohja ja laatikko ovat täysin puhtaat ja kuivia.

Kokemuksia ? Ehdotuksia öljyksi ?


Toiseksi niin myös laatikon öljyt pitäisi vaihtaa. Sisällä olevista öljyistä ei ole havaintoa mutta ovat mitä nyt Veholla on tapana sinne kaataa. En tiedä mitä se on enkä mitä Benzi vaatii. Dextronia ? Mitä jos sinne kaataa uudempaa dextron III:mosta ? Se lienee ohkasempaa ja siten varmaan ympärivuotiseen ajoon sopivampaa.

Mutta mitä laatikko sanoo siitä ? Tykkääkö ?

Kone siis on M110? k-jetronicilla ja laatikko on nelilovinen W4A?


Samalla niin ehdotuksia korjauskäsikirjaksi otetaan vastaan. Mukaan tuli saksankielinen korjaamo-opus Mercedes S-Klasse, mutta se käsittelee lähinnä koneen ja laatikon jne. tekniikan purkamista ja kokoamista eikä ollenkaan yksinkertaisempia toimenpiteitä kuten laatikon öljyn vaihtoa. (esim missä siinä on suodatin jne...) Miten paljon yhtäläisyyksiä on esimerkiksi W124 pohjaisiin joiden käsikirjoja näyttää olean kaupassa hyllyt vääränä?


terv.
Tero
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Laatikkoon käy

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Dexron II ja III. Jotkut tykkää että Dexron kolmosella toimisi paremmin, kestääpi pakkasta vieläpä kymmenen astetta enemmän kuin kakkonen.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: 280SE (W126) '83 öljyt - kone plus laatikko

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

tero kirjoitti:Kone siis on M110? k-jetronicilla ja laatikko on nelilovinen W4A?

Samalla niin ehdotuksia korjauskäsikirjaksi otetaan vastaan. Mukaan tuli saksankielinen korjaamo-opus Mercedes S-Klasse, mutta se käsittelee lähinnä koneen ja laatikon jne. tekniikan purkamista ja kokoamista eikä ollenkaan yksinkertaisempia toimenpiteitä kuten laatikon öljyn vaihtoa. (esim missä siinä on suodatin jne...) Miten paljon yhtäläisyyksiä on esimerkiksi W124 pohjaisiin joiden käsikirjoja näyttää olean kaupassa hyllyt vääränä?
Miten olisi esim. Mobilin RF 5W-40 tai 5W-50?
Korjauskässärinä voi tutkailla vaikka Technibooksin W123 bensakoneet käsittelevä opus. Siinä tuo M110:kin on hyvin kuvattuna.
Koneella on koneen tahti
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: 280SE (W126) '83 öljyt - kone plus laatikko

Viesti Kirjoittaja tero »

> Miten olisi esim. Mobilin RF 5W-40 tai 5W-50?
> Korjauskässärinä voi tutkailla vaikka Technibooksin W123 bensakoneet > käsittelevä opus. Siinä tuo M110:kin on hyvin kuvattuna.[/quote]


Miten noissa malleissa muuten on samanlaisuuksia ja eroavaisuuksia?

Onko noissa 124:sissa käytetty samaa automaattilaatikkoa kuin tossa 126:tosessa ?

Onko kellään hyvää linkkiä mallien vastaavaisuuksista.

terv. Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Sanotaan niin...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

...jotta W126 ennen vuotta 1985 on moottori-ja vaihteistopuoleltaan enempi yhteneväinen W123:n kanssa kuin W124:n (siis M110:n osalta). W124:n 6-syyl. bensiinimoottoreiden automaattilaatikoissahan on jo S/E-liukukytkin, jota aiemmissa laatikoissa ei ollut.

M110 on täysin samanlainen R/C107:ssa, W114:ssä, W116:ssa, W123:ssa, W460:ssä ja W126:ssa. Sytytys taisi muuttua jossain vaiheessa kärjettömäksi (vai oliko se ruiskuissa aina?), mutta perusmoottori on ihan sama. On meinaan aika pitkäikäinen moottorityyppi, 1972-1985.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin