taas öljyistä (luokitus)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
sn00by
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 20.05.2006 20:21

Mitä öljyä koneeseen?

Viesti Kirjoittaja sn00by »

Kyseessä c36 vm 97?? täys synteettistä vai??
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Sitä ja hyvää sellaista. Eli merkkiöljyä ei Biltemasta tms.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
sn00by
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 20.05.2006 20:21

Viesti Kirjoittaja sn00by »

ok,joskus kuulee ettei vanhempiin koneisiin kannatais täys-synteettistä laittaa että puoli synteettinen passaa niihin paremmin..mutta ehkä ei asia ole näin!

oisko joku 10w60 kohdallaan vai 10w40 ehkä käy? Olen yleensä mobil1 öljyillä ajanut
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minusta tässä ei ole kyse "vanhasta" koneesta. :) Tuolla voisi olla jotain vinkkiä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10997
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on omassa w123 300d:ssä öljyinä mobil 1 5w50 öljyt ja hyvin toimii.Tietysti vasta forte käsittelyn jälkeen uskalsin laittaa nuo litkut koneeseen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
sn00by
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 20.05.2006 20:21

Viesti Kirjoittaja sn00by »

jari_w123 kirjoitti:Mulla on omassa w123 300d:ssä öljyinä mobil 1 5w50 öljyt ja hyvin toimii.Tietysti vasta forte käsittelyn jälkeen uskalsin laittaa nuo litkut koneeseen.
mitä ainetta se forte on kun kaikki siitä puhuu ja mistä voi ostaa...? hinta?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Se forte on moottorin öljytilan puhdistus ainetta joka kaadetaan moottoriin.Ainetta voi ostaa korjaamoilta ja varaosaliikkeistä muista noudattaa käyttöohjeita jos ostat ko.tököttiä.Paljonko muuten autollasi on ajettu?
auto w123 200D/300DT vm, -81
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jari_w123 kirjoitti:Mulla on omassa w123 300d:ssä öljyinä mobil 1 5w50 öljyt ja hyvin toimii.Tietysti vasta forte käsittelyn jälkeen uskalsin laittaa nuo litkut koneeseen.
Itsellä on ollut samaa MRF1 5W50 öljyä ensin 5tkm ja vaihdoin sitten suodattimen ja ajoin toisen 5tkm ja vaihdoin öljyt taas ja tietty suodattimen. Nyt on ajettu n 4tkm ja nokka paskana ja keinut. Ennen oli käytetty 0-200tkm asti suositusten mukaista mobilin öljyä sitten oli ajeltu mobililla ja LE litkuilla n. 50tkm. Ajattelin että pistetään vanhaan koneeseen ( M102 9/88 ) parasta öljyä niin saa ajella huoletta.... Paskan marjat tais vaan käydä se legendaarinen pinttymien liikkeellelähtö ja sen kautta alkoi kuulua naputtelua... Ois pitänyt laittaa paksut öljyt vanhaan koneeseen niin ei olisi luultavasti tuotakaan tullut.

Muttamutta, pistettäköön autoihin juurikin sellaista öljyä mitä valmistaja suosittaa vaikka olisi viisi kertaa parempaa keksitty sen auton valmistamisen jälkeen. Se moottori kun on suuniteltu toimimaan tietyntyyppisellä öljyllä ja sillä selvä, oppirahoja toki kannattaa maksella niistähän sitä parhaiten oppii....

Tuli tuossa nokan kulumisesta puhuttaessa puheeksi että jossain foorumissa on ollut puhetta että nokkavalmistajat on myyneet 3 vuoden aikana nokkia enemmän tai saman verran kuin 30 viime vuoden aikana aiemmin ja syyttävä siitä öljynvalmistajia. Tämä siis ihan huhupuheena ilmoitettakoon, tietääkö kukaan lisää öljyongelmasta ja miten asia tarkemmin mahtaa olla???
Viimeksi muokannut AK47, Pe 26.05.2006 00:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä noiden öljyjen kans ole juuri muita ongelmia kuin se että ensin ajetaan 20vuotta mineraali öljyillä edellisten omistajien toimesta.Sitten uusi omistaja laittaa autoonsa hyvät täys synteettiset öljyt jotka on ns peseviä öljyjä.Sen seurauksena lähtevät paskat mukaan öljykanavista ja tukkivat esim nokka akselin öljyputken reiät ja siitä seuraa sitten nokka vaurio.Juuri tämän takia en laittaisi kylmiltään vanhaan moottoriin parasta synteettistä öljyä ennen mainitsemaani öljytilan puhdistus käsittelyä.Tietysti silloinkin on olemassa riski että johonkin on vielä jäänyt karstaa mutta on kuitenkin huomattavasti pienempi käsittelyn jälkeen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jari_w123 kirjoitti:Eipä noiden öljyjen kans ole juuri muita ongelmia kuin se että ensin ajetaan 20vuotta mineraali öljyillä edellisten omistajien toimesta.Sitten uusi omistaja laittaa autoonsa hyvät täys synteettiset öljyt jotka on ns peseviä öljyjä.Sen seurauksena lähtevät paskat mukaan öljykanavista ja tukkivat esim nokka akselin öljyputken reiät ja siitä seuraa sitten nokka vaurio.Juuri tämän takia en laittaisi kylmiltään vanhaan moottoriin parasta synteettistä öljyä ennen mainitsemaani öljytilan puhdistus käsittelyä.Tietysti silloinkin on olemassa riski että johonkin on vielä jäänyt karstaa mutta on kuitenkin huomattavasti pienempi käsittelyn jälkeen.
Nokille tuleva putken reijät oli kyllä ihan auki, ainoastaan putki muuttunut sinapinruskeaksi pinnaltaan kuten kaikki nokkakopan osat. Mutta toki on voinut olla jossain välissä reikiä tukossakin???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Onko 10W30 teboilin moniaste hyvä öljy tommoseen sisäänajettuun 397tkm w123 200dieseliin. Tuntus ainakin että ei tuonne hyövää täyssynteettesiä puskia kun niin vanha auto.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

johtaja300 kirjoitti:Onko 10W30 teboilin moniaste hyvä öljy tommoseen sisäänajettuun 397tkm w123 200dieseliin. Tuntus ainakin että ei tuonne hyövää täyssynteettesiä puskia kun niin vanha auto.


lykkää jotain 10w-40w öljyä tai kesällä vaikka TB 15w-40 HPD ja talvella 10w-30w....

http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4354
Itse tein ja säästin
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

sn00by kirjoitti:ok,joskus kuulee ettei vanhempiin koneisiin kannatais täys-synteettistä laittaa että puoli synteettinen passaa niihin paremmin..mutta ehkä ei asia ole näin!

oisko joku 10w60 kohdallaan vai 10w40 ehkä käy? Olen yleensä mobil1 öljyillä ajanut
Täyssynteettinen 0W tai 5W öljy. 10W turhan paksua läpivuoden öljyksi.
Pöntössä MB luokitus 229.1 tai 229.3
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ite laitan 10w40, taikka paksumpaa. mitään 5wX tai 0wX öljyjä en vanhaan diiseliin uskalla laittaa. aina niin paksut öljyt, kun vaan voi ,jotta kone toimii. kovilla pakkasilla oli joskus vähän vaikeuksia saada käyntiin, kun oli 15w50 tms. koneessa.

10w40 täyssynteettisenä on ainakin ollu ihan jees tossa 200D:ssä.
W201 250DT 20V
w201 190E
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

No kommentit tulivat niin myöhään,että kerkesin jo mennä ostaan 10w30:stä toivotaan, että toimii asiallisesti.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

taas öljyistä (luokitus)

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Monseskohan keskustelu tämä mahtaa olla moottoriöljyistä... :oops:

No, semmonen asia että kun Mobilin delvac 1 SHC 5W40 täyttää MB228.5 luokituksen ja sitä suosii vehosta alkaen "kaikki" viralliset tahot, niin onko se oikeasti parempaa kuin teboilin diamond diesel 5W40, joka täyttää MB229.1 luokituksen...??? :?: :oops: :?

Missähän tuota "timanttia" tampereen seudulla olisi myynnissä?
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

älä laita kumpaakaan...
5w50 rally formulaa ei voita mikään...
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

vanttom kirjoitti:Monseskohan keskustelu tämä mahtaa olla moottoriöljyistä... :oops:

No, semmonen asia että kun Mobilin delvac 1 SHC 5W40 täyttää MB228.5 luokituksen ja sitä suosii vehosta alkaen "kaikki" viralliset tahot, niin onko se oikeasti parempaa kuin teboilin diamond diesel 5W40, joka täyttää MB229.1 luokituksen...??? :?: :oops: :?

Missähän tuota "timanttia" tampereen seudulla olisi myynnissä?
228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

M.K kirjoitti:228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.
Vitossa on henkilöauton moottori :shock:

eli pitää sekoittaa noita kahta sekaisin :lol:

P.S Raskaskalusto -> lisähinta :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

veskola kirjoitti:
M.K kirjoitti:228.5 on raskaankaluston luokitus (Euro 1 ja Euro 2 dieselmoottorit)
229.1 on henkilöautoluokitus, diesel ja bensa, moottoreihin -99 asti.
Vitossa on henkilöauton moottori :shock:

eli pitää sekoittaa noita kahta sekaisin :lol:

P.S Raskaskalusto -> lisähinta :D
Älä muuta sano...OM601 :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuomazzz kirjoitti:älä laita kumpaakaan...
5w50 rally formulaa ei voita mikään...
Valvoline VR1 Racing 10w60 tai Castrol TWS 10W60 Motorsport olis minun valinta HYVÄKSI öljyksi ja suosittelen kyllä sullekin tuomazzz. Ei taida sullakaan ihan normiajoa olla :twisted: Tuollainen laadukas, korkeasynteettinen öljy on pitkässä juoksussa halvempaa ja helpompaa kuin koneen aukominen :wink: Teploililtakin on tullut Teboil Extreme Racing 10W60 mutta siitäpä en tiiäkään sen enempää :roll:
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

kyllä määki aattelin tuohon tehokkaampaan sitä castrolin kuuskymppistä, aika kallista, mutta ei varmaan kyllä huonoakaan? onko jollakulla kokemuksia siitä tositoimissa?
nuissa normien mukasissa vehkeissä tuo vormula kyllä pelaa...
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

tuo s124 300tdt mynällä ja holsetilla toimi tod.hyvin juurikin castrol 10w-60..
öljyn paineet hyvät vaikka oli kovaa ajoa takana.. mutta castrol magnatec 5w-40 on talvisin ja siinäkin"kuumalla" koneella paineet melkein samat.
joten todennäköisesti kisa öljyt ei menneet hukkaan,viimekesänä..
:lol:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Hyvät öljyt?

Viesti Kirjoittaja MikkB »

Onko kellään tietoa mikä öljy olis laadukasta/edullista kun toi mobil 1R-F rupee mun mielestä oleen jo pikkusen liian kallista....

Ps. Taas nostivat hintaa..
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Luulen, että tulet olemaan hiukan sekaisin öljystä kunhan vastauksia alkaa satamaan. Sen verran valinnanvaraa ja eri kokemuksia käyttäjillä. Itse käytän Teboil SHPD 5w-40 täyssynteettistä ja vaihtelen samaa öljyä asiakkatteni Mersuihinkin. Ajan 15 th, eikä tikkua tarvitse nostaa vaihdon välillä. Muutamat vaihdattavat 20 th välein. Omalla 250 D moottorilla ajettu ainakin viimeiset 200 th tuolla mainitsemallani öljyllä. Kokonaiskilometrit moottorilla hiukan yli 600 th.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tuomazzz kirjoitti:älä laita kumpaakaan...
5w50 rally formulaa ei voita mikään...
Niiiin, jos haluaa että moottori kalkattaa ja naputtaa ja ties mitä ääntä pitää..... Kyseessä siis M102.962 -88. Juuri tänään vaihdoin öljyt ja alkoi äännellä. Seuraavaksi taidan laittaa semisynteettistä 10W40 öljyä. No, katsotaan nyt miten käy seuraavan 10tkm aikana, leviääkö koko mylly vai häviääkö äänet jollakin muulla mielyttävämmällä tavalla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

mulla nyt jo toinen satsi gastrol TXT softek 5w-40 täyssynteettinen 17-20 € / 4L riippuu paikasta mistä ostat
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

jone77 kirjoitti:mulla nyt jo toinen satsi gastrol TXT softek 5w-40 täyssynteettinen 17-20 € / 4L riippuu paikasta mistä ostat
Asiaa sivuten minkä takia paikkakunta on vaikea ilmoittaa, vai
onko kyse hämärämiehistä???

Saman olen huomannut "Renkaat ja Vanteet" osastolla kiinnostaisi
myytävät vanteet mutta en periaatteessa osta kun ei ole paikkakunta
edes näkyvissä!

Ps.Moderaattorille miksei ole kirjautuessa pakollinen kohta vastata
paikkakunta kyselyyn???
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

mitä oljyä w124 200d?

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

eli tuli tuollainen vm.86 200 diisseli ostettua,ja pitäs öljyt vaihtaa kun ei ole tietoa viime vaihtoajasta.mikäs moottoriöljy olisi parasta?
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Onko tietoa, mitä öljyä on käytetty aiemmin? Kyllähän synteettisiä öljyjä saa suht. edullisesti, 4 litran pönttö maksaa siinä 20 egen nurkilla. Pari tällaista joutuu tosin ostamaan ja suodattimen. Jos löytyy 20 litran astioissa, niin tulee vieläkin edullisemmaksi. Kannattaa vaihtaa säänöllisesti. Ite oon käyttänyt Castrolin TXT 5-40 ja Shellin Helix Ultraa. Varmasti löytyy muitakin hyviä merkkejä.
Vastaa Viestiin