No niin, vajaa viikko takaperin suoritettiin homman suurin osa. Ihme epeleitä te olette olleet, jos vaihto on onnistunut "tuosta vain". Toimenpide oli lähes kokonaisuudessaan suoritettava altapäin. M102.980:n mahtavan vääntökäyrän takaava pitkähkö imusarja estää lahjakkaasti näkö- ja kopelointiyhteyden sinpukkaan. Siis suuntasin naapurin montulle.
Aloitin raidetangon ja raidepään välisistä nivelistä. Hankittu halpismallin pallonivelen ulosvetäjä osoittautui enemmän kuin käyttökelpoiseksi kapineeksi, sillä nivelet paukahtivat helposti irti.
Ohjausakselin pannan kiristyspultti taas oli helpoiten avattavissa ylhäältäpäin.
Tehostajan letkuissa olikin enemmän hommaa. Toinen letku lähti vain pumpun päästä irti, toinen työn ja tuskan kanssa simpukan päästä. Irroitusta ennen imin enimmät öljyt säiliöstä ruutalla pois. Öljy oli vielä aivan punaista, kiitos puoli vuotta sitten suoritetun öljynvaihdon.
Sitten 15" barokki pois ja simpukan kiinnityspulttien kimppuun. Jatkovarrella ja räikällä vääntämällä kaksi pulttia irtosi helposti, mutta ylin pultti oli jo valmiiksi nylppääntynyt. Eikun noutamaan pora ja rälläkkä; jälkimmäinen osoittautui paremmaksi vaihtoehdoksi. Tässä tuhrautuikin melkoinen aika. Pultithan menevät aisapalkin läpi ja kierteet ovat simpukassa. Näin ollen katkaistun pultin jouduin pyörittämään auki pihdeillä simpukan ja palkin välistä...
Sittenpä vanha simpukka saatiinkin vedettyä pois paikoiltaan. Vaihto-osasta ja ohjausakselista koetin tiirailla keskitysmerkkejä niitä löytämättä. Siispä simpukka arviolta paikoilleen. Aikamoinen kyörä muuten tuo simpukka, painoa lienee joku 15 kiloa pienellä valumöhkäleellä.
Tankoja kiinnitettäessä havaittiin, että raidetangon kuskinpuoleisen nivelen suojakumi on rikki sekä kierre nylppääntynyt mitättömäksi. Uutta osaa siis kehiin. Mutteri saatiin kuitenkin muutaman millin kierteelleen, että auto saatiin hissukseen ajettua kotipihaan odottamaan. Merkkiliikkeestä tilatessa lähettivät raidepään nivelineen itse tangon sijaan... joten remontti jatkuu velä sen verran, että tänään käyn uuden raidetangon (123 e) ja lyön sen paikalleen. Sittenpä olisi vuorossa ohjauksen ja ohjauskulmien tarkistus. Tarina jatkuu....