Historia: DPF (hiukkassuodatin) vaihdettu noin vuosi sitten, eli se on uusi. Autoa on huollettu säännöllisesti viime vuosina, ja erilaisia mekaanisia vikoja on korjattu. Ml. takapussit, jarrupalat ja levyt, akku, jotain johdotuksia, iskareita ym. Enemmän, kuin mitä toivoisi alle 300tkm ajetulta autolta. Mutta kulutusosiahan ne on. viimeisin vika on heittäytynyt erityisen hankalaksi.
Kappale 1: "Johdanto"
Muutama kuukausi sitten moottorin vikavalo syttyi, ja auton tehot alkoivat rajoittua. Automaattivaihteisto alkoi vaihtaa vaihteita normaalia korkeammilla kierroksilla, ja vaihdot tuntuivat laiskoilta. Myös kiihtyvyys oli selvästi heikentynyt. Silti auto kulki, kunhan sen sai liikkeelle eli huippunopeus ei vaikuttanut rajoittuneelta. Samankaltaisia oireita mitä oli ennen edellisen DPF:n vaihtoa.
Vein auton valtuutettuun MB-huoltoon, jossa he näkivät jotain vikakoodeja ja niiden perusteella tekivät savutestin. He löysivät vuodon moottorin ilmanpuolelta ja vaihtoivat jonkun klemmarin jolla vuoto saatiin loppumaan. Auto palautettiin minulle, ja se toimi normaalisti hetken aikaa. Mutta vain hetken.
Kappale 2: "Tunnelma tiivistyy"
Alle 100 km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas ja samat oireet palasivat. Vein auton uudelleen samaan huoltoon. He kävivät läpi jälleen vikakoodeja, ja havaitsivat mm. DPF:n nokitason olevan liki 100%. Mahdollisesti sen takia, että autoa oli ajettu vikatilassa ja mahdollisesti automaattiset regeneroinnit eivät olleet vikatilasta johtuen onnistuneet. Huollossa tekivät DPF-regenerointiajon ja nollasivat vikakoodit. Auto palautui taas normaaliksi. Mutta vain hetkeksi.
Kappale 3: "Epätoivo"
Jälleen aviolta 100 km ajon jälkeen vikavalo syttyi ja oireet palasivat. Vein auton kolmannen kerran huoltoon. Tällä kertaa he yrittivät päivittää ECU:n ohjelmiston, mutta päivitys epäonnistui määrittelemättömän virheen vuoksi. He epäilivät, että ECU:hun on asennettu joskus joku viritysohjelmisto, joka on lukinnut ECU:n, eikä valtuutettu huolto voi sitä murtaa. He suosittelivat viemään auton ECU-viritykseen erikoistuneelle yritykselle, joka voisi palauttaa tehdasohjelmiston.
Vein auton virityspajalle, mutta sieltä sanottiin, että autossa on jo tehdasohjelmisto, ja että ECU tuskin on ongelman lähde – Ongelma on siis heidän mukaansa jossain muualla. Kuulemma "kaikenlaisia" vikakoodeja näkyi, mutta eivät niistä osanneet sanoa enempää.
Eli kädet nousee pystyyn aina siellä minne tuon auton vienkin.
Olisiko täällä kohtalotovereita tai ajatuksia siitä minne auto kannattaisi viedä seuraavaksi? Kovin montaa kertaa en enää tämän ikäiseen autoon jaksaisi maksaa tuloksettomasta vian etsinnästä ja vikakoodien nollauksesta. Mukavaa olisi jos Kappale 4 olisi "Ratkaisu", mutta en ole kovin optimistinen tällä hetkellä.
