ilmavikaa c 220 D vm-98

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

ilmavikaa c 220 D vm-98

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

Nyt kaivattaisiin asiantuntijan apua. Auto on siis c 220 d vm-98 eli ei vielä cdi ja ajettu on 150 tkm (suomiauto). Polttoaine suodattimelle tuleva letku täyttyy lähes täysin ilmalla kun auton sammuttaa! Aikaa letkun täyttymiseen menee noin puoli tuntia - tunti. Pa- suodatin ja suodattimen pidike on uusia ja samoin kirkkaat letkutkin liitimineen. Auto tekee myös välillä epc häiriötä mutta aika harvoin! Häiriö tulee kun kone on lämmin ja ajoa on kertynyt jo kymmeniä kilometrejä eli ei koskaan kylmänä! Mikä avuksi? Onko se selvä että lucas on työnsä suorittanut vai voiko olla että syy on suuressa ilmamäärässä???
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa vastaavassa näkyy kans tuota ilmaa menevän. Ja laitteisto on tietysti aika tarkka ilmalle. Pumpusta ilmavaivat tuskin johtuu, koska sitä tulee kokoajan käydessä. Kaveri vaihtoi omaansa vanhan mallin suodatin jalan ja putket korvasi letkulla. Nyt kuulema riittää kun lämmintä avainta näyttää niin on jo käynnissä. Pitäis itellekin kokeilla moista projektia....
Joku mersupurkaamo??
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

niin voihan se olla mahdollista että se epc häiriö tulee siitä kun ilmaa menee ja sitä kulkee siellä myös auton käydessä! Aina silloin tällöin menee iso kupla!
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

eikö kenelläkään olisi vinkkiä mistä kyseinen ilmavika voisi tulla? mikä on se pieni musta kotelo johon tulee naftaputki ja siitä kotelosta se jatkaa matkaansa kirkkaalla letkulla pa- suodattimeen?
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itsellä tuo epc.merkkivalo on ruvennut syttymään joka ikinen aamu.Kesä meni jotenkin.Syttyy ainoastaan kylmänä.Muuten lähtee käymään,kuin palmupuun alta.Täytyy vaan sammuttaa ja startata uudestaan.Merkkivalo sitten sammuu.
Keväällä vaihdoin nuo kirkkaat putket o-renkaineen+molemmat uudet suodattimet.Uudet ylivuotoputket.Ei mitään vaikutusta asiaan.
Autolla ajettu nyt 336 tkm.Edellinen omistaja on tehnyt jotain jo pumpulle.Luultavasti tiivisteet.Onkohan nyt sähköosien vuoro?
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Lucas

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Löytyykö pumpun numero jostain helposti?Vai täytyykö purkaa puoli autoa?
Kuopion dieselhuolto sanoi kirjanneensa kaikki huollettavat pumput.
Olisi hyvä tietää,mitä edellis kerralla edellinen omistaja on teettänyt.
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

en tiedä mistä näkyy pumpun numero! mulla on periaattessa just päinvastoin auto ei kylmä temppuile mutta lämpösenä aina silloin tällöin!! vika ei ole päivittäistä mutta viikottaista kylläkin! se on siinä myös erikoinen juttu että kun se tekee häiriön ja auton sammuttaa niin häiriö tulee yleensä aina uudestaan. auton pitää olla kymmenisen minuuttia sammuksissa niin taas voi mennä useita päiviä ettei häiriötä tule!
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

niin löytyisikö ketään asiantuntiaa???
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmavaivoja ?

- Kirkkaat putket ja O-renkaat.

- Pumpun kyljessä on "elektroninen sammutin", siinä on yksi O-rengas, ja itse sammutin voi olla halki, se on muovia.

- Pieni rasia moottorin/imusarjan kyljessä josta polttoaine kulkee läpi on lämmitin, se voi olla halki.

- Suodatinjalka halki

Yleensä oireilevat niin että kylmänä ei tahdo saada käyntiin.
Testeri kertoo jotain pumpun vioista.
wiimax.fi
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Epc

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä on myös "tyhjää" toisessa kirkkaassa putkessa.Ilmestyy melko pian
auton seisoessa.Vaihdoin keväällä nuo kirkkaat putket ja paluuputket ja suodattimet.Kesällä ongelma oli poissa.Syksyn viiilentyessä ongelma tuli taas.Mietin,et jos on ilmasta johtuvaa,miksei sitten syty auton ollessa
lohkolämmityksessä?Ei ilma sieltä minkään häviä.Epäilyttää,et onko jokin
anturi?Kerran on syttynyt lämpöisenä ajaessa.
Autoon on näköjään asennettu sähköpumppu auton alle ja
paluupuolelle takaiskuventtiili.Moni on sanonut,et takaiskuventtiili paluupuolelle.Miksei laiteta tulopuolelle?Itsellä olis ehjä magneettiventtiili.
Voisko laittaa tulopuolelle?
Veholla tuli vikakoodit:määränsäätö ja jakaja-akselin asema-anturi ja säätöpiiri.
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

letkut ja suodattimen kansi on vaihdettu! tänään aukasin pa- suodattimen niin siellä oli puolet ilmaa??? aika erikoista! eihän niihin kirkkaisiin letkuihin pitäisi tulla ilmaa kun mootori on sammutettu ja aikaa on kulunut puolisen tuntia? mulla imupuolen letku täyttyy lähes täysin ilmasta! käynnistettäessä ja oikein kun laittaa kierroksia huomaa että imupoulen letkusta tulee ilmaa suodattimelle ja jatkaa matkaansa pumpulle!
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

apua olisin edelleen vailla että jos joku vain tietäisi mistä moiset oireet voi johtua!!! etenkin se ilma ihmetyttää... kuuluuko sitä tulla niihin kirkkaisiin letkuihin auton sammutettua???
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

sebastian78 kirjoitti:apua olisin edelleen vailla että jos joku vain tietäisi mistä moiset oireet voi johtua!!! etenkin se ilma ihmetyttää... kuuluuko sitä tulla niihin kirkkaisiin letkuihin auton sammutettua???
Ei kuulu vaan järjestelmässä on ilmavuoto jossakin päin. Jatka vain etsintöjä. Haulla täältä forumilta löytyy todella paljon asiaa.

Jos et muuten saa ilmavaivoja asettumaan, käänny korjaamon puoleen ja pyydä asentamaan takaiskuventtiili tulolinjaan ja solenoidiventtiili paluuputkeen. Nehän eivät ilmavuotoa paikkaa, mutta estävät polttoaineen valumisen tankille saakka.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ilmavaivoja

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itsellä toi epc-merkkivalon syttyminen on päivittäistä.Syttyy jopa 10 km:n ajon jälkeen käynnistäessä auto uudestaan.Tyhjää on toisessa kirkkaassa letkussa.Kuten aikaisemmin jo totesin,lämmityksessä ei oireile mitenkään.
Joten tuskin on ilmavikaa.Kylmänäkin käynnistyy sahaamatta,paitsi sitten menee häiriötilaan.
Joskus on syttynyt pitkän moottoritieosuuden päätyttyä.
Veholla tuli vikakoodit määränsäädin+jakaja-anturi.Tuomio oli siis pumppuvika.
Vahvasti epäilen,et jokin lämpötila-anturi pumpulla.Täytys rakennella
jokin vastus,jotta sais "hämättyä" .Tietäis vaan mihin sen laittaa.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Suodattimen vaihdon yhteydessä on kyllä epc-merkkivalo joskus syttynyt.
Mietin vaan ,mitä tulee vikakoodiksi,jos järjestelmässä ilmaa?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Menee vähän OT:n puolelle ja ehkä saivarteluksikin, mutta tässä vuosien aikana seuratessani näitä Lucas pummpuihin liittyviä keskusteluja olen aina miettinyt tuota mystistä epc valoa. Nyt piti sitten mennä autoon, kääntää virrat päälle ja tarkistaa asia. Ei siellä minun autoni ( C 220d) kojetaulussa ole lainkaan sellaista epc valoa vaan EDC valo kuten muistelinkin. Lieneekö kyseessä yleinen lukihäiriö, vai käytetäänkö eri malleissa eri merkkivaloa?
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

kyllä ainakin c 220 d vm- 98 ssa on nimenomaan epc valo eikä se ole lukihäiriö :lol: en ole vielä saanut ilmoja pois putista mutta etsiminen alkaa todellisesti ensi viikolla ja otn imusarjan pois! onkohan sen irottamisessa jotain erikoista ja erikseen huomioitavaa??
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

EPC

Viesti Kirjoittaja matti virta »

EPC valohan se on (-97 E220D )ja kyllä sitä ilmaa menee niissä kirkkaissa letkuissa ja kun auto on auto seissyt jonkin aikaa niin ilmakupla on letkussa,
mutta minun auto toimii silti normaalisti.
Suodattimen vaihdon yhteydessä joskus EPC -valo syttyy.
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Ei siinä imusarjan poi s ottamisessa ihmeempiä konsteja ole torxia siinä tarvitaan, puhdista sarja ja imuputki paskasta ja poista pakokaasun takaisin kierrätys,sitä ei tarvita,haulla löytyy ohjeita,ei se imu sarja noihin ilmavaivoihin vaikuta,etsintää.tere
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Kyllä se valo tässä minun C 220D -94 mallissa on ainakin EDC, mutta voihan olla, että uudemmissa on merkintää muutettu. Tässä kuva ohjekirjasta:

Kuva


Mistähän tuo lyhenne EPC mahtaa muuten tulla? tuon D:n nimittäin voi helposti päätellä dieseliksi, mutta P:lle en yhtäkkiä keksinyt hyvää vastinetta :lol:
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

epäilen että epc tarkoittaa electronic power control!! niin imusarjassa sitä vikaa ei varmasti olekkaan mutta pääsisi helpommin käsiksi pumpulle!!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kato vielä se polttoaineen esilämmitin siinä sylinterikannen kupeessa. Pumppu vika se ei voi olla jos kerran ilmaa on jo pumpulle tullessaan. Tottakai häiriövalo syttyy jos auto ei saa polttoainetta, häiriö se on sekin.
Joku mersupurkaamo??
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

sebastian78 kirjoitti:epäilen että epc tarkoittaa electronic power control!! niin imusarjassa sitä vikaa ei varmasti olekkaan mutta pääsisi helpommin käsiksi pumpulle!!
Kyllä silloin tulee paremmin tilaa.tere
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

EDC= Electronic Diesel Control

Tuo on boschin termejä. Jospa Bosch on tuumannut, ettei EDC-nimitystä saa käyttää lucaksen järjestelmien kanssa. Voisi vaikka maine mennä. MInkä onkin ollut viisas päätös, sillä näkyy lucas jatkavan samaa selkeää linjaa, minkä se aloitti jo vuosikymmeniä sitten.
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

niinhän se edc tarkoittaa kysäisin sen huololikkeestä vaikkakaan vehoon ei tunnu voivan paljonkaan luottaa! se polttoaineen esilämmitin on aivan hyvän näköinen eikä siinä ole vuotoja mutta ehkäpä sekin pitää sit vaihtaa! kiitos kaikille kovasti vinkeistä! :lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vielä kerta kiellon päälle. Pistäppä takaiskuventiili sinne polttoaineen tuloputkeen jonnekin sinne esilämmittimen imupuolelle. Pitäsi auttaa ilmavaivoihin. Kun polttoaine ei pääse takaisin tankkiin, niin ei ilmankaan pitäisi enää päästä letkuihin. :idea:
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

mistä sellaisen takaisku venttilin voisi ostaa??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takaiskuventtiilin saat dieselkorjaamolta tai varaosaliikkeestä.

Venttiili pitäisi laittaa tankin lähelle.

Lisäksi pitäisi laittaa venttiili paluuputkeen, siitäkin se polttoaine pääsee valumaan tankkiin.
Paluuputkeen ei voi laittaa takaiskuventtiiliä oikeaan suuntaan, siihen pitäisi olla sähköventtiili.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin