Remontti alkoi W123:n repsikan peilin vaihdolla. Kuten Suomi24:lta ja ed. miitistä muistanette, repsikan peili näytti liian ulos, vaikka säätö oli sisimmässä asennossaan. Palstan admini möi ystävällisesti käytetyn peilin, ja katso: taas pystyy peruuttamaan peilistä! Ilmeisesti ulkopuolella peilin tyvessä oleva kolmion mallinen kumi oli jo aikansa elänyt, eikä täten pystynyt pitämään peiliä oikeassa asennossa. Muuta selitystä en keksi.
Tekemisen puutteessa päätin sitten kohottaa hieman takapuskurin toista päätyä, kun se on aina ollut pikkurillin paksuuden toista päätä alempana. Irroitin sen, ja totesinkin, että vika onkin itsepuskurin kieroudessa. Tai tarkemmin sanottuna, sen päällisosa on tietystä kohti painunut. Enpä kehdannut käydä taivuttelemaan kummemmin, kun ei miesvoimat siihen tuntuneet riittävän.
Seurasi auton pesu, samalla totesin takahelman sekä vetokoukun ympäristön priimakuntoiseksi vailla ruosteen pilkkua.
Sitten kävinkin W124:n kimppuun. Siitä oli katkenut antenni, joten se vaihtoon. Takakontin sivuverhoilumuovi oli yllättävän tiukassa (miksei siellä ole irroitusohjetta


Sitten siirryttiin kabiinin puolelle. Aina pitää ihmetellä kuinka yksinkertaista on tuo penkin irroitus. Selkänojakin lähti kolmen 8 mm ruuvin (sivuilla ja keskellä kyynärtuen alla) irroittamisen jälkeen nostamalla pois. Selkänojan rungosta löytyikin se jo aiemmin mainittu kantakortin pienoiskappale.
Tässä vaiheessa huomasinkin, että penkin irroittaminen ei olisi ollutkaan välttämätöntä, sillä antennijohdossa olikin "katkaisukappale", eli liitin keskellä johtoa, johon uuden johdon voi tyrkätä...

Lisäksi kysyn, että millä tavalla W124:n peräkontin verhoilumateriaalit muuttuivat faceliftin yhteydessä? Muistaakseni kanteen tuli ainakin joku pehmuste, mutta entä sivuille? 1985-mallissahan ne ovat muovia. Kontista vaan kuuluu tosi ikävä kaikuva kumahdus, kun sen lyö kiinni.
P.S. Forumilla esillä olleeseen taksimallikeskusteluun lisätään, että isäukko tiesi kertoa, notta meidänkin matkamalli oli menossa aluksi taksiksi Ouluun. Ja miksi matkamalli taksiin, syy oli jo ennen todettu, että matkamallista pääsi paremmin eroon, kun vaihdon aika tuli eteen.
P.PS. Kuriositeettina mainittakoon, että automme turvavyöt ovat valmistetut 7.8.1985
