Minä epäilen kytkinnesteitä (ei tietoa koska vaihdettu).
W124, kytkin irroittaa viiveellä?
W124, kytkin irroittaa viiveellä?
No niin, mistäpäs voisi johtua sellainen vika, että kytkin irroittaa hieman viiveellä...? Silloin sen huomaa, kun seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja valojen vaihtuessa pikaisesti kytkin pohjaan ja ykkönen silmään: KRUNTS!
Mutta jos malttaa puoli sekuntia odottaa kytkinpoljin pohjassa, vaihde kytkeytyy ilman mitään rutinoita.
Ja kylmänä (pakkasella) toimii sen verran hitaasti että rauhallisessakin ajossa vaihteidenvaihto rutisee hieman... 
Onko niillä mitään vaikutusta kytkimen nopeuteen?
1991 420 SE
- mikajamersu
- Vakiokalustoa

Jees, kiitoksia hyvistä ideoista... Pitääpä vaihtaa nuo jarrunesteet ensi tilassa, josko olisi vaan ilmaa systeemissä. Jos ei sillä korjaannu, sitten otetaan nuo sylinterit tarkastukseen. On tuo auto ollut edellisellä omistajalla vähän huonolla pidolla, epäilen että jarrunesteetkin on vaihdettu viimeksi joskus viime vuosituhannella
(Ilmanputsarissakin oli päiväys jun-98
). Vaihteistoöljyt vaihdoin noin 20tkm sitten.
1991 420 SE
Re: W124, kytkin irroittaa viiveellä?
Tervehdys. Kaveri soitellut, olevinaan pulassa 123:n kanssa. Hän ei tiennyt onko autossaan kytkinnestesäiliö erillinen vai sama kuin jarruneste. Heh pitäisihän se autonsa tuntea. Kehoitin katsomaan konepellin alta ja ohjekirjasta, mutta ei se kuulemma selvinnyt.Wikke kirjoitti:Minä epäilen kytkinnesteitä (ei tietoa koska vaihdettu).Onko niillä mitään vaikutusta kytkimen nopeuteen?
Jarrunestettä on hävinnyt ja sitä on lisäilty jo jonkin aikaa talven mittaan. Jarrujen toiminnassa ei ole tuntunut mitään vikaa. Kytkin on joskus jäänyt pohjaan ja pitänyt vetää jalalla ylös eikä se samalla ole irrottanut ja nyt se oli tehnyt sen ensimmäistä kertaa ajossa, mistä huoli olikin noussut jättääkö tielle.
Jos koittaisi arvata: erillistä kytkinnestesäiliötä ei ole ja kytkinneste vuotaa joko pää- tai työsylinteristä (?). Ennen korjausta on syytä pitää jarru/kytkinnestesäiliö täynnä lisäämällä usein ja irrottamaan kytkimen kyllä saa kunhan pumppaa kytkintä. Eli siis kun vapaapäivä olisi vasta torstaina että kai sillä voi ajella siihen asti..
Voiko vika olla muussa kuin nestekytkimessä?
Sama säiliö mistä lisätään nesteet, mutta säiliö on osastoitu kahdeksi. Lähempänä rintapeltiä (takaosassa) on kytkimen osasto. Jos työsylinteri vuotaa niin nestettä valuu kytkinkopan poistoreijästä maahan. Pääsylinteri polkimen yhteydessä ja on melko ahdas paikka vaihtaa. Ilmaus alhaalta ylöspäin esim. tippakannulla.
Kytkimen nestepinnan näkeminen 123:sa oli ainakin minulle vaikeaa. Vaikka pidin tarkasti huolta jarrunesteistä, niin olipahan päässyt se osastoitu kytkimen nestepinta painumaan huomattavan alas. Poljin meni joskus "huti" pohjaan saakka, kun polkimen lähellä oleva työsylinteri päästi nesteet tiivisteensä ohi. Korjaantui vaihtamalla ko. "työsylinteri".
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein