Kaasuvaijerin säätöongelma, S124
Kaasuvaijerin säätöongelma, S124
Miten kuuluu säätää kaasuvaijeri M102 moottorillisessa S124 230TE:ss? Jos vaijeri on säädetty, niin että kaasivipu koskettaa tyhjäkäyntikatkaisijaa, niin koko repertuaarista jää käyttämättä kolmasosa. Onko näitä vaijereita erilaisia, voisiko autossa olla vääränmallinen kaasuvaijeri?
Jaaha. Kiitos tiedosta.Pietu71 kirjoitti:Eikun juuri niin se vaan on Grafenwalder maassa tehty
Säädin nyt vaijerin niin, että tyhjäkäynnillä naksahtaa se pikkukytkin vivustossa, mutta sitten ei kone ota kuin 3000rpm

No minäpä soittelin tuosta asiasta eräälle mersupajallekkin, ja sanoivat, että näitä vastaavia ongelmia on ollut useita kymmeniä. Ensinnäkin 124 - sarjan autoissa M102 ruiskukoneen kanssa kaasupolkimessa on jo uutena löysää paljon, kuulemma oli vanhemmissa (123) ollut kaasuun reagointi liian nopeaa, niin tekivät tehtaalla sitten jo uutena löysää pedaaliin. Vanhemmiten kun vielä kaikki nivelet hieman kuluvat, niin jossain vaiheessa ei enää pysty säätämään vaijeria niin, että kone ottaisia kierroksia, mutta toisaalta taas kaasuvipu vastaisi tyhjäkäyntikatkaisijaan.Roisto kirjoitti:Terve,
Miten sen säädit? Siitä kaasuläpän kupeestahan säädetään se, kuinka isolle kaasuläppä aukeaa ja kaasupolkimen juuresta sitten säädetään, että se menee kiinni ja katkaisija napsahtaa. Kaasupolkimen alta voi joutua säätämään myös sitä vastinkappaletta alemmas.
t.
Risto
Ratkaisin ongelman, kuten pajallakin, eli säädin kaikki löysät pois, ja tein pienen kulmapalan, joka osuu nyt tyhjäkäynnillä katkaisijaan. Kiinnitin sen kaasuvipuun, jo valmiina olevaan reikään pultilla. Nyt meno maistuu taas vanhukselle, vetää ainakin ykkösellä ja kakkoksella aika hätäisesti 6000rpm lasiin, kolmosella en viittiny koettaa kun sitten mennään jo sataa viittäkymppiä, ja tyhjäkäynti on n.750rpm. Myös alakierrosvääntö parantui valtavasti, kun kone saa tarvittaessa ruokaa kunnolla. Tässä yksilössä (ja pajan ukon mukaan monissa muissakin), jos ei kaasuvipu osu katkaisijaan, niin tyhjäkäynti nousee noin tuhanteen kierrokseen.
Joskus näinkin, ei maksanut mittään, ja tuli hyvä.
Terve,
Hyvä, että sait sen kuitenkin toimimaan. Isselläkin piti oston jälkeen kikkailla vaijerin kanssa. Häiriö oli sama eli katkaisija ei osunut vastineeseen eikä läppä auennut tarpeeksi. Omassa riitti kuitenkin säätövarat, eikä tarvinnut alkaa keksijäksi.
Tuossa kansiremontin yhteydessä kuitenkin katkaisin vaijerin kaasuläpän päästä sen säätökierteen, kun avain lipsahti. Eipä se mihinkään vaikuta mutta säätäminen ei enää onnistu. 
t.
Risto
Hyvä, että sait sen kuitenkin toimimaan. Isselläkin piti oston jälkeen kikkailla vaijerin kanssa. Häiriö oli sama eli katkaisija ei osunut vastineeseen eikä läppä auennut tarpeeksi. Omassa riitti kuitenkin säätövarat, eikä tarvinnut alkaa keksijäksi.


t.
Risto
E500 – 211.070