Auto on R-Mersu vuosimallia 2006. Moottori OM642.950
Vikana on siis se, että auto lähtee sitä huonommin käyntiin mitä kylmempää on. Kesäkeleillä lähtee yleensä ensimmäisellä startilla, 5-10 asteen lämmössä toisella, nollan paikkeilla ehkä 5-7 starttia ja pakkasella vielä huonommin, 15 asteen pakkasessa turha edes yrittää. Kesähelteilläkin vaatii kuitenkin huomattavasti normaalia pidemmän startin. Moottori ei ikinä lupaile mitään, vaan sitten kun käynnistyy, niin käynnistyy tuosta vain. Tähän liittyen lopussa lisää tietoa. Kun moottori on kuuma, niin se käynnistyy melkein normaalisti. Ja käynnissä ollessaan käy normaalisti, ei savuta tmv.
Auto ei onneksi ole oma, mutta olen joutunut sotkeentumaan sen vianetsintään ja korjaamiseen. Tuo 642-moottori on tullut kyllä manattua moneen kertaan alimpaan kolkkaan mitä löytyy.
Aloitetaan siitä, että mitä kaikkea on tutkittu ja korjattu tähän mennessä suunnilleen aikajärjestyksessä. Aikaa on kulunut ja jossain välissä omistaja tympääntyi ja vei auton Mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon. Siellä oli tutkittu ja testattu luonnollisesti samoja alla olevia asioita (hehukutusjärjestelmä, polttoainejärjestelmä ym.), mutta selkeää vikaa ei löytynyt ja nostivat silta erää kädet pystyyn. Venynyt jakoketju mainittiin ja kampi- ja nokka-akselin synkronointi jäi sieltä ilmaan kysymysmerkkinä.
-Hehkutuksen ohjain oli viallinen (vikakoodi). Vaihdettu uuteen, tosin tarvikemalliin, Ei vaikutusta käynnistymiseen.
-Tämän jälkeen ei mitään vikakoodeja. Rail-paineet ja kaikki muukin ok käynnityksen aikana, pois lukien synkronointi. Synkronoinnista tulee vikakoodi, jos käynnistysyritys jatkuu "liian pitkään"
-Hehtulpat tarkistettu yksitellen virtamittauksella.
-Tehty suuttimien ohivuotomittaus itse ja korjaamossa. Kaksi suutinta vuotaa aavistuksen enemmän kuin muut, mutta ok kuitenkin.
-Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet testattu oskilloskoopilla ecun liittimestä. Korjaamo testannut uusilla alkuperäisosilla. Ok, ei vaikutusta.
-Ilmanputsarit ja polttoainesuodatin uusittu. Polttoainejärjestelmässä ollut pientä ilmavuotoa. Korjattu, ei vaikutusta
-Akku kunnossa
-Jakoketju oli lopussa, kiristin ulkona. Vaihdettu yläkautta uuteen, ei mitään vaikutusta.
-Ecua testattu lämmittämällä, ei vaikutusta. Avattu ja tarkistettu että vesi ei ole päässyt tekemään tuhoja. Ei ollut.
-Edellisestä huolimatta ecu haluttu vaihtaa, ei mitään vaikutusta
-Lohkolämmitintä ei ollut ennestään, niin autoon asennettu poltoainekäyttöinen lämmitin. Auttaa käynnitymiseen niin, että pakkasillakin lähtee viimeistään toisella yrityksellä käyntiin.
Tuota synkronointia on tutkittu hieman enemmän mm. oskilloskoopilla ja vikakoodinlukijan live datan avulla. Molemmilla keinoilla näki, että moottori käynnistyy sillä sekunnilla kun ajoitus on kohdallaan. Oskilloskoopilla näki että ajoitus meni vähän miten sattui, paitsi sen jälkeen kun käynnistyi, niin pysyi kohdallaan. Ja vikakoodinlukija kertoo käynnistyksen aikana "Syncrhonization Status" Not initialized (waiting), (timeout) tai (Interims) kunnes lopulta Initialized (OK) ja auto käynnistyy.
Tältä sivulta https://rotkee.com/en/waveform-library?engine=2360 löytyi kivasti mallikuvat siitä että miltä OM642-moottorin signaalien pitäisi näyttää. Siellä oli myös kuva kun jollain oli vetolevy (flex plate) haljennut ja sen takia ajoitus pielessä.
-Siispä tipautettu vaihdelaatikko alas ja tarkistettu vetolevy, että voisiko olla rikki ja pääsisi vähän elämään. Oli turhaa työtä, kaikki oli sillä puolella mallillaan.
Jakoketju on vaihdettu yläkautta pujottamalla, eli moottorin etuosa ei ole ollut vielä purettuna. Se on vähän kuin listalla odottamassa jotain sopivaa hetkeä.. Jakoketjusarjan mukana tulleita ohjaimia ei siis ole vaihdettu. Ketjun vaihdon yhteydessä ei myöskään tarkistettu ajoitusta, uusi vain tilalle.
-Hiljattain tehty normaali öljynvaihto. Aikaisempien 5W-30 tilalle 0W-30. Ei vaikutusta kylmäkäynnistymiseen. Vanhan öljyn seassa tai suodattimessa ei ollut mitään ylimääräistä metalli- tai muovimoskaa.
Onko kenelläkään tullut vastaan mitään samanlaista?
Onko jakoketjukoneistossa jotain mikä voisi aiheuttaa tuon synkronoinnin heittämisen käynnityksessä? Ja jos, niin miten moottorin lämpötila voi vaikuttaa asiaan? Itselleni tulee mieleen tuo öljynpaineella toimiva kiristin, mutta sekin on vaihdettu samalla kuin jakoketju.
Toinen mikä hieman hämää, on tuo ei alkuperäinen hehkutuksen ohjainlaite, mutta se ei kuitenkaan oikein voi aiheuttaa synkronointiongelmia.







