Auto oli 300D -82 Täristää tyhjäkäynnillä ja välillä ikäänkuin yhden pytyn vuorolla ryntäisi. Välillä taas meinaa sammahtaa. 4-pyttynen olis jo varmaan sammunutkin
Nyt on tarkistettu, että ilmaa ei ole. Varmuuden vuoksi vielä ilmattukin pariin kertaan.
Ilmansuodatin oli likainen, mutta sen poisotto ei vaikuttanut. Polttoaineen suodattimet on vaihdettu syksyllä ja sen jälkeen ajettu 15tkm.
Savutus on hirveää tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ja kiihdyttäessä toimii hienosti ja äänikin on tasainen. Vika on tullut viikon aikana jokapäivä pahentuen. Kaikki tuntui alkavan, kun diiseli meinasi loppua. Siitä johtuen myös nuo ilmaustoimenpiteet.
Apuja siis kaivataan, suutin, venttiilit, peräti koko pumppu..vai mikä?
Itse lähtisin etsimään ongelmaa polttoainesuodattimista... Ja tässä tapauksessa eteenkin siis hienosuodattimesta... Tod.näk. -82 autossa on monen litran scheisset jo tankin pohjalla.
Seuraavaksi venttiilien säätö, ohjeethan täällä olikin jo. Homma on todellisuudessa helpompi mitä saattaa kuvitellakkaan...
Jos suodatin vaihdot ja venttiilien säätö ei auta, niin mites on suuttimien laita koska niitä on viimeksi katteltu?
Savu on sinertävää ei ihan niin sinistä kun öljysavu.
Soitin hovikorjaajalle, hän ei osannut sanoa mitään varmaa. Sanoi myös, että jos venttiili/t on kilkattaneet, voi johtua siitäkin.
Katsotaan asiaa viikonloppuna. Menen kohta KL:ään, voin samalla ostaa sen hienosuodattimen, mikä tuntuu kyllä turhalta...vasta 15tkm ajettu...ei pitäisi olla tukossa....
...Suuttimia ei ole kateltu minu aikanani, liekkö koskaan. Autolla on ajettukin vasta 450tkm.
Itsellä oli 220D aikoinaan kunnostuksessa, auto pukkasi sinistä savua, jota olisi voinut leikata veitsellä Mutta mutta, tuttu asentaja sanoi, että ei se mersun diesel väljänäkään sinistä puske, vaan esim. ajoitus voi olla pahasti pielessä. Eli nokkaketju on yleensä reippaasti venynyt. Kas, ajoitus kohdalleen (pumppua kääntämällä), ja savutus loppui. Kuitenkin, auto puski sinistä koko kierrosalueella, ei vain tyhjäkäynnillä.
Viimeisenä vaihtoehtona voisi kai pitää tukkeutunutta suutinta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Äsken ei vaimo uskaltanut enään lähteä sillä edes keikalle.
Jouduin viemään sen Ässällä. Keikkapalkka palaa siis bensana ilmaan
Nyt alkaa Uolevi rykiä jo isommallakin kaasulla.
Savupilvikin vaan sakenee...HUH!!!
Kai sillä kuitenkin uskaltaa huomenna ajaa 100km hovikorjaajalle.
Pitää laittaa kohta pikkuveli kaasuttelemaan ja katsella sitä savupilveä. Itse on vähän hankala tutkia asiaa kuskin paikalta. Kierroksilla pakokaasun paine on kuitenkin niin kova, että savu leviää hetkessä.
Se minun ilmausyritys on vana pahentanut asiaa, siltä tuntuu. Autolla ei kuitenkaan ole ajettu tänään, kun 500m.
Otin hienosuotimen irti ja tyhjensin. Se vaikutti normaalilta. Sen jälkeen ilmasin systeemin.
Kuulostaa siltä, että ainakin pari pyttyä yrittäisi sytyttää ja putkestakin tulee pahanhajuista savua. Ei kuitenkaan lähde, hyvällä akulla onneksi pystyy vinguttamaan kauan.
Nyt on Uole liekassa ja kohta käyn koittamssa uudelleen, jospa se jaksaisi pyörittää vähän nopeammin lämmitettynä.
Sain kuitenkin Uolen käyntiin. 30 min piuhassa auttoi ja startti jaksoi pyörittää vähän nopeammin. Lähti käyntiin ja hirveä savu täytti autokatoksen. Putkesta tuli myös hirveät roiskeet jotain nestettä. Haisi ikäänkuin pilaantuneelle diiselille. Diiseliä se varmasti olikin.
Kaasu oli pohjassa varmaan 1 minuutin, kunnes sain kierrokset nousemaan ja koneen käymään tasaisesti. Heti käynnistyksen jälkeen auto kävi sen minuutin ikäänkuin 2-3 pytyllä.
Lähdin heti koeajolle ja kierroksilla toimi unelmasti. Kone kävi tasaisesti ja 5-koneen vuotavasta pakoputkesta kantautuvat komeat ja terveet murinat korviin, kun ylväästi kaartelin ikkuna auki
Aluksi ensimmäsillä revityskerroilla putkesta tuli armoton musta savu. Pari lisäkertaa ja savua ei enään tullut.
Tyhjäkäynti edelleen kuitenkin täristää ja sinertävää savua tulee alle 1000 kierroksella aikalailla.
W126 kirjoitti:
Tyhjäkäynti edelleen kuitenkin täristää ja sinertävää savua tulee alle 1000 kierroksella aikalailla.
Tulee mieleen että jos sinen on päässyt roskaa suuttimille saakka tai möhnää on vain kerääntynyt sinne saakka?
Olen käyttänyt dieselissä aina silloin tällöin (2kertaa vuodessa about) jotakin suuttimenpuhdistukseen tarkoitettua mömmöä, tälläkin viikolla lorautin Lumikin tankkiin STP:n diesel injector cleaner -putelin.
Mitään oireita ei sinänsä ollut vaan ajattelin että tehdään tuollainen amerikkalaistyylinen "pre-emptive strike" tukkoumia vastaan.
Joku tuollainen puteli maksaa huolttiksella about femman ja motonetissä ei varmaan sitäkään. Voi olla ettei se enää auta jos on pahasti tukkeumaa mutta eipä se kallis kokeilu olisi.
Joku kehui niitä Forten mömmöjä mutten ole löytänyt niitä mistään huoltsikoilta eli varsinainen systeemin tehohuuhtelu on kokeilematta. Olis kiva vetää sekä öljytilan sisäpesu että suuttimien tehopuhdistus läpi ja katsoa mitä siitä seuraa.
Henkka
"Tässä sitä kirjoitellaan vaikka piti vääntää grafiikoita"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Tiedän tapauksen -81 207 paku, jossa siis 240d vielä vanhalla pumpulla = 65hv.
Kulki huonosti, savutti ja pätki tyhjäkäynnillä erittäin paljon, mutta kierroksia lisättäessä ongelmat hieman helpotti.
Kaikkea kokeiltiin, ilmausta, venttiilien säätöä, suodatin vaihtoja ja pumpun sekä suuttimien säädöt.
Mikään ei auttanut.
Ongelma korjaantui lopulta itsekseen! ja eräs diesel asentaja kertoi, että syynä oli todennäköisesti jumittunut venttiili!?!?!? eli venttiilin kuuluisi edestakaisen liikkeen lisäksi tehdä pyörivää liikettä, mutta tuota pyörimistä ei tapahtunut ja siitä ongelmat.
Voikohan pitää paikkaansa? Tiiähäntä, mutta auto on kuitenkin toiminut normaalisti 2 vuotta...
Nalkkaavasta suuttimen kärjestä olen joskus kuullut... Tuo venttiilin pyöriminen on taas tärkeää tiiveyden saavuttamiseksi. 123:ssa nuo venttiilit alkavat ajan myötä kantaa, joten tiiveyspulmista saattaa olla kyse.
Venat säätäen vain. Samalla niitä voi pyöritellä...
Venttilit on nyt säädetty:
Pari imua kanto aika pahasti, ne on nyt 0,1mm välyksessä.
Pari pakoa kanto tosi pahati, ne on nyt 0,3mm välyksessä.
Nyt ei ainakaan kanna yksikään, ehkä ykköspyttyyn saatto jäädä liikaa välystä, mutta tarkastan sen tällä viikolla.
En saanut hovikorjaajaa kiinni, joten tutkin Uolevin konehuonetta yksin. Selvitin, että pimeä ja huonosti toimiva pytty on numero 1.
Tällalailla:
Löysäsin jokaista polttoaineputkea erikseen, ykkösputken löysäys aihetti käynnin paranemista. Eli täristys jäi mutta savutus lakkasi ja "ryntäykset" loppuivat. En vielä avannut suutinta, kun ei ollut oikeanlaista työkalua (olivat appiukon rekassa).
Alan pikkuhiljaa kääntymään likaisen tai viallisen ykkössuuttimen suuntaan. Ainetta tuli suuttimelle kuitenkin tasaiseen tahtiin ja kivalla paineella.
Kylmänä ei enään kilkata venttiilit, mutta kuumana kuuluu ykkösestä pientä kilinää, kun polttoaineputken irrotti, kilinäkin lakkasi. Ykkösen venttiilien välykset pitää samalla siis tarkastaa, kun katsoo sitä suutinta.
Sen opin, että seuraavan kerran otan suuttimet ensiksi edestä pois, ennenkun alan säätämään venttiilejä Kovin ahdasta oli kahdelle kiintoavaimelle.
Sitten vaan suuttimen huoltovinkkejä kiitos Myös käytetyt "varmanpäälle" vaihdetut kiinnostaa.