Korjauskäsikirja/tiedot
Korjauskäsikirja/tiedot
Tätä on asiaa on voitu käsitellä foorumissa ennenkin, en kuitenkaan löytänyt kattavaa vastausta.
Eli, ostin E 200 D:n mallia -95 automaatilla. Auto on muuten ihan hyvä, mutta automaatin toiminta ei ole ihan johdonmukaista. Ajattelinkin ottaa sen auki ja katsoa löytyykö sieltä jotakin normaalista poikkeavaa. Olisi kuitenkin hyvä saada avuksi jotakin painettua tietoa - pääsisi vähän vähemmällä pähkäilyllä.
Täällä foorumissa on toisaalla puhuttu joistakin imuroitavista tiedostoista (Datenbank), olisiko niissä mahdollisesti tietoja em. asioista. En saanut keskustelusta mitään tolkkua, se kun meni ATK:n ammattislangiksi.
Eli, ostin E 200 D:n mallia -95 automaatilla. Auto on muuten ihan hyvä, mutta automaatin toiminta ei ole ihan johdonmukaista. Ajattelinkin ottaa sen auki ja katsoa löytyykö sieltä jotakin normaalista poikkeavaa. Olisi kuitenkin hyvä saada avuksi jotakin painettua tietoa - pääsisi vähän vähemmällä pähkäilyllä.
Täällä foorumissa on toisaalla puhuttu joistakin imuroitavista tiedostoista (Datenbank), olisiko niissä mahdollisesti tietoja em. asioista. En saanut keskustelusta mitään tolkkua, se kun meni ATK:n ammattislangiksi.
Oireita
No, vaihto ykköseltä kakkoselta on "kova", eli tapahtuu selvä nykäys. Kakkoselta kolmoselle vaihto luistaa vähän aikaa ennen kuin se asettuu (kierrokset nousevat selvästi ja tarttuminen on hidas). Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Mun mesessä täsmälleen sama vaiva kuin "an55" silloin kun auto on kylmä. n. 30 km ajon jälkeen 1->2 vaihto pehmenee ja 2->3 vaihto lakkaa luistamasta. Öljyn ja suodattimen vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto E 250 D -95.
Kävin tänään Veholla ja asentaja kävi heittään lenkin. Arvaus oli että ruiskun yhteydessä oleva alipainesäädin saattaisi vuotaa kylmänä. Ens maanantaina tutkitaan tarkemmin ja säädetään alipaineet kohdalleen. Saapa nähdä kuin käy ...
-Isto
Kävin tänään Veholla ja asentaja kävi heittään lenkin. Arvaus oli että ruiskun yhteydessä oleva alipainesäädin saattaisi vuotaa kylmänä. Ens maanantaina tutkitaan tarkemmin ja säädetään alipaineet kohdalleen. Saapa nähdä kuin käy ...
-Isto
Re: Oireita
Ykköseltä kakkoselle nykäys on "normaalia" mersuissa, ei tietenkään mitenkään mukavaa...an55 kirjoitti:No, vaihto ykköseltä kakkoselta on "kova", eli tapahtuu selvä nykäys.

Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien.an55 kirjoitti: Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?

Re: Oireita
Mun laatikko heittää kakkoselta suoraan neloselle, kun ensin nostaa kakkosella kierrokset korkealle esim. jonnekkin 55 km/h tuntumaan ja nostaa sitten kaasun kokonaan ylös. Kuulemma on normaalia ja kaikki 722.118 laatikot tekevät niin. Mersun automaatit lähtevät normaalisti kakkosella, mutta ainakin W123:n dieselimatikit lähtee aina ykkösellä.raul kirjoitti:Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien.an55 kirjoitti: Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Re: Oireita
Samoin kuin Lekallakin, eli yksi vaihde jää toisinaan väliin vaikka en nostakaan kaasupoljinta. Aluksi en uskonut sitä, vaan oletin vaihdevälin pitkäksi. Testailin sitten asiaa ja totesin kierroslukumittarista, että hyppäys tapahtuu.Leka kirjoitti:
Mun laatikko heittää kakkoselta suoraan neloselle, kun ensin nostaa kakkosella kierrokset korkealle esim. jonnekkin 55 km/h tuntumaan ja nostaa sitten kaasun kokonaan ylös.
Voi tosiaan olla, että olen kuvitellut kolmosen olevan kakkonen, pitääpä testata. Muuten, montako vaihdetta ko. laitteessa pitäisi olla?
Kerros Isto sitten käyntisi kokemuksista...Isto kirjoitti:Mun mesessä täsmälleen sama vaiva kuin "an55" silloin kun auto on kylmä. n. 30 km ajon jälkeen 1->2 vaihto pehmenee ja 2->3 vaihto lakkaa luistamasta. Öljyn ja suodattimen vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto E 250 D -95.
Kävin tänään Veholla ja asentaja kävi heittään lenkin. Arvaus oli että ruiskun yhteydessä oleva alipainesäädin saattaisi vuotaa kylmänä. Ens maanantaina tutkitaan tarkemmin ja säädetään alipaineet kohdalleen. Saapa nähdä kuin käy ...
-Isto
Antti
Re: Oireita
Syytä olisikin!Leka kirjoitti: ainakin W123:n dieselimatikit lähtee aina ykkösellä.


Niin, nyt en vaan muista omista tapauksista, voihan ollakin...

Ilmoittelen kyllä ensviikolla mitä autolle tehtiin ja tuliko kuntoon ...
Sitten Raulin kirjoitus:
Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien
Mun auto lähtee kyllä AINA 1-vaihteella liikkeelle. Ei koskaan kakkosella. Ja laatikossa siis 4 vaihdetta. Sikäli kyllä hämäävä systeemi että valitsimen ollessa asennossa "2" auto liikkuu tosiasiassa 1-vaihteella.
-Isto
---------------------
E 250 D Combi -95
Sitten Raulin kirjoitus:
Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien
Mun auto lähtee kyllä AINA 1-vaihteella liikkeelle. Ei koskaan kakkosella. Ja laatikossa siis 4 vaihdetta. Sikäli kyllä hämäävä systeemi että valitsimen ollessa asennossa "2" auto liikkuu tosiasiassa 1-vaihteella.
-Isto
---------------------
E 250 D Combi -95
Sehän tarkoittaa vain sitä että laatikko ei vaihda kakkosta isommalle.
Voi tosiaan olla sitten niin että ainakin useimmat diesel-laatikot lähtee normaalisti liikkeelle ykkösvaihteella. Tosin 200-220CDI mitä meillä oli taxikäytössä muistaakseni lähti kakkosella. Ja tarkoittaen tietysti että valitsin on D:llä eikä millään 2:lla.
Oma automaattini tekee ruuhka/ryömitysajossa (kun valitsin siirretään S:ltä L:lle ajossa, juuri sen takia ettei vaihtaisi kolmannelle) niin että ensin liikutaan kakkosella ja jossain määräämättömässä vaiheessa vaihtaa ykköselle, joko silloin kun hiljennetään vauhti sopivan pieneksi nykästään nopeasti taas liikkeelle.
Taisi mennä jo turhan monimutkaiseksi...
Voi tosiaan olla sitten niin että ainakin useimmat diesel-laatikot lähtee normaalisti liikkeelle ykkösvaihteella. Tosin 200-220CDI mitä meillä oli taxikäytössä muistaakseni lähti kakkosella. Ja tarkoittaen tietysti että valitsin on D:llä eikä millään 2:lla.
Oma automaattini tekee ruuhka/ryömitysajossa (kun valitsin siirretään S:ltä L:lle ajossa, juuri sen takia ettei vaihtaisi kolmannelle) niin että ensin liikutaan kakkosella ja jossain määräämättömässä vaiheessa vaihtaa ykköselle, joko silloin kun hiljennetään vauhti sopivan pieneksi nykästään nopeasti taas liikkeelle.
Taisi mennä jo turhan monimutkaiseksi...

Moi!
Lupasin palata asiaan kun vika selviää. Tässä raporttia:
Eilen Pitäjänmäen Veholla auto ½ päivää säädettävänä. Laskua kertyi seuraavasti:
- Automaattivaihteiston tasauspaine dynamometrissa tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston tasauspaine säätäminen: 20,40e
- Automaattivaihteiston öljymäärä ja ohjauspaine säätö tarkastu: 51,00e
- Automaattivaihteiston alipaineohjaus tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston alipaineohjausventtiili vaihto: 30,60e
- Venttiili : 118,00e
-Pientarvikkeet: 17,24e
Yhteensä: 400,44e (alv 22%)
Eli ruiskun kyljessä oleva alipaine säädin vaihdettu uuteen ja säädetty. Lisäksi poistettiin pakokaasun takaisinkierrätys toiminnasta ilmeisesti siten että tuon alipainesäätimen vieressä olevan mikrokytkimen johto otettu irti. Tämä sen takia että nuo 2 kpl takaisinkierrätyksessä olevat alipaineohjatut läpät aiheuttavat "notkahduksia" alipaineeseen liikkuessaan. Asentajan mukaan tämä häiritsee vaihteistoa jos ko. läpät likkuvat samaan aikaan kuin vaihteisto on vaihtamassa vaihdetta. Tosin asentaja olisi halunnut laittaa takaisinkierrätyksenkin kuntoon mutta itse halusin että se on kokonaan pois pelistä.
Tässä kaikki mitä Veholta sain irti. Nyt vaihteet pelaavat moitteettomasti. 1- vaihteella lähdetään edelleen liikkeelle ja kaikki vaihdot tapahtuvat yhtälailla "napakasti" ja vaihteisto tottelee kaasua nöyrästi (myös kylmänä). Enään ei esiinny kierrosten karkaamista vaihdon yhteydessä eikä myöskään arvaamattomia vaihtoja esim. 2-> suoraan 4-vaihteelle yms.
-Isto
-------------------------------------
E 250 D Touring - 95
Lupasin palata asiaan kun vika selviää. Tässä raporttia:
Eilen Pitäjänmäen Veholla auto ½ päivää säädettävänä. Laskua kertyi seuraavasti:
- Automaattivaihteiston tasauspaine dynamometrissa tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston tasauspaine säätäminen: 20,40e
- Automaattivaihteiston öljymäärä ja ohjauspaine säätö tarkastu: 51,00e
- Automaattivaihteiston alipaineohjaus tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston alipaineohjausventtiili vaihto: 30,60e
- Venttiili : 118,00e
-Pientarvikkeet: 17,24e
Yhteensä: 400,44e (alv 22%)
Eli ruiskun kyljessä oleva alipaine säädin vaihdettu uuteen ja säädetty. Lisäksi poistettiin pakokaasun takaisinkierrätys toiminnasta ilmeisesti siten että tuon alipainesäätimen vieressä olevan mikrokytkimen johto otettu irti. Tämä sen takia että nuo 2 kpl takaisinkierrätyksessä olevat alipaineohjatut läpät aiheuttavat "notkahduksia" alipaineeseen liikkuessaan. Asentajan mukaan tämä häiritsee vaihteistoa jos ko. läpät likkuvat samaan aikaan kuin vaihteisto on vaihtamassa vaihdetta. Tosin asentaja olisi halunnut laittaa takaisinkierrätyksenkin kuntoon mutta itse halusin että se on kokonaan pois pelistä.
Tässä kaikki mitä Veholta sain irti. Nyt vaihteet pelaavat moitteettomasti. 1- vaihteella lähdetään edelleen liikkeelle ja kaikki vaihdot tapahtuvat yhtälailla "napakasti" ja vaihteisto tottelee kaasua nöyrästi (myös kylmänä). Enään ei esiinny kierrosten karkaamista vaihdon yhteydessä eikä myöskään arvaamattomia vaihtoja esim. 2-> suoraan 4-vaihteelle yms.
-Isto
-------------------------------------
E 250 D Touring - 95