w123 ratti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ManneMies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.11.2005 19:37
Paikkakunta: koskenkorva

w123 ratti?

Viesti Kirjoittaja ManneMies »

en tierä kuuluuko tänne mut siirtäkää jos oon vääräs paikas....

mut eli olen vaihtamas mersuun rallirattia, mut en saa vakiorattia millään irti.... :(
eli lähteekö irroittamalla vain se kuusiokolopultti??
monet työkalut on jo hajonnut ku olen vääntänyt pulttia auki.... :evil:
eli kertookaa nyt tietämättömälle.....

kiitos jo etukäteen.... :)
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"

--Lada 1200--
--Suzuki Pv--
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

sillä se pitäis lähteä
Trust me I know what I'm doing...
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Tratti irti

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä se sillä kuusikolo avaimella lähtee ,mutta se varmasti kovin kiinni Koska se on kartio kyllä siinä tarvitaan vahva kaveri pitämään kiinni ja jatkovarsi on kokemusta samasta hommasta.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

ei muuta kuin ilmakoneet apuun, eli pulttipyssyllä vaivattomasti.
Avatar
ManneMies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.11.2005 19:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja ManneMies »

kiitos tiedoista.... :D
joo tuota pulttipyssyä ajattelinki seuraavaks.... :wink:
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"

--Lada 1200--
--Suzuki Pv--
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja pitäs lähteä pulttikoneella suht koht viduilematta. :D
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

no onpas tiukkaan kiristelty. mulla on kaikki ratit irronnu ihan normaalilla räikällä ja kuusio hylsyllä rattilukkoa vasten vääntäessä. mutta jos ammut pulttipyssyllä niin voi olla paras kun kaveri pitää ratista vastaan ettei hajoo rattilukkokin samalla
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

kuitsi kirjoitti:no onpas tiukkaan kiristelty. mulla on kaikki ratit irronnu ihan normaalilla räikällä ja kuusio hylsyllä rattilukkoa vasten vääntäessä. mutta jos ammut pulttipyssyllä niin voi olla paras kun kaveri pitää ratista vastaan ettei hajoo rattilukkokin samalla
Joo no se hajoaa kyllä enemmin räikällä lukkoa vastaan väännettäessä.
Ilmakoneen voima kohdistuu paremmin siihen pulttiin.
Järki käteen.
Avatar
ManneMies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.11.2005 19:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja ManneMies »

no nyt on ratti irti....
mutta oli niin lujas et ei lähteny pulttipyssyllä.... :lol:
pari vahvaa miestä ja pitkä jatkovarsi.... :wink:
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"

--Lada 1200--
--Suzuki Pv--
Avatar
ManneMies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.11.2005 19:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja ManneMies »

meneekö w123 ratin keskiö w201 190 2.3 16v?
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"

--Lada 1200--
--Suzuki Pv--
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

ManneMies kirjoitti:meneekö w123 ratin keskiö w201 190 2.3 16v?
uudempien 123 rattien keskiön pitäisi sopia. ainakin 124seen sopii
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Jopa vm. -78 W123:n tarvikeratti sopii myös W124:een.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

kuitsi kirjoitti:
ManneMies kirjoitti:meneekö w123 ratin keskiö w201 190 2.3 16v?
uudempien 123 rattien keskiön pitäisi sopia. ainakin 124seen sopii
Siitä en tiiä että että käykö 24:nen keskiö 123:seen . Mutta 24:n keskiön pitäisi auki kyllä nuilla keinoilla kyllä todellakin! Pientä väkivaltaa vaatii kyllä jos meinaa sen keskiön saada irti!!
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

kttopar kirjoitti:Jopa vm. -78 W123:n tarvikeratti sopii myös W124:een.
Onkos sitä harrastettu anti-tuningia, jos on sovitettu kakkosneloseen -70- luvun ruori :shock: .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Ajattelin museorekisteröidä tuon -78 240 D:n, joten siinä ollut RAID:n puuratti jouti Coupen ratiksi ja laitoin takaisin alkuperäisen suurikehäisen "ruorin " Puuratti sopii Coupeen erittäin hyvin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

kttopar kirjoitti:Ajattelin museorekisteröidä tuon -78 240 D:n, joten siinä ollut RAID:n puuratti jouti Coupen ratiksi ja laitoin takaisin alkuperäisen suurikehäisen "ruorin " Puuratti sopii Coupeen erittäin hyvin.
Mukava kuulla, että joku aikoo vielä pelastaa 123-mersun, ja vieläpä museorekisteriin! Nostan hattua. Itsekin laittaisin oman 300D:n jo museorekisteriin ja vapauttaisin jatkuvasta ajosta, mutta iän puolesta ei ole vielä pitkään aikaan mahdollista (vm-82).
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Syy siihen että ratin pultti oli tosi tiukassa on se, että pultti oli koko porukan järkevin. Vain se tajusi, ettei Mersuun voi laittaa mitään teinirat... eikun siis "rallirattia". Lopulta senkin oli sitten annettava periksi miesylivoiman edessä. Nyyh.

Sitäpaitsi ei pienikehäisen ratin takaa edes näe mittareita. Sen kehä tulee tarkalleen väärään kohtaan.

Ja mainitsen vielä, että silloin ennen vanhaan kun Mersuilla todella ajettiin rallia, niissä oli ihan alkuperäiset bakeliittiratit.

t: Mobilistit järjen puolesta ry.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Noh noh Daaz. Tarkoitushan oli hyvä eli "ralliratti" otettiin 123 pois että siihen saatiin alkuperäinen tilalle.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
ManneMies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.11.2005 19:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja ManneMies »

Daaz kirjoitti:Syy siihen että ratin pultti oli tosi tiukassa on se, että pultti oli koko porukan järkevin. Vain se tajusi, ettei Mersuun voi laittaa mitään teinirat... eikun siis "rallirattia". Lopulta senkin oli sitten annettava periksi miesylivoiman edessä. Nyyh.

Sitäpaitsi ei pienikehäisen ratin takaa edes näe mittareita. Sen kehä tulee tarkalleen väärään kohtaan.

Ja mainitsen vielä, että silloin ennen vanhaan kun Mersuilla todella ajettiin rallia, niissä oli ihan alkuperäiset bakeliittiratit.

t: Mobilistit järjen puolesta ry.
mielipiteensä kullakin!!
mut mun mielestä tollasella ralliratilla on parempi ohjatakki ku tollasella laivan ruorilla...
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"

--Lada 1200--
--Suzuki Pv--
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Ralliratti

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä minäkin olen alkuperäisyyden kannalla mutta silti minulla puuratti nahalla päällystettynä se on pirun paljon mukavampi pyöritellä kuin kärrynpyörän kokoinen alkuperinen Vähän kyllä haittaa mittarin näkyvyyttä, mutta sen oppii arvioimaa. Että Sillälailla!
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa. 8)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

johtaja300 kirjoitti:En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa. 8)
Jos sitä simpukan kuuskolo ruuvia löysennät eli pyörität auki päin niin sillon siellä simpukka kiristyy.
Sitä ei taida vissii kannattaa ihan välykseettömäksi kiriä.
Ja jos pyörtät sitä kuuskoloo sinne simpukan sisään päin eli ns. kiriä
nin silloin välysohjauksessa kasvaa.
Jos se simpukka menee liian tiukkaan niin pitemmän päälle se on entinen simpukka.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Siis olen sen aivan oikein löysännyt ja välystä ei ole vaan pelottaa menikö liika tiukalle mutta hyvältä nyt tuntuu kuitenkin, ratinkin vaihdoin ei ollut tiukassa.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Tratin irroitus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä 124 tratti sopii123 juuri vahdoin 124 nahkaratin omaani ja on aivan sopivan kokoinen siitä irroituksesta jollei ole paineilmaa eikä pyssyä niin mene ja osta akkukäyttöine mutteripyssy ei maksa paljon mutta on ihme kapitus.Vähän on hidas kun se ottaa kierroksia ja napsauttaa tätä kun tekee jonkin aikaa niin ihme on jollei lähde eikä tarvitsee voimaa eikä riko paikkoja.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

No kannattaa toki kokeilla ensin räikällä jos se oisko löysemmässä ja joskus käytetty irti, itelläkin lähti räikällä mukisematta. :P
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Nuo ratit on irronneet niin, että toinen vääntää räikällä ja toinen pitää ratista kiinni. Tarpeeksi vain voimaa kehiin niin kyllä aukeaa. Toiset on kuusiokololla ja toiset normaali mutterilla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

johtaja300 kirjoitti:En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa. 8)

Itse ainakin aikoinaan säädin liian tiukalle,ja sen varmasti ajaessa lujempaa
tunnistaa :? jokainen millinkin ohjausliike aiheuttaa auton kääntymisen ja kun sitä yrittää korjata on kyyti melkoisen mutkikasta :shock: Hivenen kun jätti rattiin klappia niin johan tasoittui matkanteko :roll:
W124 300D aut -89
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Vaikia saada kohdalleen kun löysäät lukitusmutteria niin samalla se kuuskolo pyörii auki, sitten sieltä alko vähän tuleen nestettäkin kun aukasin niin onko riskiä että saapi alkaa ilmaileen.
Avatar
miigu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 28.03.2005 20:04
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja miigu »

Onko muuten tietoa että sopiiko 190 koppasen mesun ratti w123 sen "ruorin" tilalle?
[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

miigu kirjoitti:Onko muuten tietoa että sopiiko 190 koppasen mesun ratti w123 sen "ruorin" tilalle?
Minkähän ikäisestä 123sesta on kyse? uudempiin sopinee, vanhempiin ei
Vastaa Viestiin