Öljyvuotoa ahtimessa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Öljyvuotoa ahtimessa?

Viesti Kirjoittaja dansku »

no niin.. nyt se myrkyn lykkäs!!

ehtinyt ajaa ST virityksellä pari-kolme viikkoa, ja oikeesti aika rauhallisesti, syöttöäkin on kaks ja puol kierrosta täydestä kiinnipäin, ja max ahdot 1.5

HX40 päässä on sellainen läpinäkyvä ilman ohjain, joten huomasin pari päivää sitte, että jotain pieniä öljyroiskeita oli sisäpinnassa, ja tänään otin sen putken irti ahtimesta, ja huomasin että öljyähän sieltä vuotaa :evil: :evil:

vuotoa on siis ollu vasta pari päivää, eli tähän asti 2-3vkon aikana eli ole vuotanut yhtään.

HX oli siis uusi kun laitoin kiinni, ja tämä ahdin oli näitä imukaula vammaisia, mutta tosin erittain pienillä jäljillä. eli luulisin että ei ole saanut mitään isoa niittiä.

imusarjan ahtoputken avattuani, katsoin ettei oljy ollut ainakaan vielä kerennyt imusarjaan asti. (mutta coolerissa voi varmaan olla jo jotain)

otin n.viikko sitten imuilma (äänen vaimennin kauluksen) pois, etten osaa sanoa, vaikuttiko se siihen öljynvalumiseen.

niin, ja koneen päältä lähtevä huohotin letku on asennettu n.1l muovi purkkiin, jossa on porattu reikä sen kylkeen. purkissa ei ole ollut oljyä yhtään tähän asti, mutta nyt purkin pohjalle on tullut oljyä jonkin verran, samaan aikaan, kun oljyä on ahtimestakin valunut.

sitten vielä se, että öljyn paluu letku (ostettu Hiflexistä greenlineä, joka oli mukamas parasta mitä niillä oli tohon tarkotukseen) kestää oljyä n.115astetta.
on alkanut hikoilla saumoistaan läpi kanssa. jälleen en tiedä voiko olla tukosta, jolloin se keräisi ahtimen sisään liian kovan öljynpaineen. paluu on päästä kyllä yhdistetty mersun alkuperäiseen 300TDT öljynpaluu liittimeen. eli en ymmärrä mistä sitä tukosta voisi tulla.

voisiko joku näillä tiedoilla auttaa vähän kartoittamaan, mistä lähtisin vikaa etsimään.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Paluu putki tukossa :idea: Sisä puolelta irronnut kumi kerros tukkii osittain reijän :!: Turbo firmoilla on myynnissä siliconi letkua siihen tarkoitukseen ei mene kuumassa huonoksi. Moottorin huohotukselle ei muuta syytä kuin mäntä saanut siipeensä :cry:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mistähän täältä helsingistä saattaisi löytää tätä supersiliconi letkua? voisin kyllä vaihtaa sen samantien.

mutta, jos paluupuoli olisi tukossa, niin eikös se pitäisi näkyä öljynpaine mittarissa? mittarissa ei ole minkäänlaista muutosta tapahtunut.

ei kai nyt mäntä voi yks kaks mennä, vaikka pelit vähän huohottaa.. :?

mitä nyt tänään ajellu, niin sen huohotus säiliön pohjalle ei ole kertynyt n.50km ajon aikana mitään, tosin erittäin rauhallisella ajolla. ehkä se huohotus kasvaa varmaan rajusti sen mukaan, kuinka paljon antaa hanaa.. en tiedä.

jos nyt eka vaihtais sen paluuputken. tosin siellä hiflexissä sanoivat että se greenlinen kumiseos olis vähän enemmän lämmönkestävää, kun taas yleisesti käytetyn teräspunoletkun, jota minullakin luonnollisesti on turbon tulopuolessa. eivät nimittäin suositelleet teräspuno letkua paluu puolelle juuri tämän takia.

tosin öljyn lämpötila varmaan on täysin eri ohitettuaan turbon akselin, varmaankin yli 115 astetta. ainakin vedättäessä.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Turbo firmoilla on myynnissä siliconi letkuja. Omaani ostin Pro Turbolta Porista. Öljyn paine mittari ei oireile millään tavalla jos paluu putki on tukossa. Turboon jäänyt öljy vaan poistuu muuta kautta :roll: Ohi vuoto mittauksella saat selvitettyä onko moottori saanut siipeensä. Kannattaa mitata ennen kuin puhaltaa mäntään suuremman vaurion. Alkava vaurio ei ole välttämättä pilannut sylinteriä . Eli selvii vielä edullisesti. :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

turbon öljynpaluussa ei ole painetta :arrow: siellä menee ihan hyvin esim. teknikumin tai vastaavan valmistajan tavallinen kuminen kudosvahvistettu öljyletku. Mutta silikoni letku tietenkin parhaasta päästä ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan, mutta eihän sitä pitkää pätkää mene.
Oliko se paluu puoli sitten tukossa? Jos ei muuten saa varmuutta niin tupsauttaa ilmapistoolilla reiän auki niin ei ainakaan ole tukosta sitten :roll: Teoriassa, jos kone huohottaisi oikein kunnolla niin silloin turbon öljynpaluu hankaloituisi kampikammiossa olevan paineen takia ja olisi mahdollista, että ahdin voisi neitää öljyä kompurapuolelle. Yleensä kyllä nuo turbon öljyvuodot johtuu ahtimen huonosta kunnosta tai paluupuolen ahtaudesta, itse kerran kokeilin paluupuolelle 10mm pilliä, menetteli jonkin aikaa, mutta sitten alkoi ahdin vuotamaan kompurapuolelle :arrow: moottori irti ja isompi reikä öljypohjaan :lol:

Mutta voi sitä teräspunosletkua käyttää paluussakin, muuan turboasennus vaati paluuputken viemisen pakosarjan läheltä ja tuohon tuli laitettua teräspunos letkua paluuseen ja onhan tuo muutamia tuhansia tunteja kestänyt. Vaihtoehtoisesti rautaputki olisi ollut siihen kaikista paras konsti.

Mutta jos se huohottaa palio niin syy siihen kyllä kannattaa selvittää, muuten voi tulla kalliiksi jos antaa kovin mutkasen rauan pyöriä.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Öljyvuotoa ahtimessa?

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Onko öljyn paluu laitettu mersun orkkis paluuseen? Se ei välttämättä riitä hx40. Saattaa olla myös päässyt vähän epäpuhtautta öljykiertoon, joka sitten helposti sorvaa laakerit väljäksi. Pientä hikoilua saattaa ilmetä moottorin vastapaine ilmiön takia. Yks tapaus ollut että ventiilikopassa oleva huohotusjärjestelmä on mennyt kerääntyneestä liasta tukkoon. Jolloin moottori huohottaa turboahtimen kautta :!:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

dansku kirjoitti: ei kai nyt mäntä voi yks kaks mennä, vaikka pelit vähän huohottaa.. :?

mitä nyt tänään ajellu, niin sen huohotus säiliön pohjalle ei ole kertynyt n.50km ajon aikana mitään, tosin erittäin rauhallisella ajolla. ehkä se huohotus kasvaa varmaan rajusti sen mukaan, kuinka paljon antaa hanaa.. en tiedä.
Aivan mielenkiinnosta kysyn että paljoko mahollisesti ajettu tuo kone ja onko sille tehty mitään?

Ja kyllä riittää tuo orkkis paluu.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

paluuputkeksi metallia ihan varmuuden vuoksi - eipähän tartte miettiä :wink: En osaa tuosta huohotuksesta muuta kommentoida kun mitä konjamiinikin kysyi, eli mitä tuolla on ajettu ? Jos on muutama satatuhatta takana (ja miksei vähemmänkin) niin kyllä se aikalailla tahtoo polkemisen yhteydessä puhaltaa :roll:
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

hain auton saksasta vuos sitte, ja mittarissa oli 190 000 (tietenkin)

eihän siellä yli 200tkm ajettuja 124 :sia olekkaan. :?

mutta totuuden mukaisesti, auto on -95 ja koko auton nuohoonena voin sanoa, ettei ainakaan yli puolmiltsii ole ajettu, kun on vielä täysin ruosteeton, ja sisustakin täysin kunnossa.

mutta en voi tietää mitenkään. mutta tähän asti on tuntunut todella hyvältä koneelta.

ja tuntuu edelleen. laitoin eilen imuvaimentimen takas, ja ei ole vielä valuttanut uutta öljyä, ainakaan paljon, tosin ajanut superrauhallista ajoa. ahdot ei ole noussut yli 0.05:den

hiflexin mukaan ei sellaista kumiletkua olekkaan joka kestäisi yli 115 astetta öljynlämpöä. ilmeisesti täällä muutkin on käyttänyt kumiletkua paluupuolessa. eikö kellään ole ollut vastaavia ongelmia?

turbolla on ajettu nyt ehkä n.1500km ja akselin päästä kun kokeilee, niin ei ole minkäänlaista välystä, tai kieroutta.

niin ja mitä huohotukseen tulee, niin kone ei siis ole huohottanut tähän asti juuri ollenkaan.

auton kun hain saksasta, ja ensimmäisen kerran irroitin alkuperäisen turbon imuletkun, niin oli ahtimen siivet todella hyvässä kunnossa, siis ei edes pahemmin likaiset, ja purkiin ei ole tullut vieläkään mitään, kun putsasin sen. ehkä se huohotus sitten kasvaa juuri öljyä räkiväks, kun antaa kunnolla hanaa, ts. kierroksia nostetaan?
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Suosittelen kyllä kans paluuputkeks metallia. ja kyllähän se huohotus varmasti lisääntyy ku oikein kunnolla annetaan sikaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dansku kirjoitti:eikö kellään ole ollut vastaavia ongelmia?
Tässä koostettuna joitakin vastaavanlaisia mietteitä.

Ensinnäkin hydrauliikkafirmojen kommentteja ja suosituksia ei kannata kuunnella, ovat myyneet minulle sieltä esimerkiksi ahtimen tuloliitokseen kumisen tiivisteen. [Ahdin on aika kuuma metallimötikkä]

Ensimmäinen asia on järjestää koneen huohotusletku sellaiseksi, että se varmasti toimii. Huohotusletku ei saa olla pitkä, se ei saa kulkea vaaka-asennossa. Minulla oli molemmat asiat pielessä, nyt siellä on mulkun pitunen putki ja suodatin, jolloin höyryt pääsevät suoraan ilmaan. Täälläkin on ollut juttua liittää huohotus suoran pakoputkeen, ei siitä enempää.

Paluuletkun ei tarvitse olla metallipunosta, kunhan sijoitetaan siten, ettei se nojaa kuumiin osiin. Paluuletku ei saa nojata kuumiin osiin vaikka se olisi punostakin. Minulla on ahtimelta lähdettäessä laippa, pätkä metalliputkea 10 cm, sitten tavallista paksua öljyletkua, jolla saadaan elastisuus ja sitten sisäänmeno normaalireiästä (kyseessä ei tietenkään ole mikään HX40). Parasta olisi se kudosvahvistettu silikoniletku, mutta jollei semmoista löydy niin tavallinen toimii. Liitokset pitää olla tehty hyvin vaikka siellä ns. painetta ei olekkaan. Mikäli kone olisi pöydällä osina varmasti koneen öljynpaluuaukko kannattaisi suurentaa ahtimen mukaiseksi. Aivan varmasti öljynlämpö on yli 115 astetta kun tullaan ahtimelta ulos. Kyllähän sitä nyt paremmin lämpöä kestävää letkua pitää löytyä.

Aikoinaan kun oli ongelmia öljyn tihkumisesta se esiintyi vain ja ainostaan kun ajettiin pidempään ns. ahdot päälle. Rauhallisessa ajossa ei mitään.

Vielä eräs juttu, kuvassa näkyy täysin vakion, hyvin toimivan, alle 200 tkm ajetun alkuperäisen turbokoneen kompurakotelo. Siellä siis liikkuu öljyä, mutta tuo tulee pääasiallisesti huohotusletkun kautta. Öljyisestä coolerista tai putkista ei siis kannata menetää yöunia, öljy imusarjassa on ihan normaalia noissa vakiokoneissa, näin minulle kertoi Vehon Rane.

Kuva

Olihan paluuletku riittävän paksua, olihan ?
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Minkäkokoinen on riittävä? Tuossa paluuputkessa meinaan. Omasta turbosta lähtee 16mm rautaputkella, jatkuu kumiletkulla alkuperäiseen paluuseen öljypohjassa. Koko pituutta semmoinen 40cm. Eipä oo muuten tullut tuota aateltua, mutta kun tein pakoputkea uusiksi niin pakopuolella oli öljyä..
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

14mm sisältä on minimi
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

KIITOSTA VESKOLALLE asiantuntevasta vastauksesta.

tähän asti kaikki on ollut mielestani täysin oikeaoppisen rakennuksen mukaan tehty. (onhan rak.ohjeet saatu mersuforumilta :lol: )

ainoa mitä olen miettinyt tässä viikonloppuna pääni puhki, on varmaankin juuri toi huohotus..

monilta on aina kuulu, että laitetaan huohotus mitä ihmeellisimpään paikkoihin, mutta tosiaan varmaan paras paikka olisi se, missä se on alkuperäisenä. sekä ahdetuissa, että vapareissa.

luulisi että on tärkeää, että huohotus menee paikkaan, missä on kova imu auttamaan sitä "poistumaan" moottorista. mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän imua. varmaan siitä on kova apu loppujenlopuksi kaikenlaiseen ylimääräiseen öljyvuotoon.

itselläni huohotus menee n.25cm matkan vaakatasossa, ei yhtään yläviistoon.
jonka jälkeen laskeutuu 1lirtan muovipurkkiin. läpinäkyvään, jotta pystyy seuraamaan oljyn määrää purkissa. toistaiseksi ei sinne paljoa kerry, eipä juuri yhtään jos ajelee rauhallisesti. purkissa on luonnollisesti reikä kyljessä, jottei sinne kerry painetta yhtään.

hx40 öljynlähtö reikä, ja alkuperäisen kkk ahtimen öljynpaluu laipassa on lähes suunnilleen yhtä iso reikä. ehkä millin,pari isompi hx:ssä. en ole katsonut tarpeelliseksi hankkia isompaa laippaa siihen. sitten siitä jatkuu metalliputkena n.10cm sitten tämä hiflexin greenline letkua, mitä yleensä käytetään jälkiasennus öljynlauhdutin letkuina. ja palaa taas n.5cm matkalle alkuperäiseen putkeen, joka yhdistyy lohkoon.

paluuputki/letku ei vuoda liitoksistaan, vaan hassusti hikoilee läpi omista kierre saumoista. ei siis vielä vuoda.. varmaan kuitenkin vaihtoon heti.
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Joo mulla on vähän samaa ongelmaa mutta rajummassa muodossa. Garretin gt 40 (uus) öljynpaluu 16mm ja kaikki pitäis olla ihan kunnossa. Nii putkesta tulee ihan solkenaan öljyä. vinkkejä ??!!?
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kilo paineita öljy tilassa nostaa moottorin öljyn paineita vastaavasti niin vuotaahan ne turpon tiivisteet kun kun paluu puolella on vasta painetta
ei vaiteskaan :wink: :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juk3 kirjoitti:Garretin gt 40 (uus) öljynpaluu 16mm ja ...
Kumma juttu kun minä olen pytkinyt laittamaan 18...20 mm putkea vaikka ahdin on semmoinen miniatyyri naisten ahdin...ja taas kerran muutan tuota paluulinjaa kun se nykyinenkään ei pelaa, vuotaa siitä ainosta muhvista, joka on alkuperäinen ratkaisu.

Ei sulla satu olemaan kuvaa tuosta konstruktiosta, vaikea sitä on muutoin pohtia mikä mättää...mutta veikkaus menee edelleen kahteen kohteeseen: huohotusletku tai paluuletku on liian huonosti virtaava kun annetaan rumbaa. Voiko öljyt loiskua siinä määrin paluuaukon päälle, että aiheuttaa ongelmia. -> Kuivasumppuvoitelu :shock:

Millanen reikä muuten (sinulla) on GT40:ssä öljyntulopuolella ja millainen siellä virallisesti kuuluu olla, pari millinen ?
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Se työns heti tyhjäkäynnilläkin putkestä öljyä, vika onkin ilmeisesti ahtimessa tiiviste huonosti tai rikki ja sitä kautta roiskii putkeen. Lähen nytten irroittelemaan sitä niin sitten varmaan selviää tarkemmin.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

veskola kirjoitti:
Millanen reikä muuten (sinulla) on GT40:ssä öljyntulopuolella ja millainen siellä virallisesti kuuluu olla, pari millinen ?
Niin mitenhän tuo on, kuuluuko tuota tulopuolta jotenkin kuristaa? Onko kokemuksia?
Ainakin 300 original turbossa se reikä on todella pieni siinä laipassa, vain muutama mm. Tosin ahdinkaan ei alunperin kovin iso ole.
Tuo reiän kokohan rajoittaa lähinnä virtausmäärää ei painetta.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

juk3 kirjoitti:Joo mulla on vähän samaa ongelmaa mutta rajummassa muodossa. Garretin gt 40 (uus) öljynpaluu 16mm ja kaikki pitäis olla ihan kunnossa. Nii putkesta tulee ihan solkenaan öljyä. vinkkejä ??!!?
Onko turbon paluu alaspäin, niin hassulta kuin kysymys tuntuukin niin on tapauksia, että se ylöspäin ja luullaan ahtimessa olevan vikaa kun savuttaa tyhjäkäynillä todella paljon. Toinen mikä tulee mieleen tukossa oleva ventiilikoppa (huohotin siis sisältä tukossa). :idea:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Julli kirjoitti:Niin mitenhän tuo on, kuuluuko tuota tulopuolta jotenkin kuristaa?
Minun mielestä eli maalaisjärjettömyydelläni ajatellen ehdottomasti pitää, liian iso reikä syö sitä öljypumpun kapasiteettia ja toisaalta aiheuttaa kyllä paluupuolelle jonkinlaista paineen nousua, ainakin teoriassa. Virtaus nousee -> paine nousee varsinkin paikassa jossa on kuristus. Mikäli isosta aukosta työnnetään öljyä kahden barin paineella on siellä paluupuolella paine suhteutettuna tulon ja paluun pinta-alojen suhteen.

Kuvittelisin että ahtimen valmistaja määrittää juuri sen tuloaukon sen mukaiseksi, että normaalilla auton öljynpaineella saadaan juuri optimaalinen virtaus ahtimen läpi. Mikäli meinaa käydä kuten minulle aikoinaan, eli hölmöyksissäni olin jättää sen kuristuksen pois ja olin sovittamassa öljytuloa suoraan siihen ahtimen isoon öljyreikään siellä virtaa aivan liikaa öljyä läpi ja paluupuolikin on tukossa.

Tuossa omassa GT20:ssä on ahtimen tulossa nippa, jossa on se pieni reikä...
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Vaatimattomalla kokemuksellani (vajaa 20v.) ja muutamalla ahdin korjauksella (alle 10 t.) EN suosittele kuristamaan Öljyn tuloa millään muotoa (toisin kuin Coswort esim. tekee 2mm.-reikä kummassakin juntturissa (liittimessä) öljyn tulossa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbo-eemeli kirjoitti:Vaatimattomalla kokemuksellani (vajaa 20v.) ja
Miksi siellä on vakiona se kuristin (tai kartiosovitin) ?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

veskola kirjoitti:
Julli kirjoitti:Niin mitenhän tuo on, kuuluuko tuota tulopuolta jotenkin kuristaa?
Minun mielestä eli maalaisjärjettömyydelläni ajatellen ehdottomasti pitää, liian iso reikä syö sitä öljypumpun kapasiteettia ja toisaalta aiheuttaa kyllä paluupuolelle jonkinlaista paineen nousua, ainakin teoriassa. Virtaus nousee -> paine nousee varsinkin paikassa jossa on kuristus. Mikäli isosta aukosta työnnetään öljyä kahden barin paineella on siellä paluupuolella paine suhteutettuna tulon ja paluun pinta-alojen suhteen.

Kuvittelisin että ahtimen valmistaja määrittää juuri sen tuloaukon sen mukaiseksi, että normaalilla auton öljynpaineella saadaan juuri optimaalinen virtaus ahtimen läpi. Mikäli meinaa käydä kuten minulle aikoinaan, eli hölmöyksissäni olin jättää sen kuristuksen pois ja olin sovittamassa öljytuloa suoraan siihen ahtimen isoon öljyreikään siellä virtaa aivan liikaa öljyä läpi ja paluupuolikin on tukossa.

Tuossa omassa GT20:ssä on ahtimen tulossa nippa, jossa on se pieni reikä...
Ei kannata laittaa kuristimia tulopuolelle (kuin ei myöskään paluupuolelle). Liukulaakereista menee läpi se mikä menee ja se laakerointi on se joka rajoittaa tai kuristaa virtausta, ja niin sen pitää ollakin. öljyn tehtävä voitelun ohella on myös jäähdytys ja sen takia sitä pitää siellä olla (volyymia)

Yksi juttu asennuksessa on myös että tarkistaa että paluureikä on suoraan alaspäin eikä vinossa.

"Turbo-eemeli" nimimerkin vastaukset kannattaa lukea, mies tietää kyllä mistä kirjoittaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jooh, näyttäähän tuolla olevan sitä kuristavaa kanavaa ahtimen sisälläkin, joten taidankin vetästä porakoneella tuon tuloreiän hitusen suuremmaksi...nippa on pakko nyt jättää paikalleen kun ei ole muuta sopivaa liitosta tuohon. Ei kai siitä suihkulähdettä tule :shock:

Mikähän mahtaa olla sellainen reiän halkaisija missäkin ahtimessa, jolla se alkaa oikeasti ahdistamaan, ei nuo ahtimen sisäiset kanavat taida olla kovinkaan suuria. Meniköhän se fysiikassa siten kun putkeen laitetaan kaksi yhtä ohutta ahdistusta sen virtausvastus ei paljoa nouse mutta nousee kuitenkin, varmaan tuohon löytyisi joku kaava.

:lol: On forumin tittelit menneet arvalla väärälle tyypille :lol: Ylläpito voisi korjata asian.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä kun on tätä huohotus asiaa pohdiskeltu niin ajattelin lisätä tämän kysmyksen tähän. Eli tuossa kuvan koneessa lähtee vielä siitä huohotinputken säiliöstä turbolle letku. Onko ne noin toteutettu teillä noissa viritetyissä laitteissa vai pelkästään niin, että menee purkkiin eikä sieltä enää letkua eteenpäin?

Huohotus rakennelma
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Heavy kirjoitti:Tässä kun on tätä huohotus asiaa pohdiskeltu niin ajattelin lisätä tämän kysmyksen tähän. Eli tuossa kuvan koneessa lähtee vielä siitä huohotinputken säiliöstä turbolle letku. Onko ne noin toteutettu teillä noissa viritetyissä laitteissa vai pelkästään niin, että menee purkkiin eikä sieltä enää letkua eteenpäin?

Huohotus rakennelma
Tuo oli aika mielenkiintoisen näköinen rakennelma :P Jotain tuon tyyppistä olen omaankin ajatellut mutta siten että purkista tavara menis jo voitelemaan pohjaa :lol: Kottero kun on mennyt katsastuksesta läpi vapaasti ilmaan puhaltavalla letkulla eikä pihalle ilmestyneet lähäkötkään ole vielä alkaneet nyppimään niin vanha systeemi on saanut kelvata :roll: Kuinkahan hyvin tuo voitelisi cooleria vai pitäiskö väliin ämpätä vielä erillinen suodatusjärjestelmä... Alkaa kohta muistuttamaan pakokaasunkierrätysjärjestelmää :lol:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mitä? Huohottaako teillä nuo motit? :shock:
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Heavy kirjoitti:Huohotus rakennelma
Tuota taidetaan kutsua öljynkeräimeksi, näyttää tosin vähän pieneltä mutta voipi olla aivan toimiva. Tuollainen oli aikoinaan suunnitelmissa, mutta enpä osannut moista hitsata.

Ei noissa viritetyissä, en ainakaan ole kuullut, ole laitettu ahtimen tuloon mitään muuta kuin raikasta ilmaa. Taiavat käyttää putkea maahan. Pääasia on ettei putkeen pääse kertymään esimerkiksi vettä, joka yön aikana jäätyy.

Minullahan on tälläinen viritys.
Julli kirjoitti:Mitä? Huohottaako teillä nuo motit? :shock:
Pistäs Julli puutappi huohotusletkuun niin poistuu tuo ilme naamalta.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

huohotus

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

kyllähän kunnon turboriisseli huohottaa sen verran että sillä voitelis jonkun nipponin koneen..

no joo, näin omalla kohalla ja pata on aitoa valurautaa, OM617.
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Vastaa Viestiin