M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Peksaad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.12.2013 14:57

M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Peksaad »

Villeimmät vinkit kehiin, taas uus m102 tyhjäkäynti topicci.

W124 230e ezl kat, KE-jetronic.

Ongelma:

Tyhkäkäynti sakkaa kesästä toiseen. Oon pöyhiny tätä pitkään ja loppuu ideat pelkällä harrastelun pohjatiedolla. Myöskin foorumilta löytyvä sisältö on muutamaan otteeseen pöyhitty.

Taustaa
Mitä lämpimämpi sää sen varmemmin ongelma tulee esiin. Autopesun jälkeen on myös todennäköisempää että tyhjä ei käydä ollenkaan.
Välillä auto kuitenkin käy tasaisesti +-50rpm, palaminen ei pätki eikä ravista

Satunnaisesti havainnu tyhjäkäynnillä yksittäisen sylinterin satunnaisia sytytyskatkoksia kun kone ei vielä ole saavuttanut 70c lämpöä, tällöinhän ecu rikastaa seosta. En tiedä onko liitännännäinen mun tyhjäkäynti-ongelmaan.

Ensimmäinen lenkki talven jälkeen tänä keväänä, seisonnan jälkeisillä bensoilla(98), kävi tyhjää risteyksissä ekat 30km, sen jälkeen kun kaasun nosti ja painoi kytkimen, ei merssu edes yrittänyt käydä joutoa.
Akku oli kypsynyt, hain uuden ja ongelma hellitti hieman.

Kun auto liikkuu, tyhjäkäynti on todella huonoa. Kun pysähdytään, nostaa jarrun ja kytkimen niin kone hieman elpyy ja lopettaa pahimman ravistamisen.

Olemassaolevaa vika, valojen korkeussäätö suhisee jos valoja säätää alemmas. En oo tätä säädintä avannut, tulppasin sille menevät ap-letkut kun kone ravisti. Ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Kun kone ravisti, otin irti paineentasaajalle sekä valoille menevät ap-letkut luoden vuodon mutta ei tälläkään ollut vaikutusta mihinkään suuntaan...

Tarkastettua:
Pyörijän kunto
Jakaja kansi (miten suuri kuluma näissä voi aiheuttaa vaivoja? Kuluma kontaktipinnoissa oli hyvin minimaallinen.)
Potenttiometri
Tk-luistin putsattu ja todettu liikkuvaksi sytytysvirroilla
Mikrokytkin joka ohjaa tk-luistinta
Kumikaukalo
Kaikki huohotinpletkut purettu irti ja tarkastettu
Breakcleaneriä on uitettu riittävästi
Suuttimia kopeloitu, tuntuis olevan kireässä.
Päästöt tyhjäkäynnillä/kierroksilla hyvä/erinomainen.
Öljyä ei huku 1v/7tkm vaihtovälillä.

Vaihdettua
Yj-rele
Tulpat
Johdot
Vasen etu abs-anturin johto kolvattu ja kutistesukattu.

Vielä lopuksi, ongelma ei ole aina olemassa, se tulee satunnaisesti ja tietyissä olosuhteissa todennäköisemmin. En sen perusteella usko imuvuotoon.

Onko ke-jetissä vielä sähköjä mitä multa on jäänyt tarkastamatta? Ps tätä sotaa ei voi enään lopettaa kesken. 8)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onkohan pyörijä/ vj kansi mitä merkkiä? Tarvikesyttyosat eivät välttämättä oikein pelitä KE-jetissä jostain syystä. Bosch sen sijaan toimii ja kestää.
Potentiometri tarkastettu, onko myös säädetty?
Puola?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1396
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Peksaad kirjoitti: Ke 07.05.2025 22:05
Onko ke-jetissä vielä sähköjä mitä multa on jäänyt tarkastamatta? Ps tätä sotaa ei voi enään lopettaa kesken. 8)
Kaasuläpän asentotunnistin, eli Drosselklappenschalter. Pitäisi olla napojen 1 ja 2 välillä tyhjäkäyntiasennossa puhdas ja vankka 0 ohmia vastusta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Peksaad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.12.2013 14:57

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Peksaad »

Kiitos. Asentotunnistinta en oo tarkastanu, se olisi sitten seuraava kandidaatti. En todentotta tiennyt sen olemassaolosta... Oon eläny uskossa että ilmamäärämittari mittaa virtausvolyymin ja ecu laskee ilman määrän annetulla kaavalla.

Ilmamäärämittarihan syöttää eculle kokoajan tietoa, en oo siihen sen enempää koskenu kun päästöt ja käynti muuten on erinoimaista.

Tarkastan vielä mitä merkkiä jakajan kansi on, jos sitä näkyy. Pyöriä kylläkin oli ottanu hyvin pieneltä matkalta kiinni kärkiin.

Puolaa en ole uskaltanu epäillä päästöjen ja hyvän käymisen takia, miksei sekin voisi olla hajalla. Pitäisi vaan ensin sulkea muut pois.

Kiitos näistä. Toivottavasti en palaa kysymään enempää neuvoa.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Van jos saat ratkaistua niin palaa kertomaan mistä vika löytyi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Peksaad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.12.2013 14:57

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Peksaad »

Palaan varmasti. Auto kun vaan on ollut edellisessä elämässään kl-servicen korjaajalla (mersuihin paneutunut korjaamo) joka ei ole myöskään saanut vikaa ratkaistua. Osia selvästikkin on vaihdettu paljon.

En tiedä miten paljon hää on asiaan uppoutunut. Mutta pakko yhden bensamoottorin tyhjäkäynti on saada kuntoon, on ihminen ihmeellisempiäkin asioita tehnyt. :)

Edit; unohtu vielä mainita. Koneen hyrskyttäessä jos käynnistää uudestaan auton, käy niin kauan tyhjää kunnes kaasupolkimeen koskee.
Peksaad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.12.2013 14:57

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Peksaad »

Tätä oli jokseenkin vaikea huomata kun auto kävi hyvin tyhjää alle hellelämpöjen, nähtävästi ilman ICV-tyhjäkäyntikontrollia.

Kun ilman kosteus- ja mahdollisesti ilmanpaine muuttuivat tietynlaisiksi rupesi tyhjäkäynti sakkaamaan. Toisinaan auto kuitenkin kävi hyvin tyhjää ilman tyhjäkäynnin mottoria. Myöskin se vaikeutti asiaa että kun kytkimen kerran naksauttaa pohjaan, ei tyhjäkäynti rupea sakkaamaan heti uudestaan ennenkuin auton sammuttaa. Myöskin auton liikkuessa kierrokset laskivat alle 500rpm tai auto sammui, paikkallaollessaan tyhjäkäynti toimi lähes normaalisti, ainakin aina kun sitä yritti tutkia. :lol:

Katsoin myös joskus että kytkin toimii vivuston ollessa lepotilassa mutta niin pienestä se oli kiinni että toisinaan ajaessa ei toiminut.

Toivotaan etten viikon päästä ole täälä rutisemassa tyhjäkäynnistä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Omat kokemukset w201 ke jetistä. Mitenkä rikastus-suutin ja sen ohjaus, onko semmoista? Onko tyhjäkäynnille semmoinen kuristusruuvi lisäilmaluistilta tulevassa letkussa? Säädetty tyhjäkäynti sillä eikä ronkittu seos-säätöä vain? Pa-pumpun relen juotokset tarkistettu ja juoteltu lyijytinalla? Mulla jossain KEJET bosch monistenippu jossa kuvattu toimintaa mm bi-metalliliuska joka säätää lämpimäksikäynnin yms. Netistä en enää löytänyt sitä. Onko x11 pistokkeessa pinnit "vikakoodin" lukuun eli pulssisuhteen mittaus? Mikäs olikaan vuosimalli? Jos pulssisuhde 50% +- 5% sytytysvirta päällä tai käynnissä niin ei pitäis olla "vikakoodia". Voi mitata ihan pulssisuhde toiminnolla tai jännite-eroina. esim: https://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Peksaad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.12.2013 14:57

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Peksaad »

Kiitos vastauksesta!

Autohan käy nyt hyvin tyhjää muuten mutta; kun kylmärikastus suutin rikastaa seosta, auto käy huonommin mitä kuumempi ulkona on. Heti käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella parkkiruudusta pois lähtiessä auto meinaa sammahtaa. Tässä kohtaa kun kun kytkin on pohjassa ja kaasupoljin ylhäällä kytkeytyy tyhjäkäynnin säätö päälle ja kylmärikastus loppuu. Onko tämä ominaisuus 405tkm ajetulla ke-jetillä?

Kuitenkin, on ollut hienoa ajaa kun ei tarvi Tampereen keskustassa painaa kaasua ja jarrua samaan aikaan. 8) Jostain syystä se tyhjäkäynnin sakkaus alkoi aina juuri siellä, ei kotikulmilla.

AK47, vuosimalli on -91 ezl-kat versio. Pitäisi olla pistoke, eli pulsseilla saadaan jonkin näköistä diagnostiikkaa eculta pihalle?
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 605
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Joo, kannattaa tuo pulssisuhde ainakin tsekata ensin. Pulssisuhde-toiminnolla varustettu yleismittari on hyvä työkalu siihen. Lisätietoa aiheesta ainakin tuolla:
viewtopic.php?t=69135

Omassa autossa esiintyi tuota sammuilua parkkiruudusta pakittaessa silloin kun sen olin juuri ostanut, tyhjäkäynti oli kylmällä koneella vain noin 500rpm kun automaattiaski oli D:llä tai R:llä. Viaksi paljastui mulla onneksi se perinteinen yj-rele minkä vuoksi koko jetti toimi täysin mekaanisena. Sulla kuitenkin tyhjäkäynnin säätö toimii ilmeisesti eli startatessa kierrokset nousee hetkeksi sinne tonnin tuntumaan josta ne sitten pitäisi tippua siihen 800rpm kieppeille.
Tähdelliset: S204 200CDI, S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Ramilton211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 22.08.2009 11:22

Re: M102/ke-jet tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Ramilton211 »

Lambda anturi saattaa vikoa noin, mittaa sen jännite moottorin käydessä ja lämpö yli 70 astetta. 1V DC pitäisi olla.
Vastaa Viestiin