SLC450-74 venttiilinsäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

SLC450-74 venttiilinsäätö

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

Eli onko vanhanrouvan venttiilinsäätö hydraulinen vai löytyykö venakopan alta säätöjä ruuvailtavaksi. Miten muiden kaseissa, onko venttiilikoneisto esim. tyhjäkäynnillä äänekäs?
Mielestäni omani rapistelee ja voisi olla hiljaisempikin. Onko syytä huolestua?

-Sami
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC450-74 venttiilinsäätö

Viesti Kirjoittaja sl350 »

SLC kirjoitti:Eli onko vanhanrouvan venttiilinsäätö hydraulinen vai löytyykö venakopan alta säätöjä ruuvailtavaksi. Miten muiden kaseissa, onko venttiilikoneisto esim. tyhjäkäynnillä äänekäs?
Mielestäni omani rapistelee ja voisi olla hiljaisempikin. Onko syytä huolestua?

-Sami
Ventiilinsäätö on ruuvattava (kitkaruuvi, erikoisavain helpottaa). Säätöarvot lämpimänä yli 45 astetta. Pako 0.25, imu 0.15 viileenä alle 30 astetta pako 0.20, imu 0.10. Venakopat pois ja tulpat irti sit vaan laturista pyörittelet nokat kohti kattoo. Pieni rallatus ok, näin ainakin sl350-75 :roll: t. Jukka
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: SLC450-74 venttiilinsäätö

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

sl350 kirjoitti: kohti kattoo. Pieni rallatus ok, näin ainakin sl350-75 :roll: t. Jukka
Nusander... eikö malli kuitenkin ole 350 SL? Mallinimien uudistushan tuli 1993, eikä se toimi takautuvasti. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mersuissa joissa on venttiilien säätöarvojen tarra etupellissä on mekaaniset nostajat. Näin ainakin pitäisi olla. 4,5 on usein mitä erilaisempia äänimaailmoja, toivottavasti tässä on kyse vain venojen säädöistä.
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Re: SLC450-74 venttiilinsäätö

Viesti Kirjoittaja marcus »

[quote="SLC"]Eli onko vanhanrouvan venttiilinsäätö hydraulinen vai löytyykö venakopan alta säätöjä ruuvailtavaksi. Miten muiden kaseissa, onko venttiilikoneisto esim. tyhjäkäynnillä äänekäs?
Mielestäni omani rapistelee ja voisi olla hiljaisempikin. Onko syytä huolestua?

Ajokkini 350 SLC:n M116.984 moottori, jossa on hydraulinen venttiilinvälyksen
säädelmä rallattaa 0,76 sek. käynnistäessä pitkän seisokin (siis auton-seisokin) jälkeen. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä voi aistia hieman terävän kontaktiäänen - tosi vaimean - joka tasoittuu parin minuutin ajon jälkeen. Tämä kaikki siis jos auto on kunnossa - ja kuulo Tosin äänet ovat olemassa vaikka olisi huonompi kuulokin. Jos taas muut eivät kuule ns. ääniä niin silloin kannattaa tutkituttaa myös itsensä ja muutoinkin kuin pelkästään kuulon osalta. V8:n pääasiallinen ääni on tasainen pehmeä jyminä - se josta naapurikin tykkää. Puhuit "rapinasta" joten kannattaa vilkaista myös jakoketjua ja kiristäjää. Muuten pikkukilinöihin auttaa kun ruuvaa Beckerin säätimiä kaakon suuntaan.

Marcus
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: SLC450-74 venttiilinsäätö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

marcus kirjoitti: Muuten pikkukilinöihin auttaa kun ruuvaa Beckerin säätimiä kaakon suuntaan. Marcus
Toinenkin keino on. Tiedä häntä, onko enää saatavilla tätä kovaakin kuumuutta ja öljyä kestävää jonkin sortin silikonipinnoitetta, jonka olisi määrä abrosboida rapinoita. Tätä olen joskus kuullut ruiskutetun / valetun venakoppien sisäpuolelle pienemmän mekaanisen melun toivossa. Lopputulosta en tosin ole päässyt kuulemaan. Arvelenpa vain, notta sitten se mekaaninen melu vasta alkaakin, jos moinen sitkoinen "matto" pääsee irti ja sotkeutuu venakoneistoon.... :shock: :lol: :shock: :lol: :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin