en tierä kuuluuko tänne mut siirtäkää jos oon vääräs paikas....
mut eli olen vaihtamas mersuun rallirattia, mut en saa vakiorattia millään irti....
eli lähteekö irroittamalla vain se kuusiokolopultti??
monet työkalut on jo hajonnut ku olen vääntänyt pulttia auki....
eli kertookaa nyt tietämättömälle.....
kiitos jo etukäteen....
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"
Kyllä se sillä kuusikolo avaimella lähtee ,mutta se varmasti kovin kiinni Koska se on kartio kyllä siinä tarvitaan vahva kaveri pitämään kiinni ja jatkovarsi on kokemusta samasta hommasta.
no onpas tiukkaan kiristelty. mulla on kaikki ratit irronnu ihan normaalilla räikällä ja kuusio hylsyllä rattilukkoa vasten vääntäessä. mutta jos ammut pulttipyssyllä niin voi olla paras kun kaveri pitää ratista vastaan ettei hajoo rattilukkokin samalla
kuitsi kirjoitti:no onpas tiukkaan kiristelty. mulla on kaikki ratit irronnu ihan normaalilla räikällä ja kuusio hylsyllä rattilukkoa vasten vääntäessä. mutta jos ammut pulttipyssyllä niin voi olla paras kun kaveri pitää ratista vastaan ettei hajoo rattilukkokin samalla
Joo no se hajoaa kyllä enemmin räikällä lukkoa vastaan väännettäessä.
Ilmakoneen voima kohdistuu paremmin siihen pulttiin.
Järki käteen.
uudempien 123 rattien keskiön pitäisi sopia. ainakin 124seen sopii
Siitä en tiiä että että käykö 24:nen keskiö 123:seen . Mutta 24:n keskiön pitäisi auki kyllä nuilla keinoilla kyllä todellakin! Pientä väkivaltaa vaatii kyllä jos meinaa sen keskiön saada irti!!
Ajattelin museorekisteröidä tuon -78 240 D:n, joten siinä ollut RAID:n puuratti jouti Coupen ratiksi ja laitoin takaisin alkuperäisen suurikehäisen "ruorin " Puuratti sopii Coupeen erittäin hyvin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
kttopar kirjoitti:Ajattelin museorekisteröidä tuon -78 240 D:n, joten siinä ollut RAID:n puuratti jouti Coupen ratiksi ja laitoin takaisin alkuperäisen suurikehäisen "ruorin " Puuratti sopii Coupeen erittäin hyvin.
Mukava kuulla, että joku aikoo vielä pelastaa 123-mersun, ja vieläpä museorekisteriin! Nostan hattua. Itsekin laittaisin oman 300D:n jo museorekisteriin ja vapauttaisin jatkuvasta ajosta, mutta iän puolesta ei ole vielä pitkään aikaan mahdollista (vm-82).
Syy siihen että ratin pultti oli tosi tiukassa on se, että pultti oli koko porukan järkevin. Vain se tajusi, ettei Mersuun voi laittaa mitään teinirat... eikun siis "rallirattia". Lopulta senkin oli sitten annettava periksi miesylivoiman edessä. Nyyh.
Sitäpaitsi ei pienikehäisen ratin takaa edes näe mittareita. Sen kehä tulee tarkalleen väärään kohtaan.
Ja mainitsen vielä, että silloin ennen vanhaan kun Mersuilla todella ajettiin rallia, niissä oli ihan alkuperäiset bakeliittiratit.
t: Mobilistit järjen puolesta ry.
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Daaz kirjoitti:Syy siihen että ratin pultti oli tosi tiukassa on se, että pultti oli koko porukan järkevin. Vain se tajusi, ettei Mersuun voi laittaa mitään teinirat... eikun siis "rallirattia". Lopulta senkin oli sitten annettava periksi miesylivoiman edessä. Nyyh.
Sitäpaitsi ei pienikehäisen ratin takaa edes näe mittareita. Sen kehä tulee tarkalleen väärään kohtaan.
Ja mainitsen vielä, että silloin ennen vanhaan kun Mersuilla todella ajettiin rallia, niissä oli ihan alkuperäiset bakeliittiratit.
t: Mobilistit järjen puolesta ry.
mielipiteensä kullakin!!
mut mun mielestä tollasella ralliratilla on parempi ohjatakki ku tollasella laivan ruorilla...
"onnistunut ohitus tehottomalla autolla perustuu ohitettavan täydelliseen yllättämiseen"
Kyllä minäkin olen alkuperäisyyden kannalla mutta silti minulla puuratti nahalla päällystettynä se on pirun paljon mukavampi pyöritellä kuin kärrynpyörän kokoinen alkuperinen Vähän kyllä haittaa mittarin näkyvyyttä, mutta sen oppii arvioimaa. Että Sillälailla!
En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa.
johtaja300 kirjoitti:En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa.
Jos sitä simpukan kuuskolo ruuvia löysennät eli pyörität auki päin niin sillon siellä simpukka kiristyy.
Sitä ei taida vissii kannattaa ihan välykseettömäksi kiriä.
Ja jos pyörtät sitä kuuskoloo sinne simpukan sisään päin eli ns. kiriä
nin silloin välysohjauksessa kasvaa.
Jos se simpukka menee liian tiukkaan niin pitemmän päälle se on entinen simpukka.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Siis olen sen aivan oikein löysännyt ja välystä ei ole vaan pelottaa menikö liika tiukalle mutta hyvältä nyt tuntuu kuitenkin, ratinkin vaihdoin ei ollut tiukassa.
Kyllä 124 tratti sopii123 juuri vahdoin 124 nahkaratin omaani ja on aivan sopivan kokoinen siitä irroituksesta jollei ole paineilmaa eikä pyssyä niin mene ja osta akkukäyttöine mutteripyssy ei maksa paljon mutta on ihme kapitus.Vähän on hidas kun se ottaa kierroksia ja napsauttaa tätä kun tekee jonkin aikaa niin ihme on jollei lähde eikä tarvitsee voimaa eikä riko paikkoja.
Nuo ratit on irronneet niin, että toinen vääntää räikällä ja toinen pitää ratista kiinni. Tarpeeksi vain voimaa kehiin niin kyllä aukeaa. Toiset on kuusiokololla ja toiset normaali mutterilla.
johtaja300 kirjoitti:En tiiä onko multa sitten käytetty w123:sesta ratti irti kun se on tälläkin hetkellä hieman vinossa, ei paljon mutta silleen että häirittee, eilen löysensin simpukan kuuskoloa ja ohjauksesta tuli hyvä, mistä tunnistaa jos sitä löysentää liikaa.
Itse ainakin aikoinaan säädin liian tiukalle,ja sen varmasti ajaessa lujempaa
tunnistaa jokainen millinkin ohjausliike aiheuttaa auton kääntymisen ja kun sitä yrittää korjata on kyyti melkoisen mutkikasta Hivenen kun jätti rattiin klappia niin johan tasoittui matkanteko
Vaikia saada kohdalleen kun löysäät lukitusmutteria niin samalla se kuuskolo pyörii auki, sitten sieltä alko vähän tuleen nestettäkin kun aukasin niin onko riskiä että saapi alkaa ilmaileen.