W124, kytkin irroittaa viiveellä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

W124, kytkin irroittaa viiveellä?

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, mistäpäs voisi johtua sellainen vika, että kytkin irroittaa hieman viiveellä...? Silloin sen huomaa, kun seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja valojen vaihtuessa pikaisesti kytkin pohjaan ja ykkönen silmään: KRUNTS! :x Mutta jos malttaa puoli sekuntia odottaa kytkinpoljin pohjassa, vaihde kytkeytyy ilman mitään rutinoita. :shock: Ja kylmänä (pakkasella) toimii sen verran hitaasti että rauhallisessakin ajossa vaihteidenvaihto rutisee hieman... :roll:

Minä epäilen kytkinnesteitä (ei tietoa koska vaihdettu). :roll: Onko niillä mitään vaikutusta kytkimen nopeuteen?
1991 420 SE
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Ensin nesteet vaihtoon jos ei vaikuta niin sylinterit syyniin :roll:
Omassa vastaavat oireet ja oli pääsylinteri kaput :(
Tuli kyllä ensin vaihettua työsylinteri kun sekin oli märkä vaan
ei tokentunu siitä :x
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voi olla ilmaa kytkinnesteen seassa. Omassa 190sessä kytkin temppuili vähän samaan tyyliin. Toimii nykyään ilmauksen jälkeen hyvin.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itellä alko vasta sitten toimimaan ja pitämään jarrunesteet säiliössä kun pääsylinteri ja työsylinteri oli vaihdettu ja uudet nesteet sisään.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

voipi olla myöskin laatikossa, 1.ookko kattonut öljyt tai vaihtanut. 2.synkronirenkaat. 3.kytkin akselin silmälaakeri... vaihtoehtoja paljon. toivottavasti vika vaan työsylinterin liikepituudessa (ilmaa?)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jees, kiitoksia hyvistä ideoista... Pitääpä vaihtaa nuo jarrunesteet ensi tilassa, josko olisi vaan ilmaa systeemissä. Jos ei sillä korjaannu, sitten otetaan nuo sylinterit tarkastukseen. On tuo auto ollut edellisellä omistajalla vähän huonolla pidolla, epäilen että jarrunesteetkin on vaihdettu viimeksi joskus viime vuosituhannella :x (Ilmanputsarissakin oli päiväys jun-98 :shock: ). Vaihteistoöljyt vaihdoin noin 20tkm sitten.
1991 420 SE
manner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:53
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: W124, kytkin irroittaa viiveellä?

Viesti Kirjoittaja manner »

Wikke kirjoitti:Minä epäilen kytkinnesteitä (ei tietoa koska vaihdettu). :roll: Onko niillä mitään vaikutusta kytkimen nopeuteen?
Tervehdys. Kaveri soitellut, olevinaan pulassa 123:n kanssa. Hän ei tiennyt onko autossaan kytkinnestesäiliö erillinen vai sama kuin jarruneste. Heh pitäisihän se autonsa tuntea. Kehoitin katsomaan konepellin alta ja ohjekirjasta, mutta ei se kuulemma selvinnyt.

Jarrunestettä on hävinnyt ja sitä on lisäilty jo jonkin aikaa talven mittaan. Jarrujen toiminnassa ei ole tuntunut mitään vikaa. Kytkin on joskus jäänyt pohjaan ja pitänyt vetää jalalla ylös eikä se samalla ole irrottanut ja nyt se oli tehnyt sen ensimmäistä kertaa ajossa, mistä huoli olikin noussut jättääkö tielle.

Jos koittaisi arvata: erillistä kytkinnestesäiliötä ei ole ja kytkinneste vuotaa joko pää- tai työsylinteristä (?). Ennen korjausta on syytä pitää jarru/kytkinnestesäiliö täynnä lisäämällä usein ja irrottamaan kytkimen kyllä saa kunhan pumppaa kytkintä. Eli siis kun vapaapäivä olisi vasta torstaina että kai sillä voi ajella siihen asti..

Voiko vika olla muussa kuin nestekytkimessä?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sama säiliö mistä lisätään nesteet, mutta säiliö on osastoitu kahdeksi. Lähempänä rintapeltiä (takaosassa) on kytkimen osasto. Jos työsylinteri vuotaa niin nestettä valuu kytkinkopan poistoreijästä maahan. Pääsylinteri polkimen yhteydessä ja on melko ahdas paikka vaihtaa. Ilmaus alhaalta ylöspäin esim. tippakannulla.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kytkimen nestepinnan näkeminen 123:sa oli ainakin minulle vaikeaa. Vaikka pidin tarkasti huolta jarrunesteistä, niin olipahan päässyt se osastoitu kytkimen nestepinta painumaan huomattavan alas. Poljin meni joskus "huti" pohjaan saakka, kun polkimen lähellä oleva työsylinteri päästi nesteet tiivisteensä ohi. Korjaantui vaihtamalla ko. "työsylinteri".
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
manner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:53
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja manner »

Vautsi vau, kiitoksia! Eiköhän näillä eväillä pärjätä. Hyvää kevättä!
Vastaa Viestiin