190 2.0 temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

190 2.0 temppuilee

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Auto on 1990 2.0 kaasarivekotin ja sillä on ajettu 117000km. Tulpat ym. sähköhärpättimet joko vaihdettu tai tarkistettu. Silmämääräisesti ei näy mitään irtonaisia tai puuttuvia osia.

No nyt alkoi vekotin temppuilemaan. Eli joskus kylmäkäynnistyksen jälkeen jää käymään about 1500rpm ja sitten laskee kohdalleen. Mutta ei aina tätäkään.

Paikallaan kun antaa kaasua reilusti, niin palauttaa jotenkin liian kauan eli "omituisesti". Tämä on aina.

Maantieajossa esim. 80-120km/h kun kaasupolkimen asentoa muuttaa vähän, niin nykii jonkin verran - ei siis katko mitenkään reilusti, mutta pientä nykimistä havaittavissa.

Mikä on on vialla?? Onko hyviä vinkkejä?
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Avatar
Sami.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Su 18.09.2005 23:06
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Viesti Kirjoittaja Sami.M »

Tulpan johot? jakaja?? mulla ainakin oli kans propleemii tos vuos sit... mut todettii et vika on vaan halppis piuhois... kun kerran pitää olla ne vastukset päis
VW Golf Variant TDi -97 ++90hv++
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Kaikki on alkuperäistä kamaa ja just tähän saakka laajimmassa eli 120000km huollossa tarkistettua tai vaihdettua. Autolla ajettu about tonni tuon huollon jälkeen.

Ei viitsisi alkaa vaihtamaan summassa kaikkea mahdollista eikä viedä heti liikeeseen saamaan valohoitoa. (no toki siellä joskus saadaan kuntoonkin jotain, mutta yhtäkaikki lasku on iso)
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Voisko olla niinkin helppo homma, että kyseessä on nahistava kaasuvaijeri tai kaasuttimen vivusto. Esim. kosteus vaijerissa ja pikku pakkanen voivat hyvinkin jarruttaa osien vaivatonta liikkumista. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Voihan se kyllä ollakin. Jotenkin vain ei sovi tuohon matkavauhdilla nykimiseen.

Se tosiaan tasaisella ajolla "ikäänkuin" nykii eli veto ei ole tasaista ja helpoiten sen saa tuntumaan, kun liikuttaa aavistuksen kaasupoljinta.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko kaasuttimessa öljyä?
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

SekkiC126 kirjoitti:Voihan se kyllä ollakin. Jotenkin vain ei sovi tuohon matkavauhdilla nykimiseen.

Se tosiaan tasaisella ajolla "ikäänkuin" nykii eli veto ei ole tasaista ja helpoiten sen saa tuntumaan, kun liikuttaa aavistuksen kaasupoljinta.
Ja seokset on säädetty?
Voihan siellä olla joku kaasuläpän kiinnitys tms. löysällä, ja pienikin nykäisy liikuttaa palikoita hetkeksi suhteettoman paljon. Näkemättä paha sanoa kyllä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Pitää aloittaa tsekkaaminen vaikka noista. Ihmetyttää vain se, että helevetin isossa huollossa ´(1100€ ) käytetty auto ei mene tuhatta km pidempää. Ja varsinkin, jos viaksi paljastuu seoksien säätö tai puuttuvat öljyt kaasarista.

Tässä ongelmassa hyvää on se, että se alkoi kerralla ilman "välivaiheita" (aamulla toimi ja iltapäivällä oli vika) eli se voisi kieliä jonkun yksittäisen syyn löytymisestä.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

saattaa olla happitunnistin rikki :wink:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

ilmavuoto?
power is nothing without control...
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

kaasuvivusto..?
imusarjan tiivisteen vuoto..? (ei välttämättä näy päälle päin)
joku muu vuoto... (auto käyntii ja suihku starttipilottia letkujen juuriin yms...)

olikohan ne nämä niitä "strömbergin" kaasarilla olevia tekeleitä :shock: ?
jos on niin öljyn tarkistus..


ps..eikös tuo "römpylän" kaasari ole vanhemmiten melko vaivanen--->korvaus weber :mrgreen:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Tuota...kukahan olisi pääkaupunkiseudulla sellainen guru näissä käyntihäiriöasioissa, että kannattaisi viedä 190 hoitoon??

Onko kenelläkään kokemusta? Taitaa Rolle ainakin olla enemmän tuollainen huolto- ja kovan raudan korjauspaja ennen kuin säätöihin perehtynyt?? Voin olla toki väärässäkin.

Mutta joku alaan vihkitynyt ammattilainen taitaa olla kivuttomin ja nopein tapa hoitaa homma tällaisessa tapauksessa :D
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Aku P kirjoitti:Hmm. Voisko olla niinkin helppo homma, että kyseessä on nahistava kaasuvaijeri tai kaasuttimen vivusto. Esim. kosteus vaijerissa ja pikku pakkanen voivat hyvinkin jarruttaa osien vaivatonta liikkumista. :?
Minulta ääni tälle. Omassakin oli kumma kaasunpalautusongelma joka ilmeni viiveellä laskevilla kierroksilla ja tasanopeudella pienikin kaasunpolkimen liikutus aiheutti nykytystä, kun takerteleva vivusto pisti vastaan ja liikahti sitten liikaa -> nytkähtelyä.

Parani kulku huomattavasti vivuston puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen 8)
W124 230E -91
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

No tuo vivusto pitää tarkastaa heti, kun pääsen autoon käsiksi. Olisi kerrankin ns. helppo ja edullinen vika.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Unohtui mainita, että ainakin 124:n huolto-ohjeessa on maininta 20 tkm välein (vai oliko se 40 tkm.. no kuitenkin säännöllisin väliajoin) tehtävästä kaasuvivuston puhdistuksesta ja öljyämisestä.
W124 230E -91
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

olarin nesteellä on mersu tietämystä :D
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Niin..tosiaan auto on käynyt merkkiliikkeessä 120tkm huollossa noin 1000km sitten ja maksoikin vielä yli tonnin prkl.

Luulisi siihen rahaan tulevan myös rasvaukset :shock:
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

kaasari öljy

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

oliko niin ,että tuossa strömbergin-kaasarissa oli tuo öljyn lisäys tarve?

Entäs tuo pierupurkin kaasari?
edesmennyt
W201
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: kaasari öljy

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mikko1981 kirjoitti:oliko niin ,että tuossa strömbergin-kaasarissa oli tuo öljyn lisäys tarve?

Entäs tuo pierupurkin kaasari?
On. Strombergissa on muovinen korkki päällä kaasarissa, siitä öljyä. Oikea määrä selviää ohjekirjasta. Apteekista voi hakea muovisen lääkepruutan jolla siitä onnettomasta reiästä saa öljyt sisään siististi -- kannusta kaatamalla tuppaa menemään pitkin ketoa isompi osa.

Ainakin mulla oli myös Pierburgissa öljykorkki.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

SekkiC126 kirjoitti:Niin..tosiaan auto on käynyt merkkiliikkeessä 120tkm huollossa noin 1000km sitten ja maksoikin vielä yli tonnin prkl.

Luulisi siihen rahaan tulevan myös rasvaukset :shock:
kaasuvivuston voitelu tulee huollossa, ei vaijerin rasvauksista mitään puhuta muistaakseni.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiedä mersun kaasarikoneista, mutta jos se ei oo mikään öljy hommeli niin kokeile liikkuuko kaasari imusarjaan nähden? voisi vuataa siitä välistä tai sit voi vuataa kannen ja imusarjan välisestä kiinnityksestä. ne tiivisteet kait tuppaa ajan kanssa hapertuun, kun kosketuksissa pensan kanssa koko ajan.
W201 250DT 20V
w201 190E
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Kommentti tosta Rollen pajasta: Tietty jos haluat kanniskella euroja 500 luvulla varustettuna niin käy ihmeessä Veholla, katsoppa Risuja Veholle kirjoitus mm:ssa.
Noi Rolle ja Ruuskanen korjas jo silloin Mersuja kun osa Vehon asentajasta esitteli vielä vaipan sisältöä äitimuorille. Minä ainakin luotan siihen, että noissa ns. nyrkkipajoissa etsitään sitä edullisinta ratkaisua eikä vaan vaihdeta osia. Mikäänhän ei ole helpompaa kuin vaihtaa vaan uusi osa. :x
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Täyttä totta tuo edellinen.Ei tuo niin eksoottiselta vialta kuulosta että kannattaisi mennä Veholle kynittäväksi.Eikä siellä sen kummempia mekaanikkoja ole kuin muuallakaan..kokemusta on tästä itselläkin.
Eikös Strömberg-kaasuttimessa ole se (kumi)kalvo?.Siinä jos pienikin reikä niin oireilee kyllä.Helppo oli tarkistaa ainakin omassa ex:ssä.
Entä vaikuttaako tuo virranjakajan kyljessä oleva alipainesäädin muuta kuin kiihdytyksissä?Tietääkseni ainakin silloin (rikki ollessaan) nykii,ja ties mitä muuta sitten?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Kalvon rispaantuminen vois olla yks vaihtoehto tai suutinneulan takeltelu. Mitäs alan firmoja on olemassa? Kaasutinexpert ja öööh... mikäs se toinen oli Mopo-sport... joku tollanen, nimestään huolimatta taitaa autojenkin kaasuttimet.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

hae uusi kalvo kaasariin ei ole kallis jos ei vika ole siinä niin on ainakin vaihdettu helppo vaihtaa itse
Avatar
ATT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 04.03.2005 16:31
Paikkakunta: Mikkeli & Pieksänmaa

Viesti Kirjoittaja ATT »

Itellä kans toi pierupurkin kaasutin 190:ssä on aiheuttanut pään vaivaa. Auto
käynisty erit. huonosti vaikka ulkolämpötila reilusti plussan puolella, sammuili
risteyksiin ja joutu käyttää kaasua reilunlaisesti liikkeille lähdöissä. Vika oli
öljyn puute kaasarissa. Ehdin jo kysellä uudenkin kaasarin hintaa, ei ollu
kovin halpa, reilu 1900€ :shock:
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Hyviä ohjeita tippuu tasaiseen tahtiin - hieno homma. Vkl aikana ehdin tutustua ongelmaan ohjeiden kera. Eiköhän se jo näillä selviä.

Kerron tuloksesta.
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

No nyt on vikaa tutkittu ja kyllähän sieltä löytyi vinkkien mukainen ongelma:

Kaasari on Pierburg, jossa kaikki vivut, vaijerit, sähköliittimet ym. olivat uutta vastaavassa kunnossa eli rasvoissa, kiiltävät, puhtaat ja kaikin puolin hyvän näköiset.

Mutta kaasarin kumijalkapa ei ollutkaan eli siellä oli murtuma. Eli kumijalka käteen (ei tällä kertaa alle) ja kauppaan uutta ostamaan.

Sen vaihdoin ja auto porskuttaa taas erinomaisen hyvin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä.

ps. 190 on muuten kaupan 8) katselkaa myytävistä lisäinfoa
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Vastaa Viestiin