W124 230e ezl kat, KE-jetronic.
Ongelma:
Tyhkäkäynti sakkaa kesästä toiseen. Oon pöyhiny tätä pitkään ja loppuu ideat pelkällä harrastelun pohjatiedolla. Myöskin foorumilta löytyvä sisältö on muutamaan otteeseen pöyhitty.
Taustaa
Mitä lämpimämpi sää sen varmemmin ongelma tulee esiin. Autopesun jälkeen on myös todennäköisempää että tyhjä ei käydä ollenkaan.
Välillä auto kuitenkin käy tasaisesti +-50rpm, palaminen ei pätki eikä ravista
Satunnaisesti havainnu tyhjäkäynnillä yksittäisen sylinterin satunnaisia sytytyskatkoksia kun kone ei vielä ole saavuttanut 70c lämpöä, tällöinhän ecu rikastaa seosta. En tiedä onko liitännännäinen mun tyhjäkäynti-ongelmaan.
Ensimmäinen lenkki talven jälkeen tänä keväänä, seisonnan jälkeisillä bensoilla(98), kävi tyhjää risteyksissä ekat 30km, sen jälkeen kun kaasun nosti ja painoi kytkimen, ei merssu edes yrittänyt käydä joutoa.
Akku oli kypsynyt, hain uuden ja ongelma hellitti hieman.
Kun auto liikkuu, tyhjäkäynti on todella huonoa. Kun pysähdytään, nostaa jarrun ja kytkimen niin kone hieman elpyy ja lopettaa pahimman ravistamisen.
Olemassaolevaa vika, valojen korkeussäätö suhisee jos valoja säätää alemmas. En oo tätä säädintä avannut, tulppasin sille menevät ap-letkut kun kone ravisti. Ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Kun kone ravisti, otin irti paineentasaajalle sekä valoille menevät ap-letkut luoden vuodon mutta ei tälläkään ollut vaikutusta mihinkään suuntaan...
Tarkastettua:
Pyörijän kunto
Jakaja kansi (miten suuri kuluma näissä voi aiheuttaa vaivoja? Kuluma kontaktipinnoissa oli hyvin minimaallinen.)
Potenttiometri
Tk-luistin putsattu ja todettu liikkuvaksi sytytysvirroilla
Mikrokytkin joka ohjaa tk-luistinta
Kumikaukalo
Kaikki huohotinpletkut purettu irti ja tarkastettu
Breakcleaneriä on uitettu riittävästi
Suuttimia kopeloitu, tuntuis olevan kireässä.
Päästöt tyhjäkäynnillä/kierroksilla hyvä/erinomainen.
Öljyä ei huku 1v/7tkm vaihtovälillä.
Vaihdettua
Yj-rele
Tulpat
Johdot
Vasen etu abs-anturin johto kolvattu ja kutistesukattu.
Vielä lopuksi, ongelma ei ole aina olemassa, se tulee satunnaisesti ja tietyissä olosuhteissa todennäköisemmin. En sen perusteella usko imuvuotoon.
Onko ke-jetissä vielä sähköjä mitä multa on jäänyt tarkastamatta? Ps tätä sotaa ei voi enään lopettaa kesken.
