560 SEC 1989

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Muutama viikko sitten sunnuntaina suunnittelin reissua Saksaan. Ajatuksena oli valita kolme SEC-mersua Stuttgartin seudulta ja käydä katsomassa ne läpi. Näistä kolmesta joku olisi lähtenyt matkaan ja sen kanssa olisi ajettu Travemündeen, josta lautta veisi Suomeen. Perkasin kohteita kaverini kanssa ja ilmoille heitettiin kysymys, että mikähän Suomen tarjonta mahtaa olla tällä hetkellä?

Nettiautoa selatessa iski silmään vähän ajettu (63tkm) 560 SEC, joka täytti omat ostokriteerit varusteiden osalta. Soitin sunnuntaina myyjälle, menin maanantaina katsomaan ja hain perjantaina pois. Tässä sitä nyt on:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Varustelista
CodeDescription
251BECKER RADIO MEXICO CASSETTE, FULL STEREO, ELECTRONIC
341ADDITIONAL BLINKER LAMPS
430HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
442AIRBAG IN STEERING WHEEL
471ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
581AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
597HEAT-INSULATING GLASS, WINDSHIELD, BAND FILTER
601OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL, IN CANISTERS AND CONTAINERS
682FIRE EXTINGUISHER
Listan lisäksi tuosta vakionopeudensäädin ja sähkösäätöiset istuimet muistilla ja kattoluukku. Minkähän takia eivät ole listalla? Toinen erikoisuus on se, että LastVINin mukaan sisusta on harmaa nahka (268).

Hytistä otetusta kuvasta näkee, että vikoja oli päällä ostohetkellä. Latauksen valo syttyi itseasiassa kaupanteon jälkeen, mutta kuitenkin. Lasinpesunesteen valosta selvisi täyttämällä säiliön, polttimovalosta vaihtamalla kuskin rekisterinkilvenvalon ja latauksen merkkivaloa aloin tutkimaan.

Latausjännite oli noin 13 volttia tyhjäkäynnillä ilman valoja. Valot päällä jännite alkoi laskemaan hiljalleen ja lähestyi akun jännitettä. Jännite tasaantui noin 12 voltin tasolle. Ensimmäisenä vuorossa oli siis hiili- ja jännitesäädinpaketin vaihto, jonka jälkeen latausjännite ei ollut edes kolmeatoista volttia enää. Tässä kohtaa otin laturin pöydälle ja aloin ihmettelemään.

Kuva

Kuva

Oskilloskoopin avulla huomasin, että laturista tuli puolikasta siniaaltoa tasaisin välein mukaan, joka kielisi diodisillan toimimattomuudesta. Vaihdoin diodisillan, mutta latausjännite on edelleen vain 13,2 volttia tyhjäkäynnillä. Ne valot, jotka syttyvät mittaristoon virrat päälle laitettaessa, palavat tyhjäkäynnillä kun D tai R on päällä. Se on vielä kokeilematta, että lataisiko laturi toista akkua täydellä jännitteellä uuden diodisillan kanssa. Jos lataa, vika on kulutuksen puolella ja jos ei, niin laturin käämeistä on joku tai monta oikosulussa/poikki.

Ulkokuoresta sen verran, että en ole noiden vanteiden suuri ystävä (Bugatti by BBS). Alkuperäisenä tämä on tullut kaivonkansilla ja varapyörä on samaa kastia. Vanteistus täytyy miettiä ajan kanssa vielä.

Jonkinlaista työlistaakin olen kasannut
  • Ulkokuori
    • Takalasin tiivistys
    • Ovien alareunan ruosteet
    • Takapuskurin pusu/muut pienet
    • Myllytys/vahaus
    • Vanteiden osto
  • Huollot ja korjaukset
    • Laturin hiilet
    • Ohjaustehostimen öljymäärän tarkistus/lisäys
    • Ilmastoinnin täyttöhuolto
    • Latauksen korjaus
    • Keskuslukituksen korjaus
    • Nelipyöräsuuntaus
    • Mittariston kirkkaudensäätö
    • Kattoluukun huolto
    • Kattoluukun sähkökorjaus (nappi ei toimi loogisesti)
    • Kuskin turvavyönojentajan korjaus (ei ojenna ollenkaan)
    • Akun kiinnitys
    • Lasinpyyhkijöiden korjaus (toimii vain täysillä)
    • Polttoainevuodon korjaus (Ilmansuodattimen alla märkää, kattoluukku auki tulee sisälle käry)
    • Automaattiantennin hattu (puuttuu)
    • Öljynvaihdot
      • Moottoriöljynvaihto
      • Peräöljynvaihto
      • Vaihteistoöljynvaihto
  • Konehuone
    • Konehuoneen putsaus
    • Päävirtakytkimen poisto (voi vaikuttaa lataukseen, turha jos loisvirrat saadaan pois)
  • Sisusta
    • Penkkien putsaus
    • Penkkien huolto
      • Kiskojen rasvaus
      • Nahanhoito
    • Otsonointi
    • Varashälyttimen purku
    • Kaukolukituksen asennus
    • Sisustan/oviaukkojen putsaus
    • Tiivisteiden huolto/silikoonaaminen
    • Hifilaitteiden korjaus
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3236
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Hage »

Onnea hienosta hankinnasta!
Olikos tämä se auto jonka myyjä ei halunnut tai osannut myydä?
Sähköpenkit ynnä muut varusteethan ei ole 560:ssa lisävarusteita, ne on vakiovarusteita ;) Suurin piirtein saman pituinen lisävarustelistaus omassa 560:ssä, vaikka siinähän on melkein kaikki :)
Tuo nahkajalopuuratti on aika kallis nykyjään, yhtä 560SEC mitä yritin havitella ennen SEL:ää oli juuri tuommoinen ratti.
Mikä auton historia on?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14261
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä hyvä. Historia kiinnostaa minuakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3166
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella. Tosiaan nuo vanteet verkonpainoksi ja vaikkapa tuolta https://maxilite-wheels.com/ uudet.

Sisustan on varmaan joku vaihtanut, jostain kumman syystä monet haluaa mustan sisustan. Kuvista ei oikei erottanut onko takalasin alakulmat maidottunut, jos on niin hattuhyllyn alunen tarkasteluun. SECin takalasissa on tullut outo suunnitteluvirhe ja vesi kää seisomaan lasin alakulmaan, koska tiiviste estää sen valumisen pois ja siitä se valuu vääjäämättä lasin ja tiivisteen välistä ruostuttamaan hattuhyllyn alusen ja maidottaa lasin, ei siis säilytystä taivasalla, vaan toivottavasti sinulla on myös talli arvokkaalle autolle.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Hage kirjoitti: La 27.09.2025 12:39 Onnea hienosta hankinnasta!
Olikos tämä se auto jonka myyjä ei halunnut tai osannut myydä?
Sähköpenkit ynnä muut varusteethan ei ole 560:ssa lisävarusteita, ne on vakiovarusteita ;) Suurin piirtein saman pituinen lisävarustelistaus omassa 560:ssä, vaikka siinähän on melkein kaikki :)
Tuo nahkajalopuuratti on aika kallis nykyjään, yhtä 560SEC mitä yritin havitella ennen SEL:ää oli juuri tuommoinen ratti.
Kiitokset! Taitaa olla juuri se :D No näin epäilinkin, mutta 126 tietämys ei ole niin vankalla pohjalla, että olisin varmaksi tiennyt. Ratista tykkään kyllä. Lorinserin laput siinä roikkuu kyljessä, lienee jälkiasenteinen.

Hage kirjoitti: La 27.09.2025 12:39 Mikä auton historia on?
Timo L. kirjoitti: La 27.09.2025 12:52 Hyvä hyvä. Historia kiinnostaa minuakin.
Vanhan omistajan mukaan hänen isänsä toi auton Dubaista 90-luvulla Suomeen, jonka jälkeen se oli sillä tiellä aina vuoteen 2018 asti. Vuonna 2018 vanha omistaja osti auton isältään, ajoi yhden kesän ja auto seisoi aina tämän vuoden kesään asti. CarVerticalin raportti tukee tarinaa siltä osin, että maaliskuussa 1991 auto on vakuutettu Suomessa. Traficomin mukaan autolla on ollut minua ennen neljä omistajaa, 1991-1994, 1994-2007, 2007-2018 ja 2018-2025. Näistä 1994-2007 on ollut vanhan omistajan isän yritys, mutta 1991-1994 ja 2007-2018 välit ovat ilman nimeä.

Auto on ollut liikennekäytöstä poistettuna talven ajan vuosina 2007-2012 ja 2016-2018. 2013-2016 välin tuo on ollut liikennekäytöstä poistettuna myös. Katsastushistoria alkaa 1991 rekisteröintikatsastuksella, mutta ensimmäinen määräaikaiskatsastus on vasta 2006.
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella. Tosiaan nuo vanteet verkonpainoksi ja vaikkapa tuolta https://maxilite-wheels.com/ uudet.
CarVerticalin mukaan 2016 oli 47 tkm, 2017 48tkm ja 2018 57tkm. Sinne peilattuna kilometrit pitävät paikkansa, mutta voi hyvin olla, että sitä ennen on viilattu. Hyvässä kunnossa tuo on ikäisekseen, oli kilometrejä 63 tai 263tkm. Vannesivusto oli uutta tietoa, kiitos! Josko kevääksi saisi maukkaammat alle :think:
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Sisustan on varmaan joku vaihtanut, jostain kumman syystä monet haluaa mustan sisustan. Kuvista ei oikei erottanut onko takalasin alakulmat maidottunut, jos on niin hattuhyllyn alunen tarkasteluun. SECin takalasissa on tullut outo suunnitteluvirhe ja vesi kää seisomaan lasin alakulmaan, koska tiiviste estää sen valumisen pois ja siitä se valuu vääjäämättä lasin ja tiivisteen välistä ruostuttamaan hattuhyllyn alusen ja maidottaa lasin, ei siis säilytystä taivasalla, vaan toivottavasti sinulla on myös talli arvokkaalle autolle.
Sitä epäilen ja vanhan omistajan kertomukset isästään tukevat tätä teoriaa. Kuulemma auto kun tuli hänelle, niin ensimmäisenä se laitettiin muttereiksi ja omannäköiseksi. Tätä kertomusta tukee mm. kromatut venttiilikopat ja muu tilpehööri konehuoneessa. Takalasin alakulmat ovat maidottuneet ja täytyy tosiaan tuo takalasin ympärystä ottaa tarkasteluun. Luukun tiivisteen ympärilläkin on tekemistä. Lämpimässä hallissa tätä pidetään, tenavatähti joutuu kylmään, muttei sekään vielä taivasalle 8)
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3166
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Maxiliteltä tilasin omaan SECiin penta replikat ja ovat olleet laadukkaat,eli ei mennyt paljon painoja ja vielä reilu viiden vuoden jälkeen näyttää uusilta. Nykyään näyttää olevan valikoima paljon laajempi ja monipuolisempi.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Kirahvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Onnittelut, oikein hienon projektin olet saanut hankittua! Olin itsekin kiinnostunut autosta, mutta oma kommunikaationi myyjän kanssa meni ohi. Mielenkiinnolla seuraan projektin edistymistä, jos jaksat vain sitä tänne päivittää.
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986

Muut harrasteet
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Ferrari F355 F1 Spider 1998, Azzurro California
Ferrari 296 GTB 2024, Rosso Magma
Fiat 500 1970
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja hennse »

tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 17:49 Maxiliteltä tilasin omaan SECiin penta replikat ja ovat olleet laadukkaat,eli ei mennyt paljon painoja ja vielä reilu viiden vuoden jälkeen näyttää uusilta. Nykyään näyttää olevan valikoima paljon laajempi ja monipuolisempi.
Minä tilasin omat pentat gup-tuning sivustolta. Maxilitet sieltäkin saapui mutta noin puolet halvemmalla kuin maxiliten omilta sivuilta :)
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja racer123 »

On hieno ja hienommaksi varmasti vain muuttuu :)
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Pitarainen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 02.10.2025 09:18

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Pitarainen »

Ihan uteliaisuuttani olisin tiedustellut että missä hinnoissa tuommonen Suomesta löytynyt Secci oli? Oon katsellut itselle vastaavaa ja 1 kpl 560 löytyy vain tällä hetkellä ja se näkyi olevan 44k€. Taitaa tulla halvemmaksi hakea ulkomailta..🤔
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3535
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hyvä että tää päätyi huolehtivaan kotiin :thumbup:
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella.
Kerroha sit, jos tän suhteen tieto tarkentuu, et mikä lie todellinen ajomäärä ja mikä lie syynä miksi mittarilukema heittäisi...


Mie kävin kesällä tutkimassa yhtä maalaispitäjästä latolöytynyttä w201:stä alta 50 tkm mittarilukemalla. Auto oli myyty Vehosta tuonne pikkupitäjään uutena tai liki uutena, ja sillä oli ajettu "vain kauniina kesäpäivinä" (ja silloinkin vissii vain öisin :lol: ). Auton kunto ja taustatarina tuki alhaista ajomäärää, eli esimerkiksi talvirenkaat olivat Hakkapeliitta 10:t ruosteettomilla peltivanteilla (en nyt muista, oliko edes kartioista maalit hiertyneet.) Matkamittarin rivi heitti kuitenkin sen verran, että se paljastui sörkityksi, ja nyt kun auto oli herätelty käyntiin, paljastui ettei se myöskään pyörinyt. Huoltokirjassa ei tainnut olla luovutushuollon jälkeen yhtään merkintää, eli ei sieltä omistajan kotikyliltä oltu suotta poistuttu mitään merkkihuollon leimoja hakemaan. Hanskalokerosta löyti kuitenkin irtopapereille tehtyjä muistiinpanoja vuosittaisista ajoista, katsastuksista jne, ja ne päättyivät uskottavasti muutaman vuoden taakse jonnekin olikohan 60-70 tkm lukemiin. Sen jälkeen autoa ei oltu katsastettu, ja mikä lie päähänpisto alkuperäiselle omistajalle tullut, kun mittaria oli pitänyt mennä sörkkimään. Ja koska omalleen saa tehdä mitä haluaa, oli tätä ehditty "parantelemaan", eli ovenkahvat oli sudittu pensselillä korin väriin jne.

Nyt auto on kuitenkin hyvissä käsissä elvytettävänä, ja esimerkiksi matkamittari toimitettu Palannolle kunnostukseen ja lukeman eheytyshoitoon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1861
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hyvä löytö. Näitä on aina mukava seurata! Oma ehdotus vanteiksi on Mersun 15-reikäiset aluvanteet.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3803
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Nonni, onnea uudelle. Ehkä tosiaan 63tkm on vähän optimistinen ajatus, mutta väliäkös sillä, hieroo minttiin niin hyvä tulee. Ja ettei tarvisi niillä ihan vakioilla Kiinanvanteilla lähteä liikkeelle, niin täältä löytyis kustomia maistaneet vastaavat. Nämäkin uudet 16x8+9 ET11, mutta käsitöitä on harrastettu 30-tunnin edestä hiomalla lipat ja kiillottamalla ne uudelleen, sekä maalaamalla keskiöt paremman sävyiseksi kuin se raukkishopea mikä näissä on tehtaata. Toki nämä uudet ja hierotut maksaa enemmän kun ne pelkästään uudet, mutta ei ne kyllä samaltakaan enää näytä.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 17:49 Maxiliteltä tilasin omaan SECiin penta replikat ja ovat olleet laadukkaat,eli ei mennyt paljon painoja ja vielä reilu viiden vuoden jälkeen näyttää uusilta. Nykyään näyttää olevan valikoima paljon laajempi ja monipuolisempi.
hennse kirjoitti: Ti 30.09.2025 11:24
Minä tilasin omat pentat gup-tuning sivustolta. Maxilitet sieltäkin saapui mutta noin puolet halvemmalla kuin maxiliten omilta sivuilta :)
Hyvä tietää!
Kirahvi kirjoitti: Su 28.09.2025 21:20 Onnittelut, oikein hienon projektin olet saanut hankittua! Olin itsekin kiinnostunut autosta, mutta oma kommunikaationi myyjän kanssa meni ohi. Mielenkiinnolla seuraan projektin edistymistä, jos jaksat vain sitä tänne päivittää.
Kiitokset. Myyjän mukaan kiinnostuneita oli paljon (ainahan niitä on), mutta tässä tapauksessa piti varmaan paikkaansa. Tarkoitus on päivittää samalla tavalla kuin tenavankin kanssa :)

racer123 kirjoitti: Ti 30.09.2025 12:27 On hieno ja hienommaksi varmasti vain muuttuu :)
Kiitos. Hyvä, että jotain näperrettävääkin on kuitenkin :D
Pitarainen kirjoitti: To 02.10.2025 09:21 Ihan uteliaisuuttani olisin tiedustellut että missä hinnoissa tuommonen Suomesta löytynyt Secci oli? Oon katsellut itselle vastaavaa ja 1 kpl 560 löytyy vain tällä hetkellä ja se näkyi olevan 44k€. Taitaa tulla halvemmaksi hakea ulkomailta..🤔
Tämä laite vaihtoi omistajaa 22k€ hinnalla. Saksan tarjontaa jonkin aikaa seuranneena tuo on käypä hinta, mutta olen asian suhteen puolueellinen. Autokauppoja kun ei tehdä järjen perusteella, eikä varsinkaan harrasteautojen... Voi hyvin tulla halvemmaksi hakea ulkomailta, mutta vaivaa siinä on enemmän :think:
jackie kirjoitti: To 02.10.2025 09:31 Hyvä että tää päätyi huolehtivaan kotiin :thumbup:
Kiitos luottamuksesta :D
jackie kirjoitti: To 02.10.2025 09:31
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella.
Kerroha sit, jos tän suhteen tieto tarkentuu, et mikä lie todellinen ajomäärä ja mikä lie syynä miksi mittarilukema heittäisi...
Tämän suhteen ajattelin kysyä Tampereen Veholta huoltohistoriaa, mikäli ovat siellä tätä huoltaneet. Katsotaan mitä kertovat, kertovatko mitään :)

jackie kirjoitti: To 02.10.2025 09:31 Mie kävin kesällä tutkimassa yhtä maalaispitäjästä latolöytynyttä w201:stä alta 50 tkm mittarilukemalla. Auto oli myyty Vehosta tuonne pikkupitäjään uutena tai liki uutena, ja sillä oli ajettu "vain kauniina kesäpäivinä" (ja silloinkin vissii vain öisin :lol: ). Auton kunto ja taustatarina tuki alhaista ajomäärää, eli esimerkiksi talvirenkaat olivat Hakkapeliitta 10:t ruosteettomilla peltivanteilla (en nyt muista, oliko edes kartioista maalit hiertyneet.) Matkamittarin rivi heitti kuitenkin sen verran, että se paljastui sörkityksi, ja nyt kun auto oli herätelty käyntiin, paljastui ettei se myöskään pyörinyt. Huoltokirjassa ei tainnut olla luovutushuollon jälkeen yhtään merkintää, eli ei sieltä omistajan kotikyliltä oltu suotta poistuttu mitään merkkihuollon leimoja hakemaan. Hanskalokerosta löyti kuitenkin irtopapereille tehtyjä muistiinpanoja vuosittaisista ajoista, katsastuksista jne, ja ne päättyivät uskottavasti muutaman vuoden taakse jonnekin olikohan 60-70 tkm lukemiin. Sen jälkeen autoa ei oltu katsastettu, ja mikä lie päähänpisto alkuperäiselle omistajalle tullut, kun mittaria oli pitänyt mennä sörkkimään. Ja koska omalleen saa tehdä mitä haluaa, oli tätä ehditty "parantelemaan", eli ovenkahvat oli sudittu pensselillä korin väriin jne.

Nyt auto on kuitenkin hyvissä käsissä elvytettävänä, ja esimerkiksi matkamittari toimitettu Palannolle kunnostukseen ja lukeman eheytyshoitoon.
Kyllä näitä vaan löytyy, vaikka se ei todennäköistä olekaan :D Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Pontus kirjoitti: To 02.10.2025 12:58 Hyvä löytö. Näitä on aina mukava seurata! Oma ehdotus vanteiksi on Mersun 15-reikäiset aluvanteet.
Mukava kuulla! Nämä kävi mielessä ja vararenkaan perusteella sellaisilla on tehtaalta lähtenyt. Vähän räiskyvämpi tyyli on kuitenkin hakusessa, kuitenkin aikakautta kunnioittaen.
EVO X kirjoitti: To 02.10.2025 15:54 Nonni, onnea uudelle. Ehkä tosiaan 63tkm on vähän optimistinen ajatus, mutta väliäkös sillä, hieroo minttiin niin hyvä tulee. Ja ettei tarvisi niillä ihan vakioilla Kiinanvanteilla lähteä liikkeelle, niin täältä löytyis kustomia maistaneet vastaavat. Nämäkin uudet 16x8+9 ET11, mutta käsitöitä on harrastettu 30-tunnin edestä hiomalla lipat ja kiillottamalla ne uudelleen, sekä maalaamalla keskiöt paremman sävyiseksi kuin se raukkishopea mikä näissä on tehtaata. Toki nämä uudet ja hierotut maksaa enemmän kun ne pelkästään uudet, mutta ei ne kyllä samaltakaan enää näytä.

Kuva
Kiitoksia. Voi olla, ettei mysteeri selviä milloinkaan, mutta aihiota tuossa on joka tapauksessa. Nämä osuivat jo silmään Torin puolella ja ovat kyllä sitä mitä haen. Laitan mietintämyssyä syvemmälle...
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3535
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mighty190 kirjoitti: To 02.10.2025 21:25
Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Yleisimmin tän ikäisistä on pudonnut trippimittarin akseli pois paikoiltaan, eli laittavat sen takas ja samalla kalibroivat nopeusmittarin. Joskus muinoin toi paketti jakso satasen, mut onhan se voinut vähä noussa. Siun tapauksessa, jahka lottoot oikeen rivin mitä siihe matkamittariin pitäs saaha, on työtä tietysti vähä enemmän.

Soita tonne, todennäköisesti ohjaavat "vanhalle isännälle".
https://palanto.fi/yhteystiedot
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3803
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja EVO X »

jackie kirjoitti: Pe 03.10.2025 01:34
Mighty190 kirjoitti: To 02.10.2025 21:25
Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Yleisimmin tän ikäisistä on pudonnut trippimittarin akseli pois paikoiltaan, eli laittavat sen takas ja samalla kalibroivat nopeusmittarin. Joskus muinoin toi paketti jakso satasen, mut onhan se voinut vähä noussa. Siun tapauksessa, jahka lottoot oikeen rivin mitä siihe matkamittariin pitäs saaha, on työtä tietysti vähä enemmän.

Soita tonne, todennäköisesti ohjaavat "vanhalle isännälle".
https://palanto.fi/yhteystiedot
Mites se menee näissä 126:ssa kun on sähkönen mittari? Mikä sitä pyörittää? Itse en ole koskaan moista tutkinut.
Yhtä yleinen vika ”vähän ajetuissa” mekaanisissa mittareissa on se että lukemarullan päätyratas oikealta alkaa pyöriä tyhjää. Monesti toimii hetken kylmänä, mutta lämmettyään matkamittari lakkaa pyörimästä vaikka muu mittari toimii. Tämän voi korjata poraamalla rattaan pohjaurasta 0,5mm poralla akselin läpi. Yleensä se pora katkeaa mutta siinähän se pysyy ikuisesti. Jotkut myös liimaa pikaliimalla ja sekin joskus toimii hyvin. Tämä tuntuu olevan aikalailla ongelma lähes kaikissa näissä 123-201-124 mittareissa mutta päteekö 126, en osaa sanoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3166
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Pitarainen kirjoitti: To 02.10.2025 09:21 Ihan uteliaisuuttani olisin tiedustellut että missä hinnoissa tuommonen Suomesta löytynyt Secci oli? Oon katsellut itselle vastaavaa ja 1 kpl 560 löytyy vain tällä hetkellä ja se näkyi olevan 44k€. Taitaa tulla halvemmaksi hakea ulkomailta..🤔
Kyllä nämä on kalliimpia ulkona,kuin Suomessa. Täällä ei vain ole näille vähänkään parempikuntosille maksuhaluisia ostajia riittävästi, vaan kaikki pitäisi saada romun hinnalla. Vähän ajetut ja alkuperäisessä kunnossa olevat yksilöt ovat kyllä esim. Saksassa vähintään tuon hintaisia.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3535
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja jackie »

EVO X kirjoitti: Pe 03.10.2025 09:21
jackie kirjoitti: Pe 03.10.2025 01:34
Mighty190 kirjoitti: To 02.10.2025 21:25
Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Yleisimmin tän ikäisistä on pudonnut trippimittarin akseli pois paikoiltaan, eli laittavat sen takas ja samalla kalibroivat nopeusmittarin. Joskus muinoin toi paketti jakso satasen, mut onhan se voinut vähä noussa. Siun tapauksessa, jahka lottoot oikeen rivin mitä siihe matkamittariin pitäs saaha, on työtä tietysti vähä enemmän.

Soita tonne, todennäköisesti ohjaavat "vanhalle isännälle".
https://palanto.fi/yhteystiedot
Mites se menee näissä 126:ssa kun on sähkönen mittari? Mikä sitä pyörittää?
Tätähä mie en ees tullu aatelleeks :oops: Ei siis mitään käsitystä, ja otantaki on tietty huomattavasti pienempi ku w124:w210:sta...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3166
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

jackie kirjoitti: To 02.10.2025 09:31 Hyvä että tää päätyi huolehtivaan kotiin :thumbup:
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella.
Kerroha sit, jos tän suhteen tieto tarkentuu, et mikä lie todellinen ajomäärä ja mikä lie syynä miksi mittarilukema heittäisi...


Sisustassa ainakin kahden eri auton osia, sekä kirjoittajan luettelemat viat ei oikein tue mittarilukema, tai sitten edelliset omistajat ovat olleet vain, no sanotaan vaikka välinpitämättömiä
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1414
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Karel »

EVO X kirjoitti: Pe 03.10.2025 09:21
jackie kirjoitti: Pe 03.10.2025 01:34
Mighty190 kirjoitti: To 02.10.2025 21:25
Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Yleisimmin tän ikäisistä on pudonnut trippimittarin akseli pois paikoiltaan, eli laittavat sen takas ja samalla kalibroivat nopeusmittarin. Joskus muinoin toi paketti jakso satasen, mut onhan se voinut vähä noussa. Siun tapauksessa, jahka lottoot oikeen rivin mitä siihe matkamittariin pitäs saaha, on työtä tietysti vähä enemmän.

Soita tonne, todennäköisesti ohjaavat "vanhalle isännälle".
https://palanto.fi/yhteystiedot
Mites se menee näissä 126:ssa kun on sähkönen mittari? Mikä sitä pyörittää? Itse en ole koskaan moista tutkinut.
Yhtä yleinen vika ”vähän ajetuissa” mekaanisissa mittareissa on se että lukemarullan päätyratas oikealta alkaa pyöriä tyhjää. Monesti toimii hetken kylmänä, mutta lämmettyään matkamittari lakkaa pyörimästä vaikka muu mittari toimii. Tämän voi korjata poraamalla rattaan pohjaurasta 0,5mm poralla akselin läpi. Yleensä se pora katkeaa mutta siinähän se pysyy ikuisesti. Jotkut myös liimaa pikaliimalla ja sekin joskus toimii hyvin. Tämä tuntuu olevan aikalailla ongelma lähes kaikissa näissä 123-201-124 mittareissa mutta päteekö 126, en osaa sanoa.
126:n nopeusmittari toimii magneettikentän voimin. Nopeusanturi generoi vaihtojännitteen, joka muodostaa magneettikentän, joka määrää mihin kohtaan nuoli osoittaa. Kalibrointi tapahtuu resistoreilla.

Toisin sanoen, 126:n nopeusmittariin voisi asentaa potentiometrin, jonka avulla näyttämä voitaisiin kalibroida täsmälleen oikeaksi esimerkiksi GPS:n mukaan. Säädöllä voitaisiin aina kompensoida näyttämä oikeaksi vaikka eri rengastuksia käytettäessä.

Matkamittarin ongelma on lähes aina jokin rikkoutunut ratas, joka omien kokemuksien mukaan on lähes poikkeuksetta kuumien ilmastojen seurausta. Vuosikausia "uunissa" olleen mittariston rattaat haurastuvat. Rattaita pyörittää askelmoottorin tapainen mekanismi, jonka taajuus seuraa nopeusanturin jännitettä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Karel kirjoitti: Su 05.10.2025 20:15
EVO X kirjoitti: Pe 03.10.2025 09:21
jackie kirjoitti: Pe 03.10.2025 01:34
Mighty190 kirjoitti: To 02.10.2025 21:25
Mitä tällainen mittariston kunnostus sisältää/kustantaa?
Yleisimmin tän ikäisistä on pudonnut trippimittarin akseli pois paikoiltaan, eli laittavat sen takas ja samalla kalibroivat nopeusmittarin. Joskus muinoin toi paketti jakso satasen, mut onhan se voinut vähä noussa. Siun tapauksessa, jahka lottoot oikeen rivin mitä siihe matkamittariin pitäs saaha, on työtä tietysti vähä enemmän.

Soita tonne, todennäköisesti ohjaavat "vanhalle isännälle".
https://palanto.fi/yhteystiedot
Mites se menee näissä 126:ssa kun on sähkönen mittari? Mikä sitä pyörittää? Itse en ole koskaan moista tutkinut.
Yhtä yleinen vika ”vähän ajetuissa” mekaanisissa mittareissa on se että lukemarullan päätyratas oikealta alkaa pyöriä tyhjää. Monesti toimii hetken kylmänä, mutta lämmettyään matkamittari lakkaa pyörimästä vaikka muu mittari toimii. Tämän voi korjata poraamalla rattaan pohjaurasta 0,5mm poralla akselin läpi. Yleensä se pora katkeaa mutta siinähän se pysyy ikuisesti. Jotkut myös liimaa pikaliimalla ja sekin joskus toimii hyvin. Tämä tuntuu olevan aikalailla ongelma lähes kaikissa näissä 123-201-124 mittareissa mutta päteekö 126, en osaa sanoa.
126:n nopeusmittari toimii magneettikentän voimin. Nopeusanturi generoi vaihtojännitteen, joka muodostaa magneettikentän, joka määrää mihin kohtaan nuoli osoittaa. Kalibrointi tapahtuu resistoreilla.

Toisin sanoen, 126:n nopeusmittariin voisi asentaa potentiometrin, jonka avulla näyttämä voitaisiin kalibroida täsmälleen oikeaksi esimerkiksi GPS:n mukaan. Säädöllä voitaisiin aina kompensoida näyttämä oikeaksi vaikka eri rengastuksia käytettäessä.

Matkamittarin ongelma on lähes aina jokin rikkoutunut ratas, joka omien kokemuksien mukaan on lähes poikkeuksetta kuumien ilmastojen seurausta. Vuosikausia "uunissa" olleen mittariston rattaat haurastuvat. Rattaita pyörittää askelmoottorin tapainen mekanismi, jonka taajuus seuraa nopeusanturin jännitettä.
Tässähän oli jo paljon asiaa aiheesta. Matkamittari ja trippi keräävät lukemia kuitenkin ja lukemat ovat suorassa. Ei liene tarvetta siis mittaristotöille, jos ei tuota aiemmin mainitsemaani kirkkaudensäätöä lasketa.

tahtoomersun kirjoitti: Su 05.10.2025 18:36
jackie kirjoitti: To 02.10.2025 09:31 Hyvä että tää päätyi huolehtivaan kotiin :thumbup:
tahtoomersun kirjoitti: La 27.09.2025 15:45 Kilometreihin ei kannata suhtautua ihan absoluuttisena totuutena, mutta kyllä tuosta saa hienon pienellä fiksausella.
Kerroha sit, jos tän suhteen tieto tarkentuu, et mikä lie todellinen ajomäärä ja mikä lie syynä miksi mittarilukema heittäisi...
Sisustassa ainakin kahden eri auton osia, sekä kirjoittajan luettelemat viat ei oikein tue mittarilukema, tai sitten edelliset omistajat ovat olleet vain, no sanotaan vaikka välinpitämättömiä
Kahden auton osia vaikuttaisi kyllä olevan. Luettelemani viat ovat kuitenkin lähes yksinomaan hapettumisesta johtuvia. Hapettumat johtuvat taasen siitä, että tuo on seissyt pitkään ja siitä ainakin jonkun ajan kosteassa. Edellinen omistaja on siis ollut välinpitämätön auton säilytyksen suhteen, mutta kunto on muuten kilometrilukemaa tukeva.

Tässä täytyy muistaa, että vikalistan on kasannut perfektionisti. Esimerkiksi ovien alareunojen ruosteet kattavat peukalon alan kaksi kertaa :D Kattoluukkukin toimii äänettömästi, muttei liiku niin nopeasti kuin sen kuuluisi...
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1414
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jos mittariston valaistus on liian vaisu, niin toivottavasti autoa omasta mielestään "parannellut" sankari ei ole asentanut liian tehokkaita polttimoita. Ne sulattavat valoa johtavat optiset johtimet pilalle. Näihin olen törmännyt usein.

Pahiten tuossa moottoritilassa hyppää silmille päin prinkkalaa asennetut tuulilasinpyyhkimet. Ne ovat väärin päin. Pyyhkimien ei myöskään kuuluisi näkyä lainkaan auton sisältä katsottuna, kuten yhdessä kuvassa näkyy.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: 560 SEC 1989

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Onnittelut hienosta hankinnasta! Missäpäin sec majailee? Minulla saman ikäinen 560 secci harrasteautona ollut pari vuotta nyt. Kunnostellut vikoja siitä pikkuhiljaa pois. Vielä kun sais ASR valon sammumaan, niin ehkä myös vakkari alkais toimimaan...
Vastaa Viestiin