124:n nokka-akselista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

124:n nokka-akselista

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Pitääkö paikkansa, että 230 bensakoneen nokka-akselin ja keinuvipujen materiaalit vaihdettiin parempiin samalla kun nokkaketju vaihtui kaksiriviseksi.
Olen lukenut forumilta mm. että parannus tapahtui vuoden -89 aikana, toisaalla taas sanotaan parannuksen tapahtuneen silloin kun nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Oma autoni on ensirekisteröity jo 18.8.88 mutta nokkaketju on kuitenkin kasirivinen. Moottori alkoi kalkattaa (ajettu 141 tkm) ja pohdinkin riittäisikö mahdollisesti pelkkä hydraulisten nostajien vaihto vai olisiko syytä vaihtaa myös nokka ja keinuvivut?
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

nokka

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Ainakin -90 oli kunnossa, ajoin omallani 580 Mm venttilikoppaa avaamatta.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 124:n nokka-akselista

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sulla on hyvinkin varmasti ns. pehmeät nokat ja keinut. Mulla on kakslitraisessa M102.962 moottorissa kaksirivinen ketju ja auto W201 9/88. Nokassa oli leima 6/88. Moottorit on hyvinkin samat näiltäosin.

Nokka ja keinut meni lopullisesti paskaksi 275km kohdalla. Naputusta kuului noin vuosi puolitoista sitten kun vaihdoin öljyt 10w30 öljyistä 5w50 öljyihin. Sitten se naputus väheni mutta tuli taas keväällä uudestaan kovemmaksi ja kurkattiin nokkakopan alle. Havainnot oli että parissa nokassa on pitkittäisnaarmua ja koppa takaisin kiinni. Siinä kun yritin löytää virinokkaa niin ajelin autolla muutaman sata kilometriä ja se oli tietenkin virhe. Nokat oli kulunut lumipalloefektin lakeja noudattaen ja ainetta puuttui melkein kaikista nokista 1-2mm.

Tarkista siis nokkien kunto, niiden tulee olle peilipintaiset jotta uskaltaa ajella.

KL:n nokka osat maksoi noin 500e (keinut, nostajat ja nokka siis). Keinuissa oli juotettuna kulutuspinnat ja ne lienevät hyvinkin kovempaa ainetta. Äänet lähti moottorista hyvin, niinkin hyvin että nyt kuuluu sieltätäältä muita ääniä joita ei ennen kuullut..... ;) KL:n osta vaikutti ihan hyviltä paitsi nokkakopan tiiviste vuotaa.... Entinen kolmesti auottu piti paremmin, ois pitänyt jättää vaihtamatta.

Kulutus laski huomattavasti, noin litran jopa pari, verrattuna siihen aikaan jonka auto on ollut minulla eli reilu pari vuotta.

Jos nokka kiiltää ja on ilman vaurioita, niin halpaa on koettaa ihan vaihtaa hydrauli nostajatkin. Nostajien vaihtoon menee tavikselta varmaan alle pari tuntia. Ottaa yhden pukin kerrallaan irti ja vaihtelee silleen niin ei tarvitse irroittaa edes nokkaakaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Kiitos seikkaperäisestä ja asiallisesta vastauksesta!
Täytyy avata koppa ja katsoa vahinkojen suuruus. Jos pärjäisi pelkillä nostajilla, niin säästäisi osissa n. 400 euroa + melkoisesti työtä.

Kalkatus alkoi muuten kerta heitolla sammutettuani auton tankkauksen ajaksi ja lähtiessäni uudelleen liikkeelle. En ainakaan aikaisemmin huomannut vastaavaa ääntä. Olen ajellut noin 2000 km eikä ääni ole voimistunut eikä hävinnyt. Suoritin Forte käsittelynkin ja vaihdoin öljyt, mutta ei vaikuttanut mitään. Äänen tulo äkillisesti viittaisi ehkä pikemminkin nostajiin?

Kalkatuksesta vielä sen verran, että ei kuulu kylmästä koneesta ekan puolen minuutin aikana. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikein kuule mutta n. 1500 1/min kohdalla ääni alkaa kuulua ja voimistuu kierrosten mukaan. Kuuluu myös ajossa sisälle kun kierrokset yli 2200. Moottorin vedätys ei vaikuta mitenkään äänen voimakkuuteen.

Onko nostajien sisällä joku takaiskuventtiili tai vastaava kun kuvista saisi sellaisen käsityksen? Kuluuko/vaurioituuko yleensä pelkkä vaihdettava nostajan osa vai voiko keinuunkin tulla kuluma jolloin pelkkä hyrd. nostajan vaihto ei autakkaan? Tarkoitan tietenkin keinun sitä päätä johon nostajakin tulee.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mica L kirjoitti:Kiitos seikkaperäisestä ja asiallisesta vastauksesta!
Täytyy avata koppa ja katsoa vahinkojen suuruus. Jos pärjäisi pelkillä nostajilla, niin säästäisi osissa n. 400 euroa + melkoisesti työtä.

Kalkatus alkoi muuten kerta heitolla sammutettuani auton tankkauksen ajaksi ja lähtiessäni uudelleen liikkeelle. En ainakaan aikaisemmin huomannut vastaavaa ääntä. Olen ajellut noin 2000 km eikä ääni ole voimistunut eikä hävinnyt. Suoritin Forte käsittelynkin ja vaihdoin öljyt, mutta ei vaikuttanut mitään. Äänen tulo äkillisesti viittaisi ehkä pikemminkin nostajiin?

Kalkatuksesta vielä sen verran, että ei kuulu kylmästä koneesta ekan puolen minuutin aikana. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikein kuule mutta n. 1500 1/min kohdalla ääni alkaa kuulua ja voimistuu kierrosten mukaan. Kuuluu myös ajossa sisälle kun kierrokset yli 2200. Moottorin vedätys ei vaikuta mitenkään äänen voimakkuuteen.

Onko nostajien sisällä joku takaiskuventtiili tai vastaava kun kuvista saisi sellaisen käsityksen? Kuluuko/vaurioituuko yleensä pelkkä vaihdettava nostajan osa vai voiko keinuunkin tulla kuluma jolloin pelkkä hyrd. nostajan vaihto ei autakkaan? Tarkoitan tietenkin keinun sitä päätä johon nostajakin tulee.
Samalla kun vaihdat nostajan, niin näet molemmat pukissa kiinniolevat keinut että ovatko kuluneet. Mulla oli keinuistakin lähtenyt tavaraa ainakin 0.5mm per keinu. Ainoa mikä taisi mulla olla ehjää oli vissiin ne nostajat :) Mutta vaihdoin ne kanssa varmuudeksi. KL antoi mukavasti alennusta kun otin nokan, nostajat ja keinut sekä venavarrenkumit ja jotain muutakin oli vielä. Kaikkien vaihtoon meni aikaa muutama tunti, työkalujen etsintään ja tekemiseen yli puolet ajasta.....

Voisi kuvitella että selviät pelkillä nostajien vaihdoilla. Lopeta ajaminen heti jos naputus muuttuu nostajan "normaali" naputuksesta semmoiseksi metallisemmaksi ääneksi (melkein kolkatukseksi), silloin alkaa nokat ja keinut kulua kovaa vauhtia.

Se että rupeaa ääntämään vasta lämmettyään, kertoo että kun öljy lämpenee ja muuttuu juoksevammaksi ei ehkä nostaja enää toimi kunnolla kun se on hydraulinen ja saattaa olla juurikin kulunut.

Miten nopeaan tahtiin naputusta kuuluu? Äkkiä mietittynä tyhjäkäynti kun on n. 720rpm ja se tekisi n. 12 kertaa sekunnissa/kampiakselin pyörähdystä ja nokkahan taitaa pyöriä melkolailla puolet hitaammin. Eli jos kuuluu 3 naputusta sekunnissa niin yksi nostin tai nokka ääntää.

Yhden keinupukin ottaa irti muutamassa minuutissa ja tarkistaa onko keinut kulunut. Takaisinlaitossa pitää olla sitten momenttiavain.

Pehmeillä nokilla ajaville suositan ettei käytä korkeita kierroksia ja että ajaa mineraaliöljyllä joka tekee paksumman öljypinnan nokan suojaksi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tarvitseekos venttiilikopan kannen kiristys suorittaa ihan momentilla vai riittääkö "normaali" kiristys?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siis venttilinkopan voi kiristää ihan tosta vaan sormituntumalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pera8x kirjoitti:siis venttilinkopan voi kiristää ihan tosta vaan sormituntumalla.
Ei sentään. Ohjearvo on 1.8-2.6 8V moottoreissa 15Nm ja diisseleissä 10Nm.

Vanhalla piti vaikka kiristettiin alle 10Nm kun jo sillä alkoi tiiviste litistyä liikaa ja pursua rivosti. Nyt on uusi tiiviste ja 15Nm ei riittänyt, lisäsin vähän vaille 20Nm ja ei sekään riitä pitää vieläkin kiristää lisää....... Vuotaa laatikon mittatikun kohdalta ja sieltätäältä muualtakin. Ei ole kone ollut ikinä näin likainen :( Öljyä meni litra ekalla 1000km matkalla ja varoitusvalo syttyi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

AK47 kirjoitti:
pera8x kirjoitti:siis venttilinkopan voi kiristää ihan tosta vaan sormituntumalla.
Ei sentään. Ohjearvo on 1.8-2.6 8V moottoreissa 15Nm ja diisseleissä 10Nm.

Vanhalla piti vaikka kiristettiin alle 10Nm kun jo sillä alkoi tiiviste litistyä liikaa ja pursua rivosti. Nyt on uusi tiiviste ja 15Nm ei riittänyt, lisäsin vähän vaille 20Nm ja ei sekään riitä pitää vieläkin kiristää lisää....... Vuotaa laatikon mittatikun kohdalta ja sieltätäältä muualtakin. Ei ole kone ollut ikinä näin likainen :( Öljyä meni litra ekalla 1000km matkalla ja varoitusvalo syttyi.
no jos tarkkoja ollaan, niin ohjeravot löytyy jokaikiselle pultilee, mutterille ja nippelille, mitä autossa on. esim. renkaat tarvii kiristää 110nm. kuitenkin renkaat voi paukuttaa pulttipyssyllä kohtuulisella voimalla ja ne pysyy ihan hyvin ja aukee seuraavallakin kerralla. eli meinasin, että voi kiristää ihan vaan kädellä, kun on mukana sopiva momentti siinä kädessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

pera8x kirjoitti:no jos tarkkoja ollaan, niin ohjeravot löytyy jokaikiselle pultilee, mutterille ja nippelille, mitä autossa on. esim. renkaat tarvii kiristää 110nm. kuitenkin renkaat voi paukuttaa pulttipyssyllä kohtuulisella voimalla ja ne pysyy ihan hyvin ja aukee seuraavallakin kerralla. eli meinasin, että voi kiristää ihan vaan kädellä, kun on mukana sopiva momentti siinä kädessä.
Kyllähän tuon paljon hommia tehnyt kädelläkin tuntee. Koppaa kiristäessä on vaan hyvä kiristää mutterit pikkuhiljaa, että saa kaikki samaan kireyteen. Yhdellä kertaa kiristäessä joku jää väistämättä löysälle ja sitten tiiviste ei välttämättä pidä. Viime kesänä käytin nimittäin omastani kopan pois vuodon takia. Avatessa osa muttereista oli vain ns. sormitiukkuudessa ja vuoto olisi voinut talttua kiristämällä ne oikeaan tiukkuuteen.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

No niin.... venttiilikoppa tuli avattua, eikä taida selvitä pelkillä nostajien vaihdolla :(

Aika mielenkiintoisesti tuo nokka-akseli kulunut. Muutama nokka oli ihan virheetön,
mutta lopuista olikin joku käynyt viilalla lykkäämässä nokat sileiksi.
Kulumakohta oli jokaisessa nokassa aivan suora, noin 3-6 mm matkalta :shock: .
Ennen ja jälkeen kulumakohdan pinnat ovat kuin "uudet".

Olen jostain kuullut että kulunut nokka-akseli saattaisi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin.
Omassa autossa kone heilahtelee aika ajoin ja käy hieman epätasaisesti niin että tuntuu myös ohjaamoon.
Voisikohan johtua nokasta, onko kellään kokemuksia?

Kuva

Autolla on ajettu 142 tkm. Onko muilla mennyt yhtä vähillä kilometreillä vai onko tämä jonkinlainen "ennätys"?
KL:ssä osat n. 500 euroa ja Veholla vastaavasti 1200 Euroa. Taidan pärjätä noilla tarvikeosilla...
Kannattaisiko kysellä jostain muualtakin?

Onko missään hyviä ohjeita omatoimiseen nokkaremonttiin kyseiseen moottoriin?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Eikös kulunut nokka-akseli juurikin vaikuta tyhjäkäyntiin?Itsellä kanssa vähän hytkyy tyhjäkäynnillä ja veikkaisin nokkaa syyksi.Muuten terve peli kun maantiellä pääsee 6,3l/100km.
Tähän M102:seen maksaisi nokka 155e,mutta mitähän kaikkineen maksaa jos teettää työn?Ja onko ylipäänsä muita syitä vaihtaa kuin pieni hytkyminen?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

]
Eikös kulunut nokka-akseli juurikin vaikuta tyhjäkäyntiin?Itsellä kanssa vähän hytkyy tyhjäkäynnillä ja veikkaisin nokkaa syyksi.Muuten terve peli kun maantiellä pääsee 6,3l/100km.
Tähän M102:seen maksaisi nokka 155e,mutta mitähän kaikkineen maksaa jos teettää työn?Ja onko ylipäänsä muita syitä vaihtaa kuin pieni hytkyminen?
Pelkkää nokka-akselia ei käsittääkseni kannata vaihtaa jos se on kulunut.
Todennäköisesti myös keinut ovat kuluneet ja jos vaihtaa uuden nokan, niin
vanhat keinut voivat kuluttaa uuden nokan melko nopeasti.

Ostin tänään uuden nokan, keinut, hydrauliset nostimet ja ohjurin kumit (KL:stä n. 450 euroa).

Vaihtotyö on alkanut mutta nyt iski paniikki, AUTTAKAA.
Toimiiko kuvassa olevan olakkeen sivupinnat nokka-akselin sivuttaisliikkeen
ohjainpintoina vai mikä pinta estää akselin pituus-suuntaisen liikkumisen?
A on vanhan nokan ja B uuden nokan olake.
Ei muuten mutta kun uudessa nokassa nämä pinnat ovat vain karkeasti sorvatut eikä hiotut kuten vanhassa.
ONKO HUOLENI AIHEETON? :oops:

Kuva Kuva
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kyllä se paikallaan pysyy :lol:
Ainahan uudet pinnat on karkeita ja sitte sisään ajon jälkeen on toinen malli :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

OK

No entäpä seuraavat jutut:

Pitääkö vanhoista keinuista ottaa hydraulisylinterin yläpäässä olevat prikat uusiin keinuihin? Uusien keinujen ja hydraulisten nostajien mukana niitä ei
ainakaan tullut, vai olisiko pitänyt ymmärtää ostaa erikseen?

Pitäisikö myös venttiilivarren yläpään ja hydraulisylinterin väliin tulevat
"munakupit# vaihtaa remontin yhteydessä? Niitäkään ei KL:n nokkapakettiin
kuulunut.

Että silleen....
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mica L kirjoitti:OK

No entäpä seuraavat jutut:

Pitääkö vanhoista keinuista ottaa hydraulisylinterin yläpäässä olevat prikat uusiin keinuihin? Uusien keinujen ja hydraulisten nostajien mukana niitä ei
ainakaan tullut, vai olisiko pitänyt ymmärtää ostaa erikseen?

Pitäisikö myös venttiilivarren yläpään ja hydraulisylinterin väliin tulevat
"munakupit# vaihtaa remontin yhteydessä? Niitäkään ei KL:n nokkapakettiin
kuulunut.

Että silleen....
Ota vain vanhoista, itsekkin tein saman rempan ja nokka oli samassa kunnossa. Prikat ja "kupit" oli täsmälleen saman mittaisia, ei ne mihinkään ole kuluneet. Muista että laitat/tarkastat että nostajat on täynnä öljyä ilman ilmataskuja. Laita pikkuisen molybdeenipitoista rasvaa laakeripukkeihin jotta ei pyöri nokka ihan kuivana ennenkuin öljy alaa kiertää jokapaikassa.

Koeta poistaa metallisilppu niin hyvin kuin saat, Imuroin ruuvinkannat ja koko nokkakopan ja ruiskuttelin joukkoon jarruspräytä (alasvaluvat reijät oli tukossa korvatulpilla jottei venan varren kiilat tipu reikiin ja metallisilppu pääse kanssa sinne moottorin sisään, kun vaihdoin myös niiden venojen kumit) Itse laiton tehokkaan magneetin öljyroppuun ja kyllä sinne oli 1000km aikana jäänyt metallihilua kun vaihdoin öljyt ja suodattimen. Suodattimen sivuun voisi ehkä kanssa laittaa magneetin varmuuden vuoksi. Vaihdan nyt vielä öljyt ja suodattimen 5tkm päästä kanssa ja sitten normaalisti 10tkm välein.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Muista että laitat/tarkastat että nostajat on täynnä öljyä ilman ilmataskuja.
Mitähän tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Riittääkö, että täyttää kupin sisäosan piripintaan öljyä ja työntää paikoilleen, vai
pitäisikö itse sylinterin sisällä oleva öljytila jotenkin ilmata/täyttää? Tarkoitan
sitä osaa joka on kuulaventtiilin takana nostajan sisällä.

Eikös öljykanavatkin esim. keinuvipujen pukeissa ole tyhjät asennuksen jälkeen ja
työnna aluksi nostajille periaatteessa pelkkää ilmaa? :shock:
Pitäisikö järjetelmän ilmata itsensä hetken käynnin jälkeen vai jääkö mahdollinen ilma jostamaan nostajien sisälle pidemmäksikin aikaa? Hmmm...

Itse täytin avoimen kupin nostajasta öljyllä työnsin keinuvipuun, asensin keinuvivun pukkiin ja ruuvasin pukin paikoilleen. Missä meni mahdollisesti vikaan ja miksi? Perhana että yksinkertainenkin juttu voi ollaa joskus vaikeaa.... :oops:

Ystävällisin terveisin nimimerkki "Uskaltaakohan koskaan yrittää käynnistää"
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Hmm itse tein ainaki semmosen tempun että puristin ne hydr nostimet tyhjäks,oli meinaan kaamee terva mitä tuli pihalle :lol: sitten vaan pannu kasaan ja tulille,hetken rallatti ja sitten tuli entistä hiljasempi peli :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Hmm... onko kukaan tehnyt vastaavaa remppaa Motonetin osilla?
Ovat jonkin verran edukkaampia, ainakin W123:n bensaruiskuun.
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Tänään käynnistin auton pelon sekaisin tuntein nokkaremontin jälkeen.
Yllätys yllätys, moottori kehräsi heti käynnistyksestä ilman mitään naputuksia
tai sivuääniä. Venttiilikoneisto toimi heti täydelliseti (ei mitään ilmauspulmia
hydraulisissa nostimissa). :D :D :D
Hmm... onko kukaan tehnyt vastaavaa remppaa Motonetin osilla?
Ovat jonkin verran edukkaampia, ainakin W123:n bensaruiskuun.
Hyvin pieni otanta Motonetin osista:
Uhrasin yhden kahdeksasta KL:stä ostamastani nostimesta "tieteelle" ja kävin hakemassa Motonestista yhden uuden tilalle (koska on 170 km lähempänä kuin KL). Valitettavasti tämä kyseinen yksilö oli sekunda, koska nostajan yläpäässä oleva prässätty peltikaulus oli puristettu niin huolimattomasti, että oli lähes puoli milliä paksumpi kuin nostajan ulkopinta ja tästähän taas seurasi se ettei sitä pystynyt mitenkään asentamaan keinuvivun sisälle. Saattoi olla yksittäinen maantaikappale, mutta jotenkin Motonetin laatu ei oikein vakuuttanut. :x

Ja hintakin KL:ssä oli kilpailukykyinen kun otin kaikki osat kerralla ja sain hieman alennusta.
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Tiedä pitäisikö olla asiasta huolissaan, mutta omassa autossa nokka-akseli pitkittäisurilla + venttiilit elämöineet 10 tkm + sen mitä edellinen omistaja ajoi.

...ja moottori on M102 ruiskulla + perinteisellä venttiillikoneistolla ( lue: itsesäädettävällä).
Öljynä olen käyttänyt Mobil Super 10W-40 (vaihto 5 tkm välein, suodatin 10 tkm välein - juuri vaihdettu toinen suodatin).

Noin 90 km/h:n nopeuteen siedettävä ääni, sen nopeampaa ajettaessa alkaa kuulua elämöintiä enemmänkin (hillitsee kummasti kaasujalkaa ja sitä kautta kulutusta?).

No miksi en vaihda ko. osia? siksi että maksavat suurin piirtein saman mikä on auton arvokin tai että samalla rahalla (tai halvemmallakin) saa toisen käytetyn moottorin, jos tämä hajoaa alta... (itse asiassa ajattelin olla perverssi ja vaihtaa mersut CX-Citikoihin :wink: )
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

mursularaunio kirjoitti:Tiedä pitäisikö olla asiasta huolissaan, mutta omassa autossa nokka-akseli pitkittäisurilla + venttiilit elämöineet 10 tkm + sen mitä edellinen omistaja ajoi.

...ja moottori on M102 ruiskulla + perinteisellä venttiillikoneistolla ( lue: itsesäädettävällä).
Öljynä olen käyttänyt Mobil Super 10W-40 (vaihto 5 tkm välein, suodatin 10 tkm välein - juuri vaihdettu toinen suodatin).

Noin 90 km/h:n nopeuteen siedettävä ääni, sen nopeampaa ajettaessa alkaa kuulua elämöintiä enemmänkin (hillitsee kummasti kaasujalkaa ja sitä kautta kulutusta?).

No miksi en vaihda ko. osia? siksi että maksavat suurin piirtein saman mikä on auton arvokin tai että samalla rahalla (tai halvemmallakin) saa toisen käytetyn moottorin, jos tämä hajoaa alta... (itse asiassa ajattelin olla perverssi ja vaihtaa mersut CX-Citikoihin :wink: )
Öljynä synteettinen.
Mitäs enää siinä sitten enää urputat. Mersu olis kuitenkin olu mersu.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 124:n nokka-akselista

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

mites olette muuten saanut sen nostajan irti keinusta? se prikkahan pitäis sieltä ilmeisest poijes saada mutta kovin on hankala, vinkkejä?
edit: eihän sitä "prikkaa" näköjään tarvitsekkaan saada pois :)
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Vastaa Viestiin