Vanteiden kiillotus. Millä?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Vanteiden kiillotus. Millä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä nyt outo kysymys entisen automeikkaajan suusta (en koskaan joutunu vanteita kiilotteleen), eli millä olette kiilotelleet alumiinivanteitanne?
Mistä saa ja mitä maksaa ja tuleeko hyvä?

Nämä pitäs kiilottaa.

Kuva

Vanteissa ei ole hapettumaa, eikä muutakaan virheitä, mutta eivät vaan ole enää aivan "uutuuden kiillossa".
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Maaalinpoistoaineella lakat/maalit pois ja sitten hiomapaperilla hiot niin hienoksi kuin viitsit, esim viimeinen pinta 800/1000/1200 ja sitten kiillotus kahdella eri karkeuksisella lumppulaikalla. Ensin kiillotus karkealla laikalla ja sitten viimeistely hienommalla. Vahaa on saatavana sellaisissa paksuissa, kovissa tangoissa. Vaha "levitetään" tangosta laikalle, ei kiillotettavaan kohteeseen.

On vain sen verran iso homma tuo kiillotus, että jos et meinaa pitempään pitää noita vanteita, niin kannattaa unohtaa koko homma. :roll:
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pitäisin mielellään vanteet, mutta sitähän ei tiedä jos joku haluaa ne auton mukana ostaa...

Malliahan noissa ei päällä ole, lakasta en tiedä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Vane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 24.05.2005 10:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vane »

Eilen surfaillessa näin kiillotusta koskevan jutun ja nyt etsinnän tuloksena löysin saman jutun :arrow: http://www.mob-concept.com/uudet/framet.htm

Ja tuolta TI-Nurkka.......
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)

Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting

Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 444
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Tuolla on myös vanteiden kiillotusta: KLIKETI ja KLIK
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Näytti Hessun poppoolla olevan aika samanlaiset työvälineet ja konstit.
Itse en aloittaisi hiomista ihan noin karkealla paperilla (80), riippuen tietysti vanteen pinnanlaadusta.
Itse olen kiillottanut moottoripyörän osia ja niiden pinnanlaaduissa on isojakin eroja, joten tuo aloituspaperin karkeus kannattaa katsoa aina osakohtaisesti.
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3810
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

nuohan on jo valmiiksi alumiininväriset joten ei muuta kun nitro-morsilla lakka pois ja sitten hiontavahalla (esim. farecla) ja kiillotus laikalla, sen jälkeen vahalla ja laikalla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

EVO X kirjoitti:nuohan on jo valmiiksi alumiininväriset joten ei muuta kun nitro-morsilla lakka pois ja sitten hiontavahalla (esim. farecla) ja kiillotus laikalla, sen jälkeen vahalla ja laikalla.
Lähteekö se lakka vi**uilematta pois noilla aineilla?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Ainakin mun Zendereissä lakka oli niin piukassa, että melkein meni pullollinen nitroa yhteen vanteeseen :shock: :shock:

...No ei nyt ihan... ...mutta tiukassa oli lakka kuitenkin.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18376
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

... ja vielä KILIKKISTÄ :D
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ja sitten kun lakat on hiottu ja vaha päällä, niin alkaa hapettuminen jossakin vaiheessa takuu varmasti :?
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Säännöllisellä pesulla ja vahauksella pysyy kesäkäytössä ihan siistinä.
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3810
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

ei ainakaan AZEV:ssa ollu mitään ongelmaa irtoamisen suhteen. Ensin morssia pari-kolme kierrosta ja teräsvillalla loput pois sitten vaikka sitä teräsvillaa ja hionta-ainetta jne..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Näyttäs tosiaan kuvan perusteella että puolat on sorvatut,eli pinta on jo valmiiksi melko kiiltävä ja tasainen.Ei ole älytön homma kiillottaa(siis nuo tasiset kohdat),valun jäljiltä olevien vanteiden kiillotusta en suosittele jos ei ole TOSI paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.

Millään spray maalinpoistoaineella ei kannata turhaan alkaa leikkimään,kunnon maalinpoistoaine maalifirmasta ja lähtee!
Vastaa Viestiin