Korjauskäsikirja/tiedot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Korjauskäsikirja/tiedot

Viesti Kirjoittaja an55 »

Tätä on asiaa on voitu käsitellä foorumissa ennenkin, en kuitenkaan löytänyt kattavaa vastausta.
Eli, ostin E 200 D:n mallia -95 automaatilla. Auto on muuten ihan hyvä, mutta automaatin toiminta ei ole ihan johdonmukaista. Ajattelinkin ottaa sen auki ja katsoa löytyykö sieltä jotakin normaalista poikkeavaa. Olisi kuitenkin hyvä saada avuksi jotakin painettua tietoa - pääsisi vähän vähemmällä pähkäilyllä.

Täällä foorumissa on toisaalla puhuttu joistakin imuroitavista tiedostoista (Datenbank), olisiko niissä mahdollisesti tietoja em. asioista. En saanut keskustelusta mitään tolkkua, se kun meni ATK:n ammattislangiksi.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ottamatta sen enempää kantaa datenbankin sisältöön, kysynpä että millätavalla laatikon toiminta on epäjohdonmukaista? Monelle muista merkeistä siirtyneille mersun automaatit saattaa vaikuttaa omituisilta...
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Joo
Minäkin ihmettelin aluksi että missä vika kun lähtee kakkosella liikkeelle ja ykkönen löyty vasta kun laitto kepin asentoon 2.
Nyt kun systeemin tuntee ja pienellä säädöllä sai laatikosta ihan johdonmukaisen ja omaan jalkaan sopivan pelin.
-300D -85
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Oireita

Viesti Kirjoittaja an55 »

No, vaihto ykköseltä kakkoselta on "kova", eli tapahtuu selvä nykäys. Kakkoselta kolmoselle vaihto luistaa vähän aikaa ennen kuin se asettuu (kierrokset nousevat selvästi ja tarttuminen on hidas). Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.

Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Isto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 10.10.2003 12:59
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Isto »

Mun mesessä täsmälleen sama vaiva kuin "an55" silloin kun auto on kylmä. n. 30 km ajon jälkeen 1->2 vaihto pehmenee ja 2->3 vaihto lakkaa luistamasta. Öljyn ja suodattimen vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto E 250 D -95.

Kävin tänään Veholla ja asentaja kävi heittään lenkin. Arvaus oli että ruiskun yhteydessä oleva alipainesäädin saattaisi vuotaa kylmänä. Ens maanantaina tutkitaan tarkemmin ja säädetään alipaineet kohdalleen. Saapa nähdä kuin käy ...

-Isto
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja raul »

an55 kirjoitti:No, vaihto ykköseltä kakkoselta on "kova", eli tapahtuu selvä nykäys.
Ykköseltä kakkoselle nykäys on "normaalia" mersuissa, ei tietenkään mitenkään mukavaa... :? Sama useilla myös vaihdettaessa 2-3...

an55 kirjoitti: Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien. :wink:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja Leka »

raul kirjoitti:
an55 kirjoitti: Toisinaan vaihto kakkoselta hyppää suoraan neloselle.
Minulla ei ole ennen ollut automaattia, joten kai tuo vaihteiden numerointi menee nyt oikein?
Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien. :wink:
Mun laatikko heittää kakkoselta suoraan neloselle, kun ensin nostaa kakkosella kierrokset korkealle esim. jonnekkin 55 km/h tuntumaan ja nostaa sitten kaasun kokonaan ylös. Kuulemma on normaalia ja kaikki 722.118 laatikot tekevät niin. Mersun automaatit lähtevät normaalisti kakkosella, mutta ainakin W123:n dieselimatikit lähtee aina ykkösellä.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja an55 »

Leka kirjoitti:
Mun laatikko heittää kakkoselta suoraan neloselle, kun ensin nostaa kakkosella kierrokset korkealle esim. jonnekkin 55 km/h tuntumaan ja nostaa sitten kaasun kokonaan ylös.
Samoin kuin Lekallakin, eli yksi vaihde jää toisinaan väliin vaikka en nostakaan kaasupoljinta. Aluksi en uskonut sitä, vaan oletin vaihdevälin pitkäksi. Testailin sitten asiaa ja totesin kierroslukumittarista, että hyppäys tapahtuu.

Voi tosiaan olla, että olen kuvitellut kolmosen olevan kakkonen, pitääpä testata. Muuten, montako vaihdetta ko. laitteessa pitäisi olla?
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Isto kirjoitti:Mun mesessä täsmälleen sama vaiva kuin "an55" silloin kun auto on kylmä. n. 30 km ajon jälkeen 1->2 vaihto pehmenee ja 2->3 vaihto lakkaa luistamasta. Öljyn ja suodattimen vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto E 250 D -95.

Kävin tänään Veholla ja asentaja kävi heittään lenkin. Arvaus oli että ruiskun yhteydessä oleva alipainesäädin saattaisi vuotaa kylmänä. Ens maanantaina tutkitaan tarkemmin ja säädetään alipaineet kohdalleen. Saapa nähdä kuin käy ...

-Isto
Kerros Isto sitten käyntisi kokemuksista...

Antti
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Oireita

Viesti Kirjoittaja raul »

Leka kirjoitti: ainakin W123:n dieselimatikit lähtee aina ykkösellä.
Syytä olisikin! :lol: :lol:

Niin, nyt en vaan muista omista tapauksista, voihan ollakin... :oops:
Isto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 10.10.2003 12:59
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Isto »

Ilmoittelen kyllä ensviikolla mitä autolle tehtiin ja tuliko kuntoon ...

Sitten Raulin kirjoitus:
Tässä voisin veikata että oletat kolmosvaihteen olevan kakkonen. Kuten todettua täälläkin jo aika moooonta kertaa, mersun automaatit lähtevät aina normaalisti liikkeelle kakkosella (siis jos EI täyskaasua). Eli otappa vaikka pari lähtöä hitaasti ja pari täysillä samalla vaihteita laskien

Mun auto lähtee kyllä AINA 1-vaihteella liikkeelle. Ei koskaan kakkosella. Ja laatikossa siis 4 vaihdetta. Sikäli kyllä hämäävä systeemi että valitsimen ollessa asennossa "2" auto liikkuu tosiasiassa 1-vaihteella.

-Isto
---------------------
E 250 D Combi -95
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Sehän tarkoittaa vain sitä että laatikko ei vaihda kakkosta isommalle.

Voi tosiaan olla sitten niin että ainakin useimmat diesel-laatikot lähtee normaalisti liikkeelle ykkösvaihteella. Tosin 200-220CDI mitä meillä oli taxikäytössä muistaakseni lähti kakkosella. Ja tarkoittaen tietysti että valitsin on D:llä eikä millään 2:lla.

Oma automaattini tekee ruuhka/ryömitysajossa (kun valitsin siirretään S:ltä L:lle ajossa, juuri sen takia ettei vaihtaisi kolmannelle) niin että ensin liikutaan kakkosella ja jossain määräämättömässä vaiheessa vaihtaa ykköselle, joko silloin kun hiljennetään vauhti sopivan pieneksi nykästään nopeasti taas liikkeelle.

Taisi mennä jo turhan monimutkaiseksi... :shock:
Isto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 10.10.2003 12:59
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Isto »

Moi!

Lupasin palata asiaan kun vika selviää. Tässä raporttia:

Eilen Pitäjänmäen Veholla auto ½ päivää säädettävänä. Laskua kertyi seuraavasti:
- Automaattivaihteiston tasauspaine dynamometrissa tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston tasauspaine säätäminen: 20,40e
- Automaattivaihteiston öljymäärä ja ohjauspaine säätö tarkastu: 51,00e
- Automaattivaihteiston alipaineohjaus tarkastus: 81,60e
- Automaattivaihteiston alipaineohjausventtiili vaihto: 30,60e
- Venttiili : 118,00e
-Pientarvikkeet: 17,24e
Yhteensä: 400,44e (alv 22%)

Eli ruiskun kyljessä oleva alipaine säädin vaihdettu uuteen ja säädetty. Lisäksi poistettiin pakokaasun takaisinkierrätys toiminnasta ilmeisesti siten että tuon alipainesäätimen vieressä olevan mikrokytkimen johto otettu irti. Tämä sen takia että nuo 2 kpl takaisinkierrätyksessä olevat alipaineohjatut läpät aiheuttavat "notkahduksia" alipaineeseen liikkuessaan. Asentajan mukaan tämä häiritsee vaihteistoa jos ko. läpät likkuvat samaan aikaan kuin vaihteisto on vaihtamassa vaihdetta. Tosin asentaja olisi halunnut laittaa takaisinkierrätyksenkin kuntoon mutta itse halusin että se on kokonaan pois pelistä.

Tässä kaikki mitä Veholta sain irti. Nyt vaihteet pelaavat moitteettomasti. 1- vaihteella lähdetään edelleen liikkeelle ja kaikki vaihdot tapahtuvat yhtälailla "napakasti" ja vaihteisto tottelee kaasua nöyrästi (myös kylmänä). Enään ei esiinny kierrosten karkaamista vaihdon yhteydessä eikä myöskään arvaamattomia vaihtoja esim. 2-> suoraan 4-vaihteelle yms.

-Isto
-------------------------------------
E 250 D Touring - 95
Vastaa Viestiin