124:n nokka-akselista
124:n nokka-akselista
Pitääkö paikkansa, että 230 bensakoneen nokka-akselin ja keinuvipujen materiaalit vaihdettiin parempiin samalla kun nokkaketju vaihtui kaksiriviseksi.
Olen lukenut forumilta mm. että parannus tapahtui vuoden -89 aikana, toisaalla taas sanotaan parannuksen tapahtuneen silloin kun nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Oma autoni on ensirekisteröity jo 18.8.88 mutta nokkaketju on kuitenkin kasirivinen. Moottori alkoi kalkattaa (ajettu 141 tkm) ja pohdinkin riittäisikö mahdollisesti pelkkä hydraulisten nostajien vaihto vai olisiko syytä vaihtaa myös nokka ja keinuvivut?
Olen lukenut forumilta mm. että parannus tapahtui vuoden -89 aikana, toisaalla taas sanotaan parannuksen tapahtuneen silloin kun nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Oma autoni on ensirekisteröity jo 18.8.88 mutta nokkaketju on kuitenkin kasirivinen. Moottori alkoi kalkattaa (ajettu 141 tkm) ja pohdinkin riittäisikö mahdollisesti pelkkä hydraulisten nostajien vaihto vai olisiko syytä vaihtaa myös nokka ja keinuvivut?
Re: 124:n nokka-akselista
Sulla on hyvinkin varmasti ns. pehmeät nokat ja keinut. Mulla on kakslitraisessa M102.962 moottorissa kaksirivinen ketju ja auto W201 9/88. Nokassa oli leima 6/88. Moottorit on hyvinkin samat näiltäosin.
Nokka ja keinut meni lopullisesti paskaksi 275km kohdalla. Naputusta kuului noin vuosi puolitoista sitten kun vaihdoin öljyt 10w30 öljyistä 5w50 öljyihin. Sitten se naputus väheni mutta tuli taas keväällä uudestaan kovemmaksi ja kurkattiin nokkakopan alle. Havainnot oli että parissa nokassa on pitkittäisnaarmua ja koppa takaisin kiinni. Siinä kun yritin löytää virinokkaa niin ajelin autolla muutaman sata kilometriä ja se oli tietenkin virhe. Nokat oli kulunut lumipalloefektin lakeja noudattaen ja ainetta puuttui melkein kaikista nokista 1-2mm.
Tarkista siis nokkien kunto, niiden tulee olle peilipintaiset jotta uskaltaa ajella.
KL:n nokka osat maksoi noin 500e (keinut, nostajat ja nokka siis). Keinuissa oli juotettuna kulutuspinnat ja ne lienevät hyvinkin kovempaa ainetta. Äänet lähti moottorista hyvin, niinkin hyvin että nyt kuuluu sieltätäältä muita ääniä joita ei ennen kuullut.....
KL:n osta vaikutti ihan hyviltä paitsi nokkakopan tiiviste vuotaa.... Entinen kolmesti auottu piti paremmin, ois pitänyt jättää vaihtamatta.
Kulutus laski huomattavasti, noin litran jopa pari, verrattuna siihen aikaan jonka auto on ollut minulla eli reilu pari vuotta.
Jos nokka kiiltää ja on ilman vaurioita, niin halpaa on koettaa ihan vaihtaa hydrauli nostajatkin. Nostajien vaihtoon menee tavikselta varmaan alle pari tuntia. Ottaa yhden pukin kerrallaan irti ja vaihtelee silleen niin ei tarvitse irroittaa edes nokkaakaan.
Nokka ja keinut meni lopullisesti paskaksi 275km kohdalla. Naputusta kuului noin vuosi puolitoista sitten kun vaihdoin öljyt 10w30 öljyistä 5w50 öljyihin. Sitten se naputus väheni mutta tuli taas keväällä uudestaan kovemmaksi ja kurkattiin nokkakopan alle. Havainnot oli että parissa nokassa on pitkittäisnaarmua ja koppa takaisin kiinni. Siinä kun yritin löytää virinokkaa niin ajelin autolla muutaman sata kilometriä ja se oli tietenkin virhe. Nokat oli kulunut lumipalloefektin lakeja noudattaen ja ainetta puuttui melkein kaikista nokista 1-2mm.
Tarkista siis nokkien kunto, niiden tulee olle peilipintaiset jotta uskaltaa ajella.
KL:n nokka osat maksoi noin 500e (keinut, nostajat ja nokka siis). Keinuissa oli juotettuna kulutuspinnat ja ne lienevät hyvinkin kovempaa ainetta. Äänet lähti moottorista hyvin, niinkin hyvin että nyt kuuluu sieltätäältä muita ääniä joita ei ennen kuullut.....

Kulutus laski huomattavasti, noin litran jopa pari, verrattuna siihen aikaan jonka auto on ollut minulla eli reilu pari vuotta.
Jos nokka kiiltää ja on ilman vaurioita, niin halpaa on koettaa ihan vaihtaa hydrauli nostajatkin. Nostajien vaihtoon menee tavikselta varmaan alle pari tuntia. Ottaa yhden pukin kerrallaan irti ja vaihtelee silleen niin ei tarvitse irroittaa edes nokkaakaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kiitos seikkaperäisestä ja asiallisesta vastauksesta!
Täytyy avata koppa ja katsoa vahinkojen suuruus. Jos pärjäisi pelkillä nostajilla, niin säästäisi osissa n. 400 euroa + melkoisesti työtä.
Kalkatus alkoi muuten kerta heitolla sammutettuani auton tankkauksen ajaksi ja lähtiessäni uudelleen liikkeelle. En ainakaan aikaisemmin huomannut vastaavaa ääntä. Olen ajellut noin 2000 km eikä ääni ole voimistunut eikä hävinnyt. Suoritin Forte käsittelynkin ja vaihdoin öljyt, mutta ei vaikuttanut mitään. Äänen tulo äkillisesti viittaisi ehkä pikemminkin nostajiin?
Kalkatuksesta vielä sen verran, että ei kuulu kylmästä koneesta ekan puolen minuutin aikana. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikein kuule mutta n. 1500 1/min kohdalla ääni alkaa kuulua ja voimistuu kierrosten mukaan. Kuuluu myös ajossa sisälle kun kierrokset yli 2200. Moottorin vedätys ei vaikuta mitenkään äänen voimakkuuteen.
Onko nostajien sisällä joku takaiskuventtiili tai vastaava kun kuvista saisi sellaisen käsityksen? Kuluuko/vaurioituuko yleensä pelkkä vaihdettava nostajan osa vai voiko keinuunkin tulla kuluma jolloin pelkkä hyrd. nostajan vaihto ei autakkaan? Tarkoitan tietenkin keinun sitä päätä johon nostajakin tulee.
Täytyy avata koppa ja katsoa vahinkojen suuruus. Jos pärjäisi pelkillä nostajilla, niin säästäisi osissa n. 400 euroa + melkoisesti työtä.
Kalkatus alkoi muuten kerta heitolla sammutettuani auton tankkauksen ajaksi ja lähtiessäni uudelleen liikkeelle. En ainakaan aikaisemmin huomannut vastaavaa ääntä. Olen ajellut noin 2000 km eikä ääni ole voimistunut eikä hävinnyt. Suoritin Forte käsittelynkin ja vaihdoin öljyt, mutta ei vaikuttanut mitään. Äänen tulo äkillisesti viittaisi ehkä pikemminkin nostajiin?
Kalkatuksesta vielä sen verran, että ei kuulu kylmästä koneesta ekan puolen minuutin aikana. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikein kuule mutta n. 1500 1/min kohdalla ääni alkaa kuulua ja voimistuu kierrosten mukaan. Kuuluu myös ajossa sisälle kun kierrokset yli 2200. Moottorin vedätys ei vaikuta mitenkään äänen voimakkuuteen.
Onko nostajien sisällä joku takaiskuventtiili tai vastaava kun kuvista saisi sellaisen käsityksen? Kuluuko/vaurioituuko yleensä pelkkä vaihdettava nostajan osa vai voiko keinuunkin tulla kuluma jolloin pelkkä hyrd. nostajan vaihto ei autakkaan? Tarkoitan tietenkin keinun sitä päätä johon nostajakin tulee.
Samalla kun vaihdat nostajan, niin näet molemmat pukissa kiinniolevat keinut että ovatko kuluneet. Mulla oli keinuistakin lähtenyt tavaraa ainakin 0.5mm per keinu. Ainoa mikä taisi mulla olla ehjää oli vissiin ne nostajatMica L kirjoitti:Kiitos seikkaperäisestä ja asiallisesta vastauksesta!
Täytyy avata koppa ja katsoa vahinkojen suuruus. Jos pärjäisi pelkillä nostajilla, niin säästäisi osissa n. 400 euroa + melkoisesti työtä.
Kalkatus alkoi muuten kerta heitolla sammutettuani auton tankkauksen ajaksi ja lähtiessäni uudelleen liikkeelle. En ainakaan aikaisemmin huomannut vastaavaa ääntä. Olen ajellut noin 2000 km eikä ääni ole voimistunut eikä hävinnyt. Suoritin Forte käsittelynkin ja vaihdoin öljyt, mutta ei vaikuttanut mitään. Äänen tulo äkillisesti viittaisi ehkä pikemminkin nostajiin?
Kalkatuksesta vielä sen verran, että ei kuulu kylmästä koneesta ekan puolen minuutin aikana. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikein kuule mutta n. 1500 1/min kohdalla ääni alkaa kuulua ja voimistuu kierrosten mukaan. Kuuluu myös ajossa sisälle kun kierrokset yli 2200. Moottorin vedätys ei vaikuta mitenkään äänen voimakkuuteen.
Onko nostajien sisällä joku takaiskuventtiili tai vastaava kun kuvista saisi sellaisen käsityksen? Kuluuko/vaurioituuko yleensä pelkkä vaihdettava nostajan osa vai voiko keinuunkin tulla kuluma jolloin pelkkä hyrd. nostajan vaihto ei autakkaan? Tarkoitan tietenkin keinun sitä päätä johon nostajakin tulee.

Voisi kuvitella että selviät pelkillä nostajien vaihdoilla. Lopeta ajaminen heti jos naputus muuttuu nostajan "normaali" naputuksesta semmoiseksi metallisemmaksi ääneksi (melkein kolkatukseksi), silloin alkaa nokat ja keinut kulua kovaa vauhtia.
Se että rupeaa ääntämään vasta lämmettyään, kertoo että kun öljy lämpenee ja muuttuu juoksevammaksi ei ehkä nostaja enää toimi kunnolla kun se on hydraulinen ja saattaa olla juurikin kulunut.
Miten nopeaan tahtiin naputusta kuuluu? Äkkiä mietittynä tyhjäkäynti kun on n. 720rpm ja se tekisi n. 12 kertaa sekunnissa/kampiakselin pyörähdystä ja nokkahan taitaa pyöriä melkolailla puolet hitaammin. Eli jos kuuluu 3 naputusta sekunnissa niin yksi nostin tai nokka ääntää.
Yhden keinupukin ottaa irti muutamassa minuutissa ja tarkistaa onko keinut kulunut. Takaisinlaitossa pitää olla sitten momenttiavain.
Pehmeillä nokilla ajaville suositan ettei käytä korkeita kierroksia ja että ajaa mineraaliöljyllä joka tekee paksumman öljypinnan nokan suojaksi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Tarvitseekos venttiilikopan kannen kiristys suorittaa ihan momentilla vai riittääkö "normaali" kiristys?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei sentään. Ohjearvo on 1.8-2.6 8V moottoreissa 15Nm ja diisseleissä 10Nm.pera8x kirjoitti:siis venttilinkopan voi kiristää ihan tosta vaan sormituntumalla.
Vanhalla piti vaikka kiristettiin alle 10Nm kun jo sillä alkoi tiiviste litistyä liikaa ja pursua rivosti. Nyt on uusi tiiviste ja 15Nm ei riittänyt, lisäsin vähän vaille 20Nm ja ei sekään riitä pitää vieläkin kiristää lisää....... Vuotaa laatikon mittatikun kohdalta ja sieltätäältä muualtakin. Ei ole kone ollut ikinä näin likainen

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
no jos tarkkoja ollaan, niin ohjeravot löytyy jokaikiselle pultilee, mutterille ja nippelille, mitä autossa on. esim. renkaat tarvii kiristää 110nm. kuitenkin renkaat voi paukuttaa pulttipyssyllä kohtuulisella voimalla ja ne pysyy ihan hyvin ja aukee seuraavallakin kerralla. eli meinasin, että voi kiristää ihan vaan kädellä, kun on mukana sopiva momentti siinä kädessä.AK47 kirjoitti:Ei sentään. Ohjearvo on 1.8-2.6 8V moottoreissa 15Nm ja diisseleissä 10Nm.pera8x kirjoitti:siis venttilinkopan voi kiristää ihan tosta vaan sormituntumalla.
Vanhalla piti vaikka kiristettiin alle 10Nm kun jo sillä alkoi tiiviste litistyä liikaa ja pursua rivosti. Nyt on uusi tiiviste ja 15Nm ei riittänyt, lisäsin vähän vaille 20Nm ja ei sekään riitä pitää vieläkin kiristää lisää....... Vuotaa laatikon mittatikun kohdalta ja sieltätäältä muualtakin. Ei ole kone ollut ikinä näin likainenÖljyä meni litra ekalla 1000km matkalla ja varoitusvalo syttyi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kyllähän tuon paljon hommia tehnyt kädelläkin tuntee. Koppaa kiristäessä on vaan hyvä kiristää mutterit pikkuhiljaa, että saa kaikki samaan kireyteen. Yhdellä kertaa kiristäessä joku jää väistämättä löysälle ja sitten tiiviste ei välttämättä pidä. Viime kesänä käytin nimittäin omastani kopan pois vuodon takia. Avatessa osa muttereista oli vain ns. sormitiukkuudessa ja vuoto olisi voinut talttua kiristämällä ne oikeaan tiukkuuteen.pera8x kirjoitti:no jos tarkkoja ollaan, niin ohjeravot löytyy jokaikiselle pultilee, mutterille ja nippelille, mitä autossa on. esim. renkaat tarvii kiristää 110nm. kuitenkin renkaat voi paukuttaa pulttipyssyllä kohtuulisella voimalla ja ne pysyy ihan hyvin ja aukee seuraavallakin kerralla. eli meinasin, että voi kiristää ihan vaan kädellä, kun on mukana sopiva momentti siinä kädessä.
t.
Risto
E500 – 211.070
No niin.... venttiilikoppa tuli avattua, eikä taida selvitä pelkillä nostajien vaihdolla
Aika mielenkiintoisesti tuo nokka-akseli kulunut. Muutama nokka oli ihan virheetön,
mutta lopuista olikin joku käynyt viilalla lykkäämässä nokat sileiksi.
Kulumakohta oli jokaisessa nokassa aivan suora, noin 3-6 mm matkalta
.
Ennen ja jälkeen kulumakohdan pinnat ovat kuin "uudet".
Olen jostain kuullut että kulunut nokka-akseli saattaisi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin.
Omassa autossa kone heilahtelee aika ajoin ja käy hieman epätasaisesti niin että tuntuu myös ohjaamoon.
Voisikohan johtua nokasta, onko kellään kokemuksia?

Autolla on ajettu 142 tkm. Onko muilla mennyt yhtä vähillä kilometreillä vai onko tämä jonkinlainen "ennätys"?
KL:ssä osat n. 500 euroa ja Veholla vastaavasti 1200 Euroa. Taidan pärjätä noilla tarvikeosilla...
Kannattaisiko kysellä jostain muualtakin?
Onko missään hyviä ohjeita omatoimiseen nokkaremonttiin kyseiseen moottoriin?

Aika mielenkiintoisesti tuo nokka-akseli kulunut. Muutama nokka oli ihan virheetön,
mutta lopuista olikin joku käynyt viilalla lykkäämässä nokat sileiksi.
Kulumakohta oli jokaisessa nokassa aivan suora, noin 3-6 mm matkalta

Ennen ja jälkeen kulumakohdan pinnat ovat kuin "uudet".
Olen jostain kuullut että kulunut nokka-akseli saattaisi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin.
Omassa autossa kone heilahtelee aika ajoin ja käy hieman epätasaisesti niin että tuntuu myös ohjaamoon.
Voisikohan johtua nokasta, onko kellään kokemuksia?

Autolla on ajettu 142 tkm. Onko muilla mennyt yhtä vähillä kilometreillä vai onko tämä jonkinlainen "ennätys"?
KL:ssä osat n. 500 euroa ja Veholla vastaavasti 1200 Euroa. Taidan pärjätä noilla tarvikeosilla...
Kannattaisiko kysellä jostain muualtakin?
Onko missään hyviä ohjeita omatoimiseen nokkaremonttiin kyseiseen moottoriin?
Eikös kulunut nokka-akseli juurikin vaikuta tyhjäkäyntiin?Itsellä kanssa vähän hytkyy tyhjäkäynnillä ja veikkaisin nokkaa syyksi.Muuten terve peli kun maantiellä pääsee 6,3l/100km.
Tähän M102:seen maksaisi nokka 155e,mutta mitähän kaikkineen maksaa jos teettää työn?Ja onko ylipäänsä muita syitä vaihtaa kuin pieni hytkyminen?
Tähän M102:seen maksaisi nokka 155e,mutta mitähän kaikkineen maksaa jos teettää työn?Ja onko ylipäänsä muita syitä vaihtaa kuin pieni hytkyminen?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
]
Todennäköisesti myös keinut ovat kuluneet ja jos vaihtaa uuden nokan, niin
vanhat keinut voivat kuluttaa uuden nokan melko nopeasti.
Ostin tänään uuden nokan, keinut, hydrauliset nostimet ja ohjurin kumit (KL:stä n. 450 euroa).
Vaihtotyö on alkanut mutta nyt iski paniikki, AUTTAKAA.
Toimiiko kuvassa olevan olakkeen sivupinnat nokka-akselin sivuttaisliikkeen
ohjainpintoina vai mikä pinta estää akselin pituus-suuntaisen liikkumisen?
A on vanhan nokan ja B uuden nokan olake.
Ei muuten mutta kun uudessa nokassa nämä pinnat ovat vain karkeasti sorvatut eikä hiotut kuten vanhassa.
ONKO HUOLENI AIHEETON?

Pelkkää nokka-akselia ei käsittääkseni kannata vaihtaa jos se on kulunut.Eikös kulunut nokka-akseli juurikin vaikuta tyhjäkäyntiin?Itsellä kanssa vähän hytkyy tyhjäkäynnillä ja veikkaisin nokkaa syyksi.Muuten terve peli kun maantiellä pääsee 6,3l/100km.
Tähän M102:seen maksaisi nokka 155e,mutta mitähän kaikkineen maksaa jos teettää työn?Ja onko ylipäänsä muita syitä vaihtaa kuin pieni hytkyminen?
Todennäköisesti myös keinut ovat kuluneet ja jos vaihtaa uuden nokan, niin
vanhat keinut voivat kuluttaa uuden nokan melko nopeasti.
Ostin tänään uuden nokan, keinut, hydrauliset nostimet ja ohjurin kumit (KL:stä n. 450 euroa).
Vaihtotyö on alkanut mutta nyt iski paniikki, AUTTAKAA.
Toimiiko kuvassa olevan olakkeen sivupinnat nokka-akselin sivuttaisliikkeen
ohjainpintoina vai mikä pinta estää akselin pituus-suuntaisen liikkumisen?
A on vanhan nokan ja B uuden nokan olake.
Ei muuten mutta kun uudessa nokassa nämä pinnat ovat vain karkeasti sorvatut eikä hiotut kuten vanhassa.
ONKO HUOLENI AIHEETON?



OK
No entäpä seuraavat jutut:
Pitääkö vanhoista keinuista ottaa hydraulisylinterin yläpäässä olevat prikat uusiin keinuihin? Uusien keinujen ja hydraulisten nostajien mukana niitä ei
ainakaan tullut, vai olisiko pitänyt ymmärtää ostaa erikseen?
Pitäisikö myös venttiilivarren yläpään ja hydraulisylinterin väliin tulevat
"munakupit# vaihtaa remontin yhteydessä? Niitäkään ei KL:n nokkapakettiin
kuulunut.
Että silleen....
No entäpä seuraavat jutut:
Pitääkö vanhoista keinuista ottaa hydraulisylinterin yläpäässä olevat prikat uusiin keinuihin? Uusien keinujen ja hydraulisten nostajien mukana niitä ei
ainakaan tullut, vai olisiko pitänyt ymmärtää ostaa erikseen?
Pitäisikö myös venttiilivarren yläpään ja hydraulisylinterin väliin tulevat
"munakupit# vaihtaa remontin yhteydessä? Niitäkään ei KL:n nokkapakettiin
kuulunut.
Että silleen....
Ota vain vanhoista, itsekkin tein saman rempan ja nokka oli samassa kunnossa. Prikat ja "kupit" oli täsmälleen saman mittaisia, ei ne mihinkään ole kuluneet. Muista että laitat/tarkastat että nostajat on täynnä öljyä ilman ilmataskuja. Laita pikkuisen molybdeenipitoista rasvaa laakeripukkeihin jotta ei pyöri nokka ihan kuivana ennenkuin öljy alaa kiertää jokapaikassa.Mica L kirjoitti:OK
No entäpä seuraavat jutut:
Pitääkö vanhoista keinuista ottaa hydraulisylinterin yläpäässä olevat prikat uusiin keinuihin? Uusien keinujen ja hydraulisten nostajien mukana niitä ei
ainakaan tullut, vai olisiko pitänyt ymmärtää ostaa erikseen?
Pitäisikö myös venttiilivarren yläpään ja hydraulisylinterin väliin tulevat
"munakupit# vaihtaa remontin yhteydessä? Niitäkään ei KL:n nokkapakettiin
kuulunut.
Että silleen....
Koeta poistaa metallisilppu niin hyvin kuin saat, Imuroin ruuvinkannat ja koko nokkakopan ja ruiskuttelin joukkoon jarruspräytä (alasvaluvat reijät oli tukossa korvatulpilla jottei venan varren kiilat tipu reikiin ja metallisilppu pääse kanssa sinne moottorin sisään, kun vaihdoin myös niiden venojen kumit) Itse laiton tehokkaan magneetin öljyroppuun ja kyllä sinne oli 1000km aikana jäänyt metallihilua kun vaihdoin öljyt ja suodattimen. Suodattimen sivuun voisi ehkä kanssa laittaa magneetin varmuuden vuoksi. Vaihdan nyt vielä öljyt ja suodattimen 5tkm päästä kanssa ja sitten normaalisti 10tkm välein.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Mitähän tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa?Muista että laitat/tarkastat että nostajat on täynnä öljyä ilman ilmataskuja.
Riittääkö, että täyttää kupin sisäosan piripintaan öljyä ja työntää paikoilleen, vai
pitäisikö itse sylinterin sisällä oleva öljytila jotenkin ilmata/täyttää? Tarkoitan
sitä osaa joka on kuulaventtiilin takana nostajan sisällä.
Eikös öljykanavatkin esim. keinuvipujen pukeissa ole tyhjät asennuksen jälkeen ja
työnna aluksi nostajille periaatteessa pelkkää ilmaa?

Pitäisikö järjetelmän ilmata itsensä hetken käynnin jälkeen vai jääkö mahdollinen ilma jostamaan nostajien sisälle pidemmäksikin aikaa? Hmmm...
Itse täytin avoimen kupin nostajasta öljyllä työnsin keinuvipuun, asensin keinuvivun pukkiin ja ruuvasin pukin paikoilleen. Missä meni mahdollisesti vikaan ja miksi? Perhana että yksinkertainenkin juttu voi ollaa joskus vaikeaa....

Ystävällisin terveisin nimimerkki "Uskaltaakohan koskaan yrittää käynnistää"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Tänään käynnistin auton pelon sekaisin tuntein nokkaremontin jälkeen.
Yllätys yllätys, moottori kehräsi heti käynnistyksestä ilman mitään naputuksia
tai sivuääniä. Venttiilikoneisto toimi heti täydelliseti (ei mitään ilmauspulmia
hydraulisissa nostimissa).
Uhrasin yhden kahdeksasta KL:stä ostamastani nostimesta "tieteelle" ja kävin hakemassa Motonestista yhden uuden tilalle (koska on 170 km lähempänä kuin KL). Valitettavasti tämä kyseinen yksilö oli sekunda, koska nostajan yläpäässä oleva prässätty peltikaulus oli puristettu niin huolimattomasti, että oli lähes puoli milliä paksumpi kuin nostajan ulkopinta ja tästähän taas seurasi se ettei sitä pystynyt mitenkään asentamaan keinuvivun sisälle. Saattoi olla yksittäinen maantaikappale, mutta jotenkin Motonetin laatu ei oikein vakuuttanut.
Ja hintakin KL:ssä oli kilpailukykyinen kun otin kaikki osat kerralla ja sain hieman alennusta.
Yllätys yllätys, moottori kehräsi heti käynnistyksestä ilman mitään naputuksia
tai sivuääniä. Venttiilikoneisto toimi heti täydelliseti (ei mitään ilmauspulmia
hydraulisissa nostimissa).



Hyvin pieni otanta Motonetin osista:Hmm... onko kukaan tehnyt vastaavaa remppaa Motonetin osilla?
Ovat jonkin verran edukkaampia, ainakin W123:n bensaruiskuun.
Uhrasin yhden kahdeksasta KL:stä ostamastani nostimesta "tieteelle" ja kävin hakemassa Motonestista yhden uuden tilalle (koska on 170 km lähempänä kuin KL). Valitettavasti tämä kyseinen yksilö oli sekunda, koska nostajan yläpäässä oleva prässätty peltikaulus oli puristettu niin huolimattomasti, että oli lähes puoli milliä paksumpi kuin nostajan ulkopinta ja tästähän taas seurasi se ettei sitä pystynyt mitenkään asentamaan keinuvivun sisälle. Saattoi olla yksittäinen maantaikappale, mutta jotenkin Motonetin laatu ei oikein vakuuttanut.

Ja hintakin KL:ssä oli kilpailukykyinen kun otin kaikki osat kerralla ja sain hieman alennusta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Tiedä pitäisikö olla asiasta huolissaan, mutta omassa autossa nokka-akseli pitkittäisurilla + venttiilit elämöineet 10 tkm + sen mitä edellinen omistaja ajoi.
...ja moottori on M102 ruiskulla + perinteisellä venttiillikoneistolla ( lue: itsesäädettävällä).
Öljynä olen käyttänyt Mobil Super 10W-40 (vaihto 5 tkm välein, suodatin 10 tkm välein - juuri vaihdettu toinen suodatin).
Noin 90 km/h:n nopeuteen siedettävä ääni, sen nopeampaa ajettaessa alkaa kuulua elämöintiä enemmänkin (hillitsee kummasti kaasujalkaa ja sitä kautta kulutusta?).
No miksi en vaihda ko. osia? siksi että maksavat suurin piirtein saman mikä on auton arvokin tai että samalla rahalla (tai halvemmallakin) saa toisen käytetyn moottorin, jos tämä hajoaa alta... (itse asiassa ajattelin olla perverssi ja vaihtaa mersut CX-Citikoihin
)
...ja moottori on M102 ruiskulla + perinteisellä venttiillikoneistolla ( lue: itsesäädettävällä).
Öljynä olen käyttänyt Mobil Super 10W-40 (vaihto 5 tkm välein, suodatin 10 tkm välein - juuri vaihdettu toinen suodatin).
Noin 90 km/h:n nopeuteen siedettävä ääni, sen nopeampaa ajettaessa alkaa kuulua elämöintiä enemmänkin (hillitsee kummasti kaasujalkaa ja sitä kautta kulutusta?).
No miksi en vaihda ko. osia? siksi että maksavat suurin piirtein saman mikä on auton arvokin tai että samalla rahalla (tai halvemmallakin) saa toisen käytetyn moottorin, jos tämä hajoaa alta... (itse asiassa ajattelin olla perverssi ja vaihtaa mersut CX-Citikoihin

Vaadimme peltivanteita!
Öljynä synteettinen.mursularaunio kirjoitti:Tiedä pitäisikö olla asiasta huolissaan, mutta omassa autossa nokka-akseli pitkittäisurilla + venttiilit elämöineet 10 tkm + sen mitä edellinen omistaja ajoi.
...ja moottori on M102 ruiskulla + perinteisellä venttiillikoneistolla ( lue: itsesäädettävällä).
Öljynä olen käyttänyt Mobil Super 10W-40 (vaihto 5 tkm välein, suodatin 10 tkm välein - juuri vaihdettu toinen suodatin).
Noin 90 km/h:n nopeuteen siedettävä ääni, sen nopeampaa ajettaessa alkaa kuulua elämöintiä enemmänkin (hillitsee kummasti kaasujalkaa ja sitä kautta kulutusta?).
No miksi en vaihda ko. osia? siksi että maksavat suurin piirtein saman mikä on auton arvokin tai että samalla rahalla (tai halvemmallakin) saa toisen käytetyn moottorin, jos tämä hajoaa alta... (itse asiassa ajattelin olla perverssi ja vaihtaa mersut CX-Citikoihin)
Mitäs enää siinä sitten enää urputat. Mersu olis kuitenkin olu mersu.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Re: 124:n nokka-akselista
mites olette muuten saanut sen nostajan irti keinusta? se prikkahan pitäis sieltä ilmeisest poijes saada mutta kovin on hankala, vinkkejä?
edit: eihän sitä "prikkaa" näköjään tarvitsekkaan saada pois
edit: eihän sitä "prikkaa" näköjään tarvitsekkaan saada pois

Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!
Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????