Savuttaa ja täristää...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Savuttaa ja täristää...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Auto oli 300D -82 Täristää tyhjäkäynnillä ja välillä ikäänkuin yhden pytyn vuorolla ryntäisi. Välillä taas meinaa sammahtaa. 4-pyttynen olis jo varmaan sammunutkin :wink:
Nyt on tarkistettu, että ilmaa ei ole. Varmuuden vuoksi vielä ilmattukin pariin kertaan.
Ilmansuodatin oli likainen, mutta sen poisotto ei vaikuttanut. Polttoaineen suodattimet on vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ajettu 15tkm.

Savutus on hirveää tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ja kiihdyttäessä toimii hienosti ja äänikin on tasainen. Vika on tullut viikon aikana jokapäivä pahentuen. Kaikki tuntui alkavan, kun diiseli meinasi loppua. Siitä johtuen myös nuo ilmaustoimenpiteet.

Apuja siis kaivataan, suutin, venttiilit, peräti koko pumppu..vai mikä?

Kiitosta etukäteen!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Votaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Haiskahtaa vedeltä/pashalta polttoainesysteemissä. On tainut lähteä mömmöt liikkeelle tankin käydessä vähän tyhjempänä....
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Vettä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Vesidiiseliä epäilin minäkin, on tullut tankattua huonoa löpöä.

Kuitenkin esisuodin ei ole vielä tukossa, luulisi sen keräävän pahimmat moskat.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

suodatin?

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Itse lähtisin etsimään ongelmaa polttoainesuodattimista... Ja tässä tapauksessa eteenkin siis hienosuodattimesta... Tod.näk. -82 autossa on monen litran scheisset jo tankin pohjalla.

Seuraavaksi venttiilien säätö, ohjeethan täällä olikin jo. Homma on todellisuudessa helpompi mitä saattaa kuvitellakkaan...

Jos suodatin vaihdot ja venttiilien säätö ei auta, niin mites on suuttimien laita koska niitä on viimeksi katteltu?
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Savuttaa ja täristää...

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

W126 kirjoitti: Savutus on hirveää tyhjäkäynnillä.
Minkä väristä savu on?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

SAvusat

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Savu on sinertävää ei ihan niin sinistä kun öljysavu.
Soitin hovikorjaajalle, hän ei osannut sanoa mitään varmaa. Sanoi myös, että jos venttiili/t on kilkattaneet, voi johtua siitäkin.

Katsotaan asiaa viikonloppuna. Menen kohta KL:ään, voin samalla ostaa sen hienosuodattimen, mikä tuntuu kyllä turhalta...vasta 15tkm ajettu...ei pitäisi olla tukossa.... :?:

...Suuttimia ei ole kateltu minu aikanani, liekkö koskaan. Autolla on ajettukin vasta 450tkm.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Itsellä oli 220D aikoinaan kunnostuksessa, auto pukkasi sinistä savua, jota olisi voinut leikata veitsellä :lol: Mutta mutta, tuttu asentaja sanoi, että ei se mersun diesel väljänäkään sinistä puske, vaan esim. ajoitus voi olla pahasti pielessä. Eli nokkaketju on yleensä reippaasti venynyt. Kas, ajoitus kohdalleen (pumppua kääntämällä), ja savutus loppui. :wink: Kuitenkin, auto puski sinistä koko kierrosalueella, ei vain tyhjäkäynnillä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Suutin?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Viimeisenä vaihtoehtona voisi kai pitää tukkeutunutta suutinta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Pahenee

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Voi jee....
Pahenee vaan :evil:

Äsken ei vaimo uskaltanut enään lähteä sillä edes keikalle.
Jouduin viemään sen Ässällä. Keikkapalkka palaa siis bensana ilmaan :(

Nyt alkaa Uolevi rykiä jo isommallakin kaasulla.
Savupilvikin vaan sakenee...HUH!!!
Kai sillä kuitenkin uskaltaa huomenna ajaa 100km hovikorjaajalle.

Pitää laittaa kohta pikkuveli kaasuttelemaan ja katsella sitä savupilveä. Itse on vähän hankala tutkia asiaa kuskin paikalta. Kierroksilla pakokaasun paine on kuitenkin niin kova, että savu leviää hetkessä.

Se minun ilmausyritys on vana pahentanut asiaa, siltä tuntuu. Autolla ei kuitenkaan ole ajettu tänään, kun 500m.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Voivoi!!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Enään ei lähde Uolevi edes käyntiin :(

Otin hienosuotimen irti ja tyhjensin. Se vaikutti normaalilta. Sen jälkeen ilmasin systeemin.
Kuulostaa siltä, että ainakin pari pyttyä yrittäisi sytyttää ja putkestakin tulee pahanhajuista savua. Ei kuitenkaan lähde, hyvällä akulla onneksi pystyy vinguttamaan kauan.

Nyt on Uole liekassa ja kohta käyn koittamssa uudelleen, jospa se jaksaisi pyörittää vähän nopeammin lämmitettynä.

Palaillaan....
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilmaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Systeemi ei tullut kokonaan ilmatuksi... Jos akussa riittää potku, niin kaverin kanssa on helpoin käynnistää.

Kaveri starttaamaan ja itse löystät yhtä suutin putkea. Kun auto käynnistyy, niin suljet putken.


Huom. starttaus yhtä soittoa...
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kiitos!
Tuota pitää kokeilla!!

Sain kuitenkin Uolen käyntiin. 30 min piuhassa auttoi ja startti jaksoi pyörittää vähän nopeammin. Lähti käyntiin ja hirveä savu täytti autokatoksen. Putkesta tuli myös hirveät roiskeet jotain nestettä. Haisi ikäänkuin pilaantuneelle diiselille. Diiseliä se varmasti olikin.

Kaasu oli pohjassa varmaan 1 minuutin, kunnes sain kierrokset nousemaan ja koneen käymään tasaisesti. Heti käynnistyksen jälkeen auto kävi sen minuutin ikäänkuin 2-3 pytyllä.

Lähdin heti koeajolle ja kierroksilla toimi unelmasti. Kone kävi tasaisesti ja 5-koneen vuotavasta pakoputkesta kantautuvat komeat ja terveet murinat korviin, kun ylväästi kaartelin ikkuna auki :wink:

Aluksi ensimmäsillä revityskerroilla putkesta tuli armoton musta savu. Pari lisäkertaa ja savua ei enään tullut.

Tyhjäkäynti edelleen kuitenkin täristää ja sinertävää savua tulee alle 1000 kierroksella aikalailla.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Suuttimet tukossa?

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

W126 kirjoitti: Tyhjäkäynti edelleen kuitenkin täristää ja sinertävää savua tulee alle 1000 kierroksella aikalailla.
Tulee mieleen että jos sinen on päässyt roskaa suuttimille saakka tai möhnää on vain kerääntynyt sinne saakka?

Olen käyttänyt dieselissä aina silloin tällöin (2kertaa vuodessa about) jotakin suuttimenpuhdistukseen tarkoitettua mömmöä, tälläkin viikolla lorautin Lumikin tankkiin STP:n diesel injector cleaner -putelin.
Mitään oireita ei sinänsä ollut vaan ajattelin että tehdään tuollainen amerikkalaistyylinen "pre-emptive strike" tukkoumia vastaan.

Joku tuollainen puteli maksaa huolttiksella about femman ja motonetissä ei varmaan sitäkään. Voi olla ettei se enää auta jos on pahasti tukkeumaa mutta eipä se kallis kokeilu olisi.

Joku kehui niitä Forten mömmöjä mutten ole löytänyt niitä mistään huoltsikoilta eli varsinainen systeemin tehohuuhtelu on kokeilematta. Olis kiva vetää sekä öljytilan sisäpesu että suuttimien tehopuhdistus läpi ja katsoa mitä siitä seuraa.

Henkka
"Tässä sitä kirjoitellaan vaikka piti vääntää grafiikoita"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kannattaa kyllä tsekata ne suuttimetkin, jos niihin ei ole kajottu aikoihin... Uudet suuttimen kärjet auttaa kyllä kovasti moneen käyntiprobleemiin
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Tästä nyt ei ainakaan mitään apua, mutta...

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Tiedän tapauksen -81 207 paku, jossa siis 240d vielä vanhalla pumpulla = 65hv.
Kulki huonosti, savutti ja pätki tyhjäkäynnillä erittäin paljon, mutta kierroksia lisättäessä ongelmat hieman helpotti.
Kaikkea kokeiltiin, ilmausta, venttiilien säätöä, suodatin vaihtoja ja pumpun sekä suuttimien säädöt.
Mikään ei auttanut.
Ongelma korjaantui lopulta itsekseen! ja eräs diesel asentaja kertoi, että syynä oli todennäköisesti jumittunut venttiili!?!?!? eli venttiilin kuuluisi edestakaisen liikkeen lisäksi tehdä pyörivää liikettä, mutta tuota pyörimistä ei tapahtunut ja siitä ongelmat.
Voikohan pitää paikkaansa? Tiiähäntä, mutta auto on kuitenkin toiminut normaalisti 2 vuotta...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Suutin jumi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Nalkkaavasta suuttimen kärjestä olen joskus kuullut... Tuo venttiilin pyöriminen on taas tärkeää tiiveyden saavuttamiseksi. 123:ssa nuo venttiilit alkavat ajan myötä kantaa, joten tiiveyspulmista saattaa olla kyse.

Venat säätäen vain. Samalla niitä voi pyöritellä...
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Noniin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Venttilit on nyt säädetty:
Pari imua kanto aika pahasti, ne on nyt 0,1mm välyksessä.
Pari pakoa kanto tosi pahati, ne on nyt 0,3mm välyksessä.

Nyt ei ainakaan kanna yksikään, ehkä ykköspyttyyn saatto jäädä liikaa välystä, mutta tarkastan sen tällä viikolla.
En saanut hovikorjaajaa kiinni, joten tutkin Uolevin konehuonetta yksin. Selvitin, että pimeä ja huonosti toimiva pytty on numero 1.
Tällalailla:
Löysäsin jokaista polttoaineputkea erikseen, ykkösputken löysäys aihetti käynnin paranemista. Eli täristys jäi mutta savutus lakkasi ja "ryntäykset" loppuivat. En vielä avannut suutinta, kun ei ollut oikeanlaista työkalua (olivat appiukon rekassa).
Alan pikkuhiljaa kääntymään likaisen tai viallisen ykkössuuttimen suuntaan. Ainetta tuli suuttimelle kuitenkin tasaiseen tahtiin ja kivalla paineella.

Kylmänä ei enään kilkata venttiilit, mutta kuumana kuuluu ykkösestä pientä kilinää, kun polttoaineputken irrotti, kilinäkin lakkasi. Ykkösen venttiilien välykset pitää samalla siis tarkastaa, kun katsoo sitä suutinta.

Sen opin, että seuraavan kerran otan suuttimet ensiksi edestä pois, ennenkun alan säätämään venttiilejä Kovin ahdasta oli kahdelle kiintoavaimelle.

Sitten vaan suuttimen huoltovinkkejä kiitos Myös käytetyt "varmanpäälle" vaihdetut kiinnostaa.
Vastaa Viestiin