Lämmöistä... Auttakkee!!
Lämmöistä... Auttakkee!!
Elikkä tuntuu noi lämmöt nousevan, tai olevan korkealla, mutta mikä on normaalia? 190 alla toista päivää, joten ei oikeen tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Hausta löytyi useita vastauksia mutta pieni yhteenveto olisi poikaa.
eli auto on 190e 2.3 jossa on ilmastointi. Missä lämpötilassa tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään(eli minkä viivojen kohdalla)? Ja milloin sen syylärin etupuolella olevan tuulettimen ( eli ilmastoinnin tuuletin, vai?) pitäisi pyöriä?
Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin, mutta kun toi saksan kieli on vaikiaa niin kertokaas mitä tän sulakkeen takana on oikeasti?
Auttakaapas aloittelijaa.
eli auto on 190e 2.3 jossa on ilmastointi. Missä lämpötilassa tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään(eli minkä viivojen kohdalla)? Ja milloin sen syylärin etupuolella olevan tuulettimen ( eli ilmastoinnin tuuletin, vai?) pitäisi pyöriä?
Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin, mutta kun toi saksan kieli on vaikiaa niin kertokaas mitä tän sulakkeen takana on oikeasti?
Auttakaapas aloittelijaa.
Viimeksi muokannut pinion, To 25.08.2005 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lämmöistä...
Siellä ylimmän paksunviivan ja 120 asteen noin puolivälissä on se kriittinenpiste. Turhaa sitä pannua on enempää kuumenella.pinion kirjoitti:Elikkä tuntuu noi lämmöt nousevan, tai olevan korkealla, mutta mikä on normaalia? 190 alla toista päivää, joten ei oikeen tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Hausta löytyi useita vastauksia mutta pieni yhteenveto olisi poikaa.
Auttakaapas aloittelijaa.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mikäs lappu? tosiaan ohjekirjaa ei ole, kattelin sulakeboksin kannesta noita selityksiä.Sen lapun kääntöpuolella selitykset on lontoon murteella.
eli jollei tuuletin käynnisty kun lämmöt ylittää sen viivan missä ei ole numeroa niin sittien on jotain vikaa. Minkän näköinen ja missä se anturi on mikä käynnistää flektin? siitäkin on ollut kuva aikaisemmin mutta se ei suostunut enää aukeamaan..Siellä ylimmän paksunviivan ja 120 asteen noin puolivälissä on se kriittinenpiste. Turhaa sitä pannua on enempää kuumenella.
niin ja toimiiko tälläisessä ilmastoidussa vehkeessä noi tuulettimet jotenkin yhdessä, ja jos toinen helppaa niin toinenkin lakkaa toimimasta. Sain tälläisen käsityksen noista aikaisemmistä topikeista.
sulakerasian kannessa ainakin minulla on pahvi lappu jossa toisella puolella saksaksi ja toisella puolella lontoon murteella, tarkistappa se. ja sitte normaalia mersussa on että lämpö on viivan paksuuden verran 80 asteen merkin ylä puolella.eli noin 85 astetta, jos ei niin termostaatti tai jokin muu epäkunnossa, aloittaisin termarista.
Re: Lämmöistä...
eli auto on 190e 2.3 jossa on ilmastointi. Missä lämpötilassa tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään(eli minkä viivojen kohdalla)? Ja milloin sen syylärin etupuolella olevan tuulettimen ( eli ilmastoinnin tuuletin, vai?) pitäisi pyöriä?
Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin,
tietysti sulakkeet pitää olla kunnossa , mutta tuo ilmastoinnin flekti osaa
lopettaa pyörimisen jos kylmäaineen paine järjestelmässä on laskenut
ja silti ilmastointi toimii vielä melkeen kunnolla. käy vähän lisäämässä painetta järjestelmään niin veikkaisin että flekti alkaa toimimaan.
näin ainaki omissa kotteroissa ollut useamman kerran.
Autossa oli sulake nro 3 palanut, joka on ilmeisesti liittyy jotenkin tuulettimiin,
tietysti sulakkeet pitää olla kunnossa , mutta tuo ilmastoinnin flekti osaa
lopettaa pyörimisen jos kylmäaineen paine järjestelmässä on laskenut
ja silti ilmastointi toimii vielä melkeen kunnolla. käy vähän lisäämässä painetta järjestelmään niin veikkaisin että flekti alkaa toimimaan.
näin ainaki omissa kotteroissa ollut useamman kerran.
ilmastointi tosiaan tuntuu pelaavan, edellinen omistaja oli jokin aika sitten käynyt paineistamassa, mutta onhan vuoto silti mahdollista, tai voisiko se paineanturi olla rikki?Mulla ne tekstit on painettu suoraa siihen läpinäkyvään muovikanteen.sulakerasian kannessa ainakin minulla on pahvi lappu jossa toisella puolella saksaksi ja toisella puolella lontoon murteella, tarkistappa se.
tuo ilmastoinnin flekti osaa
lopettaa pyörimisen jos kylmäaineen paine järjestelmässä on laskenut
ja silti ilmastointi toimii vielä melkeen kunnolla.
missäs tässä mun pelissä (190e 2.3) on se anturi joka kytkee tuulettimen päälle. kannen päällä on yksi isompi punainen anturi johon tulee kaksi liitintä, sitten sen vieressä, kotelon kyljessa on toinen anturi jossa yksi liitin jossa yksi johto. sitten termostaattikotelon alla on yksi anturi jossa on yksi liitin mutta kaksi johtoa.
eli mikäs noista on oikea, vai onko se joku muu?
Sitten toinen kysymys että missäs sijaitsee se ilmastointi tuulettimen johdoissa oleva vastus joka alentaa pyörimisnopeuden?
eli mikäs noista on oikea, vai onko se joku muu?
Sitten toinen kysymys että missäs sijaitsee se ilmastointi tuulettimen johdoissa oleva vastus joka alentaa pyörimisnopeuden?
Eli lauhduttimen etupuolella olevaa tuuletinta ohjataan sekä lämpötilan että ilmastoinnin paineen perusteella.Jos moottorin lämpötila nousee,olikohan yli 95? niin flekti pyörii täydellä nopeudella.Ja kun ilmastoinnissa nousee paine tarpeeksi lähtee flekti myös pyörimään,mutta vain puolella nopeudella.Näin siis ainakin 124:sessa,luultavasti myös W201:sessä...124:sessa kannessa on kolminapainen anturi mikä ohjaa flektiä lämpötilan mukaan,sama anturi katkaisee myös ilmastoinnin kompuran pyörimisen jos moottorin lämmöt nousee liikaa,olikohan 105astetta...?Ilmastoinnin kuivaimessa on paineanturi joka ohjaa flektiä,ainakin behrin ilmastoinnissa se on se alempi.Ylempi estää kompuran käynnistymisen jos painetta on liian vähän.
Näin siis 124:sessa,korjatkaa joku jos tenavassa on erilaiset systeemit...
Näin siis 124:sessa,korjatkaa joku jos tenavassa on erilaiset systeemit...
Kiitokset, nyt löytyi jo selitys yhdelle anturille, tosiaan siellä on sellanen kolminapainen(eikä kaksinapainen kuten aikaisemmin kirjoitin) anturi siinä kannella.
Onko tietoa ohjaako tämä anturi vaan sitä edessä olevaa ilmastoinnin tuuletinta vai ohjaako se myös sitä jäähdyttimen tuuletinta, vai miksi sitä nyt sitten sanoisi.
Onko tietoa ohjaako tämä anturi vaan sitä edessä olevaa ilmastoinnin tuuletinta vai ohjaako se myös sitä jäähdyttimen tuuletinta, vai miksi sitä nyt sitten sanoisi.

Enpä mitaillut anturia.Totesin vaan että luultavasti rikki kun flekti toimi yhdistelemällä anturille tulevia johtoja.Orkkis anturia ei veholta löytynyt,saksasta tilaamalla,samoin kl-varaosilla,saksasta olisi pitänyt tilata.Varaosaliikkeestä löytyi tarvikeversio,mutta lähtee aika paljon myöhempään pyörimään kuin pitäisi,siis reilusti yli 95 asteen.
Meinaat siis sitä kolminapaista ilmastoinnin anturia? Luulen että se toimii, kun laitan ilmastoinnin päälle, ja sisätuulettimen täysille niin flekti pärähtää käyntii hetken päästä.
Niin tarkoitin nyt sitä yksinapaista jäähdyttimen lämpötila-anturia siellä syylärin paluuputkessa, siinä noi ohmit oli tota luokkaa.
Niin onko se tämän anturin johto jonka kytkiessä suoraa runkoon, jäähdyttimen tuuletin pitäsi lähteä käyntiin(eli sähkökytkin yhdistää tuulettimen hihnaan, tai jotain)?
Niin tarkoitin nyt sitä yksinapaista jäähdyttimen lämpötila-anturia siellä syylärin paluuputkessa, siinä noi ohmit oli tota luokkaa.
Niin onko se tämän anturin johto jonka kytkiessä suoraa runkoon, jäähdyttimen tuuletin pitäsi lähteä käyntiin(eli sähkökytkin yhdistää tuulettimen hihnaan, tai jotain)?
OK. Homma selvisi kun käväsin tutulla autosähkömiehellä. Ensinnäkin hän selvitti että lämmöt saa noustakin aika korkealle(Sinne 90 ja 100 asteen viivan puoleenväliin) ennenkuin flektit lähtee päälle. Sitten hän vielä näytti että mitkä johdot täytyy oikosulkea että tietää toimiiko magneettikytkin joka kytkee tuulettimet päälle, eli siitä kolminapaisesta anturista ne kaksi johtoa joilla on yhteinen liitin.
Kiitokset kuitenkin kaikille vastauksista, erityisesti AM:lle joka aktiivisesti jaksoi vastata näihin aloittelija esittämiin sekaviin kysymyksiin.
KIITOS
Kiitokset kuitenkin kaikille vastauksista, erityisesti AM:lle joka aktiivisesti jaksoi vastata näihin aloittelija esittämiin sekaviin kysymyksiin.
KIITOS
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
vois vielä lisätä aavistuksen ohi jutun että ensimmäiseksi kannattaa kattoa onko jäähdytin tukossa kun lämmöt nousee. Kädellä vaan varovasti kun moottori on lämmin. Liian monet on nääs vaihtanu kaikki muut ennenkuin katotaan sitä jäähdytintä.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Mulla meni tossa viimevuonna se flektin anturi rikki. Kattelin et lämmöt nousi tosi korkeelle. Kuitenki flekti pyöri ku sitä liitintä alko sorkkimaan. Vaihoin siihen uuden ni samal kattelin sitä vähän tarkemmin ni siinä kyljessä oli merkattu 100 astetta että liekö se sitte se piste jossa se menee päälle. Vanhassa oli muistaakseni 95 mut tää uudempi on tarvikeosa. Kieltämättä lämmöt nousee pikkasen enemmin. Tosin varmasti vaikuttaa kun on eri moottoriki.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Sama homma
Mullakin hajos tuo flektiä ohjaava anturi muutama kuukausi takaperin.
Uuden ostin Veholta ja siinäkin luki tuo 100astetta ja se on juuri se lämpötila missä tuo katkaisija toimii.
Uuden ostin Veholta ja siinäkin luki tuo 100astetta ja se on juuri se lämpötila missä tuo katkaisija toimii.
edesmennyt
W201
W201