"Todellista turvallisuutta"
(uusimmat pohjoismaiset tutkimukset henkilöautojen kolariturvallisuudesta)
Folksam 2005 perustuu 94100 Ruotsissa tapahtuneeseen vakavaan onnettomuuteen vuosina 1994-2004.
Sen mukaan isojen autojen luokassa turvallisimpia autoja mm. ovat Audi A6, Saab 9000 Toyota Camry, Volvo 850...
Keskivertoa turvallisempi on myös "MB 200/300 86-95", mutta siis häviää edellisille.
Ylemmässä keskiluokassa turvallisimpia ovat mm. Mitsubishi Galant, Nissan Primera 91-96, Peugeot 406, Renault Laguna...
Perässä huonompana esim. MB 190, MB C-sarja.
Hyvällä turvatasolla on myös esim. Chrysler Voyager, Toyota Hiace 96- ja VW Caravelle 91-.
Suomessa asiaa on tutkinut TKK.
Kohteena 232000 liikennevahinkoa, joissa vammautuneita yhteensä 20000.
Esimerkkinä kuljettajan vammautumisriski kahden ajoneuvon välisissä törmäyksissä; turvallisimmat automallit ovat Citroen C5, BMW 5-sarja, Volvo S60, Ford Mondeo ja vanha Pajero.
MB 210 on 8.sijalla, 202 ja 203 peräkkäin 18. ja 19.
MB 124 -93 on 27.
Viimeiset ovat Nissan Micra, Citroen AX ja Fiat Uno.
Parinsadan mallin keskipaikkeille on mm. Fiat Bravo, Opel Ascona, Peugeot 106, W124 -85....
Selvästi huonommalla puolella mm. Nissan Sunny, Peugeot 309, wanha Ford Orion, Corolla ja viimein MB W201 -83 edellämainittujen perässä.
Onko kenelläkään tietoa mikä tekee pikkumersusta noin turvattoman auton kuljettajalleen kolaritilanteessa ?

Vai onko kyseisellä mallilla jouduttu vain yhteen kolariin jossa kuljettajalle kävi huonosti; miten vammautumisriski on siinä tapauksessa laskettu ?