taas öljyistä (luokitus)
Mitä öljyä koneeseen?
Kyseessä c36 vm 97?? täys synteettistä vai??
Minusta tässä ei ole kyse "vanhasta" koneesta.
Tuolla voisi olla jotain vinkkiä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10997

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Itsellä on ollut samaa MRF1 5W50 öljyä ensin 5tkm ja vaihdoin sitten suodattimen ja ajoin toisen 5tkm ja vaihdoin öljyt taas ja tietty suodattimen. Nyt on ajettu n 4tkm ja nokka paskana ja keinut. Ennen oli käytetty 0-200tkm asti suositusten mukaista mobilin öljyä sitten oli ajeltu mobililla ja LE litkuilla n. 50tkm. Ajattelin että pistetään vanhaan koneeseen ( M102 9/88 ) parasta öljyä niin saa ajella huoletta.... Paskan marjat tais vaan käydä se legendaarinen pinttymien liikkeellelähtö ja sen kautta alkoi kuulua naputtelua... Ois pitänyt laittaa paksut öljyt vanhaan koneeseen niin ei olisi luultavasti tuotakaan tullut.jari_w123 kirjoitti:Mulla on omassa w123 300d:ssä öljyinä mobil 1 5w50 öljyt ja hyvin toimii.Tietysti vasta forte käsittelyn jälkeen uskalsin laittaa nuo litkut koneeseen.
Muttamutta, pistettäköön autoihin juurikin sellaista öljyä mitä valmistaja suosittaa vaikka olisi viisi kertaa parempaa keksitty sen auton valmistamisen jälkeen. Se moottori kun on suuniteltu toimimaan tietyntyyppisellä öljyllä ja sillä selvä, oppirahoja toki kannattaa maksella niistähän sitä parhaiten oppii....
Tuli tuossa nokan kulumisesta puhuttaessa puheeksi että jossain foorumissa on ollut puhetta että nokkavalmistajat on myyneet 3 vuoden aikana nokkia enemmän tai saman verran kuin 30 viime vuoden aikana aiemmin ja syyttävä siitä öljynvalmistajia. Tämä siis ihan huhupuheena ilmoitettakoon, tietääkö kukaan lisää öljyongelmasta ja miten asia tarkemmin mahtaa olla???
Viimeksi muokannut AK47, Pe 26.05.2006 00:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Eipä noiden öljyjen kans ole juuri muita ongelmia kuin se että ensin ajetaan 20vuotta mineraali öljyillä edellisten omistajien toimesta.Sitten uusi omistaja laittaa autoonsa hyvät täys synteettiset öljyt jotka on ns peseviä öljyjä.Sen seurauksena lähtevät paskat mukaan öljykanavista ja tukkivat esim nokka akselin öljyputken reiät ja siitä seuraa sitten nokka vaurio.Juuri tämän takia en laittaisi kylmiltään vanhaan moottoriin parasta synteettistä öljyä ennen mainitsemaani öljytilan puhdistus käsittelyä.Tietysti silloinkin on olemassa riski että johonkin on vielä jäänyt karstaa mutta on kuitenkin huomattavasti pienempi käsittelyn jälkeen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Nokille tuleva putken reijät oli kyllä ihan auki, ainoastaan putki muuttunut sinapinruskeaksi pinnaltaan kuten kaikki nokkakopan osat. Mutta toki on voinut olla jossain välissä reikiä tukossakin???jari_w123 kirjoitti:Eipä noiden öljyjen kans ole juuri muita ongelmia kuin se että ensin ajetaan 20vuotta mineraali öljyillä edellisten omistajien toimesta.Sitten uusi omistaja laittaa autoonsa hyvät täys synteettiset öljyt jotka on ns peseviä öljyjä.Sen seurauksena lähtevät paskat mukaan öljykanavista ja tukkivat esim nokka akselin öljyputken reiät ja siitä seuraa sitten nokka vaurio.Juuri tämän takia en laittaisi kylmiltään vanhaan moottoriin parasta synteettistä öljyä ennen mainitsemaani öljytilan puhdistus käsittelyä.Tietysti silloinkin on olemassa riski että johonkin on vielä jäänyt karstaa mutta on kuitenkin huomattavasti pienempi käsittelyn jälkeen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
johtaja300 kirjoitti:Onko 10W30 teboilin moniaste hyvä öljy tommoseen sisäänajettuun 397tkm w123 200dieseliin. Tuntus ainakin että ei tuonne hyövää täyssynteettesiä puskia kun niin vanha auto.
lykkää jotain 10w-40w öljyä tai kesällä vaikka TB 15w-40 HPD ja talvella 10w-30w....
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4354
Itse tein ja säästin
Täyssynteettinen 0W tai 5W öljy. 10W turhan paksua läpivuoden öljyksi.sn00by kirjoitti:ok,joskus kuulee ettei vanhempiin koneisiin kannatais täys-synteettistä laittaa että puoli synteettinen passaa niihin paremmin..mutta ehkä ei asia ole näin!
oisko joku 10w60 kohdallaan vai 10w40 ehkä käy? Olen yleensä mobil1 öljyillä ajanut
Pöntössä MB luokitus 229.1 tai 229.3
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ite laitan 10w40, taikka paksumpaa. mitään 5wX tai 0wX öljyjä en vanhaan diiseliin uskalla laittaa. aina niin paksut öljyt, kun vaan voi ,jotta kone toimii. kovilla pakkasilla oli joskus vähän vaikeuksia saada käyntiin, kun oli 15w50 tms. koneessa.
10w40 täyssynteettisenä on ainakin ollu ihan jees tossa 200D:ssä.
10w40 täyssynteettisenä on ainakin ollu ihan jees tossa 200D:ssä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
taas öljyistä (luokitus)
Monseskohan keskustelu tämä mahtaa olla moottoriöljyistä...
No, semmonen asia että kun Mobilin delvac 1 SHC 5W40 täyttää MB228.5 luokituksen ja sitä suosii vehosta alkaen "kaikki" viralliset tahot, niin onko se oikeasti parempaa kuin teboilin diamond diesel 5W40, joka täyttää MB229.1 luokituksen...???
Missähän tuota "timanttia" tampereen seudulla olisi myynnissä?

No, semmonen asia että kun Mobilin delvac 1 SHC 5W40 täyttää MB228.5 luokituksen ja sitä suosii vehosta alkaen "kaikki" viralliset tahot, niin onko se oikeasti parempaa kuin teboilin diamond diesel 5W40, joka täyttää MB229.1 luokituksen...???



Missähän tuota "timanttia" tampereen seudulla olisi myynnissä?
228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)vanttom kirjoitti:Monseskohan keskustelu tämä mahtaa olla moottoriöljyistä...![]()
No, semmonen asia että kun Mobilin delvac 1 SHC 5W40 täyttää MB228.5 luokituksen ja sitä suosii vehosta alkaen "kaikki" viralliset tahot, niin onko se oikeasti parempaa kuin teboilin diamond diesel 5W40, joka täyttää MB229.1 luokituksen...???![]()
![]()
![]()
Missähän tuota "timanttia" tampereen seudulla olisi myynnissä?
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vitossa on henkilöauton moottoriM.K kirjoitti:228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.

eli pitää sekoittaa noita kahta sekaisin

P.S Raskaskalusto -> lisähinta

Lisää tietoa: www.skg.fi
Älä muuta sano...OM601veskola kirjoitti:Vitossa on henkilöauton moottoriM.K kirjoitti:228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.![]()
eli pitää sekoittaa noita kahta sekaisin
P.S Raskaskalusto -> lisähinta

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Valvoline VR1 Racing 10w60 tai Castrol TWS 10W60 Motorsport olis minun valinta HYVÄKSI öljyksi ja suosittelen kyllä sullekin tuomazzz. Ei taida sullakaan ihan normiajoa ollatuomazzz kirjoitti:älä laita kumpaakaan...
5w50 rally formulaa ei voita mikään...



-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
tuo s124 300tdt mynällä ja holsetilla toimi tod.hyvin juurikin castrol 10w-60..
öljyn paineet hyvät vaikka oli kovaa ajoa takana.. mutta castrol magnatec 5w-40 on talvisin ja siinäkin"kuumalla" koneella paineet melkein samat.
joten todennäköisesti kisa öljyt ei menneet hukkaan,viimekesänä..

öljyn paineet hyvät vaikka oli kovaa ajoa takana.. mutta castrol magnatec 5w-40 on talvisin ja siinäkin"kuumalla" koneella paineet melkein samat.
joten todennäköisesti kisa öljyt ei menneet hukkaan,viimekesänä..

Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Hyvät öljyt?
Onko kellään tietoa mikä öljy olis laadukasta/edullista kun toi mobil 1R-F rupee mun mielestä oleen jo pikkusen liian kallista....
Ps. Taas nostivat hintaa..
Ps. Taas nostivat hintaa..
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
Luulen, että tulet olemaan hiukan sekaisin öljystä kunhan vastauksia alkaa satamaan. Sen verran valinnanvaraa ja eri kokemuksia käyttäjillä. Itse käytän Teboil SHPD 5w-40 täyssynteettistä ja vaihtelen samaa öljyä asiakkatteni Mersuihinkin. Ajan 15 th, eikä tikkua tarvitse nostaa vaihdon välillä. Muutamat vaihdattavat 20 th välein. Omalla 250 D moottorilla ajettu ainakin viimeiset 200 th tuolla mainitsemallani öljyllä. Kokonaiskilometrit moottorilla hiukan yli 600 th.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Niiiin, jos haluaa että moottori kalkattaa ja naputtaa ja ties mitä ääntä pitää..... Kyseessä siis M102.962 -88. Juuri tänään vaihdoin öljyt ja alkoi äännellä. Seuraavaksi taidan laittaa semisynteettistä 10W40 öljyä. No, katsotaan nyt miten käy seuraavan 10tkm aikana, leviääkö koko mylly vai häviääkö äänet jollakin muulla mielyttävämmällä tavalla.tuomazzz kirjoitti:älä laita kumpaakaan...
5w50 rally formulaa ei voita mikään...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Asiaa sivuten minkä takia paikkakunta on vaikea ilmoittaa, vaijone77 kirjoitti:mulla nyt jo toinen satsi gastrol TXT softek 5w-40 täyssynteettinen 17-20 € / 4L riippuu paikasta mistä ostat
onko kyse hämärämiehistä???
Saman olen huomannut "Renkaat ja Vanteet" osastolla kiinnostaisi
myytävät vanteet mutta en periaatteessa osta kun ei ole paikkakunta
edes näkyvissä!
Ps.Moderaattorille miksei ole kirjautuessa pakollinen kohta vastata
paikkakunta kyselyyn???
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
mitä oljyä w124 200d?
eli tuli tuollainen vm.86 200 diisseli ostettua,ja pitäs öljyt vaihtaa kun ei ole tietoa viime vaihtoajasta.mikäs moottoriöljy olisi parasta?
Onko tietoa, mitä öljyä on käytetty aiemmin? Kyllähän synteettisiä öljyjä saa suht. edullisesti, 4 litran pönttö maksaa siinä 20 egen nurkilla. Pari tällaista joutuu tosin ostamaan ja suodattimen. Jos löytyy 20 litran astioissa, niin tulee vieläkin edullisemmaksi. Kannattaa vaihtaa säänöllisesti. Ite oon käyttänyt Castrolin TXT 5-40 ja Shellin Helix Ultraa. Varmasti löytyy muitakin hyviä merkkejä.