Lämmöistä... Auttakkee!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Lämmöistä... Auttakkee!!

Viesti Kirjoittaja pinion »

Elikkä tuntuu noi lämmöt nousevan, tai olevan korkealla, mutta mikä on normaalia? 190 alla toista päivää, joten ei oikeen tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Hausta löytyi useita vastauksia mutta pieni yhteenveto olisi poikaa.

eli auto on 190e 2.3 jossa on ilmastointi. Missä lämpötilassa tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään(eli minkä viivojen kohdalla)? Ja milloin sen syylärin etupuolella olevan tuulettimen ( eli ilmastoinnin tuuletin, vai?) pitäisi pyöriä?

Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin, mutta kun toi saksan kieli on vaikiaa niin kertokaas mitä tän sulakkeen takana on oikeasti?

Auttakaapas aloittelijaa.
Viimeksi muokannut pinion, To 25.08.2005 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Moi!

Sen lapun kääntöpuolella selitykset on lontoon murteella.
W124 230E -91
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja Soininen »

pinion kirjoitti:Elikkä tuntuu noi lämmöt nousevan, tai olevan korkealla, mutta mikä on normaalia? 190 alla toista päivää, joten ei oikeen tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Hausta löytyi useita vastauksia mutta pieni yhteenveto olisi poikaa.
Auttakaapas aloittelijaa.
Siellä ylimmän paksunviivan ja 120 asteen noin puolivälissä on se kriittinenpiste. Turhaa sitä pannua on enempää kuumenella.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Sen lapun kääntöpuolella selitykset on lontoon murteella.
Mikäs lappu? tosiaan ohjekirjaa ei ole, kattelin sulakeboksin kannesta noita selityksiä.
Siellä ylimmän paksunviivan ja 120 asteen noin puolivälissä on se kriittinenpiste. Turhaa sitä pannua on enempää kuumenella.
eli jollei tuuletin käynnisty kun lämmöt ylittää sen viivan missä ei ole numeroa niin sittien on jotain vikaa. Minkän näköinen ja missä se anturi on mikä käynnistää flektin? siitäkin on ollut kuva aikaisemmin mutta se ei suostunut enää aukeamaan..

niin ja toimiiko tälläisessä ilmastoidussa vehkeessä noi tuulettimet jotenkin yhdessä, ja jos toinen helppaa niin toinenkin lakkaa toimimasta. Sain tälläisen käsityksen noista aikaisemmistä topikeista.
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

sulakerasian kannessa ainakin minulla on pahvi lappu jossa toisella puolella saksaksi ja toisella puolella lontoon murteella, tarkistappa se. ja sitte normaalia mersussa on että lämpö on viivan paksuuden verran 80 asteen merkin ylä puolella.eli noin 85 astetta, jos ei niin termostaatti tai jokin muu epäkunnossa, aloittaisin termarista.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Re: Lämmöistä...

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

eli auto on 190e 2.3 jossa on ilmastointi. Missä lämpötilassa tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään(eli minkä viivojen kohdalla)? Ja milloin sen syylärin etupuolella olevan tuulettimen ( eli ilmastoinnin tuuletin, vai?) pitäisi pyöriä?

Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin,

tietysti sulakkeet pitää olla kunnossa , mutta tuo ilmastoinnin flekti osaa
lopettaa pyörimisen jos kylmäaineen paine järjestelmässä on laskenut
ja silti ilmastointi toimii vielä melkeen kunnolla. käy vähän lisäämässä painetta järjestelmään niin veikkaisin että flekti alkaa toimimaan.
näin ainaki omissa kotteroissa ollut useamman kerran.
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

sulakerasian kannessa ainakin minulla on pahvi lappu jossa toisella puolella saksaksi ja toisella puolella lontoon murteella, tarkistappa se.
Mulla ne tekstit on painettu suoraa siihen läpinäkyvään muovikanteen.
tuo ilmastoinnin flekti osaa
lopettaa pyörimisen jos kylmäaineen paine järjestelmässä on laskenut
ja silti ilmastointi toimii vielä melkeen kunnolla.
ilmastointi tosiaan tuntuu pelaavan, edellinen omistaja oli jokin aika sitten käynyt paineistamassa, mutta onhan vuoto silti mahdollista, tai voisiko se paineanturi olla rikki?
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

missäs tässä mun pelissä (190e 2.3) on se anturi joka kytkee tuulettimen päälle. kannen päällä on yksi isompi punainen anturi johon tulee kaksi liitintä, sitten sen vieressä, kotelon kyljessa on toinen anturi jossa yksi liitin jossa yksi johto. sitten termostaattikotelon alla on yksi anturi jossa on yksi liitin mutta kaksi johtoa.

eli mikäs noista on oikea, vai onko se joku muu?

Sitten toinen kysymys että missäs sijaitsee se ilmastointi tuulettimen johdoissa oleva vastus joka alentaa pyörimisnopeuden?
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Jaaha, lähti pelittää kun ronklasin liittimiä ja laitoin kontakti spraytä. mutta eipä toiminut enää uudemman kerran. eli taitaa olla kontakteissa vika.

etsintä jatkuu...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli lauhduttimen etupuolella olevaa tuuletinta ohjataan sekä lämpötilan että ilmastoinnin paineen perusteella.Jos moottorin lämpötila nousee,olikohan yli 95? niin flekti pyörii täydellä nopeudella.Ja kun ilmastoinnissa nousee paine tarpeeksi lähtee flekti myös pyörimään,mutta vain puolella nopeudella.Näin siis ainakin 124:sessa,luultavasti myös W201:sessä...124:sessa kannessa on kolminapainen anturi mikä ohjaa flektiä lämpötilan mukaan,sama anturi katkaisee myös ilmastoinnin kompuran pyörimisen jos moottorin lämmöt nousee liikaa,olikohan 105astetta...?Ilmastoinnin kuivaimessa on paineanturi joka ohjaa flektiä,ainakin behrin ilmastoinnissa se on se alempi.Ylempi estää kompuran käynnistymisen jos painetta on liian vähän.

Näin siis 124:sessa,korjatkaa joku jos tenavassa on erilaiset systeemit...
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Kiitokset, nyt löytyi jo selitys yhdelle anturille, tosiaan siellä on sellanen kolminapainen(eikä kaksinapainen kuten aikaisemmin kirjoitin) anturi siinä kannella.

Onko tietoa ohjaako tämä anturi vaan sitä edessä olevaa ilmastoinnin tuuletinta vai ohjaako se myös sitä jäähdyttimen tuuletinta, vai miksi sitä nyt sitten sanoisi. :?
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Nyt mittasin jäähdytysnesteen anturin. kylmällä koneella näytti 1 ohmia, ja lämpimällä koneella n. 300 ohmia. tuntuu vähän oudoilta, mutta onko normaalia? Mitäs teillä muilla näyttää?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Enpä mitaillut anturia.Totesin vaan että luultavasti rikki kun flekti toimi yhdistelemällä anturille tulevia johtoja.Orkkis anturia ei veholta löytynyt,saksasta tilaamalla,samoin kl-varaosilla,saksasta olisi pitänyt tilata.Varaosaliikkeestä löytyi tarvikeversio,mutta lähtee aika paljon myöhempään pyörimään kuin pitäisi,siis reilusti yli 95 asteen.
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Meinaat siis sitä kolminapaista ilmastoinnin anturia? Luulen että se toimii, kun laitan ilmastoinnin päälle, ja sisätuulettimen täysille niin flekti pärähtää käyntii hetken päästä.

Niin tarkoitin nyt sitä yksinapaista jäähdyttimen lämpötila-anturia siellä syylärin paluuputkessa, siinä noi ohmit oli tota luokkaa.

Niin onko se tämän anturin johto jonka kytkiessä suoraa runkoon, jäähdyttimen tuuletin pitäsi lähteä käyntiin(eli sähkökytkin yhdistää tuulettimen hihnaan, tai jotain)?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siis tarkoitin juurikin sitä kolminapaista anturia,sillä se ohjaa etummaista flektiä moottorinlämpöjen mukaan.Kuivaimessa oleva anturi käynnistää flektin kuten kerroit ilmastoinnin kytkemisen jälkeen, johtuen paineen noususta...
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

OK. Homma selvisi kun käväsin tutulla autosähkömiehellä. Ensinnäkin hän selvitti että lämmöt saa noustakin aika korkealle(Sinne 90 ja 100 asteen viivan puoleenväliin) ennenkuin flektit lähtee päälle. Sitten hän vielä näytti että mitkä johdot täytyy oikosulkea että tietää toimiiko magneettikytkin joka kytkee tuulettimet päälle, eli siitä kolminapaisesta anturista ne kaksi johtoa joilla on yhteinen liitin.

Kiitokset kuitenkin kaikille vastauksista, erityisesti AM:lle joka aktiivisesti jaksoi vastata näihin aloittelija esittämiin sekaviin kysymyksiin.

KIITOS
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

vois vielä lisätä aavistuksen ohi jutun että ensimmäiseksi kannattaa kattoa onko jäähdytin tukossa kun lämmöt nousee. Kädellä vaan varovasti kun moottori on lämmin. Liian monet on nääs vaihtanu kaikki muut ennenkuin katotaan sitä jäähdytintä.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Mulla meni tossa viimevuonna se flektin anturi rikki. Kattelin et lämmöt nousi tosi korkeelle. Kuitenki flekti pyöri ku sitä liitintä alko sorkkimaan. Vaihoin siihen uuden ni samal kattelin sitä vähän tarkemmin ni siinä kyljessä oli merkattu 100 astetta että liekö se sitte se piste jossa se menee päälle. Vanhassa oli muistaakseni 95 mut tää uudempi on tarvikeosa. Kieltämättä lämmöt nousee pikkasen enemmin. Tosin varmasti vaikuttaa kun on eri moottoriki.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Sama homma

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Mullakin hajos tuo flektiä ohjaava anturi muutama kuukausi takaperin.

Uuden ostin Veholta ja siinäkin luki tuo 100astetta ja se on juuri se lämpötila missä tuo katkaisija toimii.
edesmennyt
W201
Vastaa Viestiin