OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Remontti-Reiska
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 17.12.2025 22:31

OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Remontti-Reiska »

Paljon on tullut luettua foorumia, mutta vastaavaa ongelmaa en ole löytänyt. Otsikon perusteella voisi ensimmäisenä heittää, että hehkutulpat vaihtoon. Mutta ei ole ihan niin simppeli homma.

Auto on R-Mersu vuosimallia 2006. Moottori OM642.950

Vikana on siis se, että auto lähtee sitä huonommin käyntiin mitä kylmempää on. Kesäkeleillä lähtee yleensä ensimmäisellä startilla, 5-10 asteen lämmössä toisella, nollan paikkeilla ehkä 5-7 starttia ja pakkasella vielä huonommin, 15 asteen pakkasessa turha edes yrittää. Kesähelteilläkin vaatii kuitenkin huomattavasti normaalia pidemmän startin. Moottori ei ikinä lupaile mitään, vaan sitten kun käynnistyy, niin käynnistyy tuosta vain. Tähän liittyen lopussa lisää tietoa. Kun moottori on kuuma, niin se käynnistyy melkein normaalisti. Ja käynnissä ollessaan käy normaalisti, ei savuta tmv.

Auto ei onneksi ole oma, mutta olen joutunut sotkeentumaan sen vianetsintään ja korjaamiseen. Tuo 642-moottori on tullut kyllä manattua moneen kertaan alimpaan kolkkaan mitä löytyy. :lol:

Aloitetaan siitä, että mitä kaikkea on tutkittu ja korjattu tähän mennessä suunnilleen aikajärjestyksessä. Aikaa on kulunut ja jossain välissä omistaja tympääntyi ja vei auton Mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon. Siellä oli tutkittu ja testattu luonnollisesti samoja alla olevia asioita (hehukutusjärjestelmä, polttoainejärjestelmä ym.), mutta selkeää vikaa ei löytynyt ja nostivat silta erää kädet pystyyn. Venynyt jakoketju mainittiin ja kampi- ja nokka-akselin synkronointi jäi sieltä ilmaan kysymysmerkkinä.


-Hehkutuksen ohjain oli viallinen (vikakoodi). Vaihdettu uuteen, tosin tarvikemalliin, Ei vaikutusta käynnistymiseen.
-Tämän jälkeen ei mitään vikakoodeja. Rail-paineet ja kaikki muukin ok käynnityksen aikana, pois lukien synkronointi. Synkronoinnista tulee vikakoodi, jos käynnistysyritys jatkuu "liian pitkään"
-Hehtulpat tarkistettu yksitellen virtamittauksella.
-Tehty suuttimien ohivuotomittaus itse ja korjaamossa. Kaksi suutinta vuotaa aavistuksen enemmän kuin muut, mutta ok kuitenkin.
-Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet testattu oskilloskoopilla ecun liittimestä. Korjaamo testannut uusilla alkuperäisosilla. Ok, ei vaikutusta.
-Ilmanputsarit ja polttoainesuodatin uusittu. Polttoainejärjestelmässä ollut pientä ilmavuotoa. Korjattu, ei vaikutusta
-Akku kunnossa
-Jakoketju oli lopussa, kiristin ulkona. Vaihdettu yläkautta uuteen, ei mitään vaikutusta.
-Ecua testattu lämmittämällä, ei vaikutusta. Avattu ja tarkistettu että vesi ei ole päässyt tekemään tuhoja. Ei ollut.
-Edellisestä huolimatta ecu haluttu vaihtaa, ei mitään vaikutusta
-Lohkolämmitintä ei ollut ennestään, niin autoon asennettu poltoainekäyttöinen lämmitin. Auttaa käynnitymiseen niin, että pakkasillakin lähtee viimeistään toisella yrityksellä käyntiin.

Tuota synkronointia on tutkittu hieman enemmän mm. oskilloskoopilla ja vikakoodinlukijan live datan avulla. Molemmilla keinoilla näki, että moottori käynnistyy sillä sekunnilla kun ajoitus on kohdallaan. Oskilloskoopilla näki että ajoitus meni vähän miten sattui, paitsi sen jälkeen kun käynnistyi, niin pysyi kohdallaan. Ja vikakoodinlukija kertoo käynnistyksen aikana "Syncrhonization Status" Not initialized (waiting), (timeout) tai (Interims) kunnes lopulta Initialized (OK) ja auto käynnistyy.
Tältä sivulta https://rotkee.com/en/waveform-library?engine=2360 löytyi kivasti mallikuvat siitä että miltä OM642-moottorin signaalien pitäisi näyttää. Siellä oli myös kuva kun jollain oli vetolevy (flex plate) haljennut ja sen takia ajoitus pielessä.

-Siispä tipautettu vaihdelaatikko alas ja tarkistettu vetolevy, että voisiko olla rikki ja pääsisi vähän elämään. Oli turhaa työtä, kaikki oli sillä puolella mallillaan.

Jakoketju on vaihdettu yläkautta pujottamalla, eli moottorin etuosa ei ole ollut vielä purettuna. Se on vähän kuin listalla odottamassa jotain sopivaa hetkeä.. Jakoketjusarjan mukana tulleita ohjaimia ei siis ole vaihdettu. Ketjun vaihdon yhteydessä ei myöskään tarkistettu ajoitusta, uusi vain tilalle.

-Hiljattain tehty normaali öljynvaihto. Aikaisempien 5W-30 tilalle 0W-30. Ei vaikutusta kylmäkäynnistymiseen. Vanhan öljyn seassa tai suodattimessa ei ollut mitään ylimääräistä metalli- tai muovimoskaa.

Onko kenelläkään tullut vastaan mitään samanlaista? :)
Onko jakoketjukoneistossa jotain mikä voisi aiheuttaa tuon synkronoinnin heittämisen käynnityksessä? Ja jos, niin miten moottorin lämpötila voi vaikuttaa asiaan? Itselleni tulee mieleen tuo öljynpaineella toimiva kiristin, mutta sekin on vaihdettu samalla kuin jakoketju.
Toinen mikä hieman hämää, on tuo ei alkuperäinen hehkutuksen ohjainlaite, mutta se ei kuitenkaan oikein voi aiheuttaa synkronointiongelmia.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12876
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä tapahtuu kun kylmällä kelillä lämmittää suuttimia kuumailmapuhaltimella ennen kylmäkäynnistystä ?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4744
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mitä lämpöantureiden tiedot näyttää?
Lähinnä kylmänä onko kaikkien lämpötila samassa?
Moottorin lämpötila jos näkyy ECU:lle liian korkeana niin ei hehkuta lainkaan ja lähtee lämpimän koneen kartoilla käymään.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Remontti-Reiska kirjoitti: Ke 17.12.2025 23:19 Moottori ei ikinä lupaile mitään, vaan sitten kun käynnistyy, niin käynnistyy tuosta vain.
Mun korvaan kuulostaisi siltä että ECU ei anna käynnistyslupaa. Se synkronointikoodi voisi olla silloin kyllä ihan hyvä ehdokas syyksi.
9/2006 S211 320CDI
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5971
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Remontti-Reiska kirjoitti: Ke 17.12.2025 23:19 Vikana on siis se, että auto lähtee sitä huonommin käyntiin mitä kylmempää on. Kesäkeleillä lähtee yleensä ensimmäisellä startilla, 5-10 asteen lämmössä toisella, nollan paikkeilla ehkä 5-7 starttia ja pakkasella vielä huonommin, 15 asteen pakkasessa turha edes yrittää. Kesähelteilläkin vaatii kuitenkin huomattavasti normaalia pidemmän startin. Moottori ei ikinä lupaile mitään, vaan sitten kun käynnistyy, niin käynnistyy tuosta vain. Tähän liittyen lopussa lisää tietoa. Kun moottori on kuuma, niin se käynnistyy melkein normaalisti. Ja käynnissä ollessaan käy normaalisti, ei savuta tmv.

Aloitetaan siitä, että mitä kaikkea on tutkittu ja korjattu tähän mennessä suunnilleen aikajärjestyksessä. Aikaa on kulunut ja jossain välissä omistaja tympääntyi ja vei auton Mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon. Siellä oli tutkittu ja testattu luonnollisesti samoja alla olevia asioita (hehukutusjärjestelmä, polttoainejärjestelmä ym.), mutta selkeää vikaa ei löytynyt ja nostivat silta erää kädet pystyyn. Venynyt jakoketju mainittiin ja kampi- ja nokka-akselin synkronointi jäi sieltä ilmaan kysymysmerkkinä.


-Hehkutuksen ohjain oli viallinen (vikakoodi). Vaihdettu uuteen, tosin tarvikemalliin, Ei vaikutusta käynnistymiseen.
-Tämän jälkeen ei mitään vikakoodeja. Rail-paineet ja kaikki muukin ok käynnityksen aikana, pois lukien synkronointi. Synkronoinnista tulee vikakoodi, jos käynnistysyritys jatkuu "liian pitkään"
-Hehtulpat tarkistettu yksitellen virtamittauksella.
-Tehty suuttimien ohivuotomittaus itse ja korjaamossa. Kaksi suutinta vuotaa aavistuksen enemmän kuin muut, mutta ok kuitenkin.
-Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet testattu oskilloskoopilla ecun liittimestä. Korjaamo testannut uusilla alkuperäisosilla. Ok, ei vaikutusta.
-Ilmanputsarit ja polttoainesuodatin uusittu. Polttoainejärjestelmässä ollut pientä ilmavuotoa. Korjattu, ei vaikutusta
-Akku kunnossa
-Jakoketju oli lopussa, kiristin ulkona. Vaihdettu yläkautta uuteen, ei mitään vaikutusta.
-Ecua testattu lämmittämällä, ei vaikutusta. Avattu ja tarkistettu että vesi ei ole päässyt tekemään tuhoja. Ei ollut.
-Edellisestä huolimatta ecu haluttu vaihtaa, ei mitään vaikutusta
-Lohkolämmitintä ei ollut ennestään, niin autoon asennettu poltoainekäyttöinen lämmitin. Auttaa käynnitymiseen niin, että pakkasillakin lähtee viimeistään toisella yrityksellä käyntiin.

Tuota synkronointia on tutkittu hieman enemmän mm. oskilloskoopilla ja vikakoodinlukijan live datan avulla. Molemmilla keinoilla näki, että moottori käynnistyy sillä sekunnilla kun ajoitus on kohdallaan. Oskilloskoopilla näki että ajoitus meni vähän miten sattui, paitsi sen jälkeen kun käynnistyi, niin pysyi kohdallaan. Ja vikakoodinlukija kertoo käynnistyksen aikana "Syncrhonization Status" Not initialized (waiting), (timeout) tai (Interims) kunnes lopulta Initialized (OK) ja auto käynnistyy.
Tältä sivulta https://rotkee.com/en/waveform-library?engine=2360 löytyi kivasti mallikuvat siitä että miltä OM642-moottorin signaalien pitäisi näyttää. Siellä oli myös kuva kun jollain oli vetolevy (flex plate) haljennut ja sen takia ajoitus pielessä.

-Siispä tipautettu vaihdelaatikko alas ja tarkistettu vetolevy, että voisiko olla rikki ja pääsisi vähän elämään. Oli turhaa työtä, kaikki oli sillä puolella mallillaan.
1 Miten vaiva ilmantui ?
2 Onko auto jotenkin viritetty ?
3 Lämmitämien auttaa siis aina ?
4 Nokka sekä kampi anturiten hammas kehät varmasti ehjät ?
(vetolevyt on hyvin harvoin rikki mutta anturin kehissä on ollut vääntyneitä hampaita
tosin ei lämpö niitä oikaise)
5 Vaikutaako jos käyttä avaimen hehkuasenossa useaman kerran ennen kuin edes yrittää starta ?
6 Mitä testeri näytää kone kylmänä samuksissa Lämpötila ja painen anturien arvoiksi ?
7 Suutimien paluuvuodot tarkistettu kylmässä kylmänä/kylmässä ?
(niitä on turha tarkistella lämpimääsä kuten mitään muttakkan jos oireit on vain kylmänä)
8 Startti pyörittää kunnolla ?
9 Löytääkö testeri mistään päin autoa mitä vika koodeja ?
10 Vaivan mukaiset ohjattu testit tehty testerin antamssa järjestyksessä ?
11 Sam ja sen releet tarkistettu ?
12 Molemilla avaimilla sama ?
Mökkillä
'
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

EGT ja pakopaine ok? Muistaakseni ainakin korkea EGT voi estää käynnistyksen.
Joo kuumana lähtee nyt paremmin mutta hyvä silti tarkistaa.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18424
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rail-paineet ja kaikki muukin ok käynnityksen aikana, pois lukien synkronointi
poltoainekäyttöinen lämmitin. Auttaa käynnitymiseen niin, että pakkasillakin lähtee viimeistään toisella yrityksellä käyntiin
Poimittu ydinasiat, eli synkronointi on se juttu tässä, sitten miettimään minkä kohdan lämpeneminen vaikuttaa synkronointiin.

Helpottaako käynnistymistä, jos annetaan lisävirtaa ?
Millaiset kierrokset käynnistinmoottori jaksaa moottorille antaa ?
wiimax.fi
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 719
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: OM642 käynnistyy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Onko paluupuolen letkut ja o-renkaat vaihdettu?
Vastaa Viestiin