OM603 turbon himmelit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Mitä mahtavat olla seuraavat aparaatit pumpun ohessa?

-Punainen mötti pumpun päässä johon menee sähköjohtoja.?
-Onko pumpun päällä oleva pienempi alipainekello, johon menee ruskea letku, sammutus?

-Mikä on se pumpun päällä oleva isompi alipainekello?

Pumpun kyljessä on alumiininen laite jossamusta pyöreä muovikansi ja mintunvihreitä muoviosia,mikä laite on?, siitä menee letku magneettiventtiilille, mikä magneettiventtiiliä ohjaa?
Laitteen alareunaan tulee pieni musta letku, mihin kytketään?


Mihin automaattilaatikon kyljessä olevalta alipainekellolta tuleva letku kuuluu kytkeä?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Sovittelen moturia täällä koppaan jota ei ole kyseisellä padalla ollut saatavana, ja nyt tuli hetki jolloin tarvitaan viisampien neuvoja.



[/img]
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se punainen mötikkä pumpussa on sähköinen tyhjäkäynnin säädin.
Pumpun päällä oleva n.30mm halkaisijaltaan oleva mötikkä on sammutin. Juuri siihen menee se ruskea letku.
Isompi "kello" on ahtopaineella toimiva syötön säädin.

Se iso alumiini laitos pumpun kyljessä on juuri automaattilaatikon alipaine säädin.
Päällä oleviin liittimiin toiseen laitetaan alipaine alipaine pumpulta ja toisesta laatikkoon. (En just nyt muista että kumminpäin letkun kuuluu) Se alareunan 90asteen kumi kulma vedetää vaikka auton sisätiloihin kojelaudan alle. Se on säätimen "huohotin" Eli sitä ei kytketä mihinkään mutta kannattaa suojata se putki niin ettei sinne pääse likaa.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Miten se kuuluu kytkeä se tyhjäkäynnin säädin, siihenhän menee kaksi johtoa, mulla on moottorin johtosarja ja joku isompikokoinen rele. Voiko sen muuttaa jotenkin mekaanisesti, tai manuaalisesti sähköllä säädettävästi toimivaksi?

Siihen alumiinimurikkaan menee ahtopaine magneettiventtiilin kautta, alipaineesta ei tietoakaan.


Kiitoksia vinkeistä.

-mikko-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sehän siis sammuu alipaineella.

Alumiinimurikkaan voi kytkeä ahtopaineen suoraan imusarjasta. Magneettiventiili on minusta tarpeeton.

Automaattilaatikon säätimeen letkut meni muistaakeni niin että laatikonletku etummaiseen ja alipainepumpulta takimmaiseen päällä. Eli siis vähän niin kuin väärinpäin.

Tyhjäkäynnin sähkösäätö ei ole välttämätön. Jos tyjäkäynti on säädetty pumpusta oikein, moottori käy lämpimän normaalisti ilman sitä säätöäkin. Säätö auttaa lähinnä kylmänä pitämään moottorin käynnin riittävän korkeana.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Mitä mahtavat olla seuraavat aparaatit pumpun ohessa?

-Punainen mötti pumpun päässä johon menee sähköjohtoja.?

Tyhjäkäynnin sähköinen tasain/korotin, ei tarvitse kytkeä, toimii ilmankin kunhan säätää tyhjäkäynnin sopivaksi.

Hyvin säädetty pumppu toimii oikein myös ilmastoinnin ja automaatin kanssa vaikka tämä tasain ei olisikaan toiminnassa.

Mikko Vuorsola kirjoitti:-Onko pumpun päällä oleva pienempi alipainekello, johon menee ruskea letku, sammutus?
Sammutin.
Mikko Vuorsola kirjoitti:-Mikä on se pumpun päällä oleva isompi alipainekello?
Morkooli, eli savutuksen esto, eli ahtopaineen tunnistin. Magneettiventtiili tässä linjassa on osa ylikuormitukssuojaa, eli imusarjan painekytkin ohjaa venttiiliä, ja katkaisee lisärikastuksen jos ahtopaine ylittää 1,15 bar.
Mikko Vuorsola kirjoitti:Pumpun kyljessä on alumiininen laite jossamusta pyöreä muovikansi ja mintunvihreitä muoviosia,mikä laite on?, siitä menee letku magneettiventtiilille, mikä magneettiventtiiliä ohjaa?
Laitteen alareunaan tulee pieni musta letku, mihin kytketään?
Automaattilaatikon modulaattori, jonka tehtävänä on matkia kaasuläppää, eli muuttaa alipaineen määrää kaasun asennon mukaan ja näin pehmentää vaihtoja pintakaasulla
Mikko Vuorsola kirjoitti:Mihin automaattilaatikon kyljessä olevalta alipainekellolta tuleva letku kuuluu kytkeä?
Juuri tuohon modulaattoriin, tai tarkemmin sen päällä olevaan vihreään kohoon.
Mikko Vuorsola kirjoitti:Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Sovittelen moturia täällä koppaan jota ei ole kyseisellä padalla ollut saatavana, ja nyt tuli hetki jolloin tarvitaan viisampien neuvoja.
Tsemppiä projektiin

edit: aha, pojat onkin jo vastaillut, mutta kertauksena sitten vaan
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Mikä muuten mahtanee olla siinä syöttöpumpun takana olevan alumiinisen laitteen, johon kaasuvivusto ym. kiinnityy, alla oleva sähköinen kytkin jossa on rulla lipan päässä, kytkin kytkee kun kaasuvivusto liikkuu.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Mikä muuten mahtanee olla siinä syöttöpumpun takana olevan alumiinisen laitteen, johon kaasuvivusto ym. kiinnityy, alla oleva sähköinen kytkin jossa on rulla lipan päässä, kytkin kytkee kun kaasuvivusto liikkuu.
Tarkoitat varmaan kaasuvivuston mikrokytkintä, muistaakseni ohjaa tuota tyhjäkäynnin säätöä, ja ilmastoiduissa myös ilmastoinnin kompuran poiskytkentää reilusti kaasua survottaessa.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Vielä löytyy kysyttävää... Mikä se alumiininen laite on joka auton edestäpäin katsottuna majailee pumpun takana, kotelo johon kaasuvivusto kiinnittyy?

Siitä tulee myösähköjohto jonka päässä on moninapainen liitin, otanko käyttöön, miten?

-mikko-

ps. tunnin sisällä savut. :)
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: OM603 turbon himmelit

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Vielä löytyy kysyttävää... Mikä se alumiininen laite on joka auton edestäpäin katsottuna majailee pumpun takana, kotelo johon kaasuvivusto kiinnittyy?

Siitä tulee myösähköjohto jonka päässä on moninapainen liitin, otanko käyttöön, miten?
Tuota ei omassa ole ollut, mutta veikkaan vakionopeudensäädintä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sehän se.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Kiitoksia kaikille vielä vinkeistä.

Ei tiennyt GD vuonna 83 kun linjalta lähti että miten maisema vielä kerran vaihtuu.

... pieni puoli päällä,asfaltilla,ilman jarrua paikaltaan nasta lautaan, kakkoselle vaihtaessa piirtää hetken neljällä, ja alla on 305:set... ensi viikolla tulee intercooler, ja sitten leimalle.

Laitan kuvia kunhan kerkiän.

-mikko-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, pidä jäähdytin kunnossa, ja tarkkaile lämpöjä. Kansi ei kestä suuria lämpöjä, vaan on aika arka hajoamaan. Cooleri auttaa asiaa, mutta vakioturbolla ahtopaineisiin ei saa kajota.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Mauri H. kirjoitti:Jep, pidä jäähdytin kunnossa, ja tarkkaile lämpöjä. Kansi ei kestä suuria lämpöjä, vaan on aika arka hajoamaan. Cooleri auttaa asiaa, mutta vakioturbolla ahtopaineisiin ei saa kajota.
Tarkoitatko että vaikka tulee iso cooleri niin vakioahtimella ei saa nostaa ahtopaineita? Nyt näyttäisi ahdot olevan noin 0,8 bar. Mitä täytyy tehdä että paineita voi korottaa?

Sellaista vielä että en saanut koneen omaa hehkurelettä pelaamaan, siinä on ohjausvirroille viisi napaa kun vanhassa releessä oli vain neljä, tässä on kirjaimella T - merkitty nasta. Mitä siihen pitäisi kytkeä vai mahtaako olla rikkinäinen koko rele.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikko Vuorsola kirjoitti:Tarkoitatko että vaikka tulee iso cooleri niin vakioahtimella ei saa nostaa ahtopaineita? Nyt näyttäisi ahdot olevan noin 0,8 bar. Mitä täytyy tehdä että paineita voi korottaa?
Riippuu oikeastaan millaista rpm aluetta aioit käyttää, vetävät kierrokset ylemmäs -> kone kuluttaa enemmän ilmaa ja siten ahtimella on täysi työ ylläpitää edes sitä vakiopainetta. Toki vakio rpm alueella pysyttäessä voi piirun nostaa painetta mutta marginaali on niin kovin pieni.

Suurempi ahdin siis antaa myöden nostaa paineita...(ja samalla vaihtuisi pakosarja jne), eikös noita ole aika kivasti saatavilla ja kohtuu helppo laittaa paikalleen.

Suuremman coolerin tai yleensäkin coolerin hyötyhän on juuri (tai myös), ettei tarvitse nostaa painetta, se sama 0,8 baria tarkoittaa huomattavasti kylmemmässä lämpötilassa huomattavasti enemmän happea, ja siten voi nostaa syöttöä ilman, että auto alkaa savuttamaan.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

.. ja vakiopumpullahan ei ole mitään syytä nostaa ahtoja. Pelkkä cooleri kyllä takaa riittävän ilmamassan täysilläkin syötöillä.
Vastaa Viestiin