MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rlambe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 05.07.2023 18:38

MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja Rlambe »

Autoni on 2011 Mercedes-Benz E250 CDI (W212) farmari.

Historia: DPF (hiukkassuodatin) vaihdettu noin vuosi sitten, eli se on uusi. Autoa on huollettu säännöllisesti viime vuosina, ja erilaisia mekaanisia vikoja on korjattu. Ml. takapussit, jarrupalat ja levyt, akku, jotain johdotuksia, iskareita ym. Enemmän, kuin mitä toivoisi alle 300tkm ajetulta autolta. Mutta kulutusosiahan ne on. viimeisin vika on heittäytynyt erityisen hankalaksi.

Kappale 1: "Johdanto"

Muutama kuukausi sitten moottorin vikavalo syttyi, ja auton tehot alkoivat rajoittua. Automaattivaihteisto alkoi vaihtaa vaihteita normaalia korkeammilla kierroksilla, ja vaihdot tuntuivat laiskoilta. Myös kiihtyvyys oli selvästi heikentynyt. Silti auto kulki, kunhan sen sai liikkeelle eli huippunopeus ei vaikuttanut rajoittuneelta. Samankaltaisia oireita mitä oli ennen edellisen DPF:n vaihtoa.

Vein auton valtuutettuun MB-huoltoon, jossa he näkivät jotain vikakoodeja ja niiden perusteella tekivät savutestin. He löysivät vuodon moottorin ilmanpuolelta ja vaihtoivat jonkun klemmarin jolla vuoto saatiin loppumaan. Auto palautettiin minulle, ja se toimi normaalisti hetken aikaa. Mutta vain hetken.

Kappale 2: "Tunnelma tiivistyy"

Alle 100 km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas ja samat oireet palasivat. Vein auton uudelleen samaan huoltoon. He kävivät läpi jälleen vikakoodeja, ja havaitsivat mm. DPF:n nokitason olevan liki 100%. Mahdollisesti sen takia, että autoa oli ajettu vikatilassa ja mahdollisesti automaattiset regeneroinnit eivät olleet vikatilasta johtuen onnistuneet. Huollossa tekivät DPF-regenerointiajon ja nollasivat vikakoodit. Auto palautui taas normaaliksi. Mutta vain hetkeksi.

Kappale 3: "Epätoivo"

Jälleen aviolta 100 km ajon jälkeen vikavalo syttyi ja oireet palasivat. Vein auton kolmannen kerran huoltoon. Tällä kertaa he yrittivät päivittää ECU:n ohjelmiston, mutta päivitys epäonnistui määrittelemättömän virheen vuoksi. He epäilivät, että ECU:hun on asennettu joskus joku viritysohjelmisto, joka on lukinnut ECU:n, eikä valtuutettu huolto voi sitä murtaa. He suosittelivat viemään auton ECU-viritykseen erikoistuneelle yritykselle, joka voisi palauttaa tehdasohjelmiston.

Vein auton virityspajalle, mutta sieltä sanottiin, että autossa on jo tehdasohjelmisto, ja että ECU tuskin on ongelman lähde – Ongelma on siis heidän mukaansa jossain muualla. Kuulemma "kaikenlaisia" vikakoodeja näkyi, mutta eivät niistä osanneet sanoa enempää.

Eli kädet nousee pystyyn aina siellä minne tuon auton vienkin.

Olisiko täällä kohtalotovereita tai ajatuksia siitä minne auto kannattaisi viedä seuraavaksi? Kovin montaa kertaa en enää tämän ikäiseen autoon jaksaisi maksaa tuloksettomasta vian etsinnästä ja vikakoodien nollauksesta. Mukavaa olisi jos Kappale 4 olisi "Ratkaisu", mutta en ole kovin optimistinen tällä hetkellä. :thumbup:
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Ikävä ongelma. Itse vikaan en osaa sanoa mitään, mutta mistä päin olet? Joku saattaisi osata ehdottaa lähiseudulta pajaa, joka osaa tehdä muutakin kuin katsella vikakoodeja. Tuo paikallisen MB-huollon touhu ei vaikuta kovin vakuuttavalta.
Rlambe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 05.07.2023 18:38

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja Rlambe »

Espoossa asustelen, joten PK seutu laajennettuna on sopiva aluerajaus pajalle. Tosiaan ei ole tuo MB-merkkihuollon apu tällä kertaa vienyt maaliin. Alppilan autohuolto (nyk. Autoklinikka).
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ihan ensimmäisenä MITÄ vikakoodeja sieltä on luettu, ja selitykset koodeista, niitä ei muiden autoihin jaksa kaivaa netistä. Minä en niitä ainakaan jaksa opetella ulkoa.

DPF tukkeutuminen on 9/10 oire eikä se itse vika.
Liikaa polttoainetta ja liian vähän ilmaa on se yleisin syy.
-ahtovuoto
- öljyvuoto imuilman joukkoon tai pakokaasun.
- suutinvika
- ilmansuodatin tukossa
- turbo vuotaa
- anturivika
- huoltojen laiminlyönti
- huohotin vika.
- käyttäjävirhe
Yms jne...
Rlambe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 05.07.2023 18:38

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja Rlambe »

Kiitos MJPFin,

Lista vaikuttaa jo aika hyvältä heitolta, koska sain juuri vikakoodit ja voisi tosiaan viitata johonkin ilmapuolen vuotoon. Tosin sen ilmavuodon nimenomaan jo korjasivat huollossa. Voihan se toki olla uudestaan tullut vuoto, tai uusi vuoto. Mutta kuulostaa kyllä aikamoiselta sattumalta. Ohessa vikakoodit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahtoputkien tarkistus, mahdollisesti halki ennen kaasuläppää
Toinen vuotopaikka on imusarjan etuosa siitä katkeaa pultit.
Rlambe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 05.07.2023 18:38

Re: MB E250 (w212) farmari - mystinen vikatila ja merkkihuolto neuvoton

Viesti Kirjoittaja Rlambe »

Moro,

Nyt on huolto varattu ensi viikolle vuodon etsintään. Katsotaan mitä sieltä löytyy, kiitoksia avuista. Toivotaan, että löytyy vuoto joka on jäänyt edellisellä savustuksella ja vianetsinnän aikana huomaamatta. Tulen sitten raportoimaan tänne miten kävi. :thumbup:
Vastaa Viestiin