Pienimuotoista remonttikertomusta W123 & W124

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Pienimuotoista remonttikertomusta W123 & W124

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, olipa vallan mainio keväinen iltapäivä Mersujen nysväämiselle. Itse asiassa hommat ovatkin vasta puolitiessä.

Remontti alkoi W123:n repsikan peilin vaihdolla. Kuten Suomi24:lta ja ed. miitistä muistanette, repsikan peili näytti liian ulos, vaikka säätö oli sisimmässä asennossaan. Palstan admini möi ystävällisesti käytetyn peilin, ja katso: taas pystyy peruuttamaan peilistä! Ilmeisesti ulkopuolella peilin tyvessä oleva kolmion mallinen kumi oli jo aikansa elänyt, eikä täten pystynyt pitämään peiliä oikeassa asennossa. Muuta selitystä en keksi.

Tekemisen puutteessa päätin sitten kohottaa hieman takapuskurin toista päätyä, kun se on aina ollut pikkurillin paksuuden toista päätä alempana. Irroitin sen, ja totesinkin, että vika onkin itsepuskurin kieroudessa. Tai tarkemmin sanottuna, sen päällisosa on tietystä kohti painunut. Enpä kehdannut käydä taivuttelemaan kummemmin, kun ei miesvoimat siihen tuntuneet riittävän.

Seurasi auton pesu, samalla totesin takahelman sekä vetokoukun ympäristön priimakuntoiseksi vailla ruosteen pilkkua.

Sitten kävinkin W124:n kimppuun. Siitä oli katkenut antenni, joten se vaihtoon. Takakontin sivuverhoilumuovi oli yllättävän tiukassa (miksei siellä ole irroitusohjetta :?: :) ), ja tässä kohti miesvoimien käyttö aiheuttikin lokasuojan tienoille muoviin halkeaman. Kellä olisi ylimääräisiä hyväkuntoisia... Kuten arvata saattaa, vedenpoistoaukko lokarikuopassa oli tukossa, koprallinen moskaa irtosi sieltä. Samoin lokasuojan ja "runkopalkin" liittymäkohta oli kerännyt jonkin verran ehtaa kuppaa, ilmeisesti kiveniskemistä? Tähän pitää paneutua, ettei ala vettä siunaantumaan takapaksiin.

Sitten siirryttiin kabiinin puolelle. Aina pitää ihmetellä kuinka yksinkertaista on tuo penkin irroitus. Selkänojakin lähti kolmen 8 mm ruuvin (sivuilla ja keskellä kyynärtuen alla) irroittamisen jälkeen nostamalla pois. Selkänojan rungosta löytyikin se jo aiemmin mainittu kantakortin pienoiskappale.
Tässä vaiheessa huomasinkin, että penkin irroittaminen ei olisi ollutkaan välttämätöntä, sillä antennijohdossa olikin "katkaisukappale", eli liitin keskellä johtoa, johon uuden johdon voi tyrkätä... :evil: . Tutkin siitä sitten hattuhyllyä ja sen sisuksia. Kummallakin puolen ensiapuluukkua, siis kaiuttimien ja luukun välissä pinnan alla on kaksi muovista ikäänkuin kaiuttimen muotoista kappaletta. Osanumero 124 694 01 97. Onko näillä muuta funktiota kuin olla tukemassa hattuhyllyä?

Lisäksi kysyn, että millä tavalla W124:n peräkontin verhoilumateriaalit muuttuivat faceliftin yhteydessä? Muistaakseni kanteen tuli ainakin joku pehmuste, mutta entä sivuille? 1985-mallissahan ne ovat muovia. Kontista vaan kuuluu tosi ikävä kaikuva kumahdus, kun sen lyö kiinni.

P.S. Forumilla esillä olleeseen taksimallikeskusteluun lisätään, että isäukko tiesi kertoa, notta meidänkin matkamalli oli menossa aluksi taksiksi Ouluun. Ja miksi matkamalli taksiin, syy oli jo ennen todettu, että matkamallista pääsi paremmin eroon, kun vaihdon aika tuli eteen.
P.PS. Kuriositeettina mainittakoon, että automme turvavyöt ovat valmistetut 7.8.1985 :-). Kaikkeen se saksalainen leiman pistää...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Noi turvavyö leimat ihastutti minuakin.. löysin kanssa vanhasta -81 farkusta noi turvavyön päiväykset :)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kaikki leimassa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, kyllä näitä leimauksia ja tarroja löytyy sieltä sun täältä. Esim. etu- ja takatilan matot ja radion johdotukset (!) erillisellä "lipareella". Taitavat kaikki alihankintaosat mennä jonkin "siivilän" kautta, jossa ne saavat MB-tarkastus- ja hyväksymisleimat ja päivämäärät + osanumeron. Ja näitä tiettyjä osia kyllä tehdään varastoon melko pitkilläkin aikajänteillä. Esim. omassa kiesissä matot on valmistettu jo vuoden '88 lopulla, Beckerin johtosarja peräti '87 joulukuussa :shock: . Ja itse auto on rekattu joulukuussa '89.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin