Mikä mersu huolettomin?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Mikä mersu huolettomin?

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Vaimon kummitäti on vaihtamassa bensa-automaatti Ford Focuksesta diesel - autoon, mahdollisesti mersuun. Kriteereinä ovat automaattivaihteet, ilmastointi, huolettomuus.
Mitä mieltä olette, kun jonkin verran on kuulunut, että C- ja E-sarjan autoissa olisi paljon enemmän murheita, kuin 124-sarjan viimeisissä mohikaaneissa. Tämä oleellista siksi, että ko.henkilö joutuu teettämään kaikki huollot ja remontit korjaamolla. Eli onkohan mitään järkeä edes vaihtaa alle 100tkm ajettua Focusta reilusti enemmän ajettuun mersuun halvempien kilometrien toivossa?
W115 220D -73
W123 300D -82
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

W124 300D, ilman turboa ja ilman venttiilikantta on suositukseni.

Ei noissa uudemmissakaan mitään erityistä ole ollut. Mutta kakkosnelonen oli selkein tapaus. Riittävän paljon mukavuusvarusteita, mutta kuitenkin niin vähän tietokoneihmetyksiä ja sähköspesiaaleja, että vikaantumistiheys oli mukavan vähäistä.

Teoriani nimittäin on, että eivät nykyautot tilastollisesti sen vikaherkempiä ole kuin vanhemmatkaan. Mutta kun uusissa autoissa on enemmän kaikkea, samalla vikaprosentilla häiriö realisoituu määrällisesti useammin.

Eli kakkosnelonen, koska se on hyvä kompromissi.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

124:t ovat kyllä jo niin vanhoja ja paljon ajettuja, että onkohan ne nyt sittenkään hyviä kohteita sellaiselle, joka joutuu teettämään kaikki remontit ammattimiehellä. Tokihan siitä jää rahaa yli, kun semmonen ei maksa käytännössä mitään. Toisaalta jossain tuoreessa fiatissa on takuuta jäljellä moneksi vuodeksi ja sekään ei maksa käytännössä juuri mitään.

Minä en suosittelisi mitään autoa niin on sitten hyvä omatunto, kun ei semmoista huoltovapaata, edullista ja hyvää autoa taida olla olemassa. Sellaista justiinsa yksi naisihminen kyseli ja enpä osannut sanoa yhtään mitään.

Jotenkin tuo huolettomuus ja mersu samassa lauseessa saa minut hymyilemään :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

veskola kirjoitti:Minä en suosittelisi mitään autoa niin on sitten hyvä omatunto, kun ei semmoista huoltovapaata, edullista ja hyvää autoa taida olla olemassa. Sellaista justiinsa yksi naisihminen kyseli ja enpä osannut sanoa yhtään mitään.
Naulan kantaan. Huolettomin Mercedes taitaa olla naapurin pihassa :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Huoleton auto on uusi auto kaiken kattavalla takuulla. Jos hyvän ja suht halvan haluaa niin volkkaria ym. kansanautokopioita saa noilla kriteereillä. Pikkumersuja mä en ottais vaikka maksettas. 124 vois harkita jos se on alle 200tkm ajettu. Saksasta vois löytää, tai ruotsista. Tää mun 201 on muijalle ;) ja itelle o kiikaris wanha 60 luvun lopun V8 mersu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mun saksantuonnilla (tuo -96) on ajettu nyt 110 000km ilman ainuttakaan ongelmaa. Huolto-ohjelman mukaiset huollot on tehty toki mutta mitään pakollista sen lisäksi ei ole tarvinnut tehdä ajovalon polttimoiden vaihtoa lukuunottamatta.

Myönnän kyllä että etu- ja takapallot on vaihdettu noiden 110tkm sisään kertaalleen. :shock: Nii ja renkaatkin joutui siihen ostamaan!

Uusi auto ei missään nimessä merkitse huolettomuutta. Wolkkareissa on ollut www.honestjohn.co.uk mukaan runsaasti ongelmia joista osa aiheuttaa moottorin täydellisen tuhoutumisen. Takuu ei paljoa hymyilytä siinä vaiheessa kun istuu lumipyryssä -30C keskellä korpea ja moottori on savuava romuläjä. :lol:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:W124 300D, ilman turboa ja ilman venttiilikantta on suositukseni...
Taisin ensimmäisessä ehdotuksessani mennä vähän omalle uralleni. Jos kriteereinä ovat vain ja ainoastaan automaattivaihteet, ilmastointi, huolettomuus, silloin suositukseni ei kyllä ole rippikouluikäinen auto.

Itse valitsisin helposti yli kymmenenvuotiaan Mersun, mutta minulle "huolettomuus" tarkoittaa yllätyksettömyyttä. Tunnen kakkosnelosen ja pidän siitä. En pidä yllätyksenä, jos ikääntyvä auto edellyttää huolenpitoa.

Mutta: Jos kriteerit ovat tasan nuo edellä mainitut eikä mitään enempää, silloin suosittelen uutta KIA:a tai Toyotaa. Korealaisista ja japanilaisista mallistoista löytyy kulkuneuvoja, joiden uushinta vuonna 2006 on sama kuin hyväkuntoisen 1990-luvun alussa valmistetun W124 300D:n. Ja ovat varmasti teknisesti erittäin luotettavia. Ja on "viiden vuoden tai 150 000 km:n takuu". Eli ovat huolettomia. Ja saa automaattivaihteistolla ja ilmastoinnilla.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Jyry kirjoitti: Eli onkohan mitään järkeä edes vaihtaa alle 100tkm ajettua Focusta reilusti enemmän ajettuun mersuun halvempien kilometrien toivossa?
Ei tosiaankaan, jos korjaukset pitää teettää aina vieraalla. Ei ehkä muutenkaan, ainakaan säästön toivossa. Sitä paitsi ei se Focus ole risa-alustaiseen Mersuun verrattuna edes huono ajaa.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Yleensäkkään naisille Ei kannata suositella mitään, sillä ensimmäisen kerran kun autosta hajoaa esim lasinpesurin sulka niin menetät maineesi :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Jos huolettoman ja edullisen haluaa, niin sit se on varmaan tilattava taksi tarpeen vaatiessa.

Jos maksaan autosta kymppitonnin ja sen arvo tippuu vaikka 2000 euroa/ vuosi, niin jo tuolla erotuksella tilaa aika monta kyytiä....

vakuutukset, huollot,. korjaukset, polttoaineet...
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kysymys on oikeastaan häkellyttävän herkullinen. Mersu mielletään edelleen automaailman huipuksi tekniseltä kestävyydeltään. Vika tilastossa Mersut ovat olleet kyllä varsin korkealla, mutta varsinaisille kärkipaikoille on kirinyt esim. Toyota tai Porsche. Kun matka on jatkunut yli 300tkm, ovat monet viattomuustilastojen kärkinimet jo kierrätysmateriaalia. Mersut ovat vielä paljon ajettuinakin normaaleja käyttöautoja, joskin varsin suurella rahalla ylläpidettyjä.

Mersujen maine on kyllä ansaittu. 20-30 vuotta sitten kansa ajo lähinnä kadeteilla, Corolilla, ladoilla ja Escorteilla... Tässä vertailussa Mersu oli todellinen kuningas (kuningatar). 90- luvulla Mersu ryssi laatunsa kanssa, eikä laatu ollut enää ylivertainen muiden merkkien kanssa. Se oli jopa paikoin huonompi. Nyt nämä 90-luvulla valmistuneet mersut ovat tuulipukukansan ulottuvissa mutta samalla melkoisen kalliita ylläpidettäviä.

Mersu on edelleen yksi pitkäikäisimmistä autoista, mutta huolettomuutta on helpompi hakea pitkällä takuulla varustetuista uudemmista perusautoista, kuten jo täällä aikaisemmin mainittiin. Auton vaihtamisessa häviää lähes poikkeuksetta. Kun fokukseen vaihtaa vetarit ja tekee normaalit huollot, niin sillä varmasti liikkuu yhtä huolettomasti, jos ei huolettomammin kuin mersulla.

Mitä tulee huolettomaan mersuun, niin ehdottaisin ensisijaisesta huippuyksilöä, ja sen jälkeen mallia. E tai C malli tulisi lähinnä mieleen peruskoneella ja -varustelulla. 124 sarjasen jätän pois iän takia, vaikka auto kestävä onkin. 124 sarjasen vähänajetun huippuyksilön metsästäminen voi olla tiukkaa. Saksassakin osaavat arvostaa hyvää 124:ta ja hinnat ovat sen mukaiset. :roll:
W210 290TD T
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

ADACin vikatilastojen mukaan A-sarjalaiset ovat kaikista autoista kaikkein huolettomimpia, tai ainakin jossain vaiheessa olivat.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

e320 kirjoitti:Takuu ei paljoa hymyilytä siinä vaiheessa kun istuu lumipyryssä -30C keskellä korpea ja moottori on savuava romuläjä. :lol:
Heh joo, mulla kävi mun entisel W123 300D:llä tälleen ja pakkasta oli Haaparannan pohjoispuolella 38. Onneksi oli keskeytysturva niin hinausauto vei auton kemi/tornioon remppaan ja itteni sain kotiin Porvooseen lentokoneel ja auto tuli perässä ehjänä ja pestynä veholta vehoon viikkoa myöhemmin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Sergey kirjoitti:
e320 kirjoitti:Takuu ei paljoa hymyilytä siinä vaiheessa kun istuu lumipyryssä -30C keskellä korpea ja moottori on savuava romuläjä. :lol:
Heh joo, mulla kävi mun entisel W123 300D:llä tälleen ja pakkasta oli Haaparannan pohjoispuolella 38. Onneksi oli keskeytysturva niin hinausauto vei auton kemi/tornioon remppaan ja itteni sain kotiin Porvooseen lentokoneel ja auto tuli perässä ehjänä ja pestynä veholta vehoon viikkoa myöhemmin.
Kerrohhan ihan tarkalleen ottaen mitä moottorille kävi vai kertoivatko Veholta mitään?
Vastaa Viestiin