w115 mittari valot

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

w115 mittari valot

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Mistäs pitäs ettiä vikaa kun mittari valot ei pala. Sulake rasiasta puutuu sulake no 3. Jos lamput on palaneet miten mittari irroitetaan onko jotain vippaskonstia vai pura koko kojelauta.

en ole netistä löytänny sähkökaaviota jos sellainen on niin vinkki siitä ois tervetullut samoin sumenkielisestä käyttöohjekirjasta olen myös kiinostunut.

niin auto on edelleen 73 220 D

Rane
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Senku vedät mittariston irti tai avitat ehkä alakautta, lähtee aika helposti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Täälä oli josain se tiedotelinkki MB-korjausoppaat online, sieltä löytyy sähkökaavio. Ite ruukaan irrottaa mittarin pyöräyttämälle ensin alakautta nopeusmittarin vaijerin pois ja sitten vaan mittarin takaa vähä pukkaan sitä ulospäin niin kyllä lähtee. Oikeaan laitaan tulevat "letkut" ovat valokaapeleita ja lähtevät vetämällä irti, niitä pitkin menee valaistus lämmityslaitteen nupikoille.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Itselleni tulee ensiksi sellainen vika mieleen, että mittarivalojen kirkkauden säädin (mallia mekaaninen) on hapettunut eikä päästä virtaa läpi. Putsaa ja hinkaa säädintä (se on sellainen mittarin takaosasta pullottava vieteri) ja yritä saada kirkas metalli esiin.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tuon säätimen kannalla minäkin olen. Jos ei muu auta ja haluaa harakirin vetäistä, niin varmin tapa saada ne valot palamaan on ohittaa koko kirkkaudensäätöpotikka juottamalla hyppylanka siihen potikan takakontaktipintoihin.

Öljynpainemittarille tulee sitten ihan öljyputki sieltä konehuoneen puolelta. Kannattaa muistaa ruuvata se kiinni kun laittaa mittariston paikoilleen...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Mittarin valot palaa nyt, vaikka usko oli mennä miten kovasti mittaria joutuu työntämään ja vetämään. Vika oli hapettuneessa "säätimessä" kevyt hiontaja kontakti spräytä voiteluks. Milläs muuten lämppärin kapilaarin saa irti koneesta vai mittaristosta irrottamalla. Samalla selvisi autoa uudesta asti vaivannut mittariston "Pärinä" , jostain oli pieni muovi kikkare joutunnu mittariston sisään ja se ärsyttävästi piti ääntä, mutta nyt ei mitään ylimääräistä kellon lisäksi kuulu.

ainiin jos tässä kelit suosis loppuviikosta niin tämän yksilön saattaa pongata Kitee-Tampere-Helsinki-Kitee lenkiltä ja jos pelti pystyssä tien varressa niin apua varmasti kaivataan. väri on vaalean sininen ja S alkuiset laput.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ranex kirjoitti:Milläs muuten lämppärin kapilaarin saa irti koneesta vai mittaristosta irrottamalla.
Hmm... Mikä on "lämppärin kapillaari"? Nyt ei tule mieleen mitä tarkoitat...

Jos kyseessä on se (muistaakseni metallinen) putki, joka tulee mittarille, niin se on öljynpaineen putki. Siitä lentää öljyä silmään, jos koneen käynnistää ilman mittaria. Mittaristosta se irrotetaan (10 mm?) avaimella.

-Daaz

PS. Tämä taitaa olla yleisin W115-aiheinen kysymys ja tuö "öljyä silmään" - vastaavasti yleisin varoitus. :)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Antti M. kirjoitti:Oikeaan laitaan tulevat "letkut" ovat valokaapeleita ja lähtevät vetämällä irti, niitä pitkin menee valaistus lämmityslaitteen nupikoille.
Siis pitäisikö niissä neljässä nupissakin palaa valo? Jos näin on, niin mulla jotain pielessä, ei mulla pala kuin nuppien takana "taustavalot".
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

Esa H. kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:Oikeaan laitaan tulevat "letkut" ovat valokaapeleita ja lähtevät vetämällä irti, niitä pitkin menee valaistus lämmityslaitteen nupikoille.
Siis pitäisikö niissä neljässä nupissakin palaa valo? Jos näin on, niin mulla jotain pielessä, ei mulla pala kuin nuppien takana "taustavalot".

ei pitäisi. eihän alkusarjan malleissa ollut mekaanista lämpömittaria?
dodge dart 1967
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

santtu kirjoitti:eihän alkusarjan malleissa ollut mekaanista lämpömittaria?
Mitä ihmeen mekaanista lämpömittaria? :shock:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

Daaz kirjoitti:
santtu kirjoitti:eihän alkusarjan malleissa ollut mekaanista lämpömittaria?
Mitä ihmeen mekaanista lämpömittaria? :shock:

-Daaz
esim.w110 on mekaaninen lämpömittari.anturilta tulee putki lämpömittarille.putkessa on "kiinteästi" jotain nestettä mikä reagoi lämpötilan muutoksiin.
dodge dart 1967
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Daaz kirjoitti:
santtu kirjoitti:eihän alkusarjan malleissa ollut mekaanista lämpömittaria?
Mitä ihmeen mekaanista lämpömittaria? :shock:
Ai ai ja voi voi, nyt paljastui sekin, että herra D:kin on vain ihminen muiden joukossa! :lol:

Kyllä vanhemmissa on mekaaninen lämpömittari, joka mielestäni irtoaa vain koneen kupeesta. En tiedä missä vaiheessa mittari muuttui sähköiseksi, mutta viimeistään -73 faceliftissä. Mekaanisen mittarin anturin "kapillaarin" kanssa kannattaa olla varovainen, ettei riko sitä ja samalla mittaria. Omassa sekasikiössä on tuollainen mekaaninen paikoillaan, koska sähköinen poksahti. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyllä se siinä -73 varmaan vaihtuu sit tuo mekaaninen mittari pois ku mulla on sellanen vielä(tai ei kyllä toimi enää ku erään remontin yhteydessä tuli putki katkaistua :( , nyt on sit sähkömittari korvaamassa), asiasta toiseen onkohan tuossa siirtymävaiheessa tehty jotain sekasotku malleja ku ihmettelen vaan ku mulla auto on tuota -73 vanhempaa mallia, mutta siinä kumminki on ylätukivarsissa uudemman mallin pallonivelet?Ja uskoisin ettei siihen kyllä oo tukivarsia koskaan vaihdettu, mut varmaksi en osaa sanoa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Saul kirjoitti:Ai ai ja voi voi, nyt paljastui sekin, että herra D:kin on vain ihminen muiden joukossa! :lol:
Haha, sen sitä saa kun puljaa vaan jonkun auton faceliftin kanssa. En nimittäin muista koskaan purkaneeni pre-73 autoa ainakaan kokonaan. :P

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Vastaa Viestiin