W124:n käsijarrun merkkivalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

W124:n käsijarrun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja kaarik »

W124:n käsijarrun merkkivalo vilkahtelee ajaessa. Mitäpä kannattaisi katsoa alkajaisiksi? Takapäästä vika mitä ilmeisemmin löytyy, missä on merkkivalon anturi?
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Jarrunesteet vähissä...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

auttaako jos jalalla nostaa poljinta ylöspäin?
power is nothing without control...
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Todennäkösesti käsijarrun etummaisen vaijerin kuori on nyplääntynyt tai vaijeri itsessään venynyt ajanmittaan. Itsellä sama ongelma ja kengällä ylöspäin nostaessa loppuu palaminen. Joko vaihtaa etummaisen vaijerin, laittaa jotain vaijerin kuoren pään ja sen kiinnikkeen väliin tai kehittää jonkun rautalankapatentin siihen käsijarruvalokytkimen päähän tai vastinpintaan (korotus, ettei polkimen roikkuminen saa kytkintä kytkemään).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tai yksinkertaisesti kirii auton alta sitä etummaista vaijeria.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ajoin muutama päivä takaperin "sama-vammaisella" -86 200D:llä 250 km jalka koko ajan käkkärinpoljinta nostaen. Eräs huippuasiantuntija suositteli vetämään polkimesta kuminauhan aurinkolippaan. :roll:

Alkaa jalka jo pelata pikkuhiljaa, ei pistele enää niin pahasti. :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

HAHAHAA :lol: , kuka lie ollu kyseinen "huippuasiantuntija"...

Kai tähänkin pitää vastata sitten...
Siinä polkimessa on palautusjousi, se voi olla poikki.
Katkaisin on siellä polkimen luona, kurkisteleppas sinne.

Jarrunesteen määrä ei vaikuta tähän merkkivaloon.
wiimax.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

dealer kirjoitti:HVM bongattu aamupäivällä Siilinjärven ABC:llä, lähti 200D:llä sudittamaan :shock: Tajunkangasta kohti. :D
ai tällä reissulla!
Oikea jalka suorana ja vasen sisään vedettynä? :roll:
autodidakti
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

felmit kirjoitti:
dealer kirjoitti:HVM bongattu aamupäivällä Siilinjärven ABC:llä, lähti 200D:llä sudittamaan :shock: Tajunkangasta kohti. :D
ai tällä reissulla!
Oikea jalka suorana ja vasen sisään vedettynä? :roll:
Silläpä, aika hankala ajoasento. :(
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
dealer kirjoitti:Siinä polkimessa on palautusjousi, se voi olla poikki.
Katkaisin on siellä polkimen luona, kurkisteleppas sinne.
Minun tietääkseni 124:ssa ei moista jousta ole. Vanhemmissa (123 tms) saattaa ollakin mutta 124:ssa poljin palautetaan auton alla olevalla jousella.

Nuohosin tuon polkimen seudun kerran aika tarkkaan, koska omassakin ropposessa on tuo sama vika. Etummainen vaijeri on minulla turhan tihkas, eikä jousi jaksa sitä kunnolla palauttaa. Valo sammuu yleensä parin kilometrin ajon tai 10 min seisotuksen jälkeen. Pitäisi vaan joskus (ensi kesänä tms) joutaa vaihtamaan.

Miten muuten suoritetaan sisontajarrun säätö etuvaijerin vaihdon jälkeen? WIS:in ohjeet ovat sen verran monivaiheiset ja vaatisivat nosturin (välillä käydään auton alla, sitten säädetään napoja ja taas mennään auton alle), että vaihtoehtoisista ohjeista ollaan kiitollisia.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

:roll: Täh?Käyttöohjekirja ja Alfamerin huolto-opuska olisivatten sitä mielipuolta että seisontajarrun valo ja nesteenmäärän merkkis tillottaisivat kylläskin samassa?Toivottavasti pääsisi näin helpolla...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jarrunestemäärän ja seisontajarrun merkkivalo on sama.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Kiitoksia, vinkeistä ei ole puutetta. Kun tulisi sellainen rako, että pääsisi ko. autolle analysoimaan, niin kertoisin sitten mistä tämä johtui. Poljin ja jarruneste ovat ainakin helppoja tarkistaa, auton alle en näillä keleillä lähde ryömiin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No niin :shock: ei ois sittekää pitäny vastata :evil: .

Eli luovutan suosiolla; ei oo jousta ja valo on sama molemmille. :roll:
Jatkakaa. :D

edit. auton alla on ainaki iso pallautinjousi :evil:
wiimax.fi
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Sami H. kirjoitti:Todennäkösesti käsijarrun etummaisen vaijerin kuori on nyplääntynyt tai vaijeri itsessään venynyt ajanmittaan. Itsellä sama ongelma ja kengällä ylöspäin nostaessa loppuu palaminen. Joko vaihtaa etummaisen vaijerin, laittaa jotain vaijerin kuoren pään ja sen kiinnikkeen väliin tai kehittää jonkun rautalankapatentin siihen käsijarruvalokytkimen päähän tai vastinpintaan (korotus, ettei polkimen roikkuminen saa kytkintä kytkemään).
Ompa taas ehdotus. Vai RTL:=rautalanka
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

soininen kirjoitti:
Sami H. kirjoitti:Todennäkösesti käsijarrun etummaisen vaijerin kuori on nyplääntynyt tai vaijeri itsessään venynyt ajanmittaan. Itsellä sama ongelma ja kengällä ylöspäin nostaessa loppuu palaminen. Joko vaihtaa etummaisen vaijerin, laittaa jotain vaijerin kuoren pään ja sen kiinnikkeen väliin tai kehittää jonkun rautalankapatentin siihen käsijarruvalokytkimen päähän tai vastinpintaan (korotus, ettei polkimen roikkuminen saa kytkintä kytkemään).
Ompa taas ehdotus. Vai RTL:=rautalanka
No mutta toimii.
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Asia selvisi. Jarrunesteet olivat vähissä ja niiden lisääminen poisti ongelman. Käsijarrupoljin on timangissa kunnossa kuten Mersun muutkin liikkuvat osat yleensä ainakin vielä näillä kilometreillä (230 000). Kiitos.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Sama vika Rahikaisella, valo vilkkuu. Meidän silmään tuikkivan punaisen valon syy on kyllä puolestaan just tuossa vaijerin venymisessä/kuoren krymppääntymisessä.

Eli mites toi vaijerien säätö tapahtuu? Onko todella niin että vaijeria kirittäessä säädetään juuri tuosta etuvaijerista löysät pois? Jarrukenkiä ei varmaan minun tapauksessani ole tarvista säätää, takapää on muutaman (4) naksauksen jälkeen lukossa. Ite ymmärsin Alfamerin tekstistä että säätö tapahtuu takimmaisten vaijerien kireyttä muuttamalla. Voi kun ei olis näin laiska, niin vois joskus ryömiä sinne auton alle eikä tarttis kysellä näin tyhmiä... :oops:

Eli lyhyesti: Vaikuttaako vaijerien kiristys tuohon valon tuikkeeseen vai onko suoraan hankittava uusi vaijeri? (Olen mopoiästä päästyäni vastustanut rautalanka/sinitarra/maalarinteippikorjauksia)
Suomalainen häviää aina!
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Rautalankaviritys oli ns. vertauskuvallinen toimenpide. Olis pitänyt tietysti laittaa lainausmerkkeihin. Rautalankapatentti kun on vaan kulkenut semmosena käsitteenä kaikenlaisista epämääräsistä virityksistä.

Mun käsityksen mukaan kun sitä etummaista vaijeria ei pysty mistään säätämään. Eikös se linkku siellä alla säädä niitä takavaijereita? Vai väärinkös olen ymmärtänyt?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eli ei kait auta muu kuin etuvaijerin osto. Itsekin ymmärtäisin (rakennetta tarkemmin tutkimatta) että siitä välipulikasta säädetään just niitä takavaijereita.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Kuinkas tuo etummaisen vaijerin vaihto tapahtuu? Lähinnä sisustan osalta, mitä sieltä tarvitsee purkaa?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

PK kirjoitti:Kuinkas tuo etummaisen vaijerin vaihto tapahtuu? Lähinnä sisustan osalta, mitä sieltä tarvitsee purkaa?
:arrow:
autodidakti
Vastaa Viestiin