Taksimiehen jutut 124 automaatista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Taksimiehen jutut 124 automaatista

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Olipa tässä käymässä kasveri, joka on aikoinaan polkenut Helsingissä taksia mm. 124sella. Kerroin siinä ohimennen, että mieli tekisi vaihtaa nykyinen vapari 300TD -92 vastaavaan turboon automaatilla, kun asuntovaunu tulisi nätimmin perässä.

Kaveri sitten siihen alkoi varoittelemaan automaatista, ja varsinkin sen ykkösen ja kakkosen vaihdon huonoudesta. Ja kestävyydestä. Meinasi, että taksihomissa on paljon kokemusta siitä, että kaasu pohjassa ykkösellä laatikko vaihtaa kakkoselle eikä mitään kiihtyvyyspuolella silti tapahdu muuta kuin kova nykäisy... Kyseessä siis lienee taksimallin 200D?

Mites tuon homman kanssa nyt on? Taksihommissa nyt ei tahdo mikään automaatti kestää, mutta jos taksikaverit erikseen varoittelevat jostakin, niin silloin yleensä on syytä kuunnella tarkasti. Esim. WV-konserninkan "tavallinen" automaatti ei ole kestävä peli kuulemman mukaan...
------
W124 300 TD -92
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Harva automaattilaatikko on ikuinen. Joka merkissä tulee jossain vaiheessa eteen tuo laatikon remppaaminen. Käyttö ja huolto vaikuttaa merkittävästi lootan ikään. Taksikäyttö on vielä luku sinänsä, jatkuvaa kiihdytystä ja jarrutusta ja kuskikin voi olla asenteella, "ei penniäkään kiinni"

Mersun vanhemmat automaatit kyllä nykäisee jonkin verran vaihtaessa, mutta asiaan voi vaikuttaa säätämisellä. 300Dturbo lähtee normaalisti kakkosella liikkeelle, paitsi kaasu pohjassa, tai vaihteenvalitsin 2 asennossa.
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

^ei muuten lähde kakkosella liikenteeseen.
aina ykkösellä, kuten 500e:ssä ja e500:ssa.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

samip kirjoitti:En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
Allekirjoitan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

taitaa olla niin että W124:sen TurboDieselin automaatti "722.3" on yksi kestävimmistä automaattilaatikoista, mitä euroopassa on henkilöautoihin koskaan laitettu. ei pitäisi saada rikki kyllä millään, jos ajaa järki päässä, ja huollattaa säännöllisesti, ja ennenkaikkea pitää hyvissä säädöissä.

"vanhoista amerikkalaisista en tiedä, kuulemma aika pommin kestäviä.."
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

joo,

Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta :) :arrow: pumppu huoltoon niin vaihtuu vaihteetkin mukavammin :)

ja ei se nykäsy mittään hajota, mielummin nykäsee kuin luistaa..
nimim. vuoden semmosella ajelin. :)


-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Aikalailla turhaa moittia mesen vanhempia laatikoita.Kestävyys on nimenomaan näiden laatikkojen ominaisuus.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

JACKHAMMER kirjoitti:^ei muuten lähde kakkosella liikenteeseen.
aina ykkösellä, kuten 500e:ssä ja e500:ssa.
Eipä muuten lähe 500 ykkösellä... Ne lähtevät 2-vaihteella normaalissa D-asennossa.
300 D-turbo on ainoa, jonka tiedän lähtevän ykkösellä... Saattaa olla toki muitakin malleja.
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mulla ainakin lähtee aina ykkösellä ja auto on E250TD 20v.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

JACKHAMMER kirjoitti:^ei muuten lähde kakkosella liikenteeseen.
aina ykkösellä, kuten 500e:ssä ja e500:ssa.

No niin, kyllähän nämä "viissataset" muuten lähtee AINA kakkosella paitsi kick-down:ille painettaessa tai kepistä B asennolle heilauttaessa :twisted:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
divito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.07.2006 17:47
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja divito »

Malm kirjoitti:joo,

Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta :) :arrow: pumppu huoltoon niin vaihtuu vaihteetkin mukavammin :)

ja ei se nykäsy mittään hajota, mielummin nykäsee kuin luistaa..
nimim. vuoden semmosella ajelin. :)


-risto

Just noin automaatissa on nestelevykytkimiä joilla vaihto tehdään, eli mitä pehmeämpi vaihto sen luistavampi (kuluvampi) kytkin. Amerikkalaisiin suosittelivat aina avaamisen yhteydessä asentamaan "shtft kitin" jolla terävöitettiin laatikon vaihtoa ja LISÄTTIIN laatikon käyttöikää. :shock: Liekö noissa saksalaisissa olisi mahdollista kanssa, viisaammat kommentoikoot tuota

Eikä se nykiminen tehoista tai niiden puutteesta johdu... :?
Vitolla kuuhun!
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

divito kirjoitti:
Malm kirjoitti:joo,

Kyllähän se 200D automaatti nykäsee aika kovasti 1->2 mutta sehän johtuu vaan tehon puutteesta :)

-risto


Eikä se nykiminen tehoista tai niiden puutteesta johdu... :?
No tuo nyt oli lähinnä jotain mersumiehen sarkasmia 200:sta kohtaan :D :D

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

sama loota?

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

samip kirjoitti:En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
Onko tuossa 250:ssa muka sama loota kuin 300td:ssä?
edesmennyt
W201
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: sama loota?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mikko1981 kirjoitti:
samip kirjoitti:En tiedä tuosta 300:sesta mutta 250:nen lähtee ainakin 2-vaihteella liikkeelle normaalisti...
Onko tuossa 250:ssa muka sama loota kuin 300td:ssä?
Kyllä, farmari-300:ssa on sama loota mielestäni kuin 250 D:ssä, eli 722.4. Turbodieselisssä taas on vahvempi 722.3.

Ja Turbodiesel lähtee ykkösellä liikkeelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Lainataanpa käyttöohje kirjaa"Ohje 200D,250D300D Valitsinvivun asennossa D ja 3 lähtee auto liikkeelle pienellä kaasulla 2.vaihteella .Käytettäessä paljon kaasua lähtee auto liikkeelle 1 vaihteella
W124 300D aut -89
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: sama loota?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Timo L. kirjoitti:Kyllä, farmari-300:ssa on sama loota mielestäni kuin 250 D:ssä, eli 722.4. Turbodieselisssä taas on vahvempi 722.3.
Mitä eroa on 722.3:lla ja 722.4:llä?
------
W124 300 TD -92
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Molemmat ovat 4-vaihteisia mutta 722.3 on mitoitettu suuremmalle väännölle kuin 722.4.

722.3 = W4A 040 -> mitoitettu 400 Nm väännölle
722.4 = W4A 020 -> mitoitettu 200 Nm väännölle

Tosin nuo vääntörajat eivät ole ihan noin jyrkkiä, esim. 722.4:ää on käytetty malleissa joissa vääntöä on yli 200 Nm, esim. W124 E280:ssa. 722.3:n on taas väitetty kestävän hyvinkin paljon yli 400 Nm vääntöä.
Mutta nuo ovat kaiketi tehtaan asettamia suurpiirteisiä raja-arvoja.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

yttewi kirjoitti:Lainataanpa käyttöohje kirjaa"Ohje 200D,250D300D Valitsinvivun asennossa D ja 3 lähtee auto liikkeelle pienellä kaasulla 2.vaihteella .Käytettäessä paljon kaasua lähtee auto liikkeelle 1 vaihteella
Juuri näin se tekee... ei kaasua tartte pohjaan laittaa... ja varsinkin jos ylämäkeen lähtee niin aika helposti nuljahtaa ykönen silmään...
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

samip kirjoitti:
yttewi kirjoitti:Lainataanpa käyttöohje kirjaa"Ohje 200D,250D300D Valitsinvivun asennossa D ja 3 lähtee auto liikkeelle pienellä kaasulla 2.vaihteella .Käytettäessä paljon kaasua lähtee auto liikkeelle 1 vaihteella
Juuri näin se tekee... ei kaasua tartte pohjaan laittaa... ja varsinkin jos ylämäkeen lähtee niin aika helposti nuljahtaa ykönen silmään...
Mulla lähtee kyllä tuo 250 aina ykkösellä, vaikka ois vain villasukka kaasupolokimen päälä. Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä täältäkin keskusteluista, kun noita juttuja lukee niin näyttää tuon automaticin remppa kilometrit sattuvan tuohon 150000 km - 200000 km huippeille. Elikkä siitä voi tehdä johtopäätöksiä, että onko kestävä laatikko.
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

[quote="petri.n"]Kyllä täältäkin keskusteluista, kun noita juttuja lukee niin näyttää tuon automaticin remppa kilometrit sattuvan tuohon 150000 km - 200000 km huippeille. Elikkä siitä voi tehdä johtopäätöksiä, että onko kestävä laatikko.[/quote



] :shock: :shock: No noille maillehan se varmaan menee jos ei ole kertaakaan öljyjä vaihdettu :wink:
W124 300D aut -89
Mika R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 19.04.2006 14:57
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Mika R »

Reilu vuosi sitten hankkimaani 300D:hen oli vasta tehty laatikkoremppa, n. 340 000 km:n kohdalla. Olen kyllä kuullut, että vastaavalla autolla on ajettu lähes 700 000 ilman remonttia, säädetty vain välillä.
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
divito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.07.2006 17:47
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja divito »

Eikös huoltokaaviossa ole automaatin öljynvaihtoväli merkattuna, meinaa kannattaa vaihtaa, koska vaikuttaa olennaisesti käyttöikään. Laatikossahan on myös se suodatin ja kaikki voivat itse miettiä mitä sitten tapahtuu kun se tukkeutuu... :shock:
Vitolla kuuhun!
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

sivusta seuranneena voin sanoa että moni laatikko säretään juuri öljyn vaihdon puutteeseen ja sitte kun se alkaa juonitteleen vaihdetaan öljyt kun on jo myöhästä ja ihmetellään että miten se voi olla rikku ku siihen on öljytkin vaihdettu samaa koskee periä :?
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Timo L. kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.
"Transmission 02 088309". Tuollainen löytyy kantakortista. Mitä se sitten tahtoo sanoa?
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

[quote="petri.n"]Kyllä täältäkin keskusteluista, kun noita juttuja lukee niin näyttää tuon automaticin remppa kilometrit sattuvan tuohon 150000 km - 200000 km huippeille. Elikkä siitä voi tehdä johtopäätöksiä, että onko kestävä laatikko.[/quot


-Pöh sanoisin, huollettuna mennään yli puoli miljoonaa, eikä edes sotki pihoja.

-Tervetuloa kokeilemaan 600 tkm ajettua, toimii kuin ajatus. Huolto= suodattimen ja öljyjen vaihto n. 60tkm välein.
Sähkölaatikoista en väitä yhtään mitään. :x
250TD -86, 260E LANG -90
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Kerran tapasin automaattilaatikon, toimi hienosti kunnes tuli maaginen 700 000 km täyteen.

Sen jälkeenkin toimi, mutta vain pakilla. Auto oli 250D vuodelta 1986. Kai se on pidosta ja ajotavasta kiinni?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kimi kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Tuo vaimon kauppakassi, W123 280e, lähtee kyllä aina kakkosella. Mikä siinä sitten on lootana? Tuossa 124:ssa on 722.4.
722.1:n joku variaatio siinä on, W4B025 ehkäpä.
"Transmission 02 088309". Tuollainen löytyy kantakortista. Mitä se sitten tahtoo sanoa?
Tuo ei vielä kerro mitään, sillä ensimmäiset numerot puuttuvat.
Mikä on auton runkonumero?
Laatikko voi olla myös 722.3-sarjalainen...
Vastaa Viestiin