Kaasuvaijerin säätöongelma, S124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Kaasuvaijerin säätöongelma, S124

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Miten kuuluu säätää kaasuvaijeri M102 moottorillisessa S124 230TE:ss? Jos vaijeri on säädetty, niin että kaasivipu koskettaa tyhjäkäyntikatkaisijaa, niin koko repertuaarista jää käyttämättä kolmasosa. Onko näitä vaijereita erilaisia, voisiko autossa olla vääränmallinen kaasuvaijeri?
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Eikun juuri niin se vaan on Grafenwalder maassa tehty :lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Pietu71 kirjoitti:Eikun juuri niin se vaan on Grafenwalder maassa tehty :lol:
Jaaha. Kiitos tiedosta.


Säädin nyt vaijerin niin, että tyhjäkäynnillä naksahtaa se pikkukytkin vivustossa, mutta sitten ei kone ota kuin 3000rpm :x Onkohan näitä vaijereita jossain muussa mersussa samanlaisilla päillä, mutta erimittaisena? Eli onkohan meitin autossa vääränlainen vaijeri, vaiko huono asentaja?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Miten sen säädit? Siitä kaasuläpän kupeestahan säädetään se, kuinka isolle kaasuläppä aukeaa ja kaasupolkimen juuresta sitten säädetään, että se menee kiinni ja katkaisija napsahtaa. Kaasupolkimen alta voi joutua säätämään myös sitä vastinkappaletta alemmas.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Roisto kirjoitti:Terve,

Miten sen säädit? Siitä kaasuläpän kupeestahan säädetään se, kuinka isolle kaasuläppä aukeaa ja kaasupolkimen juuresta sitten säädetään, että se menee kiinni ja katkaisija napsahtaa. Kaasupolkimen alta voi joutua säätämään myös sitä vastinkappaletta alemmas.

t.
Risto
No minäpä soittelin tuosta asiasta eräälle mersupajallekkin, ja sanoivat, että näitä vastaavia ongelmia on ollut useita kymmeniä. Ensinnäkin 124 - sarjan autoissa M102 ruiskukoneen kanssa kaasupolkimessa on jo uutena löysää paljon, kuulemma oli vanhemmissa (123) ollut kaasuun reagointi liian nopeaa, niin tekivät tehtaalla sitten jo uutena löysää pedaaliin. Vanhemmiten kun vielä kaikki nivelet hieman kuluvat, niin jossain vaiheessa ei enää pysty säätämään vaijeria niin, että kone ottaisia kierroksia, mutta toisaalta taas kaasuvipu vastaisi tyhjäkäyntikatkaisijaan.
Ratkaisin ongelman, kuten pajallakin, eli säädin kaikki löysät pois, ja tein pienen kulmapalan, joka osuu nyt tyhjäkäynnillä katkaisijaan. Kiinnitin sen kaasuvipuun, jo valmiina olevaan reikään pultilla. Nyt meno maistuu taas vanhukselle, vetää ainakin ykkösellä ja kakkoksella aika hätäisesti 6000rpm lasiin, kolmosella en viittiny koettaa kun sitten mennään jo sataa viittäkymppiä, ja tyhjäkäynti on n.750rpm. Myös alakierrosvääntö parantui valtavasti, kun kone saa tarvittaessa ruokaa kunnolla. Tässä yksilössä (ja pajan ukon mukaan monissa muissakin), jos ei kaasuvipu osu katkaisijaan, niin tyhjäkäynti nousee noin tuhanteen kierrokseen.
Joskus näinkin, ei maksanut mittään, ja tuli hyvä.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Hyvä, että sait sen kuitenkin toimimaan. Isselläkin piti oston jälkeen kikkailla vaijerin kanssa. Häiriö oli sama eli katkaisija ei osunut vastineeseen eikä läppä auennut tarpeeksi. Omassa riitti kuitenkin säätövarat, eikä tarvinnut alkaa keksijäksi. :D Tuossa kansiremontin yhteydessä kuitenkin katkaisin vaijerin kaasuläpän päästä sen säätökierteen, kun avain lipsahti. Eipä se mihinkään vaikuta mutta säätäminen ei enää onnistu. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin