Taksimiehen jutut 124 automaatista
Taksimiehen jutut 124 automaatista
Olipa tässä käymässä kasveri, joka on aikoinaan polkenut Helsingissä taksia mm. 124sella. Kerroin siinä ohimennen, että mieli tekisi vaihtaa nykyinen vapari 300TD -92 vastaavaan turboon automaatilla, kun asuntovaunu tulisi nätimmin perässä.
Kaveri sitten siihen alkoi varoittelemaan automaatista, ja varsinkin sen ykkösen ja kakkosen vaihdon huonoudesta. Ja kestävyydestä. Meinasi, että taksihomissa on paljon kokemusta siitä, että kaasu pohjassa ykkösellä laatikko vaihtaa kakkoselle eikä mitään kiihtyvyyspuolella silti tapahdu muuta kuin kova nykäisy... Kyseessä siis lienee taksimallin 200D?
Mites tuon homman kanssa nyt on? Taksihommissa nyt ei tahdo mikään automaatti kestää, mutta jos taksikaverit erikseen varoittelevat jostakin, niin silloin yleensä on syytä kuunnella tarkasti. Esim. WV-konserninkan "tavallinen" automaatti ei ole kestävä peli kuulemman mukaan...
Kaveri sitten siihen alkoi varoittelemaan automaatista, ja varsinkin sen ykkösen ja kakkosen vaihdon huonoudesta. Ja kestävyydestä. Meinasi, että taksihomissa on paljon kokemusta siitä, että kaasu pohjassa ykkösellä laatikko vaihtaa kakkoselle eikä mitään kiihtyvyyspuolella silti tapahdu muuta kuin kova nykäisy... Kyseessä siis lienee taksimallin 200D?
Mites tuon homman kanssa nyt on? Taksihommissa nyt ei tahdo mikään automaatti kestää, mutta jos taksikaverit erikseen varoittelevat jostakin, niin silloin yleensä on syytä kuunnella tarkasti. Esim. WV-konserninkan "tavallinen" automaatti ei ole kestävä peli kuulemman mukaan...
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Harva automaattilaatikko on ikuinen. Joka merkissä tulee jossain vaiheessa eteen tuo laatikon remppaaminen. Käyttö ja huolto vaikuttaa merkittävästi lootan ikään. Taksikäyttö on vielä luku sinänsä, jatkuvaa kiihdytystä ja jarrutusta ja kuskikin voi olla asenteella, "ei penniäkään kiinni"
Mersun vanhemmat automaatit kyllä nykäisee jonkin verran vaihtaessa, mutta asiaan voi vaikuttaa säätämisellä. 300Dturbo lähtee normaalisti kakkosella liikkeelle, paitsi kaasu pohjassa, tai vaihteenvalitsin 2 asennossa.
Mersun vanhemmat automaatit kyllä nykäisee jonkin verran vaihtaessa, mutta asiaan voi vaikuttaa säätämisellä. 300Dturbo lähtee normaalisti kakkosella liikkeelle, paitsi kaasu pohjassa, tai vaihteenvalitsin 2 asennossa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
taitaa olla niin että W124:sen TurboDieselin automaatti "722.3" on yksi kestävimmistä automaattilaatikoista, mitä euroopassa on henkilöautoihin koskaan laitettu. ei pitäisi saada rikki kyllä millään, jos ajaa järki päässä, ja huollattaa säännöllisesti, ja ennenkaikkea pitää hyvissä säädöissä.
"vanhoista amerikkalaisista en tiedä, kuulemma aika pommin kestäviä.."
"vanhoista amerikkalaisista en tiedä, kuulemma aika pommin kestäviä.."
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
joo,
Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta
pumppu huoltoon niin vaihtuu vaihteetkin mukavammin 
ja ei se nykäsy mittään hajota, mielummin nykäsee kuin luistaa..
nimim. vuoden semmosella ajelin.
-risto
Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta



ja ei se nykäsy mittään hajota, mielummin nykäsee kuin luistaa..
nimim. vuoden semmosella ajelin.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Malm kirjoitti:joo,
Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta![]()
pumppu huoltoon niin vaihtuu vaihteetkin mukavammin
ja ei se nykäsy mittään hajota, mielummin nykäsee kuin luistaa..
nimim. vuoden semmosella ajelin.
-risto
Just noin automaatissa on nestelevykytkimiä joilla vaihto tehdään, eli mitä pehmeämpi vaihto sen luistavampi (kuluvampi) kytkin. Amerikkalaisiin suosittelivat aina avaamisen yhteydessä asentamaan "shtft kitin" jolla terävöitettiin laatikon vaihtoa ja LISÄTTIIN laatikon käyttöikää.

Eikä se nykiminen tehoista tai niiden puutteesta johdu...

Vitolla kuuhun!
No tuo nyt oli lähinnä jotain mersumiehen sarkasmia 200:sta kohtaandivito kirjoitti:Malm kirjoitti:joo,
Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta![]()
-risto
Eikä se nykiminen tehoista tai niiden puutteesta johdu...


-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
sama loota?
Onko tuossa 250:ssa muka sama loota kuin 300td:ssä?samip kirjoitti:En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
edesmennyt
W201
W201
Re: sama loota?
Kyllä, farmari-300:ssa on sama loota mielestäni kuin 250 D:ssä, eli 722.4. Turbodieselisssä taas on vahvempi 722.3.mikko1981 kirjoitti:Onko tuossa 250:ssa muka sama loota kuin 300td:ssä?samip kirjoitti:En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
Ja Turbodiesel lähtee ykkösellä liikkeelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: sama loota?
Mitä eroa on 722.3:lla ja 722.4:llä?Timo L. kirjoitti:Kyllä, farmari-300:ssa on sama loota mielestäni kuin 250 D:ssä, eli 722.4. Turbodieselisssä taas on vahvempi 722.3.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Molemmat ovat 4-vaihteisia mutta 722.3 on mitoitettu suuremmalle väännölle kuin 722.4.
722.3 = W4A 040 -> mitoitettu 400 Nm väännölle
722.4 = W4A 020 -> mitoitettu 200 Nm väännölle
Tosin nuo vääntörajat eivät ole ihan noin jyrkkiä, esim. 722.4:ää on käytetty malleissa joissa vääntöä on yli 200 Nm, esim. W124 E280:ssa. 722.3:n on taas väitetty kestävän hyvinkin paljon yli 400 Nm vääntöä.
Mutta nuo ovat kaiketi tehtaan asettamia suurpiirteisiä raja-arvoja.
722.3 = W4A 040 -> mitoitettu 400 Nm väännölle
722.4 = W4A 020 -> mitoitettu 200 Nm väännölle
Tosin nuo vääntörajat eivät ole ihan noin jyrkkiä, esim. 722.4:ää on käytetty malleissa joissa vääntöä on yli 200 Nm, esim. W124 E280:ssa. 722.3:n on taas väitetty kestävän hyvinkin paljon yli 400 Nm vääntöä.
Mutta nuo ovat kaiketi tehtaan asettamia suurpiirteisiä raja-arvoja.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Juuri näin se tekee... ei kaasua tartte pohjaan laittaa... ja varsinkin jos ylämäkeen lähtee niin aika helposti nuljahtaa ykönen silmään...yttewi kirjoitti:Lainataanpa käyttöohje kirjaa"Ohje 200D,250D300D Valitsinvivun asennossa D ja 3 lähtee auto liikkeelle pienellä kaasulla 2.vaihteella .Käytettäessä paljon kaasua lähtee auto liikkeelle 1 vaihteella
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Mulla lähtee kyllä tuo 250 aina ykkösellä, vaikka ois vain villasukka kaasupolokimen päälä. Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.samip kirjoitti:Juuri näin se tekee... ei kaasua tartte pohjaan laittaa... ja varsinkin jos ylämäkeen lähtee niin aika helposti nuljahtaa ykönen silmään...yttewi kirjoitti:Lainataanpa käyttöohje kirjaa"Ohje 200D,250D300D Valitsinvivun asennossa D ja 3 lähtee auto liikkeelle pienellä kaasulla 2.vaihteella .Käytettäessä paljon kaasua lähtee auto liikkeelle 1 vaihteella
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
[quote="petri.n"]Kyllä täältäkin keskusteluista, kun noita juttuja lukee niin näyttää tuon automaticin remppa kilometrit sattuvan tuohon 150000 km - 200000 km huippeille. Elikkä siitä voi tehdä johtopäätöksiä, että onko kestävä laatikko.[/quote
]
No noille maillehan se varmaan menee jos ei ole kertaakaan öljyjä vaihdettu 
]



W124 300D aut -89
"Transmission 02 088309". Tuollainen löytyy kantakortista. Mitä se sitten tahtoo sanoa?Timo L. kirjoitti:722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
[quote="petri.n"]Kyllä täältäkin keskusteluista, kun noita juttuja lukee niin näyttää tuon automaticin remppa kilometrit sattuvan tuohon 150000 km - 200000 km huippeille. Elikkä siitä voi tehdä johtopäätöksiä, että onko kestävä laatikko.[/quot
-Pöh sanoisin, huollettuna mennään yli puoli miljoonaa, eikä edes sotki pihoja.
-Tervetuloa kokeilemaan 600 tkm ajettua, toimii kuin ajatus. Huolto= suodattimen ja öljyjen vaihto n. 60tkm välein.
Sähkölaatikoista en väitä yhtään mitään.
-Pöh sanoisin, huollettuna mennään yli puoli miljoonaa, eikä edes sotki pihoja.
-Tervetuloa kokeilemaan 600 tkm ajettua, toimii kuin ajatus. Huolto= suodattimen ja öljyjen vaihto n. 60tkm välein.
Sähkölaatikoista en väitä yhtään mitään.

250TD -86, 260E LANG -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tuo ei vielä kerro mitään, sillä ensimmäiset numerot puuttuvat.Kimi kirjoitti:"Transmission 02 088309". Tuollainen löytyy kantakortista. Mitä se sitten tahtoo sanoa?Timo L. kirjoitti:722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
Mikä on auton runkonumero?
Laatikko voi olla myös 722.3-sarjalainen...