OM603 turbon himmelit
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
OM603 turbon himmelit
Mitä mahtavat olla seuraavat aparaatit pumpun ohessa?
-Punainen mötti pumpun päässä johon menee sähköjohtoja.?
-Onko pumpun päällä oleva pienempi alipainekello, johon menee ruskea letku, sammutus?
-Mikä on se pumpun päällä oleva isompi alipainekello?
Pumpun kyljessä on alumiininen laite jossamusta pyöreä muovikansi ja mintunvihreitä muoviosia,mikä laite on?, siitä menee letku magneettiventtiilille, mikä magneettiventtiiliä ohjaa?
Laitteen alareunaan tulee pieni musta letku, mihin kytketään?
Mihin automaattilaatikon kyljessä olevalta alipainekellolta tuleva letku kuuluu kytkeä?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Sovittelen moturia täällä koppaan jota ei ole kyseisellä padalla ollut saatavana, ja nyt tuli hetki jolloin tarvitaan viisampien neuvoja.
[/img]
-Punainen mötti pumpun päässä johon menee sähköjohtoja.?
-Onko pumpun päällä oleva pienempi alipainekello, johon menee ruskea letku, sammutus?
-Mikä on se pumpun päällä oleva isompi alipainekello?
Pumpun kyljessä on alumiininen laite jossamusta pyöreä muovikansi ja mintunvihreitä muoviosia,mikä laite on?, siitä menee letku magneettiventtiilille, mikä magneettiventtiiliä ohjaa?
Laitteen alareunaan tulee pieni musta letku, mihin kytketään?
Mihin automaattilaatikon kyljessä olevalta alipainekellolta tuleva letku kuuluu kytkeä?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Sovittelen moturia täällä koppaan jota ei ole kyseisellä padalla ollut saatavana, ja nyt tuli hetki jolloin tarvitaan viisampien neuvoja.
[/img]
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: OM603 turbon himmelit
Se punainen mötikkä pumpussa on sähköinen tyhjäkäynnin säädin.
Pumpun päällä oleva n.30mm halkaisijaltaan oleva mötikkä on sammutin. Juuri siihen menee se ruskea letku.
Isompi "kello" on ahtopaineella toimiva syötön säädin.
Se iso alumiini laitos pumpun kyljessä on juuri automaattilaatikon alipaine säädin.
Päällä oleviin liittimiin toiseen laitetaan alipaine alipaine pumpulta ja toisesta laatikkoon. (En just nyt muista että kumminpäin letkun kuuluu) Se alareunan 90asteen kumi kulma vedetää vaikka auton sisätiloihin kojelaudan alle. Se on säätimen "huohotin" Eli sitä ei kytketä mihinkään mutta kannattaa suojata se putki niin ettei sinne pääse likaa.
Pumpun päällä oleva n.30mm halkaisijaltaan oleva mötikkä on sammutin. Juuri siihen menee se ruskea letku.
Isompi "kello" on ahtopaineella toimiva syötön säädin.
Se iso alumiini laitos pumpun kyljessä on juuri automaattilaatikon alipaine säädin.
Päällä oleviin liittimiin toiseen laitetaan alipaine alipaine pumpulta ja toisesta laatikkoon. (En just nyt muista että kumminpäin letkun kuuluu) Se alareunan 90asteen kumi kulma vedetää vaikka auton sisätiloihin kojelaudan alle. Se on säätimen "huohotin" Eli sitä ei kytketä mihinkään mutta kannattaa suojata se putki niin ettei sinne pääse likaa.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: OM603 turbon himmelit
Miten se kuuluu kytkeä se tyhjäkäynnin säädin, siihenhän menee kaksi johtoa, mulla on moottorin johtosarja ja joku isompikokoinen rele. Voiko sen muuttaa jotenkin mekaanisesti, tai manuaalisesti sähköllä säädettävästi toimivaksi?
Siihen alumiinimurikkaan menee ahtopaine magneettiventtiilin kautta, alipaineesta ei tietoakaan.
Kiitoksia vinkeistä.
-mikko-
Siihen alumiinimurikkaan menee ahtopaine magneettiventtiilin kautta, alipaineesta ei tietoakaan.
Kiitoksia vinkeistä.
-mikko-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Sehän siis sammuu alipaineella.
Alumiinimurikkaan voi kytkeä ahtopaineen suoraan imusarjasta. Magneettiventiili on minusta tarpeeton.
Automaattilaatikon säätimeen letkut meni muistaakeni niin että laatikonletku etummaiseen ja alipainepumpulta takimmaiseen päällä. Eli siis vähän niin kuin väärinpäin.
Tyhjäkäynnin sähkösäätö ei ole välttämätön. Jos tyjäkäynti on säädetty pumpusta oikein, moottori käy lämpimän normaalisti ilman sitä säätöäkin. Säätö auttaa lähinnä kylmänä pitämään moottorin käynnin riittävän korkeana.
Alumiinimurikkaan voi kytkeä ahtopaineen suoraan imusarjasta. Magneettiventiili on minusta tarpeeton.
Automaattilaatikon säätimeen letkut meni muistaakeni niin että laatikonletku etummaiseen ja alipainepumpulta takimmaiseen päällä. Eli siis vähän niin kuin väärinpäin.
Tyhjäkäynnin sähkösäätö ei ole välttämätön. Jos tyjäkäynti on säädetty pumpusta oikein, moottori käy lämpimän normaalisti ilman sitä säätöäkin. Säätö auttaa lähinnä kylmänä pitämään moottorin käynnin riittävän korkeana.
Re: OM603 turbon himmelit
Mikko Vuorsola kirjoitti:Mitä mahtavat olla seuraavat aparaatit pumpun ohessa?
-Punainen mötti pumpun päässä johon menee sähköjohtoja.?
Tyhjäkäynnin sähköinen tasain/korotin, ei tarvitse kytkeä, toimii ilmankin kunhan säätää tyhjäkäynnin sopivaksi.
Hyvin säädetty pumppu toimii oikein myös ilmastoinnin ja automaatin kanssa vaikka tämä tasain ei olisikaan toiminnassa.
Sammutin.Mikko Vuorsola kirjoitti:-Onko pumpun päällä oleva pienempi alipainekello, johon menee ruskea letku, sammutus?
Morkooli, eli savutuksen esto, eli ahtopaineen tunnistin. Magneettiventtiili tässä linjassa on osa ylikuormitukssuojaa, eli imusarjan painekytkin ohjaa venttiiliä, ja katkaisee lisärikastuksen jos ahtopaine ylittää 1,15 bar.Mikko Vuorsola kirjoitti:-Mikä on se pumpun päällä oleva isompi alipainekello?
Automaattilaatikon modulaattori, jonka tehtävänä on matkia kaasuläppää, eli muuttaa alipaineen määrää kaasun asennon mukaan ja näin pehmentää vaihtoja pintakaasullaMikko Vuorsola kirjoitti:Pumpun kyljessä on alumiininen laite jossamusta pyöreä muovikansi ja mintunvihreitä muoviosia,mikä laite on?, siitä menee letku magneettiventtiilille, mikä magneettiventtiiliä ohjaa?
Laitteen alareunaan tulee pieni musta letku, mihin kytketään?
Juuri tuohon modulaattoriin, tai tarkemmin sen päällä olevaan vihreään kohoon.Mikko Vuorsola kirjoitti:Mihin automaattilaatikon kyljessä olevalta alipainekellolta tuleva letku kuuluu kytkeä?
Tsemppiä projektiinMikko Vuorsola kirjoitti:Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Sovittelen moturia täällä koppaan jota ei ole kyseisellä padalla ollut saatavana, ja nyt tuli hetki jolloin tarvitaan viisampien neuvoja.
edit: aha, pojat onkin jo vastaillut, mutta kertauksena sitten vaan
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: OM603 turbon himmelit
Mikä muuten mahtanee olla siinä syöttöpumpun takana olevan alumiinisen laitteen, johon kaasuvivusto ym. kiinnityy, alla oleva sähköinen kytkin jossa on rulla lipan päässä, kytkin kytkee kun kaasuvivusto liikkuu.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: OM603 turbon himmelit
Tarkoitat varmaan kaasuvivuston mikrokytkintä, muistaakseni ohjaa tuota tyhjäkäynnin säätöä, ja ilmastoiduissa myös ilmastoinnin kompuran poiskytkentää reilusti kaasua survottaessa.Mikko Vuorsola kirjoitti:Mikä muuten mahtanee olla siinä syöttöpumpun takana olevan alumiinisen laitteen, johon kaasuvivusto ym. kiinnityy, alla oleva sähköinen kytkin jossa on rulla lipan päässä, kytkin kytkee kun kaasuvivusto liikkuu.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: OM603 turbon himmelit
Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Vielä löytyy kysyttävää... Mikä se alumiininen laite on joka auton edestäpäin katsottuna majailee pumpun takana, kotelo johon kaasuvivusto kiinnittyy?
Siitä tulee myösähköjohto jonka päässä on moninapainen liitin, otanko käyttöön, miten?
-mikko-
ps. tunnin sisällä savut.
Vielä löytyy kysyttävää... Mikä se alumiininen laite on joka auton edestäpäin katsottuna majailee pumpun takana, kotelo johon kaasuvivusto kiinnittyy?
Siitä tulee myösähköjohto jonka päässä on moninapainen liitin, otanko käyttöön, miten?
-mikko-
ps. tunnin sisällä savut.

Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: OM603 turbon himmelit
Tuota ei omassa ole ollut, mutta veikkaan vakionopeudensäädintä.Mikko Vuorsola kirjoitti:Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Vielä löytyy kysyttävää... Mikä se alumiininen laite on joka auton edestäpäin katsottuna majailee pumpun takana, kotelo johon kaasuvivusto kiinnittyy?
Siitä tulee myösähköjohto jonka päässä on moninapainen liitin, otanko käyttöön, miten?
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Kiitoksia kaikille vielä vinkeistä.
Ei tiennyt GD vuonna 83 kun linjalta lähti että miten maisema vielä kerran vaihtuu.
... pieni puoli päällä,asfaltilla,ilman jarrua paikaltaan nasta lautaan, kakkoselle vaihtaessa piirtää hetken neljällä, ja alla on 305:set... ensi viikolla tulee intercooler, ja sitten leimalle.
Laitan kuvia kunhan kerkiän.
-mikko-
Ei tiennyt GD vuonna 83 kun linjalta lähti että miten maisema vielä kerran vaihtuu.
... pieni puoli päällä,asfaltilla,ilman jarrua paikaltaan nasta lautaan, kakkoselle vaihtaessa piirtää hetken neljällä, ja alla on 305:set... ensi viikolla tulee intercooler, ja sitten leimalle.
Laitan kuvia kunhan kerkiän.
-mikko-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Tarkoitatko että vaikka tulee iso cooleri niin vakioahtimella ei saa nostaa ahtopaineita? Nyt näyttäisi ahdot olevan noin 0,8 bar. Mitä täytyy tehdä että paineita voi korottaa?Mauri H. kirjoitti:Jep, pidä jäähdytin kunnossa, ja tarkkaile lämpöjä. Kansi ei kestä suuria lämpöjä, vaan on aika arka hajoamaan. Cooleri auttaa asiaa, mutta vakioturbolla ahtopaineisiin ei saa kajota.
Sellaista vielä että en saanut koneen omaa hehkurelettä pelaamaan, siinä on ohjausvirroille viisi napaa kun vanhassa releessä oli vain neljä, tässä on kirjaimella T - merkitty nasta. Mitä siihen pitäisi kytkeä vai mahtaako olla rikkinäinen koko rele.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Riippuu oikeastaan millaista rpm aluetta aioit käyttää, vetävät kierrokset ylemmäs -> kone kuluttaa enemmän ilmaa ja siten ahtimella on täysi työ ylläpitää edes sitä vakiopainetta. Toki vakio rpm alueella pysyttäessä voi piirun nostaa painetta mutta marginaali on niin kovin pieni.Mikko Vuorsola kirjoitti:Tarkoitatko että vaikka tulee iso cooleri niin vakioahtimella ei saa nostaa ahtopaineita? Nyt näyttäisi ahdot olevan noin 0,8 bar. Mitä täytyy tehdä että paineita voi korottaa?
Suurempi ahdin siis antaa myöden nostaa paineita...(ja samalla vaihtuisi pakosarja jne), eikös noita ole aika kivasti saatavilla ja kohtuu helppo laittaa paikalleen.
Suuremman coolerin tai yleensäkin coolerin hyötyhän on juuri (tai myös), ettei tarvitse nostaa painetta, se sama 0,8 baria tarkoittaa huomattavasti kylmemmässä lämpötilassa huomattavasti enemmän happea, ja siten voi nostaa syöttöä ilman, että auto alkaa savuttamaan.