W123 ohjaussimpukan vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 ohjaussimpukan vaihto?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tulipa mieleen kyseinen proseduuri näin ekan kesälomaviikon alussa, ettei pääse tekemisen puute yllättämään. Uusi ohjausvaihde on odottanut vaihtoa jo kohta puoli vuotta. Minkälainen homma tuo olisi vaihtaa itse? Lueskelin vanhoja viestejä, että ainakin W124:ssä homma on kohtuullisen helppo, mutta kukaan ei ollut kertonut hommasta sen enempää. Tässä siis muutama tarkentava kysymys koskien W123:a:

1. Voiko vaihtoa edes kuvitella tekevänsä itse ilman öljymonttua/nosturia?

2. Kuinka vanhan irroitus/uuden asennus suoritetaan? Työvaiheet?

3. Mitä osia tarvitsee varata simpukan lisäksi? Uudet öljyt ilmeisesti?

4. Mahdollisesti rikkoutuvia osia?

Etukäteen vinkeistä kiittäen :wink:,

-T
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 21.06.2005 11:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä monttu tai nosturi olisi varmasti iloinen asia simpukkaa vaihdettaessa..

-raidetangot irti simpukan varresta
-ohjausakselin ja simpukan nivelessä oleva pultti irti(rattiakselin puolelta)
-tehostajan letkut irti (öljyä valuu pitkin lattioita)
-vasen etupyörä pois
-sitten itse simpukka irti, on kiinni pyöränkotelon puolelta 3:lla pultilla


Eipä tuossa rikki voi saada kuin raidetankojen päät tai niiden suojat, jos kovakouraisesti niitä irrottaa. Öljyä kannattaa tosiaan varata.

Ohjausakselin saa helposti värään asentoon eli ratti on suoraan ajettaessa vinossa. Jos aikoo korjata asian irrottamalla ratin ja kääntämällä kohdalleen, niin vilkun palautus toimii miten sattuu..

Simpukassa taitaa olla jossain kohtaa keskitysmerkki?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

simpukan akselissa ja kotelossa kohdistus merkit, voi helposti tarkistaa keskityksen kun laskee kierrokset per suunta.

Yksi ongelma voi olla simpukan pultit, ruostuneet kiinni/kanta entinen. Näin siis 124:ssa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä siellä simpukassa on myös sellainen pienenpieni pultti, jonka avaamalla esille pitäisi tulla jokin akseli, jonka hienoa teknistä nimeä en tarkkaan tiedä. Se saattaa olla nimeltään sektoriakseli, mutta siitä en mene vannomaan.

Mutta siinä esilletulevassa akselissa on pienenpieni reikä sillä kohtaa, kun ohjausvaihde on suorassa. Siihen oli (Venetmäen purkaamon kertoman mukaan) ennenaikaan sellaisia pulttejakin, joitten kärjessä oli sellainen ohut piikki, joka piti simpukan paikoillaan ohjauskulmien säätämistä varten.

Ja sitten kun se "piikkipultti" unohdettiin reikäänsä, niin ensimmäisen ratinliikahduksen jälkeen kuului pienenpieni NAPS ääni, ja sitten se hauskuus vasta alkoikin... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä tähän asti! Kyllä on ilo esittää kysymys foorumilla, kun tietää että siihen tulee (pääasiassa) asiallisia vastauksia.

Siispä suuntaan auton naapurin öljymontun päälle. Keskitys ei liene ongelma, jos kerran simpukassa ja akselissa on merkit.

Ohjauskulmien säätö lienee paikallaan proseduurin jälkeen. Vaan jos samalla vaihtaisi nuo tankojen päätkin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jos ruuvit ei aukea , yks tapa on porata ruuvin kannat auki tai vaikka hitsata kantaan jotain möykkyä kunnon otetta varten.

Keskitystä ei voi saada väärin kun merkeistä laskee kierrokset vasenpaan ja oikealle.

Hyvä olis vaihtaa tankojen päät samalla, voi olla kun niitä joutuu irroittaa->niitten kierteet vahingoittuu ja sit onkin vaikee saada niitä muttereita paikoilleen.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Itse asiassa jos yksin tekee niin montusta on vain haittaa. Simpukka kun putoaa alas kun ottaa pultit irti. Auton allahan ei tarvitse käydä kun ottamassa raidetangot irti ja laittamassa kiinni, eikä ole edes ahdas paikka.

Eilen vaihdoin omaani - vanha pois, uusi kiinni. Ei mikään MacGyver-homma.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

juu eipä tuossa monttua tarvita. mutta jonkinlainen pallonivelen irroitus työkalu on ehdoton raidetakojen irroitukseen ja tietenkin kaverista on ainakin tuohon sivosen kirjoittamaan putoamis ongelmaan apua, putoaahan se simpukka vaikka sitten vaan maahankin jos ei ole kaveria pitämässä kiinni
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo mutta niin se saa pudotakin. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tunkki on hyvä, monttu kuulosta oudolta.

Jos osat ovat vaarassa tippua, niin ennen pulttien avaamista ne laitetaan nippusiteella kiinni, jolloin tippuvat vain pari senttiä (että tietää niiden irroneen). Tai niin ainakin itse teen.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, vajaa viikko takaperin suoritettiin homman suurin osa. Ihme epeleitä te olette olleet, jos vaihto on onnistunut "tuosta vain". Toimenpide oli lähes kokonaisuudessaan suoritettava altapäin. M102.980:n mahtavan vääntökäyrän takaava pitkähkö imusarja estää lahjakkaasti näkö- ja kopelointiyhteyden sinpukkaan. Siis suuntasin naapurin montulle.

Aloitin raidetangon ja raidepään välisistä nivelistä. Hankittu halpismallin pallonivelen ulosvetäjä osoittautui enemmän kuin käyttökelpoiseksi kapineeksi, sillä nivelet paukahtivat helposti irti.

Ohjausakselin pannan kiristyspultti taas oli helpoiten avattavissa ylhäältäpäin.

Tehostajan letkuissa olikin enemmän hommaa. Toinen letku lähti vain pumpun päästä irti, toinen työn ja tuskan kanssa simpukan päästä. Irroitusta ennen imin enimmät öljyt säiliöstä ruutalla pois. Öljy oli vielä aivan punaista, kiitos puoli vuotta sitten suoritetun öljynvaihdon.

Sitten 15" barokki pois ja simpukan kiinnityspulttien kimppuun. Jatkovarrella ja räikällä vääntämällä kaksi pulttia irtosi helposti, mutta ylin pultti oli jo valmiiksi nylppääntynyt. Eikun noutamaan pora ja rälläkkä; jälkimmäinen osoittautui paremmaksi vaihtoehdoksi. Tässä tuhrautuikin melkoinen aika. Pultithan menevät aisapalkin läpi ja kierteet ovat simpukassa. Näin ollen katkaistun pultin jouduin pyörittämään auki pihdeillä simpukan ja palkin välistä... :roll:

Sittenpä vanha simpukka saatiinkin vedettyä pois paikoiltaan. Vaihto-osasta ja ohjausakselista koetin tiirailla keskitysmerkkejä niitä löytämättä. Siispä simpukka arviolta paikoilleen. Aikamoinen kyörä muuten tuo simpukka, painoa lienee joku 15 kiloa pienellä valumöhkäleellä.

Tankoja kiinnitettäessä havaittiin, että raidetangon kuskinpuoleisen nivelen suojakumi on rikki sekä kierre nylppääntynyt mitättömäksi. Uutta osaa siis kehiin. Mutteri saatiin kuitenkin muutaman millin kierteelleen, että auto saatiin hissukseen ajettua kotipihaan odottamaan. Merkkiliikkeestä tilatessa lähettivät raidepään nivelineen itse tangon sijaan... joten remontti jatkuu velä sen verran, että tänään käyn uuden raidetangon (123 e) ja lyön sen paikalleen. Sittenpä olisi vuorossa ohjauksen ja ohjauskulmien tarkistus. Tarina jatkuu....
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 21.06.2005 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Timo L. kirjoitti:Ihme epeleitä te olette olleet, jos vaihto on onnistunut "tuosta vain". Toimenpide oli lähes kokonaisuudessaan suoritettava altapäin. M102.980:n mahtavan vääntökäyrän takaava pitkähkö imusarja estää lahjakkaasti näkö- ja kopelointiyhteyden sinpukkaan.
Perkele. :oops:
En tajunnutkaan että siinä on normaalisti imusarja edessä. Minulla kun on kannen ja lohkon välissä 10km rako niin on vähän enemmän tilaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ai niin, piti kysyä... Paljonkos sinne tehostimen säiliöön kuuluu lorottaa öljyä? Jossain kohtaa joku alarajamerkki?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sivonen kirjoitti:Ai niin, piti kysyä... Paljonkos sinne tehostimen säiliöön kuuluu lorottaa öljyä? Jossain kohtaa joku alarajamerkki?

Kokonaismäärä on 1,4 litraa (varmuudella ainakin 200-250 -malleissa). En minä sieltä kaikkia ulos saanut. Laita siis sen verran että täyttyy, kaverin käännellessä välillä rattia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pönttö täyteen siis. Kiitos.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Timo L. kirjoitti:Ihme epeleitä te olette olleet, jos vaihto on onnistunut "tuosta vain". Toimenpide oli lähes kokonaisuudessaan suoritettava altapäin. M102.980:n mahtavan vääntökäyrän takaava pitkähkö imusarja estää lahjakkaasti näkö- ja kopelointiyhteyden sinpukkaan.
Joo taitaa olla bensamalleissa vaikeampi homma kuin dieseleissä, niihin homma onnistuu suurilta osin ylhäältäpäinkin.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kuitsi kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Ihme epeleitä te olette olleet, jos vaihto on onnistunut "tuosta vain". Toimenpide oli lähes kokonaisuudessaan suoritettava altapäin. M102.980:n mahtavan vääntökäyrän takaava pitkähkö imusarja estää lahjakkaasti näkö- ja kopelointiyhteyden sinpukkaan.
Joo taitaa olla bensamalleissa vaikeampi homma kuin dieseleissä, niihin homma onnistuu suurilta osin ylhäältäpäinkin.
Noh, noh. Kyllä tosi-bensamersuilijalta onnistuu simpukan kiristyskin ylhäältäpäin – jäähän imusarjan ja simpukan väliin ainakin tuuma tilaa. :wink: Pitää olla vaan näpeissä tunto tallella ja oikeat työkalut pakissa. :D

Kuva

t.
Risto
E500 – 211.070
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kuitsi kirjoitti: Joo taitaa olla bensamalleissa vaikeampi homma kuin dieseleissä, niihin homma onnistuu suurilta osin ylhäältäpäinkin.
Mitä tuolta timon sivulta konehuoneen kuvaa vilkaisin, niin jopa kaasarimallissa on selkeästi enemmän tilaa ko. operazionelle kuin tuossa ruiskupelissä.

Asiasta toiseen. Mikäpä oli syynä simpukan vaihtoon? (Vai onko sitä jossain puitu, onko multa mennyt ohi? Ei olisi ensimmäinen kerta....)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, nyt on tangot ja nivelet paikoillaan ja kiristettynä. Mutta arvio ratin keskityksestä ei tietenkään osunut kohdalleen, vaan pyörien ollessa suorassa ratin keskityyny on pystysuorassa. Vilkun palautus ei tietenkään ole kohdallaan. Kysymys: onko vilkun palautuksen "kohdalleen saattamiseen" vain yksi keino, irroittaa simpukka uudelleen?

Kunhan saisi edes ratin irti... on juutas tiukassa. Eikös siinä ole vääränkätinen kierre, ts. myötäpäivään aukeaa? W124:ssä oli huomattavasti löysemmässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Asiasta toiseen. Mikäpä oli syynä simpukan vaihtoon? (Vai onko sitä jossain puitu, onko multa mennyt ohi? Ei olisi ensimmäinen kerta....)
Kirivara simpukassa loppu, klappia niin että hirvitti ajaa (suljetulla alueella) yli 160 km/h :roll: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Timo L. kirjoitti:No niin, nyt on tangot ja nivelet paikoillaan ja kiristettynä. Mutta arvio ratin keskityksestä ei tietenkään osunut kohdalleen, vaan pyörien ollessa suorassa ratin keskityyny on pystysuorassa. Vilkun palautus ei tietenkään ole kohdallaan. Kysymys: onko vilkun palautuksen "kohdalleen saattamiseen" vain yksi keino, irroittaa simpukka uudelleen?

Kunhan saisi edes ratin irti... on juutas tiukassa. Eikös siinä ole vääränkätinen kierre, ts. myötäpäivään aukeaa? W124:ssä oli huomattavasti löysemmässä.
Mielestäni olen kyllä aukonut pultin aivan normaalisti, jenka siis oikein päin. Jos pulttiin lyöminen ei auta avauksessa, kuumenna sitä kuumailmapistoolilla---->ruuvilukite muuttuu jauhoksi. Tiukassa ne ovat tosiaan...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jep, pulttipyssyä kehiin vaan, muuten saat vääntää aika hiessä.
Ja kannattaa olla kunnon hylsy ettei pyöristä kantaa.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Timo L. kirjoitti:No niin, nyt on tangot ja nivelet paikoillaan ja kiristettynä. Mutta arvio ratin keskityksestä ei tietenkään osunut kohdalleen, vaan pyörien ollessa suorassa ratin keskityyny on pystysuorassa. Vilkun palautus ei tietenkään ole kohdallaan. Kysymys: onko vilkun palautuksen "kohdalleen saattamiseen" vain yksi keino, irroittaa simpukka uudelleen?

Kunhan saisi edes ratin irti... on juutas tiukassa. Eikös siinä ole vääränkätinen kierre, ts. myötäpäivään aukeaa? W124:ssä oli huomattavasti löysemmässä.
Ei tarvi ottaa simpukkaa irti vaan se ohjausakselin ja simpukan välissä oleva nivel irti sieltä simpukan puolelta ja rakoa vääntäen auki niin kyllä sen saa kohdilleen. Mutta loppuviilaus täytynee tehdä rattia siirtäen että on just kohdallaan. Sen saa selville vasta ajossa, ei paikallaan oikeen millään.
Vilkun palautuksen kannalta ei niin merkitystä onko ratti boorin pari pielessä, mutta kun ajaa suoraan ja ratti hiukan vinossa, se syö miestä (ainakin perfektionistia) :lol:
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tomi kirjoitti:Ei tarvi ottaa simpukkaa irti vaan se ohjausakselin ja simpukan välissä oleva nivel irti sieltä simpukan puolelta ja rakoa vääntäen auki niin kyllä sen saa kohdilleen. Mutta loppuviilaus täytynee tehdä rattia siirtäen että on just kohdallaan. Sen saa selville vasta ajossa, ei paikallaan oikeen millään.
Vilkun palautuksen kannalta ei niin merkitystä onko ratti boorin pari pielessä, mutta kun ajaa suoraan ja ratti hiukan vinossa, se syö miestä (ainakin perfektionistia)
Jep, hyvä juttu, tuo tuli mieleen itsellenikin, mutta ajattelin kysyä viisaammilta. Nyt kyllä muuten kulkee tosi jämäkästi. Mukavaa, kun ei koko ajan tarvitse ohjastaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No jos nyt minäkin poikeuksellisesti :roll: vähän nus-nus, niin rattiahan perfektionisti ei käännä. Esim. raidepään vaihdossa se menee monestikin hieman vinoon, tämä tarkoittaa sitä että aurauskulmat muuttuivat. Kyllä se nyt on Timo tehtävä niin että kääntelet sen sieltä simpukan päästä kohdileen, niin minä tekisin :wink: Mutta jos laiskottaa niin ei sinun tarvitse olla yhtä kaheli kuin minun :lol: . (Ei siihen rattiin ja ohjausakseliin turhantakia ole merkkejä laitettu :wink: )
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Timo L. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Asiasta toiseen. Mikäpä oli syynä simpukan vaihtoon? (Vai onko sitä jossain puitu, onko multa mennyt ohi? Ei olisi ensimmäinen kerta....)
Kirivara simpukassa loppu, klappia niin että hirvitti ajaa (suljetulla alueella) yli 160 km/h :roll: .
Samoin.

Ja nyt on vanha simpukka odottelemassa romumiestä. Saa sen joku muukin tulla noutamaan jos tarvii?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Päivitetään aihetta. Homma on muuten kunnossa ja auto ajokelpoinen, mutta keskitystä en omin voimin saanut kohdilleen. Simpukan pään booriakseli on niin tiukka, että päältäpäin sitä ei saa käännettyä kohdilleen. Pitäisi ottaa ilmeisesti simpukka irti, enkä siihen hommaan ala kotinurmikolla. Pitäisi saada etupää kunnolla ilmaan. Keskitysreikäkin löytyi jälkikäteen W116-WIS:siä tarkastellessa.

Siispä aika on varattuna pajalle perjantaiksi keskitystä ja kulmien säätöä varten, raportointi jatkuu sitten.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Minä keskittelin simpukan boorituksen niin, että irroitin ratin ja rattiputken laakerin sokan sekä simpukan boorituksen pultin. Sitten meisselillä alakautta simpukan booritus akseleineen ulospäin irti ja käännetään oikeaan asentoon. Helpottaa kummasti jos auto on pysäköity valmiiksi suoraan kulkien tai säädettävä kulma on tuoreessa muistissa. Sitten kevyesti boori huulille oikeaan asentoon ja kumivasaralla naputellen akseli ja laakeri takaisin paikoilleen. Lopuksi boorituksen pultti ja laakerin sokka sekä ratti paikoilleen.

Tietenkin auto on vanhempaa sarjaa sekä dieseli, mutta alakautta tehden tilaa saattaa olla riittävästi myös 123:ssa, joskaan liikaa sitä ei ollut 115:kaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

onkos kellään tietoa kampiakselin päässä olevan hihnapyörän halkasijoista? onko eroa tehostamattomassa/tehostetussa ja bensa/diesel? montako milliä se tehostetun simpukan säätöruuvi on pystyssä siitä sen lukitusmutterin pinnasta mitattuna kun säätövara on loppu? :shock:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

13mm
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin