Mersun kromiosien vahaus?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Mersun kromiosien vahaus?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Pesin tänään tuon ässän :D

Pesin pesuaineella ja vedellä kokoauton ja niinpoispäin, kuten pitääkin. Sitten vahasin koko roskan :) isännän kunnon autovahalla (kuulemma). Sellaisen kunnon pelipurkki, käyytöohjeet vain suomeksi, kaikki muu saksaksi. Maksoi 20€, eli luultavasti ihan hyvää vahaa oli.

Kuitenkin mietitytti, miten sillä vahata autoa. Pelti kyllä kiiltää ja kunnon luikkaaksi se tuli. Mietin vain, että mielestäni vahalla ei ollut kromiosiin toivottua tulosta.

Eli onko noihin kromiosiin jokin erikoisvaha, jota voisi käyttää, vai kenties jokin halpa kotikonsti?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuules, foorumilla on HVM joka tietää kaiken ässämersun puunaamisesta, se on sille miehelle suorastaan sairaus.
Luultavasti kirjoittaa par´aikaa pitkää vastausta tähän.

Odottele rauhassa. 8)
wiimax.fi
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

[quote="dealer"]Kuules, foorumilla on HVM joka tietää kaiken ässämersun puunaamisesta, se on sille miehelle suorastaan sairaus.
Luultavasti kirjoittaa par´aikaa pitkää vastausta tähän.

Odottele rauhassa. 8)[/quote

:D pidän huumorintajustanne.

Laitanpa miehelle muutenkin postia, ukolla näytti kuvissa olevan V8 sen verran puhtaannäköinen myös pellin alta, että jokin...eikus hetkinen, teenpä uuden ketjun ko.aiheesta.]
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jotain erittäin hienoa vahaa, Kromi on kovaa materiaalia ja sitä ei kannata naarmuttaa koska sitä ei voi oikeastaan kiillottaa. Ei mitään hiomavahoja kannata kokeilla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mufleri on oikeassa. Kromitahnat on tarkoitettu lähinnä ruosteen poistoon rikkinäisiltä kromipinnoilta. Pitänee vaan hyväksyä ajan patina puskureissa, uudet kromit maksavat soutuveneen verran. :( Vahata niitä tosiaankin kannattaa, samoin pestä myös altapäin. Jää rahaa siihen veneeseen. :D
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

No joo, täytyy kyllä miettiä tuota kromitahnan ostoa, ässän etukromissa on kulmassa ruoste tullut läpi (onneksi siis kromi ei ole puhki) ja sama juttu takakromissa vähän. Ei leviäisi niin nopeasti ainakaan, jos ei muuten.

Ensihätään suihkuttelin päälle CRC:tä ja pyyhin huovalla tasaiseksi. Sama juttu kromien taakse. Sinne väliin ja takapuolelle sitä suihkuttelin. Lieneekö tuo nyt mitään auttaa, mutta nataa vähän mielenrauhaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Minä melkein tekisin niiden puskurikromien kanssa niin, että ottaisin puskurit pois ja sittten kromit irti. Huolellinen puhdistus takapuolelta ruosteista ja sitten happomaali ja pintamaali jonka jälkeen kunnollinen suojaus. On nimittäin varsin ikävää, kun ruostee alkaa puskemaan kromin läpi altapäin vaikka muuten auto onkin ruosteeton. Tietenkin, jos raskii ostaa uusi kromeja niin ei sitten huolta, mutta ne kun eivät ihan ilmaisia ole. Mistähän noita kromeja muuten saisi kohtuuhintaan?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Heavy kirjoitti:Mistähän noita kromeja muuten saisi kohtuuhintaan?

:lol: :lol: Joka ton ratkaisee lisättynä hyvällä laadullla...päästää aika monen Ässän omistajan taivaaseen. Mersun varaosahinnoitteluhan menee tylliin:
mitä isompi kone- tai malli -sitä halvemmat osat.....vuosimallilla tai millä vuosikymmenellä auto on tehty, ei ole merkitystä.

Jos ässän ostaa voi 110 %:sti varautua määrättyjen varaosien kanssa melkoiseen rahanmenoon....eli älkää turhaan murehtiko Äsiien omistajat kalliiksi se tulee joka tapauksessa.

Nimim. talossa yksi W109, vm- 66, valm. 2697 kpl.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mites nuo puskurit on kiinni?

Vien auton talvehtimaan talliin about 2-3 viikon päästä j ajattelin jättää tallihommiksi sen moottorinpesun, roiskeläppien pesun ja menisihän tuokin siinä sivussa, ellei se liian vaikeaa ole.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ei ne kromit paljon mitään maksa, ~650€:lla saa koko setin. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ere866 kirjoitti: ässän etukromissa on kulmassa ruoste tullut läpi (onneksi siis kromi ei ole puhki) ja sama juttu takakromissa vähän. Ei leviäisi niin nopeasti ainakaan, jos ei muuten .
Jos kuppa alkaa puskea siten että kromin pintaan painaa kuplaa alapuolelta tai peräti ruskeaa, niin kromin päivät alkavat olla luetut. Tuollon pelti on alta jo erittäin ohutta tai sitä ei ole ollenkaan.
Ensi oireet kun syöpymisestä tulevat näkösälle, niin armonaikaa on vuoden verran, tämä omasta kokemuksesta.
Jos kromit ovat päälle päin vielä ehjän oloiset, kannattaa ehdottomasti ottaa puskimet irti ja putsata sekä suojata osat altapäin kunnolla. Siinä pääsee tuntipalkoille (kuten P.M. totesi, kromisetti kustantaa 650€ ja jopa 750€, jos kiinnikkeet ja "saumapalat" pitää hankkia kaikki uudet - ja usein pitää).

Etupuskurin kiinnityksen näkee hyvin, kun nostaa auton ylös, siitä vaan irti ja kaverin kanssa tietty. Takapuskimen kiinnityksen näkee tavaratilan mattoa nostamalla, siellä ne pultinpäät ovat montussa. Puskuri lähtee vetämällä suoraan taaksepäin. Tässäkin kaveri mukaan, ettei tule kraapuksia maaleihin.
Takapuskurin askaroinnissa ei tarvita nosturia eikä monttua.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

happomaali

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mikäääs tuo happomaalivillitys oikein on ? Mä en oikeen
ole ymmärtänyt sitä ...
Itse laittaisin listojen alapuolelle vaikka sutilla pari kerrosta sinkkipinnoitetta,
esim. Zingaa http://www.scanferro.fi/zinga_sinkki.asp ja sen jälkeen
listat takaisin paikoilleen.
Siis sillä edellytyksellä että minulla olisi ehjät kromilistat :?

Hommatkaahan joku jostain edullinen kimppatilaus-kromilista-
satsi satakakskutoseen, eiks jeh !

Mika Veee

Heavy kirjoitti:Minä melkein tekisin niiden puskurikromien kanssa niin, että ottaisin puskurit pois ja sittten kromit irti. Huolellinen puhdistus takapuolelta ruosteista ja sitten happomaali ja pintamaali jonka jälkeen kunnollinen suojaus. On nimittäin varsin ikävää, kun ruostee alkaa puskemaan kromin läpi altapäin vaikka muuten auto onkin ruosteeton. Tietenkin, jos raskii ostaa uusi kromeja niin ei sitten huolta, mutta ne kun eivät ihan ilmaisia ole. Mistähän noita kromeja muuten saisi kohtuuhintaan?
Ex monta W-kirjainta.
Vastaa Viestiin